AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #1 Skrevet 19. mai 2018 Sikkert litt rart spørsmål, men han har null samvær og ikke foreldreansvar. Det er kun nylig at samværet er helt nede i 0. Jeg har en muntlig avtale med andre familiemedlemmer om at hvis noe sånt skulle skje så skal barna bo der. Er det nødvendig at vi har slikt skriftlig? Anonymkode: e9046...61f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnloven § 38 Anonymkode: 7551d...54d Takk Etter §63 så ser jeg at vi også burde ha det skriftlig. Anonymkode: e9046...61f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk Etter §63 så ser jeg at vi også burde ha det skriftlig. Anonymkode: e9046...61f Ja, men som du ser kan retten avvike fra det du har avtalt, men de skal altså velge det som er best for barna. Anonymkode: 7551d...54d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert litt rart spørsmål, men han har null samvær og ikke foreldreansvar. Det er kun nylig at samværet er helt nede i 0. Jeg har en muntlig avtale med andre familiemedlemmer om at hvis noe sånt skulle skje så skal barna bo der. Er det nødvendig at vi har slikt skriftlig? Anonymkode: e9046...61f Du bør gjøre den typen avtaler skriftlig ja. Med underskrift av to vitner som ikke er part i eller har interesse av saken. Ofte er det lurt å betale de få tusenlappene det koster å få papiret skrevet av en advokat og dermed oppbevart på advokatkontoret. Er barnet over 12. Eller hva det nå er i den nye loven, så skal barnet høres. https://journalisten.no/story/47899 denne saken bør være en vekker for alle aleneforeldre, selv om jeg ikke finner den artikkelen jeg tenker på. Der blir det skildret hva som skjedde med den da 10 år gamle jenta like etter at politi og barnevern hadde hentet jenta og venninnen. Jenta ringer da bestemora og sier noe sånt som at dere må adoptere meg elelrs havner jeg i barnevernet. Å snakke om og å trygge barn i hva som vil skje om det skjer noe med den ene forelderen barnet har mener jeg er viktig, både muntlig og skriftlig, selv om de færreste barn opplever så dramatiske hendelser som denne jenta og venninnen hennes. Jeg tenker ofte på hvordan disse to har det i dag, 11 år etter. Anonymkode: 8d351...b91
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å snakke om og å trygge barn i hva som vil skje om det skjer noe med den ene forelderen barnet har mener jeg er viktig, Det var ungene som tok opp temaet, så det var derfor jeg lurte på om far hadde noe han skulle ha sagt i saken. Både jeg og ungene vil at de skal bo hos familiemedlemmet vi har avtale med. Men det er nå, hva ungene hadde tenkt om det ble en virkelighet er jeg ikke helt sikker på, men retten ser vel også på tidligere atferd hos far, så jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for at de skal ende opp hos han. Anonymkode: e9046...61f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør gjøre den typen avtaler skriftlig ja. Med underskrift av to vitner som ikke er part i eller har interesse av saken. Ofte er det lurt å betale de få tusenlappene det koster å få papiret skrevet av en advokat og dermed oppbevart på advokatkontoret. Er barnet over 12. Eller hva det nå er i den nye loven, så skal barnet høres. https://journalisten.no/story/47899 denne saken bør være en vekker for alle aleneforeldre, selv om jeg ikke finner den artikkelen jeg tenker på. Der blir det skildret hva som skjedde med den da 10 år gamle jenta like etter at politi og barnevern hadde hentet jenta og venninnen. Jenta ringer da bestemora og sier noe sånt som at dere må adoptere meg elelrs havner jeg i barnevernet. Å snakke om og å trygge barn i hva som vil skje om det skjer noe med den ene forelderen barnet har mener jeg er viktig, både muntlig og skriftlig, selv om de færreste barn opplever så dramatiske hendelser som denne jenta og venninnen hennes. Jeg tenker ofte på hvordan disse to har det i dag, 11 år etter. Anonymkode: 8d351...b91 Alle barn skal høres, men det skal legges vekt på modenhet. Barn skal høres fra de er 7 år (men også før om de vet hva de uttaler seg om), og når de er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Anonymkode: 7551d...54d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ungene som tok opp temaet, så det var derfor jeg lurte på om far hadde noe han skulle ha sagt i saken. Både jeg og ungene vil at de skal bo hos familiemedlemmet vi har avtale med. Men det er nå, hva ungene hadde tenkt om det ble en virkelighet er jeg ikke helt sikker på, men retten ser vel også på tidligere atferd hos far, så jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for at de skal ende opp hos han. Anonymkode: e9046...61f Det er ingen rett som blandes inn i denne typen saker, avgjørelsen finner sted hos barnevernet, med mindre den gjenlevende forelderen protesterer og går til domstolen med saken. Du kan jo også søke opp Olsviksaken. Den saken ble avgjørende for endring i systemet der gjenlevende forelder fikk automatisk foreldreansvar selv om her far hadde drept mor og skadet babyen i barnevogn alvorlig. Babyens morfar var den som hadde hodet på rette plassen og fikk endret loven slik at far som dreper mor, eller omvendt, ikke skal få automatisk foreldreansvar. Den morfaren står det stor respekt av. Anonymkode: 8d351...b91 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #9 Skrevet 19. mai 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen rett som blandes inn i denne typen saker, avgjørelsen finner sted hos barnevernet, med mindre den gjenlevende forelderen protesterer og går til domstolen med saken. Du kan jo også søke opp Olsviksaken. Den saken ble avgjørende for endring i systemet der gjenlevende forelder fikk automatisk foreldreansvar selv om her far hadde drept mor og skadet babyen i barnevogn alvorlig. Babyens morfar var den som hadde hodet på rette plassen og fikk endret loven slik at far som dreper mor, eller omvendt, ikke skal få automatisk foreldreansvar. Den morfaren står det stor respekt av. Anonymkode: 8d351...b91 Hvordan kan en enslig morfar endre en lov? Anonymkode: 7551d...54d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #10 Skrevet 19. mai 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen rett som blandes inn i denne typen saker, avgjørelsen finner sted hos barnevernet, med mindre den gjenlevende forelderen protesterer og går til domstolen med saken. Om det kun er barnevernet som har noe å si kan jeg ta ting enda mer med ro Anonymkode: e9046...61f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 Hvorfor ble far fradømt foreldreansvaret, men ble likevel regnet som skikket til å ha samvær? Anonymkode: e06e5...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 Da mamma døde bestemte retten at jeg skulle bo med stefar. Min biologiske far hadde ikke foreldreansvar, men hadde samvær. Han gikk til sak for at jeg skulle bo hos ham og tapte. Jeg vokste opp med stefaren min og søsken jeg hadde der. Biologisk far fikk det ssmvær han alltid hadde hatt Anonymkode: 3704e...c76
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #13 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ble far fradømt foreldreansvaret, men ble likevel regnet som skikket til å ha samvær? Anonymkode: e06e5...a3e Det er ikke sikkert han hadde foreldreansvar i utgangspunktet? Anonymkode: 7551d...54d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå