Dawn Skrevet 26. februar 2005 #1 Skrevet 26. februar 2005 Jeg har nettopp funnet ut hvordan det egentlig står til hjemme hos en venninne, og er temmelig redd. Jeg VIL og føler det er min plikt å hjelpe henne med alt jeg kan, jeg er jo glad i henne og dette er så feil! Fryktelig lei meg for at jeg ikke har sett dette før nå! Hun har et barn på snart 2 år med en jevnaldrende mann som ikke respekterer henne i det hele tatt. Han kjefter på henne, psyker henne ned (du er dum, jeg er smart, du er ingenting uten meg), flyr på henne fysisk og er virkelig ikke bra for henne. (Han skjelte henne ut mens jeg var tilstede i kveld, det var SÅ pinlig! Tør ikke tenke på hvordan det føltes for henne!) Faren hennes har måttet skille dem før, og paret hun leier hos har vært vitne til at kjæresten hennes har vært virkelig aggressiv mot henne. Hun kastet ham ut før jul, men han mer eller mindre tvinger seg på. De har kranglet foran barnet, men så vidt jeg forstod på henne har barnet aldri vært tilstede når det har blitt fysisk. Enn så lenge...? Men det er jo altfor ille at hun har overhørt dem... Og nå tror hun at hun er gravid igjen. Hun har fått litt antydning til mage, men er i tvil om det er pga at hun ikke spiser eller fordi hun er gravid. Hun ønsker å kaste denne mannen ut for godt, men er så nedbrutt av all trakasseringen og hans nedlatende holdning at hun ikke har krefter igjen. Hun orker ikke gå i dusjen, spise, leke med barnet osv. Jeg har insistert på at hun kommer til meg i morgen tidlig (hun er hos foreldrene sine nå), og har begynt å lage en oversikt over hva hun trenger hjelp til - og hvem hun kan få det fra. * Jeg vet at amathea (tidligere aan) har barnevakt/avlastningstjenester. Men gjelder dette selv om hun ikke har tatt kontakt med dem mens hun gikk gravid (ca 2 år siden)? Er det mulig å få hjelp av dem nå? * Barnevernet er også hjelpsomme og en god ressurs, men her i kommunen har de så mye å gjøre at det ikke er hjelp å få før om flere måneder siden barnet tross alt har en mor som bryr seg! (Har ringt dem...) * Kan hun be politiet om å være tilstede når kjæresten skal kastes ut? Hva om han oppsøker henne senere? Er det realistisk at de kan rykke ut for å hjelpe, selv om han "bare" skjeller henne ut? (Altså, ikke vold.) Jeg tenkte temmelig kjapt at hun må anmelde ham, hun har jo vitner. Forsøker å komme på argumenter for å overbevise henne. Hva med besøksforbud? Går det an å få det for både henne og barnet? * Hun er arbeidsledig, barnefaren er arbeidsledig og økonomien er vanskelig. Slikt tærer veldig på et forhold og på enkeltpersoner. Det vet jeg av erfaring... jeg har begynt å sette meg inn i aetats ordninger, og håper å kunne hjelpe henne inn i de riktige systemene. Om hun f.eks får plass på et kurs hos dem, kan jeg passe barnet når hun er der. * Hun er usikker på om abort er løsningen, men er redd det uansett er for sent. Har hun i så fall god nok grunn til å bli godkjent av abortnemnda? Hva mer kan jeg gjøre? Hvem flere kan jeg kontakte? Jeg er så fortvilet på vegne av barnet og henne, skulle så ønske hun hadde sagt noe første gang det skjedde!
Dawn Skrevet 26. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2005 Smart! *søke etter nr med en gang*
Dagoberta Skrevet 27. februar 2005 #4 Skrevet 27. februar 2005 Først vil jeg bare si at venninnen din er veldig heldig midt i all uflaksen, som har en venn som deg! Her er det jeg tror eller vet om det du lurte på: -Sosialkontoret eller Trygdekontoret skal ha informasjon om barnevakt/avlastning for enslige forsørgere. -Jeg tror kansje politiet tenker for mye på budsjettene sine til å stille opp på utkastelser, men det skader ikke å spørre, det kan jo godt hende de er mer forståelsesfulle enn jeg tror. Men om de sier nei, vil det neppe være en dårlig erstatning å stille opp med noen venner istedet - de fleste bøller oppfører seg bedre når det er flere tilstede. Jeg tror kanskje hun må anmelde for å få besøksforbud..? -Når det gjelder økonomien, har Trygdekontoret gode støtteordninger for enslige forsørgere, og Sosialkontoret har ansvar for å hjelpe fram til utbetalingene kommer. -Grensen for abort er 16 uker, hvis hun ikke har gått lengre, tror jeg nok hun ikke vil få problemer med å bli godkjent. Håper det snart går bedre med venninnen din!
Dagoberta Skrevet 27. februar 2005 #5 Skrevet 27. februar 2005 Hei igjen! Stikker innom en tur til, jeg kom på en annen ting som kan hjelpe.. Det kan godt hende at venninnen din vil føle seg tryggere med voldsalarm - forhåpentligvis får man jo ikke bruk for den, men bare det at man føler seg tryggere kan være til god hjelp. Jeg vet ikke hvor lette de er å få, men det kan godt være verdt det å spørre.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #6 Skrevet 27. februar 2005 Bare så det ikke blir problemer; grensen for selvbestemt abort er 12 uker (de vurderer å sette opp til 16).
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #7 Skrevet 27. februar 2005 Fram til uke tolv går alle søknader om abort automatisk gjennom hos abortnemda. Fram til uke seksten kan man søke om abort, men nemda kan si nei hvis de mener du har en dårlig grunn. Nylige undersøkelser viser at de fleste nemdene (det finnes en i hvert fylke) slipper gjennom alle søknader også etter uke tolv, men enkelte nemder er litt vanskelige å ha med å gjøre, og krever en god grunn. For å utdype litt
Gjest gjest1 Skrevet 27. februar 2005 #8 Skrevet 27. februar 2005 Ang økonomi kan ho søke bostøtte vist ho har minder en et viss beløp brutto i mnd. (tror det er 11.000) og går hun på kurs hos aetat har hun krav på å få dekket barnevakt.. Har hun ingen utdannelse kan ho prøve å søke attførings tiltak. Ang utkastelse av typen er det sikker lurt å ha med seg noen folk sånn at han ikke flyr på henne. Har dere kanskje en god kammerat som er "stor og sterk"? Lykke til!
Kittykat Skrevet 28. februar 2005 #9 Skrevet 28. februar 2005 Ang utkastelse av typen er det sikker lurt å ha med seg noen folk sånn at han ikke flyr på henne. Har dere kanskje en god kammerat som er "stor og sterk"? Lykke til! Dette stemmer jeg for. Samle venner, gjerne store sterke gutter, som kan hjelpe henne og barnet vekk fra denne gale mannen. Hvis du klarer det, så tør han helt sikkert ikke å stå i mot fordi det er andre tilstedet. Jeg ville tatt en ringerunde til venner og forklart situasjonen og spurt om de kan hjelpe til hvis det trengs. Eller så kan du kanskje hjelpe til med å få henne og barnet til et krisesenter og få henne til å anmelde han. F eks en dag han ikke er hjemme, så kan dere pakke sammen noen saker til mor og barn og deretter dra til et krisesenter. Håper hun og barnet kommer seg vekk fra han. Lykke til og det er bra du bryr deg og hjelper henne.
Dawn Skrevet 28. februar 2005 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2005 Tusen takk for gode råd, alle sammen! Hun bor et stykke unna nærmeste nabo, og siden jeg alltid tenker det verste, er jeg redd han skal komme og gjøre henne noe i ettertid. Men nå har jeg fått snakket litt med henne, og hun er innstilt på å be ham pakke sakene og forsvinne. Hun ønsker ikke å anmelde, jeg forstår jo at det er vanskelig. Men som jeg sa til henne, om hun ikke hadde vært følelsesmessig involvert i ham, hadde hun ikke nølt med å anmelde. Jeg er sta, og kan vente til hun er klar. Jeg har flere mannlige venner som jeg vet vil stille opp om de blir spurt om å være tilstede når han skal ut. Jeg vil også gjerne ha foreldrene hans tilstede, jeg håper at det vil være "dråpen" som får ham til å dra uten å lage scene. Jeg kommer også til å bli med henne og fortelle naboer, venner, familie ALT. Tror det blir lettere om folk er klar over problemet... lettere å legge merke til ting og holde øye med mannen. Nå har vi sammen gått igjennom alle annonser under "til leie", men det er lite som passer økonomien eller et lite barn. Har skrevet annonse selv, så det kommer vel noe respons i løpet av uken. Vi er optimister! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #11 Skrevet 28. februar 2005 ang aetat. noen her skreiv at aetat skal dekke barnevakt når noen går på kurs hos dem...ja, de dekker barnevakt med 17 kr ekstra om dagen pr barn...men heldigvis har hun deg som vil passe ungen, så da er det jo ikke noe problem! Jeg ville ringt krisesenteret. De har masse gode råd å komme med, og det er også lov å "rømme" til dem selv om man "bare" blir utsatt for psykisk overgrep.
søndagsengel? Skrevet 3. mars 2005 #12 Skrevet 3. mars 2005 Bare lurer på hvordan det går jeg? :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #13 Skrevet 3. mars 2005 Vil bare si at man trenger ikke å annmelde noen for å få volds alarm,i hvetfall ikke her jeg bor.. Er en god løsning,kansje det å fortelle det til denne mannen gjør at han kansje vurderer dette med å oppsøke henne i etter tid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå