Gå til innhold

Staffordshire bullterrier og fordommer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaringer med denne rasen? Hadde du tenkt noe spesielt om eieren til en slik hund kun pga rasen? Har hørt flere som automatisk tenker "skråplanet" om de som har slik hund, ville du tenkt det samme? Er absolutt ikke på skråplanet, men er derimot en ung kvinne som er litt engstelig av meg. Liker godt det jeg leser om gemytt og andre egenskaper på denne rasen, i tillegg til at jeg tror jeg ville følt meg tryggere alene i skogen, på fjellet, og også hjemme. De skal jo være vennlige og kjærlige hunder, som samtidig ser noe avskrekkende ut :-P Har noen her inne kanskje også forslag til andre raser som ikke er så altfor store, med vaktegenskaper og som man generelt kan føle seg litt beskyttet av? Noen som har erfaring med å trene hund til å beskytte eier, uten at den blir generelt aggressiv mot mennesker? 

Anonymkode: 1e68d...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen bør ha en hund basert på kun rasen. Det er viktig å se ann individet og ikke bare rasen. Hver valp er forskjellig. 

Når du skriver at du er engstelig tenker jeg at dette kan gå galt. Om du sender signaler om at du er engstelig vil ofte hunden bli engstelig i samme situasjoner. Vil du da kunne håndtere hunden og den engstelige situasjon samtidig?

Spesielt store å sterke hunder er det viktig å ha stål kontroll på. Selv har jeg en hund på 50 kg, og det har ikke vært lett, hunden er jo mye sterkere enn meg, med sterk egenvilje som kan by på problemer.

Staffirdshire er ingen enkel rase å oppdra, så du må virkelig gjøre masse reseash på hva slags utfordringer du eventuelt kan få med en slik rase før du bestemmer deg.

Anonymkode: 2e5ea...d66

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire terrieren er faktisk blant Norges mest populære hunderaser nå og de er absolutt ikke forbundet med kriminelle. Den er svært sosial, og passer godt som familiehund.  Men som alle andre hunder, må den oppdras, og den har veldig mye energi, så passer nok best for de som er aktive og glad i å være mye ute. Den elsker å være midtpunkt, og stortrives med at det skjer mye. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffene er veldig søte og veldig populære. Vet noen sliter med samkjønnsagresjon mot hunder. Det er mye energi blant hundene og de ofte veldig glade i folk. :) Veldig fin størrelse på dem også.

Endret av Filicia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden de har blitt så populære tenker jeg ikke noe spesielt om de som eier den rasen. Jeg er bare redd for dem selv, og jeg ville aldri hatt en hund jeg er redd. En hund respekterer deg ikke hvis den merker at du er redd for den. 

Anonymkode: 94bc4...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere vet at staff-hunder spiser babyer..? Det har vært flere tilfeller i UK og USA at det folk trodde var flotte famiiehunder plutselig gnagde på lille bebisen i familien... Ville aldri hatt en sånn hund. Tenker at folk som har sånne hunder er kriminelle bolere ja. Og jeg krysser gata fordi de skremmer meg. 

Anonymkode: c5c72...9a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er vel den vanligst rasen i rusmiljø...

Anonymkode: 3129e...be1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund ble uoppfordret angrepet av en staff når vi var i parken en dag. Kom løpende ut av ingensteder og gikk etter strupen til hunden min.

Anonymkode: cf1e4...100

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen bør ha en hund basert på kun rasen. Det er viktig å se ann individet og ikke bare rasen. Hver valp er forskjellig. 

Sterkt uenig, alle som skaffer seg hund bør gjøre det pga rasen og hvordan rasen passer inn i ens hverdag, rasestandarden sikrer også at man tar høyde for at individer er ulike. 

Go for it TS - Staffer er fantastiske hunder! Meld deg på kurs, ha god dialog med oppdretter, gjør hjemmeleksen din og du vil garantert få en fantastisk venn for livet :) Lykke til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min hund ble uoppfordret angrepet av en staff når vi var i parken en dag. Kom løpende ut av ingensteder og gikk etter strupen til hunden min.

Anonymkode: cf1e4...100

kunne like gjerne skjedd med en annen rase. Det kommer like mye eller mer kanskje ann på eieren og ikke nødvendigvis rasen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere vet at staff-hunder spiser babyer..? Det har vært flere tilfeller i UK og USA at det folk trodde var flotte famiiehunder plutselig gnagde på lille bebisen i familien... Ville aldri hatt en sånn hund. Tenker at folk som har sånne hunder er kriminelle bolere ja. Og jeg krysser gata fordi de skremmer meg. 

Anonymkode: c5c72...9a3

Og labrador er den som biter flest barn i Norge. 

I slike tilfeller har eier feilet og det har ofte lite å gjøre med rasen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staff er en flott rase, men popularitetsøkningen har også ført til at det er mange drittbikkjer i rasen. Det avles på kreti og pleti, og man skal ha tunga rett i munnen og litt flaks for å få en god hund.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har du historien om en kvinne som kjøpte hund som beskyttelse:

https://www.aftenposten.no/verden/i/e1XkpR/Hunden-tygget-i-hjel-sine-eiere-Na-krever-mer-enn-en-kvart-million-tyskere-at-den-ma-fa-leve

Du må ikke finne på å skaffe deg en hund av denne eller tilsvarende type, om du ikke er i stand til å være sjefen dens.

Anonymkode: fd7be...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her har du historien om en kvinne som kjøpte hund som beskyttelse:

https://www.aftenposten.no/verden/i/e1XkpR/Hunden-tygget-i-hjel-sine-eiere-Na-krever-mer-enn-en-kvart-million-tyskere-at-den-ma-fa-leve

Du må ikke finne på å skaffe deg en hund av denne eller tilsvarende type, om du ikke er i stand til å være sjefen dens.

Leste du artikkelen? Jeg hadde gledelig gjort det samme som denne mishandlede hunden. Møkkafolk!!!!

Anonymkode: 21403...f27

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaringer med denne rasen? Hadde du tenkt noe spesielt om eieren til en slik hund kun pga rasen? Har hørt flere som automatisk tenker "skråplanet" om de som har slik hund, ville du tenkt det samme? Er absolutt ikke på skråplanet, men er derimot en ung kvinne som er litt engstelig av meg. Liker godt det jeg leser om gemytt og andre egenskaper på denne rasen, i tillegg til at jeg tror jeg ville følt meg tryggere alene i skogen, på fjellet, og også hjemme. De skal jo være vennlige og kjærlige hunder, som samtidig ser noe avskrekkende ut :-P Har noen her inne kanskje også forslag til andre raser som ikke er så altfor store, med vaktegenskaper og som man generelt kan føle seg litt beskyttet av? Noen som har erfaring med å trene hund til å beskytte eier, uten at den blir generelt aggressiv mot mennesker? 

Anonymkode: 1e68d...383

Bedre å begynne i motsatt ende? Jobbe med frykten din først og fremst og etterhvert vurdere hund når du har fått kontroll på egen angst og frykt? 

Staffer er menneskekjære kraftplugger er mitt inntrykk. Litt ymse adferd i omgang med andre hunder. Som noen andre her påpeker så har den økte populariteten ført til en del uønskede «bivirkninger»,både helsemessig og mtp gemytt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste du artikkelen? Jeg hadde gledelig gjort det samme som denne mishandlede hunden. Møkkafolk!!!!

Anonymkode: 21403...f27

At denne hunden ble en tikkende bombe, er ikke merkelig i det hele tatt, slik den ble behandlet. Det jeg ville fram til, er at hunderaser som beskrives som "ikke førstegangshund" absolutt ikke bør eies av folk som ikke kan oppdra og behandle dem skikkelig. Utifra HI fikk jeg inntrykk av at TS ikke akkurat er en erfaren hundeeier, og dermed kan det å skaffe seg en slik hundetype være en oppskrift på katastrofe. Kanskje ikke verre katastrofe enn at det blir en omplasseringshund, men hunden fortjener jo bedre enn det.

Jeg mener det var en sak (fra Sverige?) der en ung kvinne ble forsøkt voldtatt, og at forsøket ble avverget ved at hunden hennes bet angriperen i skrittet. Dette var, etter det jeg husker, ikke noen typisk kamphund eller vokterhund. Så for TS kan det kanskje være en idé å skaffe seg en mellomstor hund av en mindre krevende rase. Det er godt mulig at dette vil være bra nok til formålet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en schæfer før som effektivt holdt folk på avstand, jeg kan telle på èn hånd de av vennene mine som klappet henne også selv om hun var utrolig rolig og snill og ikke noe farlig i det hele tatt. Nå har jeg en schæferblanding som er usikker på mennesker og derfor mer "farlig" enn den jeg hadde, men folk dras til henne som en magnet, fordi hun ser ikke ut som en schæfer...så utseende kan være en fordel ja.

Om man har en hund som vokter trenger man ikke å trene den, dette har den i arvematerialet og det vil komme frem om det er nødvendig. Men jeg tror også alle hunder vil forsvare eierne sine om de faktisk opplever en trussel. I boka "Marley" forteller eieren til denne ellers utrolig snille labradoren at den ble til et snerrende villdyr i en trusselsituasjon. Han hadde lurt på om hunden faktisk hadde det i seg å bli sint, og om han ville få noe som helst beskyttelse av den, men det gjorde han altså. Jeg husker ikke situasjonen, men denne ellers "goofy" familienhunden tok ikke noe dritt altså.

Anonymkode: 7dfd9...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg var ung var schæfer den "store stygge" hunderasen og ble sett på som aggressive og lite familievennlige, og det at de stort sett ble brukt som politihunder understreket myten den gang om at det var en barsk rase osv.. Etter noen år var bulldog like ille, så ble det belgeren (groenendael og tervuren spesielt) som fikk gjennomgå - dette med "snille" raser og "slemme" raser har variert de 40 årene jeg kan huske å ha hatt hund (første hunden jeg husker skikkelig er fra jeg var rundt fem år) 

Jeg er overbevist om at hunden blir slik eieren former den i 99% av tilfellene - er eieren på trynet blir hunden det også. 

Anonymkode: 815d8...55e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...