AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #1 Skrevet 20. mai 2018 Har et tog jeg skulle rekke men blir nå sittende fast i byen på grunn av en busslinje som kjørte 1-2 min for tidlig. Da jeg satte meg på neste buss(samme linje, fra samme stopp) så gjorde den nøyaktig det samme, begynte å kjøre rett før minuttet før avgang. Dette så jeg på klokka på bussens skjerm. Det virket ikke som sjåføren brydde seg, og var heller utålmodig. NSB sier jeg ikke får bruke billetten på neste togavgang, og jeg får den heller ikke refundert. Hva er mine rettigheter her? Dette gjelder Ruter sine busser. Anonymkode: 6b078...1f6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #2 Skrevet 20. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et tog jeg skulle rekke men blir nå sittende fast i byen på grunn av en busslinje som kjørte 1-2 min for tidlig. Da jeg satte meg på neste buss(samme linje, fra samme stopp) så gjorde den nøyaktig det samme, begynte å kjøre rett før minuttet før avgang. Dette så jeg på klokka på bussens skjerm. Det virket ikke som sjåføren brydde seg, og var heller utålmodig. NSB sier jeg ikke får bruke billetten på neste togavgang, og jeg får den heller ikke refundert. Hva er mine rettigheter her? Dette gjelder Ruter sine busser. Anonymkode: 6b078...1f6 Vær ute i god tid neste gang. Anonymkode: 2389f...514 13
abc123detvardet Skrevet 20. mai 2018 #3 Skrevet 20. mai 2018 ykkes ikke busselskapet med å sette opp alternativ transport, kan du få dekket utlegg til drosje, egen bil eller annen alternativ transport mot å vise regning – dersom du blir mer enn: 20 minutter forsinket på reiser under 1 time med inntil 550 kroner. 40 minutter forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer med inntil 825 kroner. 60 minutter forsinket på reiser over 3 timer med inntil 1100 kroner. På reiser over tre timer, hvor forsinkelsen gjør at du ikke kommer frem før dagen etter, vil du få dekket overnatting. Du må på forhånd få det godkjent av selskapet. Er det under 20 minutter til neste avgang, vil du heller ikke ha rett på refusjon. https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/buss/
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #4 Skrevet 20. mai 2018 13 minutter siden, abc123detvardet skrev: ykkes ikke busselskapet med å sette opp alternativ transport, kan du få dekket utlegg til drosje, egen bil eller annen alternativ transport mot å vise regning – dersom du blir mer enn: 20 minutter forsinket på reiser under 1 time med inntil 550 kroner. 40 minutter forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer med inntil 825 kroner. 60 minutter forsinket på reiser over 3 timer med inntil 1100 kroner. På reiser over tre timer, hvor forsinkelsen gjør at du ikke kommer frem før dagen etter, vil du få dekket overnatting. Du må på forhånd få det godkjent av selskapet. Er det under 20 minutter til neste avgang, vil du heller ikke ha rett på refusjon. https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/buss/ Allt dette, og ts har alt fått beskjed fra NSB om at de ikke dekket. Anonymkode: 8758a...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 Neste gang så kjøper du billett på Ruterappen. Den er gyldig mer enn 1 time. Problemet løst. Jeg pendler. Stadig forsinkelser slik at jeg ikke rekker neste kollektivtransport. Surt, men jeg har innsett at sånn er det bare. Anonymkode: d7d56...42e 1
Forundret.. Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et tog jeg skulle rekke men blir nå sittende fast i byen på grunn av en busslinje som kjørte 1-2 min for tidlig. Da jeg satte meg på neste buss(samme linje, fra samme stopp) så gjorde den nøyaktig det samme, begynte å kjøre rett før minuttet før avgang. Dette så jeg på klokka på bussens skjerm. Det virket ikke som sjåføren brydde seg, og var heller utålmodig. NSB sier jeg ikke får bruke billetten på neste togavgang, og jeg får den heller ikke refundert. Hva er mine rettigheter her? Dette gjelder Ruter sine busser. Anonymkode: 6b078...1f6 Jeg opplevde det samme med Kolumbus, skrev klagemail osv men fikk ikke refundert noe som helst.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 Mitt beste tips er å skrive en klage til Ruter der du forklarer dem problemet (jeg måtte lese innlegget ditt tre ganger før jeg forstod hva du mente - jeg trodde de to første gangene at du klaget på at du måtte vente lenge fordi bussen gikk 1-2 timer tidligere enn den skulle, så tenk over hvordan du formulerer deg - f.eks. at du stod på stoppet ved avgangstid og der kom ikke bussen fordi den allerede hadde passert). Det er lite sannsynlig at du får refundert billetten - her vest er det kun selve Skyss billetten - eventuelt taxi - som blir refundert. Dog ikke for det korresponderende befordringsmiddelet. Vær også oppmerksom på forskjellen på ca passeringstider og korresponderingstider. Noen steder skal bussen vente til et gitt tidspunkt, andre steder er oppgitt tidspunkt å regne som en ca tid. Jeg tror du hadde hatt større sjanse til å få dekket taxi til jernbanestasjonen enn du har for å få dekket billetten du ikke får brukt.
applestories Skrevet 20. mai 2018 #8 Skrevet 20. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Allt dette, og ts har alt fått beskjed fra NSB om at de ikke dekket. Anonymkode: 8758a...8bf Selvsagt dekker ikke NSB noe som er Ruter sin feil. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #9 Skrevet 20. mai 2018 Problemet med for tidlige bussavganger osv er at man oftest ikke kan vite om det bare er den forrige som er forsinket. Anonymkode: 19f2e...f60 3
applestories Skrevet 20. mai 2018 #10 Skrevet 20. mai 2018 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Mitt beste tips er å skrive en klage til Ruter der du forklarer dem problemet (jeg måtte lese innlegget ditt tre ganger før jeg forstod hva du mente - jeg trodde de to første gangene at du klaget på at du måtte vente lenge fordi bussen gikk 1-2 timer tidligere enn den skulle, så tenk over hvordan du formulerer deg - f.eks. at du stod på stoppet ved avgangstid og der kom ikke bussen fordi den allerede hadde passert). Jeg måtte lese innlegget en gang til etter å ha lest din kommentar, og jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det er mulig å misforstå, og å få 1-2min til å bli 1-2 timer 5
applestories Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 36 minutter siden, abc123detvardet skrev: På reiser over tre timer, hvor forsinkelsen gjør at du ikke kommer frem før dagen etter, vil du få dekket overnatting. Du må på forhånd få det godkjent av selskapet. Er det under 20 minutter til neste avgang, vil du heller ikke ha rett på refusjon. https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/buss/ Å kreve godkjenning på forhånd blir vel i praksis det samme som at det aldri skjer? Nå har jeg aldri prøvd, men ser for meg at det tar tid å få slikt avklart og godkjent av selskapet.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 45 minutter siden, applestories skrev: Å kreve godkjenning på forhånd blir vel i praksis det samme som at det aldri skjer? Nå har jeg aldri prøvd, men ser for meg at det tar tid å få slikt avklart og godkjent av selskapet. "På forhånd" her referer til overnatting (på hotell). Dvs at før man tar inn på overnattingsstedet må Ruter godkjenne.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #13 Skrevet 20. mai 2018 Er det ikke ganske standard at de lukker dørene 1 minutt før avgang for å ta betalt av de som evt er på bussen allerede slik at ikke flere kommer og busser får forsinket avgang? Er iallefall ganske standard i andre land på buss og tog. Jeg hadde problem med at en buss kom innom en holdeplass 2 minutter for tidlig ganske ofte og når jeg klaget fikk jeg ett sånn klippekort. Men dette var tidlig 2000 da... Anonymkode: 67c44...7b9 1
Belima Skrevet 20. mai 2018 #14 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har et tog jeg skulle rekke men blir nå sittende fast i byen på grunn av en busslinje som kjørte 1-2 min for tidlig. Da jeg satte meg på neste buss(samme linje, fra samme stopp) så gjorde den nøyaktig det samme, begynte å kjøre rett før minuttet før avgang. Dette så jeg på klokka på bussens skjerm. Det virket ikke som sjåføren brydde seg, og var heller utålmodig. NSB sier jeg ikke får bruke billetten på neste togavgang, og jeg får den heller ikke refundert. Hva er mine rettigheter her? Dette gjelder Ruter sine busser. Anonymkode: 6b078...1f6 Sjekk under, men det er alltid lurt å ha minst 30 minutter ekstra når en skal rekke tog. Skal ikke mer enn en liten "ulykke" til så rekker du ikke toget. https://ruter.no/avvik/
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #15 Skrevet 20. mai 2018 Noen stopp har ikke fast avgangstidspunkt. Derfor skal du være på stoppet i god tid Anonymkode: 563d8...a3c 1
Daria Skrevet 20. mai 2018 #16 Skrevet 20. mai 2018 På bybusser hvor stoppene ligger tett og trafikken er skiftende, må man nesten regne med at avgangstidspunktene kan variere noe. Ett minutt fra eller til er ingenting - at du beregner så akkurat tid på å rekke en buss du er helt avhengig av for å rekke videre tog synes jeg strengt tatt du må ta på din egen kappe. Du kan prøve å klage til Ruter - de har vel et punkt i reisegarantien om at de ikke skal kjøre for tidlig - men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger. 4
applestories Skrevet 20. mai 2018 #17 Skrevet 20. mai 2018 (endret) 1 time siden, Blondie65 skrev: "På forhånd" her referer til overnatting (på hotell). Dvs at før man tar inn på overnattingsstedet må Ruter godkjenne. Man behøver nødvendigvis overnatting samme dag eller kveld som forsinkelsen skjedde. Man må da få svar og godkjennelse fra busselskapet i løpet av relativt kort tid. Min erfaring er at ting tar tid, og jeg lurer derfor på om det er noen som får slik godkjenning eller om det kun er en setning man tar med for å vise til at godkjenning ikke var gitt på forhånd, selv om søknad er sendt, dersom man klager. Som nevnt har jeg aldri prøvd selv. Endret 20. mai 2018 av applestories
jabx Skrevet 20. mai 2018 #18 Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke ganske standard at de lukker dørene 1 minutt før avgang for å ta betalt av de som evt er på bussen allerede slik at ikke flere kommer og busser får forsinket avgang? Er iallefall ganske standard i andre land på buss og tog. Nei, det er ikke standard. I Oslo lukkes dørene når bussen skal gå. Man betaler gjennom app el.l. De foretrekker å ikke selge billett på bussen, og sjåføren kaster ikke bort tid på å gå gjennom bussen for å kreve inn billettpenger. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #19 Skrevet 20. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har et tog jeg skulle rekke men blir nå sittende fast i byen på grunn av en busslinje som kjørte 1-2 min for tidlig. Da jeg satte meg på neste buss(samme linje, fra samme stopp) så gjorde den nøyaktig det samme, begynte å kjøre rett før minuttet før avgang. Dette så jeg på klokka på bussens skjerm. Det virket ikke som sjåføren brydde seg, og var heller utålmodig. NSB sier jeg ikke får bruke billetten på neste togavgang, og jeg får den heller ikke refundert. Hva er mine rettigheter her? Dette gjelder Ruter sine busser. Anonymkode: 6b078...1f6 Møter du virkelig opp så sent når du sier at det er så viktig at du kommer deg på bussen og tar du virkelig den aller siste bussen så det er helt krise hvis du ikke rekker den? Jeg håper virkelig at du er nødt til å ta ansvar for din egen dumhet selv. Anonymkode: 3d4b9...ced 2
Gjest Optimo Skrevet 20. mai 2018 #20 Skrevet 20. mai 2018 Du er sikker på at du ikke har bommet på rutetidene? Hvis to busser kjørte et minutt for tidlig, mener jeg? Det er jo ruteendringer støtt, plutselig er det endret med et minutt her og et minutt der. Tror neppe du får noe gehør hos Ruter, men det er bare å prøve. Send det du har av kvitteringer og håp på det beste. Hva har du å tape? Men beregn bedre tid neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå