Gå til innhold

Staffordshire bullterrier og fordommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har erfaringer med denne rasen? Hadde du tenkt noe spesielt om eieren til en slik hund kun pga rasen? Har hørt flere som automatisk tenker "skråplanet" om de som har slik hund, ville du tenkt det samme? Er absolutt ikke på skråplanet, men er derimot en ung kvinne som er litt engstelig av meg. Liker godt det jeg leser om gemytt og andre egenskaper på denne rasen, i tillegg til at jeg tror jeg ville følt meg tryggere alene i skogen, på fjellet, og også hjemme. De skal jo være vennlige og kjærlige hunder, som samtidig ser noe avskrekkende ut :-P Har noen her inne kanskje også forslag til andre raser som ikke er så altfor store, med vaktegenskaper og som man generelt kan føle seg litt beskyttet av? Noen som har erfaring med å trene hund til å beskytte eier, uten at den blir generelt aggressiv mot mennesker? 

Anonymkode: 1e68d...383

Det høres ikke ut som det er en hund du trenger. 

Husk valpekurs om du kjøper hund. 

Anonymkode: bb238...db0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min bror har en liten jack russell, og folk går helt ukritisk ned mot den fordi den er liten og søt, stor hund i liten kropp, de vet ikke hva de har med å gjøre - fordi den har det utseende. Liten og søt. Han må faktisk be folk om å holde seg unna, for han kan lett føle seg truet og er en nervøs type av ulike årsaker. Men han er veldig terretorial og de gir seg ikke før de har tapt. 

Selv har vi en hannstaff, stor for rasen. Folk tar automatisk avstand. Men det er den mildeste hunden jeg har kjent i hele mitt liv. Vi bruker aldri bånd og han lyr på knips med fingrene. 

Men; dersom vi hoier og styrer eller lekesloss med barna, eller han er ute å roter etter tær i skogen kan han gire seg opp og bjeffe og hyle. Ikke med agressive hensikter, men det lager mye leven. Som nok kan virke skummelt for forbipasserende.

Men dette er er veldig fysisk sterk rase, og de kan potensielt utgjøre stor skade i kamp. Så du skal vite hva du driver med og oppdretter skal være seriøs. Har du ikke kustus på en sånn hund har du et problem. 

Anonymkode: 15b80...177

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Julie skrev:

Bedre å begynne i motsatt ende? Jobbe med frykten din først og fremst og etterhvert vurdere hund når du har fått kontroll på egen angst og frykt? 

Staffer er menneskekjære kraftplugger er mitt inntrykk. Litt ymse adferd i omgang med andre hunder. Som noen andre her påpeker så har den økte populariteten ført til en del uønskede «bivirkninger»,både helsemessig og mtp gemytt. 

100% enig i første avsnitt. Jobb med frykten først, så hund, hvis du fortsatt ønsker det. 

Har bare kjent én staff, den var usikker og litt fryktaggressiv, men vet mange er veldig glad i denne rasen. Ikke en førstegangshund.

Anonymkode: 04d49...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler psykolog fremfor hund om man vil føle seg beskyttet.

Når det er sagt, har jeg ikke problemer med eiere av rasen, men begge mine hunder er blitt angrepet av staffer - den ene to ganger, blant annet mens hun var valp. Jeg kjenner også en del folk som har de, og jeg har mistet helt fascinasjonen jeg engang hadde for de. De fleste jeg møter i hundesammenheng har også negative erfaringer med rasen. Det er vel også en grunn til at den amerikanske versjonen av rasen er forbudt. Ikke at jeg skjønner hvorfor de tillater den engelske. 

Anonymkode: 42880...90e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har MASSE erfaring med pitbulls,  garantert mer enn alle andre her i tråden.

De er FANTASTISKE hunder, og er som alle hunder , de har glede og nytte av mye sosialisering,  aktivitet, trening og uendelig med kjærlighet.

De er ikke bare fysisk sterke, men sjelden ser jeg hunder som er så mentalt sterke,  de heles etter mishandling og f skap som hooligans har utsatt de for.

Jeg har 2 fast og fostrer når jeg kan. I natt sov jeg i gigant sengen min med 3 stykker.  Tullete og søte og milde som lam!

Anonymkode: 21403...f27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Har MASSE erfaring med pitbulls,  garantert mer enn alle andre her i tråden.

De er FANTASTISKE hunder, og er som alle hunder , de har glede og nytte av mye sosialisering,  aktivitet, trening og uendelig med kjærlighet.

De er ikke bare fysisk sterke, men sjelden ser jeg hunder som er så mentalt sterke,  de heles etter mishandling og f skap som hooligans har utsatt de for.

Jeg har 2 fast og fostrer når jeg kan. I natt sov jeg i gigant sengen min med 3 stykker.  Tullete og søte og milde som lam!

Ehh, staffordshire bull terrier er ikke det samme som pitbull lol. Bra du har peiling! 👍🏼

Anonymkode: 0c2c2...fcc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ehh, staffordshire bull terrier er ikke det samme som pitbull lol. Bra du har peiling! 👍🏼

Ha ! Det  vet nok 90% av befolkningen.

MEN de har endel av samme trekkene, 

Og jeg vet veldig godt hvor folk vil med disse trådene.

Synd for dere reddharer: pitbulls blir nok lovlige igjen snart de óg-:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...Tillegg fra meg over- og ikke nok med at pitbulls sikkert blir lovlige igjen,  blir sikkert Amerikansk staffordshire terrier også!

Hva skal de som tror de blir spist levende gjøre da?😂

Enkelte folk sliter allerede med staffe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer fra meg over. 

Til TS-   Gå til psykolog om er så nervøs.  Helt irrasjonelt å liksom skulle trene en hund til beskytte eier mot paranoia!

De aller fleste hunder vil nok gripe inn uansett om eier blir slått ned. (Veldig sannsynlig scenario eller hva.... 😂?)

Punkt nr 1 med alle hunder er å gjøre de TRYGGE!! Det innebærer å sosialisere de så mye som mulig fra tidlig alder.  Gi uendelig med kjærlighet. 

Verste for en hund og da også  eier ,er hunder som er kjempenervøse,  takler ingenting,  de som er aggressive nervevrak.

Har man en hund som har mye frykt i seg og eier ikke makter å trene dette bort , skape trygg hund,  forventer jeg at man oppsøker adferdspesialist.

Denne rasen,  som de aller fleste (!) hunder trenger mye mosjon og noen tafatte rusleturer er altfor lite. 

La den bruke både kropp og hode.

Burbruk er også et stort nei nei!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var ung var schæfer den "store stygge" hunderasen og ble sett på som aggressive og lite familievennlige, og det at de stort sett ble brukt som politihunder understreket myten den gang om at det var en barsk rase osv.. Etter noen år var bulldog like ille, så ble det belgeren (groenendael og tervuren spesielt) som fikk gjennomgå - dette med "snille" raser og "slemme" raser har variert de 40 årene jeg kan huske å ha hatt hund (første hunden jeg husker skikkelig er fra jeg var rundt fem år) 

Jeg er overbevist om at hunden blir slik eieren former den i 99% av tilfellene - er eieren på trynet blir hunden det også. 

Anonymkode: 815d8...55e

Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Enig i at eier har en stor rolle i hvordan hunden blir, men avl og genetikk spiller vel også en stor rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Du viste kanskje ikke at de kan regnes som type fettere..  ? Du viste ikke at de har endel av de samme egenskapene...?

Eller la meg se. Du ble irritert  fordi jeg har pitbulls - av verdens beste hunder!

Helt utrolig hvor tydelig FORDOMMENE mot enkelte type hunder er sterke!!

Merker det VELDIG når jeg skriver om f.eks pitbulls eller da blandingshunder her på KG.   Merker en skepsis og får sjeldent positive tilbakemeldinger. Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaringer med denne rasen? Hadde du tenkt noe spesielt om eieren til en slik hund kun pga rasen? Har hørt flere som automatisk tenker "skråplanet" om de som har slik hund, ville du tenkt det samme? Er absolutt ikke på skråplanet, men er derimot en ung kvinne som er litt engstelig av meg. Liker godt det jeg leser om gemytt og andre egenskaper på denne rasen, i tillegg til at jeg tror jeg ville følt meg tryggere alene i skogen, på fjellet, og også hjemme. De skal jo være vennlige og kjærlige hunder, som samtidig ser noe avskrekkende ut :-P Har noen her inne kanskje også forslag til andre raser som ikke er så altfor store, med vaktegenskaper og som man generelt kan føle seg litt beskyttet av? Noen som har erfaring med å trene hund til å beskytte eier, uten at den blir generelt aggressiv mot mennesker? 

Anonymkode: 1e68d...383

Staffordshire bullterrier blir kalt for «nanny dogs» i UK, de har kjempegodt lynne og er ikke noe farligere rase enn andre familiehunder. Fordommer kommer fra at de ser ut som små pitbull og amstaff, som har blitt brukt til hundekamper.

Angående å trene hund til å beskytte eier synes jeg ikke dette er noe man skal drive med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, Julie said:

Bedre å begynne i motsatt ende? Jobbe med frykten din først og fremst og etterhvert vurdere hund når du har fått kontroll på egen angst og frykt?  

17 hours ago, AnonymBruker said:

100% enig i første avsnitt. Jobb med frykten først, så hund, hvis du fortsatt ønsker det. 

Anonymkode: 04d49...e7d

17 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler psykolog fremfor hund om man vil føle seg beskyttet.

Anonymkode: 42880...90e

14 hours ago, AnonymBruker said:

Til TS-   Gå til psykolog om er så nervøs.  Helt irrasjonelt å liksom skulle trene en hund til beskytte eier mot paranoia!

Jobbe med frykten? Psykolog? Hjeper det mot å bli voldtatt for eksempel? Kan man ha med seg psykologen på fjellet?

Hvis man er kvinne og går mye tur, bor alene og gjør forskjellige ting alene så er det ikke noen irrasjonell følelse å være litt engstelig. Jeg har blitt antastet ved Sognefjorden når jeg badet alene en gang, av en veiarbeider som så at jeg gikk ned til fjorden. Og blottet for i Oslo, på en av øyene, da jeg badet noen meter borte fra "mølja" av folk. 

Merkelig at ingenting av dette skjedde etter at jeg fikk meg hund.

Det var også en fremmed fyr som kom uinvitert opp der jeg bodde en gang (fjellgård i Sogn) fordi en venninne hadde sagt hvor jeg bodde da vi tok taxi med han hjem. Jeg mislikte han og slapp ut hunden, som sirklet rundt bilen hans, og han gikk ikke ut av bilen. Samtidig var det også en fyr som jeg hadde snakket med som hadde telefonnummeret mitt, som sendte meg stadig slibrigere meldinger. Sånne ting er temmelig ekkelt når man bor alene så langt fra folk at ingen vil høre det hvis du skriker.

Anonymkode: 7dfd9...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbe med frykten? Psykolog? Hjeper det mot å bli voldtatt for eksempel? Kan man ha med seg psykologen på fjellet?

Hvis man er kvinne og går mye tur, bor alene og gjør forskjellige ting alene så er det ikke noen irrasjonell følelse å være litt engstelig. Jeg har blitt antastet ved Sognefjorden når jeg badet alene en gang, av en veiarbeider som så at jeg gikk ned til fjorden. Og blottet for i Oslo, på en av øyene, da jeg badet noen meter borte fra "mølja" av folk. 

Merkelig at ingenting av dette skjedde etter at jeg fikk meg hund.

Det var også en fremmed fyr som kom uinvitert opp der jeg bodde en gang (fjellgård i Sogn) fordi en venninne hadde sagt hvor jeg bodde da vi tok taxi med han hjem. Jeg mislikte han og slapp ut hunden, som sirklet rundt bilen hans, og han gikk ikke ut av bilen. Samtidig var det også en fyr som jeg hadde snakket med som hadde telefonnummeret mitt, som sendte meg stadig slibrigere meldinger. Sånne ting er temmelig ekkelt når man bor alene så langt fra folk at ingen vil høre det hvis du skriker.

Bestrider ikke opplevelsene du forteller om - likevel, om frykt for hendelser som KAN Komme til å skje er et godt utgangspunkt og motivasjon å skaffe seg hund på, er jeg i tvil om. Gjennomgående bor vi i et trygt land. 

Til TS: vurdert selvforsvarskurs isteden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20/5/2018 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Og labrador er den som biter flest barn i Norge. 

I slike tilfeller har eier feilet og det har ofte lite å gjøre med rasen.

Anonymkode: 2e5ea...d66

Meg bekjent så føres det ikke noen statistikk over raser som biter mest i Norge, så kom gjerne med bevis som støtter påstanden din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har en amerikansk bulldog nå. Har hatt andre hunder av samme type. Det viktigste å huske på med slike hunder er at de trenger en TYDELIG leder.  Om de ikke har det, kan de få for seg at de er sjef. Eller de blir usikre. DA blir det problemer med slike raser. 

Anonymkode: 89543...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den rasen selv, men naboen har en. Det de sier og jeg har opplevd er at mange tror bikkja er farlig pga. utseende. Mange sier at man har jo ikke hørt om en annen typisk familie-hund angripe mennesker, men det er vel mest fordi at media ikke liker staffer. Blir jo litt som at media slår opp med enn gang en ulv her tatt sau, men ikke når sauen dør av sykdom/andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20/5/2018 den 16.20, Carrot skrev:

kunne like gjerne skjedd med en annen rase. Det kommer like mye eller mer kanskje ann på eieren og ikke nødvendigvis rasen.

Det kunne faktisk ikke like gjerne skjedd med en annen rase. Bull - rasene har problemer med hundekroppspråket og kortere lunte enn mange andre raser. Kombinert med mange sløve eiere og en kraftig kjeve kan de gjøre stor skade. 

Når det er sagt er jeg ikke imot slike hunder, men man skal være bevisst på ansvaret. 

Anonymkode: e4a9a...fa3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, Julie said:

Bestrider ikke opplevelsene du forteller om - likevel, om frykt for hendelser som KAN Komme til å skje er et godt utgangspunkt og motivasjon å skaffe seg hund på, er jeg i tvil om. Gjennomgående bor vi i et trygt land. 

Til TS: vurdert selvforsvarskurs isteden? 

Hva er en god motivasjon mener du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...