AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Samboeren min og jeg er nå på utkikk etter hus, og ingen av oss er noe gode på dette. Så jeg håper noen kan hjelpe. Han har nettopp solgt en bolig og har 500 000 i EK. Jeg har derimot ingenting, og har til nå bare sett på et startlån banken min tilbyr, hvor man under visse kriterier kan få boliglån, men da blir jo de 15% av lånebeløpet selvfølgelig med dårligere renter. Burde vi ta opp lån hver for oss eller ta opp lån sammen? Er sjansene for oss større om vi tar lånet sammen? Anonymkode: a77ec...7ad
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 Men hvis du ikke har egenkapital så får du vel heller ikke lån? Anonymkode: cb68c...297 3
Gjest O.G. Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Ikke gå med på noe dårlige betingelser for at han skal få seg hus.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #4 Skrevet 20. mai 2018 12 minutter siden, O.G. skrev: Ikke gå med på noe dårlige betingelser for at han skal få seg hus. Alternativet er at hun heller ikke får deg hus. Hun kan jo ikke få samme betingelser som han som har spart opp egenkapital når hun ikke har det. Skal de fortsette å leie da mener du? Slik at begge taper masse. Anonymkode: cd11a...bd5 3
Carrot Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 Dere kan gjerne ta opp lån samen og få bedre betingelser men ha da en klar samboerkontrakt som sier at hans 500 000 skal holdes utenfor en evt deling, gjerne med en verdiøkning tilsvarende bankrente for eksempel - søk gjerne hjelp hos en økonom, advokat eller tilsvarende. Sørg for at begge er medinnehavere i lånet, og at begge står som eiere av boligen med den %delen dere svarer for økonomisk hvis dere har ulik lønn osv. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 Først og fremst så må dere snakke med banken her. Jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig at dere låner hver for dere, og i kanskje i hver deres bank i tillegg, eller om dere må låne i samme bank, siden panteobjektet er det samme huset. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen som låner «hver for seg» slik du beskriver det. Det vanlige er vel at dere låner sammen, en står som hovedlåntaker og en står som medlåntaker. Du sier ikke noe om hva slags prisklasse dere ser i, eller hva slags lønn og betjeningsevne dere har (altså om den er ca lik, eller veldig ulik - eks si at han jobber og har god lønn, og du er student). For å gjøre det enkelt forutsetter jeg at den er ca lik. Dere har i alle fall to opplagte alternativer, la oss si at dere ser på bolig til ca 3 mill. Da har dere (dvs han) 0,5 mill i EK, og må låne 2,5 mill. Alternativ 1: Dere ønsker å ha lik eierandel på boligen. Hans EK går som egenandel, og dere deler lånet i to, slik at han står ansvarlig for 1 mill av det og du av 1,5 mill. Totalt legger dere da 1,5 mill på bordet hver. For å gjøre det enkelt kan dere da be om at lånet hos banken splittes i to lånenumre, og at lånet på 1mill trekkes fra hans konto, og det på 1,5 mill trekkes fra din konto. Alternativ 2: Dere ønsker å ha like stort lån, og vil stå ansvarlig for 1.250.000 hver av boliglånet på 2,5 mill. Hans EK på 0,5 mill gjør at han får større eierandel. Dere tinglyses da ulik eierandel på dere, slik at han eier en større del av boligen Begge alternativene har fordeler og ulemper. Med alt 2) bør etter mitt syn også eventuell større oppussing av boligen deles etter eierbrøken. Dog vil dere betale like mye på lånet i måneden. Med alt 1) vil du måtte betale litt mer på lånet månedlig, men dere eier likt i boligen og skal også betale oppussing etc likt. Dette var bare et par muligheter, dere må finne ut hva som passer dere. Og som samboere kan dere få tinglyst en ny bolig slik at formuen i boligen fordeles korrekt på dere mtp selvangivelsen, men lån og renter føres normalt opp på hovedlåntaker, og dere må selv korrigere dette i selvangivelsen. Lykke til med boligkjøp Anonymkode: 2340b...e62 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst så må dere snakke med banken her. Jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig at dere låner hver for dere, og i kanskje i hver deres bank i tillegg, eller om dere må låne i samme bank, siden panteobjektet er det samme huset. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen som låner «hver for seg» slik du beskriver det. Det vanlige er vel at dere låner sammen, en står som hovedlåntaker og en står som medlåntaker. Du sier ikke noe om hva slags prisklasse dere ser i, eller hva slags lønn og betjeningsevne dere har (altså om den er ca lik, eller veldig ulik - eks si at han jobber og har god lønn, og du er student). For å gjøre det enkelt forutsetter jeg at den er ca lik. Dere har i alle fall to opplagte alternativer, la oss si at dere ser på bolig til ca 3 mill. Da har dere (dvs han) 0,5 mill i EK, og må låne 2,5 mill. Alternativ 1: Dere ønsker å ha lik eierandel på boligen. Hans EK går som egenandel, og dere deler lånet i to, slik at han står ansvarlig for 1 mill av det og du av 1,5 mill. Totalt legger dere da 1,5 mill på bordet hver. For å gjøre det enkelt kan dere da be om at lånet hos banken splittes i to lånenumre, og at lånet på 1mill trekkes fra hans konto, og det på 1,5 mill trekkes fra din konto. Alternativ 2: Dere ønsker å ha like stort lån, og vil stå ansvarlig for 1.250.000 hver av boliglånet på 2,5 mill. Hans EK på 0,5 mill gjør at han får større eierandel. Dere tinglyses da ulik eierandel på dere, slik at han eier en større del av boligen Begge alternativene har fordeler og ulemper. Med alt 2) bør etter mitt syn også eventuell større oppussing av boligen deles etter eierbrøken. Dog vil dere betale like mye på lånet i måneden. Med alt 1) vil du måtte betale litt mer på lånet månedlig, men dere eier likt i boligen og skal også betale oppussing etc likt. Dette var bare et par muligheter, dere må finne ut hva som passer dere. Og som samboere kan dere få tinglyst en ny bolig slik at formuen i boligen fordeles korrekt på dere mtp selvangivelsen, men lån og renter føres normalt opp på hovedlåntaker, og dere må selv korrigere dette i selvangivelsen. Lykke til med boligkjøp Anonymkode: 2340b...e62 Jeg tror jeg ble litt forelska i deg nå, veldig godt forklart. Tusen takk! Ts Anonymkode: a77ec...7ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå