Gå til innhold

Hvordan kan det være så mye sutter rundt barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk nettopp igjennom kalkulatoren på nav. Hvis jeg eller vi hadde gått i fra hverandre, hadde jeg måttet betale noen hundre lapper i mnd. Nå har vi ca lik lønn. Men ser at det ikke blir noen direkte høye summer uansett hva jeg hadde tjent. Dette er jo slikk og ingenting. 

Så hvem er disse som må betale 6000 og 8000 for ett barn pr mnd og som synes synd på seg selv. Disse må tjene plenty med millioner, eller er det noe jeg gjør feil ved å bruke navs egen kalk? 

Anonymkode: 8694a...7b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk nettopp igjennom kalkulatoren på nav. Hvis jeg eller vi hadde gått i fra hverandre, hadde jeg måttet betale noen hundre lapper i mnd. Nå har vi ca lik lønn. Men ser at det ikke blir noen direkte høye summer uansett hva jeg hadde tjent. Dette er jo slikk og ingenting. 

Så hvem er disse som må betale 6000 og 8000 for ett barn pr mnd og som synes synd på seg selv. Disse må tjene plenty med millioner, eller er det noe jeg gjør feil ved å bruke navs egen kalk? 

Det er slik at mor som regel er uten jobb og far tjener 700 000 i året. Mor bor eller flytter til annen landsdel. Da forsvinner samværsfradrag for far. Prøv kalkulatoren med flere tall så ser du.

Anonymkode: fec3a...e8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du mye samvær kanskje? Da blir det selvsagt mindre å betale i bidrag.

Anonymkode: 666c2...cbe

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mye samvær kanskje? Da blir det selvsagt mindre å betale i bidrag.

Anonymkode: 666c2...cbe

Nei, men ser denne kalkulatoren må være rappel gal eller så er det bare jeg som ikke kan lese noe som helst når det gjelder tall. Hvis jeg hadde tjen 4mill i året og hun null hadde jeg måttet betale 5470 nok og denne stiger ikke uansett beløp man trykker inn. Menes det pr mnd eller i året?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men ser denne kalkulatoren må være rappel gal eller så er det bare jeg som ikke kan lese noe som helst når det gjelder tall. Hvis jeg hadde tjen 4mill i året og hun null hadde jeg måttet betale 5470 nok og denne stiger ikke uansett beløp man trykker inn. Menes det pr mnd eller i året?

Pr. mnd selvsagt.

Anonymkode: 0295d...4f5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min må betale ca 6000 i barnebidrag. Mor har ca 250 000,- i lønn og far 630 000,- i lønn. Far har ikke samvær da mor og datter ikke ønsker det ( eller rettere sagt, mor). Datter en er nå 16 år. 

Anonymkode: 03566...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som betaler 8000 for to barn. Mor er ufør og bor på annen kant av landet enn far så han har lite samvær.

Anonymkode: 65354...685

Skrevet

Det er mange skilte par som har inngått privat avtale om bidrag.  Har en venninne som fikk 10.000 kr i bidrag for 3 barn, men hvor mannen i tillegg betalte huslånet, strøm og alle kommunale avgifter.  Han kjøpte også alt av klær og utstyr til barna. 
En annen skilt venninne får 5000 kr pr. mnd for 2 barn.  Mannen har 3 milll i inntekt, men hun har akseptert en privat avtale.. 

NAVs kalkulator tar hensyn til samværsfordeling OG foreldrenes inntekt.   Den er rettferdig. 

Hvis du, ts, kommer til at bidrag bare vil beløpe seg til "hundrelapper", så må beregningen definitivt være basert på at dere skal ha del omsorg 50/50.  Altså at disse 100-lappene skyldes forskjell i inntekt mellom dere. 

Min yngste sønn er alenepappa for to.  Barna er hos mor annen hver helg.  Via NAV mottar han 1700 kr per barn hver måned.  Siden mor er arbeidsledig blir det ikke høyere. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bidragskalkulatoren slutter virke ved ca 2.5 mill. (Gir ikke høyere bidrag ) Dette er gir fem ganger ordinært forskudd. Som er 5/6 av levekostnadene SIFO, som igjen er grunlaget for barnebidraget. 5/6 av levekostnadene er maksimalt det en kan pålegges I barnebidrag. Levekostnader etter SIFO regnes likt uavhengig av foreldreintekter. 

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barn koster maks x kroner i måneden i følge nav. Bidragsyter skal maks betale 5/6 av dette. 

Derfor øker ikke summen uansett hvor mange millioner bidragsyter tjener. 

Kan finne fram beløpene senere når jeg er på dataen. 

Anonymkode: 7d55b...841

AnonymBruker
Skrevet

Det har mye å si hvor mye samvær far har. Her så har far samvær ca hver 6 uke, er han som ikke ønsker de mer. Og han tjener 800 000, jeg tjener bare 200 000, vi har 2 barn, da må han betale en del i bidrag. Han kunne hatt barna 50%, og dermed betalt svært så lite i bidrag. Nå er barna mine tenåringer og, så de får mer nå, enn da de var mindre. Så samvær, alder på barna og inntekt er det som har noe å si. Når en mann nesten ikke vil se barna sine, synes jeg faktisk han får betale og. Koster litt å 2 tenåringer i hus og. 

Anonymkode: 0ead1...958

AnonymBruker
Skrevet

Minstebidrag er for lavt. De burde satt det mye høyere.

Anonymkode: 54389...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor mye samvær du har lagt inn. Det har også mye å si om du legger inn om bidragsmottager har utgifter til barnepass.

Anonymkode: 133c3...ea0

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 19.5.2018 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Før opp null samvær så trenger ikke lønnsforskjellen være så mye mer enn 2-300000. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...