Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far skylder meg ca 10 000kr (i utgangspunktet 12 000, men har fått 2000 av dem) i ubetalt barnebidrag (etter fylte 18 år) fra i fjor, og nå har han dratt på ferie sammen med samboeren sin. Han var også på ferie i romjula/nyttår, dette kan da umulig være lov? Han har en trøblete økonomi, null begrep om penger og har gjeld også andre steder.  Har tidligere fått høre fra NAV at dette er gjeld som blir prioritert og trukket når han har mulighet til å betale det. Jeg skjønner selvsagt at han skal ha penger til livsopphold, men ferie??? Jeg er nå 19 år og har nettopp flyttet for meg selv, klarer meg fint på lønnen min, men disse pengene hadde kommet godt med nå i de første månedene når møbler og nødvendige ting skal kjøpes inn. Skal selvsagt ringe nav og høre når de åpner igjen, men er det noen som kan gi meg svar i mellomtiden?:)

Anonymkode: 3e590...ee8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en "drømme unge"

Anonymkode: c331d...12a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje samboeren sponser ferie? 

Være lov? Hvem skal nekte han å dra på ferie da tenker du?

Anonymkode: e5b17...08c

• Liker 18
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

kommer du med slikte utsagn må du også begrunne de.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du vet da vel ikke hvem av dem som betaler ferien? Det er jo ikke sikkert han betalte noe som helst nesten. NAV fikser det når han har økonomi til å betale.

Anonymkode: 98a03...df5

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far skylder meg ca 10 000kr (i utgangspunktet 12 000, men har fått 2000 av dem) i ubetalt barnebidrag (etter fylte 18 år) fra i fjor, og nå har han dratt på ferie sammen med samboeren sin. Han var også på ferie i romjula/nyttår, dette kan da umulig være lov? Han har en trøblete økonomi, null begrep om penger og har gjeld også andre steder.  Har tidligere fått høre fra NAV at dette er gjeld som blir prioritert og trukket når han har mulighet til å betale det. Jeg skjønner selvsagt at han skal ha penger til livsopphold, men ferie??? Jeg er nå 19 år og har nettopp flyttet for meg selv, klarer meg fint på lønnen min, men disse pengene hadde kommet godt med nå i de første månedene når møbler og nødvendige ting skal kjøpes inn. Skal selvsagt ringe nav og høre når de åpner igjen, men er det noen som kan gi meg svar i mellomtiden?:)

Du har vel kun krav på bidrag om du går på vgs?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ha betalt med kredittkort, samboeren kan betale.... Og er det ikke bedre å ta det med han, enn å sladre til NAV? 

Anonymkode: de628...18e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Går du på vgs?

Er selv på din alder, og det jeg syntes er det værste ever, flauseste, frekkeste og regelrett slemme - er disse ungene som flytter for seg slev på trass/av egen vilje, også krever de faktisk bidrag. Hvis du vil gå vgs - bo hjemme eller forsørg deg selv når du bor borte. 

Anonymkode: 181d0...b77

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du på vgs?

Er selv på din alder, og det jeg syntes er det værste ever, flauseste, frekkeste og regelrett slemme - er disse ungene som flytter for seg slev på trass/av egen vilje, også krever de faktisk bidrag. Hvis du vil gå vgs - bo hjemme eller forsørg deg selv når du bor borte. 

Nei, jeg går ikke på vgs nå. Dette er bidrag for 4 mnd som er behandlingstiden av barnebidragssøknad som jeg søkte om da jeg fortsatt gikk på vgs og bodde hjemme hos mamma. Fikk beskjed etter jeg hadde fått innvilget søknaden om at han ikke har mulighet til å betale det da han må ha penger til livsopphold, noe jeg selvsagt forstår, jeg bare trodde ikke at man da kunne dra på ferie. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Illuminatum skrev:

Du har vel kun krav på bidrag om du går på vgs?

Ja, dette er bidrag jeg skulle ha fått da jeg fortsatt gikk på vgs og bodde hjemme, men som jeg fikk beskjed om at han ikke hadde mulighet til å betale :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje samboeren sponser ferie? 

Være lov? Hvem skal nekte han å dra på ferie da tenker du?

Anonymkode: e5b17...08c

Det kan selvsagt hende, men jeg tviler på det da hun er ufør

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg går ikke på vgs nå. Dette er bidrag for 4 mnd som er behandlingstiden av barnebidragssøknad som jeg søkte om da jeg fortsatt gikk på vgs og bodde hjemme hos mamma. Fikk beskjed etter jeg hadde fått innvilget søknaden om at han ikke har mulighet til å betale det da han må ha penger til livsopphold, noe jeg selvsagt forstår, jeg bare trodde ikke at man da kunne dra på ferie. 

Hun kan jo ha betalt selv om hun er ufør, det kalles sparing. Hadde jeg brydd meg om faren min hadde jeg ikke krevd bidrag - du klarer deg jo fint nå. Hadde unna han lykke med familien sin.

Men til svar på HI: Såklart kan han dra på ferie - hvis du absolutt skal tvinge penger ut av han så kan du jo snakke med han når han er hjemme, og avtale nedbetaling

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å spare opp til ferie når man er ufør. Du vet vel ikke hvor mye hun tjener. Hvis NAV sier at han ikke har økonomi til å betale bidrag, så har han ikke det. Hva er poenget i å spekulere i hans økonomi på KG?

Anonymkode: 98a03...df5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke ulovlig for han å dra på ferie selv om han har bidragsgjeld. Hvordan ferien er finansiert er det bare han og dama som vet. Men stod det i vedtaket at han ikke hadde bidragsevne?

Anonymkode: 277db...437

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og han som en drømmefar.

Anonymkode: 28952...3d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det er kjipt ikke å få pengene,  Men det finnes ingen lov som nekter folk å dra på ferie selv om de altså skylder noen penger.

Anonymkode: 9e9c9...d4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo ha betalt selv om hun er ufør, det kalles sparing. Hadde jeg brydd meg om faren min hadde jeg ikke krevd bidrag - du klarer deg jo fint nå. Hadde unna han lykke med familien sin.

Men til svar på HI: Såklart kan han dra på ferie - hvis du absolutt skal tvinge penger ut av han så kan du jo snakke med han når han er hjemme, og avtale nedbetaling

Haha! Å så heldige folk er som har hatt en grei far. Jeg har bare fått helvette fra min, så det var en fryd for meg å kreve barnebidrag når jeg gikk VGs og var over 18. Noen fedre er ikke verdt møkka under skoene på folk, så jeg forstår Ts godt. 

Anonymkode: 22f86...b15

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er ufør, vi drar i ferie hvert år, gjorde det da jeg var student med lav inntekt også. Handler om prioritering. 

Anonymkode: af5a3...07f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din far kan få ferie betalt av samboer. Da har du ikke noe med om han drar på ferie eller ikke. 

Anonymkode: 48afd...f36

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes det er rart at faren din prioriterer ferie fremfor å forsørge barnet sitt. Du får ta det til etterretning.

Anonymkode: 2b9dc...05a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...