AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #1 Skrevet 19. mai 2018 Jeg har kjøpt en main coon kattunge som sliter sånn med diaré. Hun er hos oppdretter nå, og har vært hos dyrlegen. Er det vanlig at de blir så syke pga det? Noen som vet? Jeg har hatt mange kattunger opp gjennom og aldri opplevd at de blir spesielt dårlige i magen. Litt i tvil hva jeg skal gjøre, jeg kan heve kjøpet. Men er bare usikker på hvor alvorlig det er. Anonymkode: 73e56...b03
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #2 Skrevet 19. mai 2018 Det kommer an på hva grunnen er, forbytte kan føre til diare eller forstoppelse, så om man bytter foret fra oppdretter til noe annet for raskt kan det skje. Noen kattunger får også lurt til seg mat fra mammaen sin frem til de flytter, da blir også overgangen fra melk tøffere. Kattungen kan også ha spist noe han ikke tåler, en av mine greide å få opp døra til søppelbøtta og spiste masse krydrede tacorester en gang, da ble han veldig løs i magen. Problemet med diare er ofte at de blir dehydrerte, så det kan bli ganske alvorlig. Ved alvorlig diare får de gjerne sprøytet inn veske og medisiner for å hjelpe til. Diare kan også komme av sykdom, det finnes en del smittsomme sykdommer det kan ta lang tid før man blir kvitt, om en av disse var årsaken ville jeg ha vurdert å heve kjøpet. Enkelte katter er også veldig følsomme, jeg har en til som kun kan spise en bestemt type tørrfor, og en bestemt type våtfor, får han noe som helst annet blir han dårlig i magen. Anonymkode: be619...35e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva grunnen er, forbytte kan føre til diare eller forstoppelse, så om man bytter foret fra oppdretter til noe annet for raskt kan det skje. Noen kattunger får også lurt til seg mat fra mammaen sin frem til de flytter, da blir også overgangen fra melk tøffere. Kattungen kan også ha spist noe han ikke tåler, en av mine greide å få opp døra til søppelbøtta og spiste masse krydrede tacorester en gang, da ble han veldig løs i magen. Problemet med diare er ofte at de blir dehydrerte, så det kan bli ganske alvorlig. Ved alvorlig diare får de gjerne sprøytet inn veske og medisiner for å hjelpe til. Diare kan også komme av sykdom, det finnes en del smittsomme sykdommer det kan ta lang tid før man blir kvitt, om en av disse var årsaken ville jeg ha vurdert å heve kjøpet. Enkelte katter er også veldig følsomme, jeg har en til som kun kan spise en bestemt type tørrfor, og en bestemt type våtfor, får han noe som helst annet blir han dårlig i magen. Anonymkode: be619...35e Ok, så det trenger ikke være noe veldig alvorlig? Hun hadde spist en del fisk og blitt dårlig, men det samme ble hennes søsken. Katten er 3 mnd. Hvor lang tid tar det før det går over normalt da? Jeg har googlet så klart og ser at det varierer.. Nå har hun vært dårlig siden onsdag. Er så utålmodig og vil ha henne hos meg Anonymkode: 73e56...b03
gangnedsol i elg Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 Noe som alltid har virket mot diare hos mine katter er å gi dem r/d for (Hills, hvis jeg husker riktig, er så lenge siden jeg trengte det) (du får kjøpt det hos veterinær. Det foret har lite fett og mye fiber, og fiberet absorberer væsken i tarmene. En sikker vinner for min del. Prøv det. Du kan også se etter andre for med mye fiberinnhold (helst rundt 10 % eller mere). Men du får bare kjøpt det i veterinærutsalg tror jeg. Eller kanskje på nettet.. Katten trenger ikke å gå på dette foret konstant. Bare en periode. Etter min erfaring .
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #5 Skrevet 20. mai 2018 15 timer siden, gangnedsol i elg skrev: Noe som alltid har virket mot diare hos mine katter er å gi dem r/d for (Hills, hvis jeg husker riktig, er så lenge siden jeg trengte det) (du får kjøpt det hos veterinær. Det foret har lite fett og mye fiber, og fiberet absorberer væsken i tarmene. En sikker vinner for min del. Prøv det. Du kan også se etter andre for med mye fiberinnhold (helst rundt 10 % eller mere). Men du får bare kjøpt det i veterinærutsalg tror jeg. Eller kanskje på nettet.. Katten trenger ikke å gå på dette foret konstant. Bare en periode. Etter min erfaring . Takk for tips Jeg fikk høre av min mor nå at kattunger under 6 mnd ikke skal ha fisk, fordi det er for sterkt til magene deres. Noen som har peiling på dette? Min kattunge har visst fått masse fisk i det siste, og blitt kjempedårlig etterpå.. Anonymkode: 73e56...b03
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #6 Skrevet 20. mai 2018 Minstepusen min hadde en del diaré den første tiden, og verre ble det når vi slapp henne ut. Vet ikke hvor vanlig det er da de andre kattene mine ikke har hatt det. Det var mye fordi hun smakte på ALT. Grantre, veps, møll, såpe, basilikum, rosmarin, smultringer, uker gamle markinfiserte fuglekarkass fra søppla til naboen... ALT! Tror ikke det finnes noe i norsk bebodd natur den katten ikke har hatt i munnen. Er den ute enda så kan det være at den får i seg mye rart. Anonymkode: 7eb86...7a0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 Katten min hadde en del diaré da hun var yngre. Nå er det ikke et stort problem lengre min er óg rasekatt. Håper katten din vokser seg av det og at det ikke er noe farlig! Anonymkode: 096fe...0aa
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #8 Skrevet 20. mai 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Ok, så det trenger ikke være noe veldig alvorlig? Hun hadde spist en del fisk og blitt dårlig, men det samme ble hennes søsken. Katten er 3 mnd. Hvor lang tid tar det før det går over normalt da? Jeg har googlet så klart og ser at det varierer.. Nå har hun vært dårlig siden onsdag. Er så utålmodig og vil ha henne hos meg Anonymkode: 73e56...b03 Det kan også være alvorlig, om det er en oppdretter med mange katter kan det være virussykdommer som corona eller noe verre - kan også være parasitter eller mark. Spør oppdretteren din hva dyrlegen sier og hva de har testet for. Høres ut som corona siden flere har blitt syke og vært det i mange dager, om de spiser noe de ikke tåler er de som regel bare løs i magen på en eller to doturer. Ved forbytte kan det ta noe lengre tid om man fortsetter å gi det katten ikke er vant til, men om det er fisk kattene reagerte på så hadde oppdretter ikke gitt de mer fisk og de ville ha vært fine til dagen etter. Anonymkode: be619...35e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #9 Skrevet 20. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan også være alvorlig, om det er en oppdretter med mange katter kan det være virussykdommer som corona eller noe verre - kan også være parasitter eller mark. Spør oppdretteren din hva dyrlegen sier og hva de har testet for. Høres ut som corona siden flere har blitt syke og vært det i mange dager, om de spiser noe de ikke tåler er de som regel bare løs i magen på en eller to doturer. Ved forbytte kan det ta noe lengre tid om man fortsetter å gi det katten ikke er vant til, men om det er fisk kattene reagerte på så hadde oppdretter ikke gitt de mer fisk og de ville ha vært fine til dagen etter. Anonymkode: be619...35e De andre kattene er friske nå og er nå hos sine nye eiere. Er bare min igjen. Ironisk at katten heter Corona, hvis det er et coronavirus.. Venter på svar på prøvene fra dyrlegen på tirsdag. Så utrolig kjedelig om det er noe alvorlig altså Anonymkode: 73e56...b03
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #10 Skrevet 20. mai 2018 Det kan vel ha litt mer alvorlige bakgrunner (jeg føler meg ikke kvalifisert til å utdype om det). Men når det er sagt, har jeg litt erfaring med en katt som har sensitiv mage. Bytte for for raskt BAM! Diare. En liten bit med chips som faller på gulvet BAM! Diare. Valg av feil våtfår (prøvde meg litt frem i starten), BAM! Diare. Også noen kattesnacks BAM! Diare. Han er nå 3 år, og jeg har begynt å lære meg hva som er bra og dårlig av mat å gi. Tar alltid å har en sakte overgang om jeg bytter tørrfor (katter kan av og til bli lei maten, og derfor bytter jeg type). Så det trenger ikke være noe farlig. Han min, er stritte motsetning til broren. Broren kunne nok ha drukket en hel skål melk uten å få noen reaksjon. Kan bytte for i hytt og pine, trenger ikke tenke noe over hva av mat/snacks jeg gir ham... han har en sterk mage. Men understreker at det kan være en ide å sjekke med en vetrinær om dette ikke gir seg. Og husl som nevnt over, hydrer katten, diare kan føre til stort vesketap. Så håper jeg alt ordner seg 😸 Anonymkode: 31baf...20b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå