Gå til innhold

ung vordende barnefar; må han betale bidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når far er 19 år og student, ikke inntekt utover studielån, kan han da betale barnebidrag? 

Far studerer i annen by enn barnemor, så han kan ikke ha daglig/ukentlig omsorg. 

Hva om far etter noen år finner ut at han vil være en nærværende pappa, kan han da kreve f eks 50% omsorg? 

Anonymkode: 65115...e7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er mor, og hva gjør hun?

Om han må betale bidrag eller ikke vet jeg ikke, sjekk bidragskalkulatoren til nav.

Om far skulle ønske noen rettigheter til barnet senere så er han nødt til å være på banen fra start av. Det er ikke lett å komme inn når ungen er 3 år og si "detta er min jeg skal ha 50%!" det funker ikke.

Anonymkode: f6dda...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hvis han ikke har inntekt er han ikke bidragspliktig, men han skal betale bidrag den dagen han får inntekt. Han kan kreve samvær, ja.

Anonymkode: 696d1...b80

AnonymBruker
Skrevet

Han skal ikke betale bidrag. Han kan be om 50% men ikke kreve det.

Anonymkode: da1e0...846

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvo m han ikke tjener ok til bidrag bør han da være med å støtte av det lille han har. En unge han ikke har sett på tre pr får han neppe 50% omsorg for, mer besøksrett og gravis vanlig delt omsorg evt. 

Anonymkode: 7e9fa...3e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når far er 19 år og student, ikke inntekt utover studielån, kan han da betale barnebidrag? 

Far studerer i annen by enn barnemor, så han kan ikke ha daglig/ukentlig omsorg. 

Hva om far etter noen år finner ut at han vil være en nærværende pappa, kan han da kreve f eks 50% omsorg? 

Anonymkode: 65115...e7d

Skal far være en del av barnets liv så kan han ikke komme etter flere år og tro han kan leke pappa med et stort skolebarn. Farskap er noe som bygges gradvis opp fra barnet er i mors mage. 

Om han slipper å betale barnebidrag i studietiden er en konkret vurdering Nav gjør, og Nav behandler ikke saker via tråder på nettet. 

I beste fall kan han risikere at han slipper å betale eller må betale når han får evne til å betale. Om han da må betale det Nav har forskuttert til barnet og mor, må Nav avgjøre. 

Ellers bør far få opplæring i bruk av kondom når det ikke passer han å bli far på grunn av studier. 

Anonymkode: 22f84...5a6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvis han ikke har inntekt er han ikke bidragspliktig, men han skal betale bidrag den dagen han får inntekt. Han kan kreve samvær, ja.

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal ikke betale bidrag. Han kan be om 50% men ikke kreve det.

Anonymkode: da1e0...846

Men blir det bidragsgjeld til den dagen han får inntekt?

Anonymkode: 0620e...602

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bidrag er noe han kan få oppsamlet som gjeld til han blir betalingsdyktig og betalingsvillig ja. 

Barnet skal ikke lide fordi det ikke passer biologisk pappa å være pappa eller betale. 

Anonymkode: 22f84...5a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skrevet 28. mai 2007 - 10:10

Barnebidraget beregnes utifra en prosentsats av hva du tjener brutto og fastsettes av trygdekontoret i hjemkommunen til mor. Inkludert i regnestykket er også hva mor tjener og hvor mye du har barnet.

Når du nå kommer til å ha en periode med liten eller ingen inntekt, ville jeg snarest mulig tatt dette opp med trygdekontoret og søkt om fritagelse fra barnebidrag i den perioden. Dokumentasjon er her veldig viktig.

Mest sannsynlig blir dermed barnebidraget satt til minimumssatsen som mor får utbetalt av kommunen. Har du ingen inntekt kan betaling av dette utsettes og du opparbeider deg en gjeld som betales tilbake når du begynner å tjene penger. 

Forutsetter her at du ikke har en privat avtale med mor som du forøvrig har mulighet til å inngå. Jeg ville anbefalt å ta denne praten med henne. Hun tok dette valget for dere begge, og burde være villig til å inngå noe kompromiss. Du kan jo også vise deg mer samarbeidsvillig til samvær dersom hun viser seg mer samarbeidsvillig på det økonomiske, om det er det som skal til. 

Anonymkode: 73f86...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Dersom far ikke har bidragsevne, som han ikke har nå så lenge stipend og lån er eneste inntekt så skal han ikke betale bidrag, men den dagen han er ferdig med å studere og får seg jobb må han begynne å betale.

Ang omsorg så kan han ikke være fraværende nå og forvente å få 50% omsorg når han er klar for det.. Han må være delaktiv i barnets liv og ha hyppig samvær, deretter kan han spørre om mor går med på 50/50 ordning, om ikke så mekling til slik at dem blir enige. Blir dem ikke enige havner det i retten.

Anonymkode: d5b90...c0f

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er mor, og hva gjør hun?

Om han må betale bidrag eller ikke vet jeg ikke, sjekk bidragskalkulatoren til nav.

Om far skulle ønske noen rettigheter til barnet senere så er han nødt til å være på banen fra start av. Det er ikke lett å komme inn når ungen er 3 år og si "detta er min jeg skal ha 50%!" det funker ikke.

Anonymkode: f6dda...465

Dette er jeg så enig med deg i. Derfor forstår jeg ikke all denne motstanden mot at far ikke kan få være likestilt fra begynnelsen av. Men da sier jo mor at barnet er for lite og bør være hos henne som er viktigst for barnet. Det er ingen som idømmer 50/50 før barnet er nesten i skolealder så jeg forstår ikke at det kan være et så stort problem for vedkommende ts snakker om.

Anonymkode: 96f58...839

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke nødvendigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...