Gå til innhold

Kjøpe bolig og pantsette leilighet? Noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser etter hus sammen med kjæresten. Jeg eier leilighet fra før. Kjøpte for 2mill. Har ikke oppgradert noe, men leiligheten framstår som ok og lys. Moderne bad. 2-roms. Antar derfor jeg ikke får noe særlig mer enn jeg kjøpte for. Må også regne med jeg kan få mindre. Hadde 300 000 i EK. Har ikke mer EK nå så derfor må boligen settes i pant (om det er mulig)? 

Kjæresten har kausjonist. Ikke diskutert om hvor mye. Men han antar 300 000+ og mulig mer så lenge kausjonisten vet vi klarer å betale. Begge har ok inntekter. Byr selvsagt ikke på boliger vi ikke har råd til  

Spørsmålet er, hvordan gjøres boligkjøp når jeg ikke har solgt leiligheten? Er ikke aktuelt å selge før etter (så ikke vits å diskutere). 

Anonymkode: 3301f...da4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye senere tenker du å selge leiligheten? Hva er verdien av denne? Og hvor mye har du i lån?

Anonymkode: 319c3...2cd

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken. Det vanlige er å ordne seg med mellomfinansiering når ny bolig kjøpes før den gamle er solgt.

Anonymkode: 8a065...6dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Banken har jo allerede pant i leiligheten din ettersom den stort sett er finansiert med boliglån. Det er mellomfinansiering du skal ha som ab over her sier, glem begrepet pant. 

Anonymkode: 009a3...a36

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har god inntekt og plenty av egenkapital så du kan få mellomfinansiering, så må leiligheten selges først. 

Anonymkode: 3998a...35f

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser etter hus sammen med kjæresten. Jeg eier leilighet fra før. Kjøpte for 2mill. Har ikke oppgradert noe, men leiligheten framstår som ok og lys. Moderne bad. 2-roms. Antar derfor jeg ikke får noe særlig mer enn jeg kjøpte for. Må også regne med jeg kan få mindre. Hadde 300 000 i EK. Har ikke mer EK nå så derfor må boligen settes i pant (om det er mulig)? 

Kjæresten har kausjonist. Ikke diskutert om hvor mye. Men han antar 300 000+ og mulig mer så lenge kausjonisten vet vi klarer å betale. Begge har ok inntekter. Byr selvsagt ikke på boliger vi ikke har råd til  

Spørsmålet er, hvordan gjøres boligkjøp når jeg ikke har solgt leiligheten? Er ikke aktuelt å selge før etter (så ikke vits å diskutere). 

Anonymkode: 3301f...da4

Du får ingen seriøs bank til å ta en leilighet med så mye gjeld på i pant, de har nemlig allerede pant i boligen for lånet du har på den. Du kan ikke pantsette noe dobbelt opp. 

Du må enten bo i boligen, eller skaffe deg en betydelig egenkapital på annen måte. 

Spøramålet ditt vitner om total mangel på allmennkunnskap. 

Anonymkode: 4fa1e...2f8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...