Gå til innhold

Finnes det noen god måte fortelle potensielle arbeidsgivere at man har valgt en totalt feil utdannelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt: For mange år siden studerte jeg Bachelor innen noe jeg virkelig trivdes med. Ble så innpasset i et Masterprogram som jeg aldri fikk fullført, da interessen for emnet var totalt fraværende, og jeg generelt ikke trivdes på skolen. Karakterene dalte. 

Mitt neste dumme valg var å starte på en ny Bachelorgrad, innen noe helt annet. Dette var pga. veldig dårlige jobbutsikter over hele landet (oljekrisen), og valget var å gå arbeidsledig eller studere. Som med Mastergraden, så var denne utdannelsen også helt feil for meg. Men sta som jeg var, gjorde jeg den ferdig, med dårlig karakterer. 

Det eneste jeg har lyst å gjøre, er det jeg studerte først (første bachelorgraden). Jobbmarkedet i dag er bra, og jeg ser ofte jobbutlysninger. Men jeg er 100% forberedt om å bli spurt om det andre jeg har studert - hvorfor jeg ikke fullførte mastergraden, hvorfor jeg begynte på noe nytt, hvorfor karakterene er så dårlige (om jeg i det hele tatt får intervju!), hvorfor jeg ikke har tilegnet meg NOEN relevant erfaring de siste 5 åra (når jeg var ferdig med Bachelor nr. 1) 

Jeg har ikke lyst å lyve. Har lyst å si det som det er: Jeg begikk to alvorlige feil, der jeg valgte helt feil utdannelser. Men vet ikke hvordan å formulere dette, om det kommer opp...er det greit å bare si det som det er, eller blir dette sett på som karakterfeil? Føler at det er så mye spill og strategi når det kommer til jobbintervju. 

Anonymkode: 3b40d...16b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du har endret seg og fått nye interesseområder.

Anonymkode: a5415...d73

Skrevet

Si det som det er. Du begynte på noe men hadde ikke samme interesse etter endt studie og var redd for å ikke få jobb, og på bachelor nr 2 lot du deg styre av arbeidsmarkedet uten å ta hensyn til egne interesser, noe som ble helt feil. Nå har du igjen funnet gleden i bransjen du først studerte, og ønsker å bygge deg en karriere innen det. Så kan du spe litt på med at den andre bacheloren allikevel har lært deg mye og at det kan ha gitt deg bred kompetanse/kunnskap som er en fordel. 

Vis at du er engasjert og lærevillig, så tror jeg det går helt fint. Lykke til :nordvesta:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...