Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjeld, billån og Lånekassen. De er så små at de ikke kan arve gjeld og lån. Blir da alt lån slettet om ingen overtar? De har ikke samme far, har da de to søsknene noe "krav" på å se hverandre? 

Jeg er ikke syk eller noe, men som alenemor lurer jeg på om testamente er lurt å skrive 

Anonymkode: 933d5...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Lånekasselånet blir slettet, det er personlig.

Annen gjeld vil bli dekket av verdiene i boet, og dersom dette oppgjøret går i pluss, blir det penger å arve. Det er opp til arvingene (med små barn: overformynderiet) å velge om de vil arve boet, så hvis det går i minus kan de frasi seg arv.

Det er en stor fordel å ha en livsforsikring, slik at gjelden blir betalt ved for tidlig/uventet død.

Om barna ender opp med å se hverandre er opp til den/de personene som får foreldreansvar for dem når du dør - som vil være fedrene deres, dersom disse ikke er fullstendig uskikket (har de samvær idag?). 

Anonymkode: bb599...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lånekasselånet blir slettet, det er personlig.

Annen gjeld vil bli dekket av verdiene i boet, og dersom dette oppgjøret går i pluss, blir det penger å arve. Det er opp til arvingene (med små barn: overformynderiet) å velge om de vil arve boet, så hvis det går i minus kan de frasi seg arv.

Det er en stor fordel å ha en livsforsikring, slik at gjelden blir betalt ved for tidlig/uventet død.

Om barna ender opp med å se hverandre er opp til den/de personene som får foreldreansvar for dem når du dør - som vil være fedrene deres, dersom disse ikke er fullstendig uskikket (har de samvær idag?). 

Anonymkode: bb599...30a

Takk for svar. De har begge samvær i dag, men barnefar til nr 2 er mer "skikket" enn nr 1. Så er litt bekymret for eldste om jeg skulle gå bort. Har 60% omsorg for henne. Kan en ønske hvem som overtar omsorgen i slike tilfeller eller går det automatisk når de har foreldreansvar begge 2? Livsforsikring var et godt tips! 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. De har begge samvær i dag, men barnefar til nr 2 er mer "skikket" enn nr 1. Så er litt bekymret for eldste om jeg skulle gå bort. Har 60% omsorg for henne. Kan en ønske hvem som overtar omsorgen i slike tilfeller eller går det automatisk når de har foreldreansvar begge 2? Livsforsikring var et godt tips! 

Det går automatisk, ja.

Anonymkode: 9367b...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går nok til den andre av gjenlevende foreldre da de har plikt til å ta ansvar for egne barn, da må han evt. gå via barnevernet og få ungen "omplassert" ved en omsorgsovertakelse eller fosterfamilie.

Anonymkode: 839dc...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjeld, billån og Lånekassen. De er så små at de ikke kan arve gjeld og lån. Blir da alt lån slettet om ingen overtar? De har ikke samme far, har da de to søsknene noe "krav" på å se hverandre? 

Jeg er ikke syk eller noe, men som alenemor lurer jeg på om testamente er lurt å skrive 

Dine barn blir plassert hos sine fedre, eller overlatt til barnevernet. Derfor er det viktig at du skriver en viljeserklæring der du skriver ned hva du mener og ønsker skal skje med dine barn dersom du ikke kan ta hånd om dem. 

Lånekassen slettes ved dødsfall eller alvorlig sykdom. 

Boet blir tatt under bobehandling. Alt du eier blir vurdert opp mot all gjeld. Det som er mulig å selge for å innfri gjeld blir solgt, resten blir fordelt på arvingene. Testament er neppe nødvendig, pr. Nu.

Anonymkode: 0377a...3d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna arver jo alt. Både hus og bil. Huset selges og gjeld trukket fra da? Eller med livsforsikring så blir gjelden slettet og pengene for huset blir delt på barna.

Anonymkode: a4ad3...9ba

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna arver jo alt. Både hus og bil. Huset selges og gjeld trukket fra da? Eller med livsforsikring så blir gjelden slettet og pengene for huset blir delt på barna.

Anonymkode: a4ad3...9ba

De kan arve alt, men de får ikke råde over arven før de er 18. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De kan arve alt, men de får ikke råde over arven før de er 18. 

Og er der gjeld så må den gjøres opp før arvingene får det resterende. All formue over 2 G går også til forvaltning hos Fylkesmannens vergeavdeling.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dine barn blir plassert hos sine fedre, eller overlatt til barnevernet. Derfor er det viktig at du skriver en viljeserklæring der du skriver ned hva du mener og ønsker skal skje med dine barn dersom du ikke kan ta hånd om dem. 

Lånekassen slettes ved dødsfall eller alvorlig sykdom. 

Boet blir tatt under bobehandling. Alt du eier blir vurdert opp mot all gjeld. Det som er mulig å selge for å innfri gjeld blir solgt, resten blir fordelt på arvingene. Testament er neppe nødvendig, pr. Nu.

Så lenge barnas fedre har foreldreansvar og er i live så er det de som får foreldreansvar alene for sitt barn om mor dør. En viljesærklæring har ingen betydning.

Anonymkode: db323...c68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2018 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnas fedre har foreldreansvar og er i live så er det de som får foreldreansvar alene for sitt barn om mor dør. En viljesærklæring har ingen betydning.

Høres rart ut, far til min unge tvang meg til å skrive delt foreldreansvar, men har aldri hatt ungen, så håper for guds skyld ikke han får ungen etter jeg dør! Ungen kjenner jo ikke faren sin. Jeg kommer til å skrive at stefar, altså min nåværende kjæreste skal ha han og han vil det selv

Anonymkode: 76ee3...ea2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut, far til min unge tvang meg til å skrive delt foreldreansvar, men har aldri hatt ungen, så håper for guds skyld ikke han får ungen etter jeg dør! Ungen kjenner jo ikke faren sin. Jeg kommer til å skrive at stefar, altså min nåværende kjæreste skal ha han og han vil det selv

Det blir barnets far som får barnet ditt om du dør mens barnet er mindreårig. Hva du skriver spiller ingen rolle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva du skriver skal bare være retningsgivende. Er der en annen levende forelder, og den ønsker å ha barnet hos seg og er skikket til å oppdra barnet, så vil nok den biologiske foelderen bli hørt.  Men dette bør du i tilfellet diskutere med en advokat. 

La oss håpe for alle at foreldrene ikke dør før barna er voksne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke skrive et testamente som overstyrer hans foreldreansvar. Du kan enten prøve å komme til enighet med han eller skrive et brev med vitner som du etterlater hos noen du stoler på. I brevet bør det komme tydelig fram hvorfor det ikke er ønskelig at far får fortsette med foreldreansvaret alene og hvem som evt. er den naturlige til å overta foreldreansvaret. Deretter må han eller hun kreve foreldreansvaret. Det er ingen garanti for at dette går, men hvis du uttrykker deg tydelig og med gode argumenter der barnets beste er lagt vekk på, så har vedkommende en god sak. Dette kan for eksempel være en nær slektning som har hatt mye kontakt med barnet og som bor slik at barnet slipper å flytte langt. 

Viser til utdrag fra barneloven:

Døyr den eine av foreldra som har foreldreansvaret saman, får den attlevande foreldreansvaret aleine. Dersom den attlevande er sikta eller tiltala for forsettleg eller overlagt å ha valda at den andre er død, skal tingretten ta førebels avgjerd om foreldreansvaret etter reglane i § 60 a.

Bur barnet saman med begge foreldra og den eine av dei døyr, får den attlevande foreldreansvaret aleine, jamvel om berre den avdøde hadde foreldreansvar. Dette gjeld ikkje i høve der den attlevande er sikta, tiltala eller dømd slik det er omtala i første stykket andre punktum.

Fører dødsfall til at ingen lenger har foreldreansvaret for eit barn, skal lensmannen eller tingretten få opplysning om det i dødsfallsmeldinga. Tingretten skal ta avgjerd om foreldreansvaret etter reglane i § 63.

Andre enn foreldra kan krevje å få foreldreansvaret til barnet etter dødsfall etter reglane i § 63.

Retten kan la ein person få foreldreansvaret aleine eller la gifte eller sambuande få det saman. Får nokon annan enn attlevande far, mor eller medmor foreldreansvaret, skal retten også avgjere om faren, mora eller medmora framleis skal ha del i foreldreansvaret. Har foreldra skriftleg gjeve uttrykk for kven dei ønskjer skal ha foreldreansvaret etter at dei er døde, bør det leggjast vekt på det.

Anonymkode: facba...393

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...