AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Uføretrygdede diskrimineres og hetses i dagliglivet. https://www.tb.no/meninger/trygd/nav/er-jeg-syk-og-dum-og-ikke-til-a-stole-pa/o/5-76-791996 Jeg blir litt trist jeg, av holdningene og mistenksomheten man møter til tider på leiemarkedet som uførepensjonist. Ja, jeg bruker bevisst ordet pensjonist etter -uføre. «Trygdet» er stigmatisert og gir dessverre negative signaler. Jeg har sett i boligannonser som understreker at leietakerne «Må ha jobb». Slik ekskluderes og diskrimineres mennesker som ikke er yrkesaktive. Man blir til tider møtt med spørsmål som; «Du har vel Nav garanti du da?» Underforstått at man ikke klarer seg selv og at dette vil by på ødeleggelser og problemer med dekning. En annen uttalelse man blir møtt med som ufør, er: «Håper du har kontroll på økonomien. Du ser jo frisk ut». Er man automatisk dum hodet og ikke til å stole på, om man har falt ut av arbeidslivet på grunn av kroniske lidelser? Det kan virke slik i noen tilfeller. Hva slags yrke du har, om du kan jobbe eller ikke, om du er frisk eller syk, forteller lite eller ingenting om hvem du er og hva slags menneske du er.Anonymkode: 5fce8...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 Det er ufattelige mange mennesker med stygge holdninger der ute og dessverre er det dophuer på sosialstøtte som ødelegger for de aller fleste uførepensjonister som søker leieboliger. Ett tips er å innhente gode referanser fra tidligere utleiere. Anonymkode: 3e11f...87f 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 Vel det kan jo være greit å formidle noen fakta der du/hun i sin selvmedlidenhet fabler om andre og synser i vei. Mennesker som leier ut har investert egne penger eller lånt penger i en eiedom, de har det som en investering i økonomien og ønsker naturlig ok at eiendommen ivartas på skikkelig måte. Standarden på det som leies ut er det opp til leietaker å akseptere, ingen tvinger deg til å leie hos en bestemt, privat utleier. Imidlertid er det opp til utleier hvem de ønsker å leie ut til, og i den prosessen er det naturligvis viktig å minimerer risikoen for skade på eiendommen, som både kan forringe kvaliteten og koste mye penger. Altså minimerer økonomisk risiko. Det er ikke til å komme unna at folk med nav garanti har dårligere økonomisk styring enn andre (god økonomisk kontroll betyr oppsparte mindler eller muligheter for depositumslån i banken), det er heller ikke til å fornekte at de fleste saker der leiligheten ramponeres er folk med nav-garanti. Å droppe utleie til de som stiller med nav-garanti er således en enkelt måte å bli kvitt en stor gruppe som utgjør risiko. Dernest er det slik at psykisk sykdom er det største årsaken til uførhet pr i dag. Har du en lett psykisk lidelse blir du ikke ufør, og mange med tunge psykiske lidelser sliter med forhold som kan påvirke eiendommen, f.eks vaskemani, vil ikke vaske, lufter ikke, vanskelig å få tak i osv. Sykdom kan også medføre behov for hjelp i hjemme som igjen kan bety nøkler på avveie til hjemmetjenesten eller krav om installering av diverse hjelpemidler, det kan være folk som begrunner behov for dyrehold som er forbudt med at de trenger det pga psykisk helse og så får du ikke kastet dem ut. Det er også veldig velkjent at det å få penger fra nav dersom noe skjer er tilnærmet umulig. Uføretrygdete (hva du kaller en spade er uvesentlig, den er fremdeles en spade) har ofte intet til utlegg pga lav inntekt så å gå via namsmannen er vanskelig om de skylder penger, folk i arbeid kan trekkes direkte fra arbeidsgiver. Så nei du/hun er ikke syk, dum og ikke til å stole på, men dere representerer en av de gruppene som er minst lurt å risikere sin økonomiske investering på (altså utleieobjektet). Det beskrives også i innlegget at sosial kontakt reduseres, noen som kun til dels har sin forklaring i manglende kollegialt fellesskap. Det er nemlig slik at vennskap er en toveis ting, en gang stiller du opp for meg, neste gang jeg for deg. For de som er ufør er det et enormt fokus på sykdom, som jo er forståelig, men det er likevel slitsomt som venn og alltid måtte være den som støtter, lytter og trøster, som regel uten å få noe tilbake. I en ganske hektisk hverdag mellom jobb, hjem, hverdagssysler og fritidsaktiviteter, vil jeg bruke den lille fritiden jeg har på noe som gir meg noe også. Når det da i måneder og år kun er fokus på dem som er syk, ja da må jeg innrømme at lysten til å besøke eller få besøk er liten, det tapper meg for energi. Litt interesse for den andre, så blir vennskapet en glede for begge. Det er ikke alltid "de andre" som har skylden, noen ganger må man rette blikket mot seg selv. Anonymkode: 1ddf8...6b0 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #4 Skrevet 20. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel det kan jo være greit å formidle noen fakta der du/hun i sin selvmedlidenhet fabler om andre og synser i vei. Mennesker som leier ut har investert egne penger eller lånt penger i en eiedom, de har det som en investering i økonomien og ønsker naturlig ok at eiendommen ivartas på skikkelig måte. Standarden på det som leies ut er det opp til leietaker å akseptere, ingen tvinger deg til å leie hos en bestemt, privat utleier. Imidlertid er det opp til utleier hvem de ønsker å leie ut til, og i den prosessen er det naturligvis viktig å minimerer risikoen for skade på eiendommen, som både kan forringe kvaliteten og koste mye penger. Altså minimerer økonomisk risiko. Det er ikke til å komme unna at folk med nav garanti har dårligere økonomisk styring enn andre (god økonomisk kontroll betyr oppsparte mindler eller muligheter for depositumslån i banken), det er heller ikke til å fornekte at de fleste saker der leiligheten ramponeres er folk med nav-garanti. Å droppe utleie til de som stiller med nav-garanti er således en enkelt måte å bli kvitt en stor gruppe som utgjør risiko. Dernest er det slik at psykisk sykdom er det største årsaken til uførhet pr i dag. Har du en lett psykisk lidelse blir du ikke ufør, og mange med tunge psykiske lidelser sliter med forhold som kan påvirke eiendommen, f.eks vaskemani, vil ikke vaske, lufter ikke, vanskelig å få tak i osv. Sykdom kan også medføre behov for hjelp i hjemme som igjen kan bety nøkler på avveie til hjemmetjenesten eller krav om installering av diverse hjelpemidler, det kan være folk som begrunner behov for dyrehold som er forbudt med at de trenger det pga psykisk helse og så får du ikke kastet dem ut. Det er også veldig velkjent at det å få penger fra nav dersom noe skjer er tilnærmet umulig. Uføretrygdete (hva du kaller en spade er uvesentlig, den er fremdeles en spade) har ofte intet til utlegg pga lav inntekt så å gå via namsmannen er vanskelig om de skylder penger, folk i arbeid kan trekkes direkte fra arbeidsgiver. Så nei du/hun er ikke syk, dum og ikke til å stole på, men dere representerer en av de gruppene som er minst lurt å risikere sin økonomiske investering på (altså utleieobjektet). Det beskrives også i innlegget at sosial kontakt reduseres, noen som kun til dels har sin forklaring i manglende kollegialt fellesskap. Det er nemlig slik at vennskap er en toveis ting, en gang stiller du opp for meg, neste gang jeg for deg. For de som er ufør er det et enormt fokus på sykdom, som jo er forståelig, men det er likevel slitsomt som venn og alltid måtte være den som støtter, lytter og trøster, som regel uten å få noe tilbake. I en ganske hektisk hverdag mellom jobb, hjem, hverdagssysler og fritidsaktiviteter, vil jeg bruke den lille fritiden jeg har på noe som gir meg noe også. Når det da i måneder og år kun er fokus på dem som er syk, ja da må jeg innrømme at lysten til å besøke eller få besøk er liten, det tapper meg for energi. Litt interesse for den andre, så blir vennskapet en glede for begge. Det er ikke alltid "de andre" som har skylden, noen ganger må man rette blikket mot seg selv. Anonymkode: 1ddf8...6b0 Du verden så mange fordommer du sitter inne med. Du kan umulig ha det bra med deg selv om du har så mange fordommer. De fleste er faktisk ikke uføre pga psykiske lidelser. Men psykiske lidelser er på toppen over årsaker, men samlet sett er de fysiske større. Det er maaaaaange grunner for å bli ufør både fysisk og psykisk. Det er bare en brøkdel av disse som fører til at man må ha hjelp i hjemmet, eller ikke klarer å fungere som et normalt menneske i hverdagen hjemme hos seg selv. Ikke alle av oss har et enormt fokus på sykdommen heller. Vi må avlyse ting her og der fordi kroppen kanskje ikke vil. Men i det store og hele, så prøver vi faktisk å leve så normalt som mulig, og så bra vi klarer med de begrensningene vi har. Du kan snu og vende på det så mye du bare vil. Men fakta er at det har vært en enorm heksejakt på uføretrygda mennesker i media, fra politikere og i sosiale medier de siste årene. Å si at en som er ufør utelukkende tar, og ikke gir i et vennskap er også helt feil. De flotteste, varmeste og beste menneskene jeg kjenner, er uføre. De vet hvordan det er å være dårlige, havne utenfor, ikke ha det bra, og har derfor mye støtte å gi. Men alt går selvfølgelig i perioder. Jeg forventer ikke at jeg kan sitte og gnåle om mitt hvis de feks er innlagt en periode. Kjenner jeg blir regelrett uvel av å lese innlegget ditt og hvor fordomsfull og nedlatende du er. Anonymkode: efbf2...25e 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Vel det kan jo være greit å formidle noen fakta der du/hun i sin selvmedlidenhet fabler om andre og synser i vei. Mennesker som leier ut har investert egne penger eller lånt penger i en eiedom, de har det som en investering i økonomien og ønsker naturlig ok at eiendommen ivartas på skikkelig måte. Standarden på det som leies ut er det opp til leietaker å akseptere, ingen tvinger deg til å leie hos en bestemt, privat utleier. Imidlertid er det opp til utleier hvem de ønsker å leie ut til, og i den prosessen er det naturligvis viktig å minimerer risikoen for skade på eiendommen, som både kan forringe kvaliteten og koste mye penger. Altså minimerer økonomisk risiko. Det er ikke til å komme unna at folk med nav garanti har dårligere økonomisk styring enn andre (god økonomisk kontroll betyr oppsparte mindler eller muligheter for depositumslån i banken), det er heller ikke til å fornekte at de fleste saker der leiligheten ramponeres er folk med nav-garanti. Å droppe utleie til de som stiller med nav-garanti er således en enkelt måte å bli kvitt en stor gruppe som utgjør risiko. Dernest er det slik at psykisk sykdom er det største årsaken til uførhet pr i dag. Anonymkode: 1ddf8...6b0 Hvem som blir syk er jo veldig tilfeldig og det er derfor alle mulige mennesker med alle typer økonomiske situasjoner ute og går. Er selv ufør, men har tjent millioner før jeg ble syk og er rikere enn de fleste. Er langt fra alle som leier privat som bruker navgaranti Ellers så er det vel bare rundt 30% som har en psykisk sykdom, og de mest alvorlige tilfellene er på institusjoner (alvorlig grad av shizofren osv), så det er nok en enda mindre del enn det som søker bolig privat. Samt aj jeg kjenner et par personer som sliter med nevrologiske symptomer som smerter og fatigue, men som har lbitt ufør grunnet psykisk diagnose da de ikke har blitt tatt på alvor av helsevesenet. Anonymkode: 50cbe...a2e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du verden så mange fordommer du sitter inne med. Du kan umulig ha det bra med deg selv om du har så mange fordommer. De fleste er faktisk ikke uføre pga psykiske lidelser. Men psykiske lidelser er på toppen over årsaker, men samlet sett er de fysiske større. Det er maaaaaange grunner for å bli ufør både fysisk og psykisk. Det er bare en brøkdel av disse som fører til at man må ha hjelp i hjemmet, eller ikke klarer å fungere som et normalt menneske i hverdagen hjemme hos seg selv. Ikke alle av oss har et enormt fokus på sykdommen heller. Vi må avlyse ting her og der fordi kroppen kanskje ikke vil. Men i det store og hele, så prøver vi faktisk å leve så normalt som mulig, og så bra vi klarer med de begrensningene vi har. Du kan snu og vende på det så mye du bare vil. Men fakta er at det har vært en enorm heksejakt på uføretrygda mennesker i media, fra politikere og i sosiale medier de siste årene. Å si at en som er ufør utelukkende tar, og ikke gir i et vennskap er også helt feil. De flotteste, varmeste og beste menneskene jeg kjenner, er uføre. De vet hvordan det er å være dårlige, havne utenfor, ikke ha det bra, og har derfor mye støtte å gi. Men alt går selvfølgelig i perioder. Jeg forventer ikke at jeg kan sitte og gnåle om mitt hvis de feks er innlagt en periode. Kjenner jeg blir regelrett uvel av å lese innlegget ditt og hvor fordomsfull og nedlatende du er. Anonymkode: efbf2...25e Det var akkurat det jeg skrev, største årsaken, ikke flest folk. Lær å lese før du fyrer deg opp. Uansett er faktum at det er større sjans for trøbbel i leieforhold med nav-garanti (det er altså ikke bare mening, men relativt velkjent), og det er vanskelig å få penger derfra om noe skjer (egenopplevd i min familie). Er du ufør med depositum i kroner og øre stiller nok saken seg annerledes. De fleste forsøker nok å leve som normalt ja, men selv om du har fokus på alle rundt deg og syns dere uføre har en godt fellesskap og er gode lyttere, så er ikke det tilfelle for alle. Selv har jeg venner det går an å være med etter at de ble ufør, og noen jeg bare har måtte kutte ut fordi jeg ble ekstratereapeut, hjemmehjelp og taxisjøfør i steden for venn. De er blandt dem som ikke forstår hvor alle blir av. Du tolker jo alt i verste mening, så det er ikke rart du blir uvel. Når du leser ett innlegg med piggene utenpå så er det sånn det blir. Anonymkode: 1ddf8...6b0 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem som blir syk er jo veldig tilfeldig og det er derfor alle mulige mennesker med alle typer økonomiske situasjoner ute og går. Er selv ufør, men har tjent millioner før jeg ble syk og er rikere enn de fleste. Er langt fra alle som leier privat som bruker navgaranti Ellers så er det vel bare rundt 30% som har en psykisk sykdom, og de mest alvorlige tilfellene er på institusjoner (alvorlig grad av shizofren osv), så det er nok en enda mindre del enn det som søker bolig privat. Samt aj jeg kjenner et par personer som sliter med nevrologiske symptomer som smerter og fatigue, men som har lbitt ufør grunnet psykisk diagnose da de ikke har blitt tatt på alvor av helsevesenet. Anonymkode: 50cbe...a2e Jepp, men har du kontroll på økonomien har du enten spart opp depositum før du ble syk eller så har du nok velvilje hos banken til å få lån til depositum. Når du har null på konto og ikke får lån, så kan det fort være en varsellampe. Og har du depositum til å sette inn på konto så er jo ofte problemet løst, da har utleier et sted å henten penger hvis noe skjer. Folk som har tjent godt før de ble syk vil jo ofte eie egen bolig, og enten kunne beholde denne eller kjøpe noe som passer bedre, og dermed unngå hele leieproblematikken. 35% av uføre er ufør pga psykiske lidelser, 62 % av den som er ufør under 30 år har psykiske lidelser (tall fra NAV). Slett ikke alle er på institusjon selv om sykdommen er alvorlig, dette "alle må få sitt eget hjem" greiene til politikerne har effektivt redusert antall institusjonsplasser og flyttet folk i kommunenen med varierende hell. Anonymkode: 1ddf8...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #8 Skrevet 20. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel det kan jo være greit å formidle noen fakta der du/hun i sin selvmedlidenhet fabler om andre og synser i vei. Mennesker som leier ut har investert egne penger eller lånt penger i en eiedom, de har det som en investering i økonomien og ønsker naturlig ok at eiendommen ivartas på skikkelig måte. Standarden på det som leies ut er det opp til leietaker å akseptere, ingen tvinger deg til å leie hos en bestemt, privat utleier. Imidlertid er det opp til utleier hvem de ønsker å leie ut til, og i den prosessen er det naturligvis viktig å minimerer risikoen for skade på eiendommen, som både kan forringe kvaliteten og koste mye penger. Altså minimerer økonomisk risiko. Det er ikke til å komme unna at folk med nav garanti har dårligere økonomisk styring enn andre (god økonomisk kontroll betyr oppsparte mindler eller muligheter for depositumslån i banken), det er heller ikke til å fornekte at de fleste saker der leiligheten ramponeres er folk med nav-garanti. Å droppe utleie til de som stiller med nav-garanti er således en enkelt måte å bli kvitt en stor gruppe som utgjør risiko. Dernest er det slik at psykisk sykdom er det største årsaken til uførhet pr i dag. Har du en lett psykisk lidelse blir du ikke ufør, og mange med tunge psykiske lidelser sliter med forhold som kan påvirke eiendommen, f.eks vaskemani, vil ikke vaske, lufter ikke, vanskelig å få tak i osv. Sykdom kan også medføre behov for hjelp i hjemme som igjen kan bety nøkler på avveie til hjemmetjenesten eller krav om installering av diverse hjelpemidler, det kan være folk som begrunner behov for dyrehold som er forbudt med at de trenger det pga psykisk helse og så får du ikke kastet dem ut. Det er også veldig velkjent at det å få penger fra nav dersom noe skjer er tilnærmet umulig. Uføretrygdete (hva du kaller en spade er uvesentlig, den er fremdeles en spade) har ofte intet til utlegg pga lav inntekt så å gå via namsmannen er vanskelig om de skylder penger, folk i arbeid kan trekkes direkte fra arbeidsgiver. Så nei du/hun er ikke syk, dum og ikke til å stole på, men dere representerer en av de gruppene som er minst lurt å risikere sin økonomiske investering på (altså utleieobjektet). Det beskrives også i innlegget at sosial kontakt reduseres, noen som kun til dels har sin forklaring i manglende kollegialt fellesskap. Det er nemlig slik at vennskap er en toveis ting, en gang stiller du opp for meg, neste gang jeg for deg. For de som er ufør er det et enormt fokus på sykdom, som jo er forståelig, men det er likevel slitsomt som venn og alltid måtte være den som støtter, lytter og trøster, som regel uten å få noe tilbake. I en ganske hektisk hverdag mellom jobb, hjem, hverdagssysler og fritidsaktiviteter, vil jeg bruke den lille fritiden jeg har på noe som gir meg noe også. Når det da i måneder og år kun er fokus på dem som er syk, ja da må jeg innrømme at lysten til å besøke eller få besøk er liten, det tapper meg for energi. Litt interesse for den andre, så blir vennskapet en glede for begge. Det er ikke alltid "de andre" som har skylden, noen ganger må man rette blikket mot seg selv. Anonymkode: 1ddf8...6b0 Blander ikke du litt vel mange kort i denne grøten din? Uføretrygd og sosial støtte er ikke én spade. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: 6130a...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #9 Skrevet 21. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Blander ikke du litt vel mange kort i denne grøten din? Uføretrygd og sosial støtte er ikke én spade. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: 6130a...4cc Det har jeg ikke sagt heller, kan du sitere? Jeg svarer på ett innlegg ts refererer til, har du lest innlegget som ligger som lenke? Tror ikke det nei. Hun snakker om mye, bl.a. dette med navgaranti og leie, og det med sosialt fellesskap. Anonymkode: 1ddf8...6b0
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #10 Skrevet 21. mai 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Uføretrygdede diskrimineres og hetses i dagliglivet.https://www.tb.no/meninger/trygd/nav/er-jeg-syk-og-dum-og-ikke-til-a-stole-pa/o/5-76-791996 Jeg blir litt trist jeg, av holdningene og mistenksomheten man møter til tider på leiemarkedet som uførepensjonist. Ja, jeg bruker bevisst ordet pensjonist etter -uføre. «Trygdet» er stigmatisert og gir dessverre negative signaler. Jeg har sett i boligannonser som understreker at leietakerne «Må ha jobb». Slik ekskluderes og diskrimineres mennesker som ikke er yrkesaktive. Man blir til tider møtt med spørsmål som; «Du har vel Nav garanti du da?» Underforstått at man ikke klarer seg selv og at dette vil by på ødeleggelser og problemer med dekning. En annen uttalelse man blir møtt med som ufør, er: «Håper du har kontroll på økonomien. Du ser jo frisk ut». Er man automatisk dum hodet og ikke til å stole på, om man har falt ut av arbeidslivet på grunn av kroniske lidelser? Det kan virke slik i noen tilfeller. Hva slags yrke du har, om du kan jobbe eller ikke, om du er frisk eller syk, forteller lite eller ingenting om hvem du er og hva slags menneske du er. Anonymkode: 5fce8...ce4 Merkelig at det offentlige Norge er med på å holde folk nede, når det opereres med slike begrep som «trygdet». Det er mye bedre å ha tittelen «uførepensjonist», det er lettere å leve med! Men del kroniske sykdommer er på innsiden og gjør kroppen tung og hodet tåkete. Er sikkert mange som ikke forstår (før de selv får en tung sykdom). Mange er glad når de har gode dager. Da kan de gå (sakte) tur ut. Plutselig svikter ledd og kropp og noen kan besvime. Det burde komme et nytt begrep: »Ufør» (og ikke «uføretrygdet»). Anonymkode: 12bca...cd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå