AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #61 Del Skrevet 20. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det var du som slang ut en ukritisk og ubegrunnet påstand. Anonymkode: dce24...2ea Jeg spurte et spørsmål, og sa hva jeg hadde lest. Det er ingen påstander der utenom min egen erfaring med en brosjyre jeg en gang holdt i hånda. Anonymkode: f0503...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 20. mai 2018 #62 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herpesvirus tilhører en stor familievirus som inkluderer herpes simplex 1 og 2, varicella zoster, epstein barr virus og cytomegalovirus. Epstein barr viruset forårsaker sykdomsbildet mononukleose (kyssesyke), mens varicella zoster gir vannkopper som barn og helvetesild hos voksne. Hvis man ikke har hatt vannkopper som barn, og blir smittet som voksen, får man altså helvetesild som er rene helvete. Forkjølelsessår/ HSV-1 finnes hos 90% av befolkningen. Anonymkode: 97ad9...2dd Litt OT, men.... Nå er jo ikke jeg lege e.l., men jeg hadde jo selv vannkopper som voksen (ikke spesielt gøy).. Jeg synes jo sykdommer og den slags er litt "spennende", og jeg leste GANSKE så mye om dette viruset imens jeg lå dekket av hvitvask og gjemte meg for omverdenen.... Det er jo ganske lenge siden nå, men jeg er ganske sikker på at helvetesild og det å bli smittet av dette herlige zoster-viruset i voksen alder ikke har noe med hverandre å gjøre. Mener å huske at man ikke kan få helvetsild uten å tidligere ha hatt vannkopper , og at denne "ilden" kom av reaktivering av viruset som allerede ligger å lurer i kroppen til ALLE som har hatt vannkopper, og årsaken er skrantende immunforsvar.... Mulig jeg tar feil, men det hadde jo vært litt interessant å vite om det du postet var copy/paste fra en seriøs side??? Endret 20. mai 2018 av Beeblebrox 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #63 Del Skrevet 20. mai 2018 19 minutter siden, Beeblebrox skrev: Litt OT, men.... Nå er jo ikke jeg lege e.l., men jeg hadde jo selv vannkopper som voksen (ikke spesielt gøy).. Jeg synes jo sykdommer og den slags er litt "spennende", og jeg leste GANSKE så mye om dette viruset imens jeg lå dekket av hvitvask og gjemte meg for omverdenen.... Det er jo ganske lenge siden nå, men jeg er ganske sikker på at helvetesild og det å bli smittet av dette herlige zoster-viruset i voksen alder ikke har noe med hverandre å gjøre. Mener å huske at man ikke kan få helvetsild uten å tidligere ha hatt vannkopper , og at denne "ilden" kom av reaktivering av viruset som allerede ligger å lurer i kroppen til ALLE som har hatt vannkopper, og årsaken er skrantende immunforsvar.... Mulig jeg tar feil, men det hadde jo vært litt interessant å vite om det du postet var copy/paste fra en seriøs side??? Du har helt rett i at man må ha hatt vannkopper for å kunne få helvetesild "Helvetesild skyldes det samme viruset som gir vannkopper, varicella zoster virus (VZV). Man må ha hatt vannkopper tidligere for å kunne få helvetesild." https://nhi.no/sykdommer/hud/smablarete-utslett/helvetesild/?page=2 Anonymkode: e8214...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #64 Del Skrevet 20. mai 2018 Det er nok garantert mange Tinder brukere som både oppdagede og uoppdagede kjønnssykdommer ja. Norge sammen med England topper kjønnssykdom statistikker i verden. Så det må ikke forundre brukerne. Anonymkode: 746a2...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #65 Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg har ikke herpes, ikke dra alle over en kam.. #krenka Anonymkode: 05bb7...483 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Skrevet 20. mai 2018 #66 Del Skrevet 20. mai 2018 Fy ikke si sånn! Alle på tinder og alle med munnsår har ikke herpes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #67 Del Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok garantert mange Tinder brukere som både oppdagede og uoppdagede kjønnssykdommer ja. Norge sammen med England topper kjønnssykdom statistikker i verden. Så det må ikke forundre brukerne. Anonymkode: 746a2...a07 Jepp, mange umoralske folk på Tinder. Anonymkode: 0fd20...eda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #68 Del Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke herpes, ikke dra alle over en kam.. #krenka Anonymkode: 05bb7...483 Anonymkode: dce24...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #69 Del Skrevet 20. mai 2018 2 timer siden, Axl skrev: Fy ikke si sånn! Alle på tinder og alle med munnsår har ikke herpes. Munnsår er herpes😂 Anonymkode: dce24...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Skrevet 20. mai 2018 #70 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Munnsår er herpes😂 Anonymkode: dce24...2ea Nei hysj, det kan være sår etter at noen har dratt til deg, eller gått i en dør, eller bitt deg selv. Eller noen andre som har bitt deg. Endret 20. mai 2018 av Axl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #71 Del Skrevet 20. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har helt rett i at man må ha hatt vannkopper for å kunne få helvetesild "Helvetesild skyldes det samme viruset som gir vannkopper, varicella zoster virus (VZV). Man må ha hatt vannkopper tidligere for å kunne få helvetesild." https://nhi.no/sykdommer/hud/smablarete-utslett/helvetesild/?page=2 Anonymkode: e8214...065 Vel, jeg hadde en tidligere kollega hvis datter hadde fått vannkopper. Tidligere kollega hadde aldri hatt vannkopper før. Hun ble selvsagt smittet av sin datter og fikk i følge hennes lege helvetesild. Anonymkode: 97ad9...2dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Occulta Skrevet 21. mai 2018 #72 Del Skrevet 21. mai 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det smitter ikke sånn. Man må være i direkte kontakt med sårene. Anonymkode: dce24...2ea Jo herpes kan smitte under fødselen. Det er også slik babyer får hiv av sin mor. Hvis mor har sår i fødekanalen så er jo babyen i direkte kontakt med dem. Babyen er også i kontakt med morens blod under fødsel. Men de pleier å ta keisersnitt om mor har en pågående infeksjon da herpes kan være farlig for nyfødte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #73 Del Skrevet 21. mai 2018 5 timer siden, Occulta skrev: Jo herpes kan smitte under fødselen. Det er også slik babyer får hiv av sin mor. Hvis mor har sår i fødekanalen så er jo babyen i direkte kontakt med dem. Babyen er også i kontakt med morens blod under fødsel. Men de pleier å ta keisersnitt om mor har en pågående infeksjon da herpes kan være farlig for nyfødte. Det var wn som mente at barnet ble smittet inne i magen altså bare ved å logge i livmoren. Det var det jeg svarte på. Jeg vet det kan smitte under fødsel, derfor tar mankeisersntt ved evt utbrudd. Anonymkode: dce24...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Occulta Skrevet 21. mai 2018 #74 Del Skrevet 21. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var wn som mente at barnet ble smittet inne i magen altså bare ved å logge i livmoren. Det var det jeg svarte på. Jeg vet det kan smitte under fødsel, derfor tar mankeisersntt ved evt utbrudd. Anonymkode: dce24...2ea Herpesvirus kan også smitte gjennom morkaken. Det er sjelden men mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #75 Del Skrevet 21. mai 2018 På 20.5.2018 den 12.45, AnonymBruker skrev: Bare respekter at jeg ikke ønsker Det, det spiller ingen rolle om de fleste har det. Jeg hopper ikke fra verandaen selv om "alle" andre skulle gjøre det. Jeg har ikke snakket nedverdigende om dere som har Det, jeg bare påpeker at jeg ikke ønskr at dere smitter meg med det. Anonymkode: dce24...2ea Fyfae... så nedlatende Anonymkode: b9f69...960 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #76 Del Skrevet 21. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er 80% som har Det, kanskje mindre i Norge og mer i andre land som ikke benytter prevensjon og har dårligere kunnskap om hygiene deling, spising av samme fat, masse kyssing og klemming osv. Anonymkode: dce24...2ea Hvorfor skriver du "Det" med stor bokstav hele tiden? Anonymkode: d1a57...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 21. mai 2018 #77 Del Skrevet 21. mai 2018 Hvis du synes munnsår er så ekkelt, hvorfor i all verden henger du på tinder? Det var helt ærlig den første tanken som slo meg. Nordmenn er dårlige til å bruke kondom med ny partner. Mange brukere av den appen har garantert verre greier å smitte videre enn herpes for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 21. mai 2018 #78 Del Skrevet 21. mai 2018 På 20.5.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev: Ehhh? Og hvilken sammenheng mener du det kalde klimaet har til herpes? Anonymkode: dce24...2ea Kanskje fordi det er et "forkjølelsessår"? Det er vel lettere å bli forkjølet når det er kaldt og skiftende vær, vil jeg tro. Det er ganske vanlig at man smitter hverandre med forkjølelse i Norge. Da jeg bodde i utlandet og det var sommer hele året, var det ingen ( i min omgangskrets) som var forkjølet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #79 Del Skrevet 22. mai 2018 19 hours ago, tirben said: Kanskje fordi det er et "forkjølelsessår"? Det er vel lettere å bli forkjølet når det er kaldt og skiftende vær, vil jeg tro. Det er ganske vanlig at man smitter hverandre med forkjølelse i Norge. Da jeg bodde i utlandet og det var sommer hele året, var det ingen ( i min omgangskrets) som var forkjølet. Jeg har vært forkjølet 2 ganger i våres allerede, selv om det har vært varmt. Og fikk dermed 2 herpesutbrudd rett etter hverandre. Kjipt hvordan det der henger sammen ☹️ Uansett, stigmatiseringen av herpes suger. Jeg var 5 år da jeg fikk det liksom, så er jeg merket for livet som «skitten». Anonymkode: c0f7a...a2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2018 #80 Del Skrevet 22. mai 2018 Jeg har herpesutbrudd kanskje en gang i året eller litt sjeldnere, og kunne ikke drømme om å poste et profilbilde av meg selv med utbrudd. Når det er sagt, har jeg aldri opplevd noe negativt fra noen på grunn av at jeg har munnsår. Jeg gikk til og med på første date med det som nå er samboeren min med munnsår (gudene skal vite at jeg var på nippet til å avlyse). Folk er litt dramatiske her, synes jeg. Anonymkode: 0da4f...124 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå