Gå til innhold

13-15 åringer overnatting hos bifile venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor til ei datter som er 13 år, og en sønn som er 15 år. 

Sønnen min har en bestekompis som er bifil, som han har pleid overnatte hos. For meg føles det litt vanskelig nå, at min sønn skal fortsette å overnatte der. Han hadde aldri fått overnatte hos ei jente i denne alderen, er det ikke litt det samme når kompisen er bifil? 

Selv hadde jeg flere opplevelser i ungdomsalderen hvor jeg gjorde ting, og ble med på ting, som jeg selv ikke var helt komfortabel med, fordi jeg var redd for å si nei. Jeg ble ikke presset med tvang eller trusler, men likevel følte jeg meg litt presset til enkelte ting jeg gjorde. Dette er jo ganske typisk også for ungdom, man er jo aldri så usikker på seg selv som.man er når hormonene raser i kroppen.

Som mor er jeg jo nå redd for at disse overnattingene skal lede til lignende situasjoner, hvor min sønn kan bli utsatt for det samme presset. De er i en alder hvor sexualitet har veldig mye fokus, og ønsket om å få ekperimentere er sterkt. Jeg er redd at han ikke er sterk nok til å evt. si nei, om dette ikke er noe han ønsker. 

Datteren min er også i en lignende situasjon, med en eldre venninne som er bifil, som hun overnatter hos. Ikke helt lik, for hun er åpen om at hun selv muligens er bifil, også er hun noen år yngre. 

Jeg er også urolig for henne, fordi hun generelt ikke har veldig klare grenser for seg selv (vi jobber med det). Venninnen betyr "hele verden" for henne, og er den eneste nære venninnen hun har. Jeg uroer meg for de samme tingene. Hun hadde heller ikke fått sovet over hos en gutt, er det ikke ala det samme da når det er snakk om at de muligens begge er bifile? Jeg er også urolig for om de skulle gjort noe, om det skulle kommet ut på skolen og resultert i mobbing. Det vet jeg at mange andre har erfart før dem.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke. 

Jeg synes jo at å utforske ens seksualitet er en veldig fin ting, men jeg skulle ønske jeg kunne hindret at de startet så ungt 😯 Samtidig vil jeg jo nødig være en som blokkerer for alle de gode samtalene som dukker opp med overnatting, det er jo en veldig fin vennetid som knytter sterke bånd... 

Jeg har tusen andre tanker som også surrer rundt om emnet, Men klarte ikke få det med nå. Får prøve igjen i morgen.. 

Men for nå, kan dere kanskje hjelpe med å sortere litt tanker her? Er jeg for streng om jeg sier de kan få være med vennene sine hele kvelden, men at de må sove hjemme? Er det greit å synes det er annerledes med ein bifil venn og en hetero venn av samme kjønn? Eller kanskje jeg bare er helt ute og kjører nå 😊

Jeg må også ta med at det ikke finnes en eneste homfobisk celle i min kropp. Dette handler utelukkende om alder og situasjonen med overnatting. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er redd for at sonen din ikkje skal klare å seie nei til ting han ikkje vil gjere, må du jo ta ein samtale med han om det. Syns det blir for dumt å nekte overnatting berre fordi vennen hans er bifil, for uansett kor lite homofob du er, så blir det jo diskriminering ettersom du sjølv seier det ville vore annerledes om vennen var hetero. Det at han er bifil, vil jo uansett ikkje vere det samme som at han er interessert i sonen din, og det betyr jo heller ikkje at sonen din er interessert tilbake. 

Og så forstår eg ikkje kvifor det er ok at dottera di overnatter hos si bifile venninne, fordi ho sjølv kanskje er bifil, men det ikkje er ok at sonen din, som er hetero slik eg forstår det, overnatter hos sin bifile venn?

• Liker 15
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Dette er bare trist lesing. 

Det er ikke sånn at bifile vil ha sex med Gud og enhver fordi de kan forelske seg i begge kjønn.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med de om viktigheten av å sette grenser og si nei når man ikke ønsker å være med på noe eller er usikker, sex, forhold, beskyttelse, at da kan snakke om dette med deg eller om noe skulle skje osv. Muligheten for at de har sex skjer ikke kun ved overnatting.

Anonymkode: 40711...855

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, BearMama skrev:

Det er ikke sånn at bifile vil ha sex med Gud og enhver fordi de kan forelske seg i begge kjønn.

Eeh, leser du hva hun skriver eller? Det er ikke sånn at hetero folk vil ha sex med Gud og enhver mann heller, men hun ville ikke latt en gutt overnatte til jenta si eller en jente overnatte hos gutten. Diskriminerer hun heterofile også da eller..? 

Det blir bare for dumt å skrike om homohets her, da det har ingenting med saken å gjøre. Det er en mor som på mange måter fremstår liberal og støttende, men som samtidig ønsker å sette rammer og grenser rundt å validere barnas seksuelle debut. Det synes jeg er bra! 

TS: jeg forstår deg godt. Du har tenkt nøye gjennom dette og kjenner barna dine best. Jeg synes du skal snakke med barna om grensesetting, og forklare slik du gjør her at man kan noen ganger gjøre ting man angrer på i ettertid.

Hvordan du skal løse problemet med overnatting vet jeg ikke, ettersom disse barna allerede har ligget over blir det vanskelig å si nei i ettertid uten at dine egne barn opplever det som urimelig. Jeg tror du må velge å enten ta den fighten, men da risikere at barna dine tar avstand fra deg og føler seg misforstått/urettferdig behandlet, Eller akseptere at toget er gått, og la de overnatte når det passer seg sånn, men samtidig understreke at du ikke ønsker å tilrettelegge for seksuell aktivitet ved overnattingene. (Hvordan man sier dette til en tenåring aner jeg ikke)..

jeg tenker kanskje at om du nekter overnatting nå kan det skape tillitsbrudd mellom deg og barna, som gjør at de kanskje ikke kommer å snakker med deg i ettertid OM noe ubehagelig eller ekkelt har skjedd. 

Lykke til, jeg synes du virker som en reflektert og god mamma :) 

Anonymkode: 9feda...695

• Liker 9
Gjest BearMama
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, leser du hva hun skriver eller? Det er ikke sånn at hetero folk vil ha sex med Gud og enhver mann heller, men hun ville ikke latt en gutt overnatte til jenta si eller en jente overnatte hos gutten. Diskriminerer hun heterofile også da eller..? 

Det blir bare for dumt å skrike om homohets her, da det har ingenting med saken å gjøre. Det er en mor som på mange måter fremstår liberal og støttende, men som samtidig ønsker å sette rammer og grenser rundt å validere barnas seksuelle debut. Det synes jeg er bra! 

TS: jeg forstår deg godt. Du har tenkt nøye gjennom dette og kjenner barna dine best. Jeg synes du skal snakke med barna om grensesetting, og forklare slik du gjør her at man kan noen ganger gjøre ting man angrer på i ettertid.

Hvordan du skal løse problemet med overnatting vet jeg ikke, ettersom disse barna allerede har ligget over blir det vanskelig å si nei i ettertid uten at dine egne barn opplever det som urimelig. Jeg tror du må velge å enten ta den fighten, men da risikere at barna dine tar avstand fra deg og føler seg misforstått/urettferdig behandlet, Eller akseptere at toget er gått, og la de overnatte når det passer seg sånn, men samtidig understreke at du ikke ønsker å tilrettelegge for seksuell aktivitet ved overnattingene. (Hvordan man sier dette til en tenåring aner jeg ikke)..

jeg tenker kanskje at om du nekter overnatting nå kan det skape tillitsbrudd mellom deg og barna, som gjør at de kanskje ikke kommer å snakker med deg i ettertid OM noe ubehagelig eller ekkelt har skjedd. 

Lykke til, jeg synes du virker som en reflektert og god mamma :) 

Anonymkode: 9feda...695

Om de har vært venner lenge så har har denne personen vært bifil lenge og blir plutselig ikke et annet menneske pga legning.

Bare fordi Ts nå vet om det så blir det plutselig ikke et sexmaraton mellom dem.

Skrevet
3 minutter siden, BearMama skrev:

Om de har vært venner lenge så har har denne personen vært bifil lenge og blir plutselig ikke et annet menneske pga legning.

Bare fordi Ts nå vet om det så blir det plutselig ikke et sexmaraton mellom dem.

Poenget er vel at det kunne vært sexmaraton fra før ;) At de allerede har gjort det - men nå vet hun om risken. Jeg synes ikke hun er urimelig her, jeg skjønner at dette først er et "problem" nå.

Men: snakk med barna dine, og la de overnatte. Sex kan de få til uansett, det er ikke slik at sex kun kan skje om natta på overnatting.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sjokoladefrelst skrev:

Poenget er vel at det kunne vært sexmaraton fra før ;) At de allerede har gjort det - men nå vet hun om risken. Jeg synes ikke hun er urimelig her, jeg skjønner at dette først er et "problem" nå.

Men: snakk med barna dine, og la de overnatte. Sex kan de få til uansett, det er ikke slik at sex kun kan skje om natta på overnatting.

Så hvis alle tenker som henne, vil denne bifile gutten aldri få overnattingsgjester eller bli invitert til overnatting? Utestengt altså? Snakk om foreldre som mobber...

Anonymkode: 03202...055

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis alle tenker som henne, vil denne bifile gutten aldri få overnattingsgjester eller bli invitert til overnatting? Utestengt altså? Snakk om foreldre som mobber...

Jeg synes kanskje du overser noen nyanser her. Det er jo snakk om det foreldre ofte frykter: at barna deres skal debutere seksuelt før de er klare. Derfor har mange "forbud" mot å overnatte hos det motsatte kjønn. Her anerkjenner mor at man som bifil ikke har samme preferanser, slik at kjønnet får mindre å si. Det er helt fair.

Jeg mener fortsatt de bør få overnatte. Men å skrike diskriminering, mobbing og homofobi blir å dra den litt langt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sjokoladefrelst skrev:

Jeg synes kanskje du overser noen nyanser her. Det er jo snakk om det foreldre ofte frykter: at barna deres skal debutere seksuelt før de er klare. Derfor har mange "forbud" mot å overnatte hos det motsatte kjønn. Her anerkjenner mor at man som bifil ikke har samme preferanser, slik at kjønnet får mindre å si. Det er helt fair.

Jeg mener fortsatt de bør få overnatte. Men å skrike diskriminering, mobbing og homofobi blir å dra den litt langt.

Men de kan like gjerne debutere på skoledoen, i skogen, hjemme hos hverandre på dagtid og så videre. Ja, det er utestenging å plutselig nekte bestevenner overnatte hos hverandre. Det vil få den bifile gutten til å angre på at han kom ut av skapet - hvis han ikke hadde åpnet seg, ville han fortsatt kunnet ha kontakt med vennene sine som før. 

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de kan like gjerne debutere på skoledoen, i skogen, hjemme hos hverandre på dagtid og så videre. Ja, det er utestenging å plutselig nekte bestevenner overnatte hos hverandre. Det vil få den bifile gutten til å angre på at han kom ut av skapet - hvis han ikke hadde åpnet seg, ville han fortsatt kunnet ha kontakt med vennene sine som før. 

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? :) Sitat fra meg selv: 

"Sex kan de få til uansett, det er ikke slik at sex kun kan skje om natta på overnatting."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Sjokoladefrelst skrev:

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? :) Sitat fra meg selv: 

"Sex kan de få til uansett, det er ikke slik at sex kun kan skje om natta på overnatting."

Og da forstår jeg ikke hvorfor en gutt som har overnattet hos ham hele livet plutselig ikke får lov lenger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, BearMama said:

Nei og det er heller ikke slik at heteroseksuelle forelsker seg i og har sex med hvem som helst av motsatt kjønn. Alikevel lar du ikke jevnaldrede av motsatt kjønn under den seksuelle lavalder overnatte sammen.

Anonymkode: f8bc7...20e

• Liker 3
Skrevet

Mulig det er fordommer, men tenker det kanskje er litt mindre risky med bifile av samme kjønn.  Fordi åpen bilifi kan være tegn på at man lytter til egne følelser (-og er tilsvarende lydhøre for andres), og at man ikke er så påvirket av heteroverdenens mål på og press om å være voksen og erfaren.  Dessuten, kanskje, empatisvikt er vanligere på tvers av kjønnene, pga mindre identifikasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som helst av vennene deres kan jo være bifile uten at du vet om det, så dette er en risiko du (og alle vi andre) tar uansett. Tenker fokuset bør være på å snakke med barna om å sette grenser og respektere andres.

Jeg eksperimenterte for øvrig en del sammen med en venninne da jeg var 12 og hun 14. Alt var på hennes initiativ, selv om hun såvidt jeg vet er heterofil. Eksperimentering er vel helt vanlig uansett legning?

Anonymkode: 84242...607

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og det er heller ikke slik at heteroseksuelle forelsker seg i og har sex med hvem som helst av motsatt kjønn. Alikevel lar du ikke jevnaldrede av motsatt kjønn under den seksuelle lavalder overnatte sammen.

Anonymkode: f8bc7...20e

Det gjør jeg. Datteren min driver med idrett, og de overnatter ofte sammen på skoler under stevne, både gutter og jenter på ett rom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde skamme deg. Disse holdningene hører hjemme i et annet årtusen

Anonymkode: 4f919...893

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre så mye annet enn å snakke med ungene dine om grenser og sånt! Tenk hvordan de vil reagere når du sier at de ikke får overnatte hos disse vennene lengre! Da kommer du høyst sannsynlig til å få tidenes ungdomsopprør slengt tilbake! Sånn hadde iallfall jeg reagert i den alderen om jeg plutselig ikke fikk overnatte hos noen lengre! Og som flere har sagt så kan det godt hende de har gjort ting allerede for alt det du vet! 

Anonymkode: 74417...40d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde snakket med ungdommene mine om egne grenser, og ellers latt dem overnatte med vennene som ellers uten å lage noe mere styr ut av det enn det. Så er det ærlig talt opp til dem om de velger å eksperimentere eller om de vil spille spill eller sove bort sommernatten. Vi må som foreldre bare på et tidspunkt slippe dem fri. Sånn er det bare, la dem ta sine egne valg. Stole på at de vet hva som er best for dem selv, la dem feile slik vi gjorde det, finne ut av ting selv. Og for all del ikke gjøre noe her som ekskluderer en bifil ung gutt eller en lesbisk ung jente.

• Liker 2
Gjest Ingrid78
Skrevet

Min bestevenninne i tenårene var lesbisk. Vi overnattet stadig hos hverandre uten noen "stygge" hendelser. Selv om man er bifil eller homofil, så skjønner man forskjellen på venner og partnere. Jeg hadde nok tatt meg en snakk med sønnen min, om det med kropp og grenser på et generelt grunnlag, men ikke lagt noe mer føringer for det enn det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...