Gjest Seleena Skrevet 27. februar 2005 #1 Skrevet 27. februar 2005 Hadde vorspiel i helga og vi var vel rundt 10-11 stk tipper eg. No 2 dagar etter strømmer det inn med meldingar som dette; "Hei gøy i går! Kunne du tatt med vinflaska mi på mandag?" "Heisann! Trur eg la igjen spriten min hos deg. Kunne du tatt den med på mandag om det er meir igjen i den??Tusen takk" "Om du har spart på drikkevarene kjem eg å hentar dei i morgon" Er dette vanleg? Ikkje at eg skal leske meg i deira drikkevarer, men trudde ikkje dei ville ha tilbake flaskene sine. Det står sånn omtrent 2 stk av ein 6pack øl. Halv vinflaske og ei halv spritflaske. Samt litt cider..... Har ikkje ofte vorspiel så er ikkje så dreven på dette, men eg pleier alltid å la alt stå om eg er på vorspiel hos nokre av dei andre.
mrs williams Skrevet 27. februar 2005 #2 Skrevet 27. februar 2005 Det kommer nok ltt ann på personene. Men tror nok de fleste vil ha igjen flaskenen sine osv. gjør hvertfall jeg når jeg er på fest men det er ikke alle som tanker slik
Snuppelure Skrevet 27. februar 2005 #3 Skrevet 27. februar 2005 tja.. litt forskjellig kultur rundt om kring tror jeg. Men jeg syned det er riktig å sette igjen det man ikke har drukket opp i løpet av festen. Det er da ikke din jobb å passe på folks left-overs.
Gjest lmari Skrevet 27. februar 2005 #4 Skrevet 27. februar 2005 Jeg tar aldri med meg det jeg ikke drikker opp, og ingen andre i min omgangskrets heller.... Det blir alltid endel igjen etter et vorspiel, men det varierer jo hvam som har vorspiel/fester, så det er jo ikke akkurat sånn at en fyller opp barskapet med andres drikke, hvis det er det noen er redd for...
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #5 Skrevet 27. februar 2005 kommer an på situasjonen. Som student blir det mye fest og lite penger, og da kan det være greit å hente igjen gjenglemte (..) varer. Har aldri brydd meg om å hente et par øl, dog. Hadde jeg visst jeg hadde igjen en halvflaske sprit ville jeg nok hentet den. Ellers hadde det kommet an på hvor vorspielet var - hvis det var hos noen som ofte hadde fest, og gjerne nachspiel også og "pleide" å dele ut av egne drikkevarer hadde jeg nok latt dem beholde restene mine. Ellers blir vi nordmenn sett nokså rart på når vi knuger på ølen vår på fest i utlandet. Der er det vanlig at drikkevarer blir sett på som noe som settes på bordet for å deles, altså ikke som en veldig personlig eiendel.
Gjest Valhalla Skrevet 27. februar 2005 #6 Skrevet 27. februar 2005 Har du særdeles gjerrige eller fattige venner? Det kunne ikke falt meg inn å spørre om å få igjen drikken.
Laban Skrevet 27. februar 2005 #7 Skrevet 27. februar 2005 Enig med Valhalla, temmelig knuslete å be om å få igjen drikkevarene sine!! Selv har jeg alltid et godt utstyrt barskap som får kraftige innhugg hver gang jeg har vorspiel, og jeg ville blitt temmelig sjokkert om noen ba om å få tilbake vinflasken sin (som de ikke hadde rørt fordi jeg laget cocktails til dem isteden). Men det er kanskje avhengig av alder..?
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #8 Skrevet 27. februar 2005 Hvis noen satte igjen noe som hadde litt verdi, for eksempel ei halv flaske sprit, tror jeg jeg ville spurt om de ville ha det tilbake i etterkant. Om folk vil ha tilbake småtteri også så er vel det greit, det er jo bare å gi det tilbake så blir de glade, det er jo ikke noe stort problem.
Gjest Xavia Skrevet 27. februar 2005 #9 Skrevet 27. februar 2005 Har du særdeles gjerrige eller fattige venner? Det kunne ikke falt meg inn å spørre om å få igjen drikken. Helt enig. Har aldri hørt om lignende jeg, selv ikke da jeg var student, var det du beskriver vanlig...
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #10 Skrevet 27. februar 2005 I Norge er det jo gjerne slik at folk kjøper drikke til seg selv: vinflasken er ikke for deling på flere, den er til 1 person. Vodkaflasken er til drinker for den personen som har den med. Eventuelt deler et par venner på litt og låner av hverandre. Dette er vel ikek fordi nordmenn er gjerrige eller ikke vil dele - men jeg tror det er et resultat av svært dyre, urimelige avgifter og priser på alkohol i Norge: både i butikken / påpolet og spesielt på utestedene! Derfor blir det vel litt slik da, at hvis en har glemt igjen en vodkaflaske eller en hel vinflaske som er uåpnet, så vil man gjerne hente den tilbake. Hvis flaskene er åpnet høres det merkelig ut at de vil ha det tilbake. Det høres også rart ut at du må bringe det med til dem. Hvis de vil ha det tilbake kan de komme selv. Etter en uke bør de regne med at det har gått i søppelet.
Væren Skrevet 27. februar 2005 #11 Skrevet 27. februar 2005 Det blir som regel stående igjen litt etter et vorspiel, men jeg har aldri opplevd at noen har spurt etter restene sine! Jeg spør heller aldri om å få tilbake en ølboks eller en slant med vodka. Det har hendt at jeg har tatt med meg noe uoppfordret, hvis det sto mye igjen og jeg visste hvem sitt det var. Naboen fikk igjen juleølet sitt, men det var fordi det var flere bokser med mørkt øl som ingen av oss her i huset liker! Og han ville ikke egentlig høre snakk om å få det tilbake da jeg kom med det... Nå er naboen en god kamerat - så han bare MÅTTE. Kan forstå at situasjonen blir litt annerledes hvis det er unge folk, gjerne studenter med dårlig økonomi. Alkohol er jo dyrt!
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #12 Skrevet 27. februar 2005 Uansett økonomi, hvis folk glemmer igjen uåpnede vinflasker o gvodka flasker synes jeg det høres fornuftig ut at de vil hente det tilbake. I Norge koster jo alkohol sinnsykt mye.
Sniglå Skrevet 27. februar 2005 #13 Skrevet 27. februar 2005 Hadde nok ikke reagert dersom noen hadde spurt etter spriten sin, eller dersom det var en del øl igjen, ikke sikkert at vedkommende har så mye penger. Alkohol i Norge er jo egentlig ganske dyrt! Men den halve vinflaska forsto jeg ikke...hvem er det som vil ha en åpnet gammel vin? æshj. Jeg spør aldri etter noe rester etter en fest, men det var mer vanlig da jeg var yngre.
Gjest baby-E Skrevet 27. februar 2005 #14 Skrevet 27. februar 2005 jeg er ikke vant med at folk spør etter drikken sin etter et vorspiel... gjør det heller ikke selv...
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2005 #15 Skrevet 27. februar 2005 Jeg pleier å sette igjen på vorspiel, og det kunne ikke falle meg inn å hente varer dage etter. Men nå er det slik at jeg kun drikker øl og vin. Blir litt gnient å skulle hente 2 flakser øl...... De gangene det har vært vorspiel har har folk satt igjen og det har aldri vært spørsmål om å hente igjen etterpå. Men det er jo gjerne slik at vorspiel gjør et bra innhogg i hva jeg måtte ha av drikke å da.....
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2005 #16 Skrevet 27. februar 2005 Det kunne ikke falle meg inn å be om å få tilbake den drikken jeg ikke har drukket opp. De fleste vet da hvor mye de drikker og tar med seg deretter. Så det er vel ikke ofte at noen har mer enn et par øl eller en vinskvett som står igjen. Såpass unner jeg verten. De stiller huset sitt til disposisjon og får ryddejobben dagen etter, så et par øl for jobben er da bare rimelig. Sprit er gjerne litt annerledes. Om noen tar med seg en full helflaske som bare h*n skal drikke av blir det fort mye igjen. Synes selv det er skikkelig kjipt å helle over på f.eks en brusflaske, så da tar jeg heller med meg hele flasken og henter den senere. I det minste, om en skal være smålig nok til å be om å få en halv vinflaske igjen så bør en i det minste hente den selv. Det er ikke verten sitt problem!
Arwen Skrevet 27. februar 2005 #17 Skrevet 27. februar 2005 Jeg setter igjen det jeg ikke drikker, og de vi er meset sammen med gjør også det, men fetteren min på 18 ringte to uker etter at han hadde vært her og skulle hente de to ølboksene han hadde satt igjen her :o flaks at de fortsatt var her. Har også en venninne som alltid kommer å henter det som står igjen. En helflaske sprit kan jeg skjønne, men noen øl, sider eller rester gidder ikke jeg passe på at rett vedkommende får igjen.
knøtte Skrevet 27. februar 2005 #19 Skrevet 27. februar 2005 Det jeg ikke drikker opp på vorspiel får verten/vertinnen kose seg med. Kunne ikke falle meg inn å spørre etter det , uavhengig prisklasse... det er det heller ingen i min vennekrets som gjør.. De fleste vet hvor mye de drikker og tar med seg deretter, så det blir ikke så mye som står igjen.. stort sett noen pils eller cider..
Gjest en gjest Skrevet 27. februar 2005 #20 Skrevet 27. februar 2005 Jeg trodde det var vanlig å sette igjen jeg da. Men det er som sagt kanskje noe med alderen? Jeg har vært på vorspiel hvor den varierer veldg i lengde, og da er det ikke kjekt å ha for lite. Eller så har en kanskje en dårlig dag, og vil ikke drikke/tåler ikke så mye som vanlig. Jeg har svært få ganger hentet eller fått tilbake, og det har vært hele ølflasker. Når jeg har vært vert, har jeg spart på alle alkohol og brus/juice osv rester utenom hvis det er åpnet flaske. Det havner i vasken. Vel, ikke spritflasker for de kan fortsatt brukes selv om de er åpnet. Jeg har som regel bringet med meg flaskene til folk, mest vanlig f.eks til neste fest. Folk har ulik forhold til økonomi, og jeg har lite med hva de vil gjøre eller ikke med noe som er deres eget. Legger folk igjen billige øredobber, så tar jeg gjerne med det også. De gangene jeg har hentet eller fått igjen, har det vært fordi at verten selv har sendt meg melding ala "jeg tar med ølen din til treningen"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå