Gå til innhold

Datter på småskolen som surver endel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 9 år som begynner å surve endel av de minste ting. Alt føles urettferdig og hun tar seg nær av nesten alt. Vi tror det meste bunner i at hun har veldig lav selvtillit og føler at hun er dårlig til det meste. Problemet blir jo fort det at vennene hennes blir frustrerte fordi de ikke skjønner hvorfor hun fort blir så survete og gjerne bare går. Vi har selvfølgelig pratet med henne om dette hundre og ørten gangee, men det hjelper ikke. Er det noen som har noen råd? Tar gjerne imot noen tips fra andre som har vært i samme situasjon selv!

Anonymkode: 64437...8ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør dere for å jobbe med å heve denne selvtilliten da?

Hvis det bunner i at hun føler hjelpesløs og ikke takler å stå i situasjoner; er det viktig at dere jobber med mestringsfølelsen i hverdagslivet. At hun får ting selv og får ros når hun har vært flink osv. At hun blir sett.

I stedet for å føyse bort følelsene hennes som vil gjøre henne mer usikker. Så er det bedre å møte de. Og så forklare hvordan det kan bli oppfattet fra den andre siden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er surve? Er det dialekt? Hvor? Er det det samme som å sutre? Hvis ikke, hva er forskjellen?

Anonymkode: 9bbfa...883

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er surve? Er det dialekt? Hvor? Er det det samme som å sutre? Hvis ikke, hva er forskjellen?

Anonymkode: 9bbfa...883

Vi bor i Oslo og jeg er vant til å si surve, men ja betyr det samme som å sutre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss. Aldri hørt. Jeg er fra Østlandet selv, og har bodd i Oslo. Sikker på at det ordet ikke er bare et du har funnet på? 

Forøvrig tror jeg datteren deres trenger litt systematisk samtale(terapi) for å lære seg å bli litt mer tykkhudet. Noen barn er veldige såre av seg, og det kan som du sier henge sammen med selvtillit. Pass på at hun får gjøre noe hun mestrer og pass på å skryte av henne.

Anonymkode: f4f6b...dfa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Bestevenninna di skrev:

Hva gjør dere for å jobbe med å heve denne selvtilliten da?

Hvis det bunner i at hun føler hjelpesløs og ikke takler å stå i situasjoner; er det viktig at dere jobber med mestringsfølelsen i hverdagslivet. At hun får ting selv og får ros når hun har vært flink osv. At hun blir sett.

I stedet for å føyse bort følelsene hennes som vil gjøre henne mer usikker. Så er det bedre å møte de. Og så forklare hvordan det kan bli oppfattet fra den andre siden. 

Vi prøver så godt vi kan å jobbe med mestringsfølelse i hverdagen, men det er ikke alltid like lett. Kom gjerne med konkrete tips hvis du har det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jøss. Aldri hørt. Jeg er fra Østlandet selv, og har bodd i Oslo. Sikker på at det ordet ikke er bare et du har funnet på? 

Forøvrig tror jeg datteren deres trenger litt systematisk samtale(terapi) for å lære seg å bli litt mer tykkhudet. Noen barn er veldige såre av seg, og det kan som du sier henge sammen med selvtillit. Pass på at hun får gjøre noe hun mestrer og pass på å skryte av henne.

Jeg sier også surve og survete, kommer fra Østlandet, lenger nord en Sinsen krysset riktignok. Så er nok et helt vanlig ord. 

Anonymkode: d1cb2...5a8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier også surve og survete, kommer fra Østlandet, lenger nord en Sinsen krysset riktignok. Så er nok et helt vanlig ord. 

Anonymkode: d1cb2...5a8

Måtte Google det, er ikke så vanlig nå til dags. Står litt om det her, er visst et dialektord fra Ringerike; https://www.ringblad.no/direkte-linje/tiggere/sprak/surve-er-ikke-et-nyord/s/5-45-380920

Ts; har datteren din en hobby eller interesse? Du kan ta utgangspunkt i det for å gi henne mestringsfølelse. Eks; baking. Bak noe sammen, skryt av henne, inviter venner på det hun har bakt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også et veldig følsomt og nærtakende barn med lav selvtillit. Selv om jeg har vokst dette av meg, har jeg (ikke overraskende) hatt behov for terapi nå som voksen. Jeg tror nå at jeg kunne hatt godt av litt terapi som barn. Jeg har hatt en ganske god barndom, men reaksjonene mine har ikke stått i stil til den motgangen jeg fikk. Det skjedde ingenting spesielt negativt med meg, men jeg tok meg veldig nær av alt. Det har vært mye jobb å bli kvitt dette tankemønsteret som voksen. Datteren din er på ingen måte syk, men kan du likevel ta en prat med helsesøster eller lege for å høre om dette kan være noe å ta opp i bup? Det virker som om barnet ditt har samme problemer som jeg hadde som liten, og jeg tror nå at jeg hadde hatt VELDIG godt av noen samtaler der da jeg gikk på barneskolen. 

Anonymkode: 4a897...7fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også et veldig følsomt og nærtakende barn med lav selvtillit. Selv om jeg har vokst dette av meg, har jeg (ikke overraskende) hatt behov for terapi nå som voksen. Jeg tror nå at jeg kunne hatt godt av litt terapi som barn. Jeg har hatt en ganske god barndom, men reaksjonene mine har ikke stått i stil til den motgangen jeg fikk. Det skjedde ingenting spesielt negativt med meg, men jeg tok meg veldig nær av alt. Det har vært mye jobb å bli kvitt dette tankemønsteret som voksen. Datteren din er på ingen måte syk, men kan du likevel ta en prat med helsesøster eller lege for å høre om dette kan være noe å ta opp i bup? Det virker som om barnet ditt har samme problemer som jeg hadde som liten, og jeg tror nå at jeg hadde hatt VELDIG godt av noen samtaler der da jeg gikk på barneskolen. 

Anonymkode: 4a897...7fd

Helsesøster er involvert etter henvisning fra lærer, men vi føler at disse samtalene skjer for sjeldent. Samtidig så har ikke vi fått beskjed om hva de prater om der eller hva de fokuserer på. Vi vil gjerne ha noe konkret vi kan gjøre for å hjelpe henne vi også, samt at det snart er 2 måneder med sommerferie, og så håper vi selvfølgelig at samtalene med helsesøster hjelper etterhvert

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte Google det, er ikke så vanlig nå til dags. Står litt om det her, er visst et dialektord fra Ringerike; https://www.ringblad.no/direkte-linje/tiggere/sprak/surve-er-ikke-et-nyord/s/5-45-380920

Ts; har datteren din en hobby eller interesse? Du kan ta utgangspunkt i det for å gi henne mestringsfølelse. Eks; baking. Bak noe sammen, skryt av henne, inviter venner på det hun har bakt? 

Hun holder på med flere aktiviteter, men føler ikke nødvendigvis at hun mestrer de sånn veldig. Hun er ikke av de tøffeste og blir fort forbigått, samt at hun er veldig liten for alderen. Vi prøver så godt vi kan å oppmuntre, skryte og fokuserer på fremgangen hun har hatt. Men hva gjør man egentlig når barnet ikke har funnet noe det føler at man mestrer? For hun koser seg jo veldig når det går bra, problemet er jo bare at hun fokuserer på det hun ikke får til fremfor det hun får til. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun holder på med flere aktiviteter, men føler ikke nødvendigvis at hun mestrer de sånn veldig. Hun er ikke av de tøffeste og blir fort forbigått, samt at hun er veldig liten for alderen. Vi prøver så godt vi kan å oppmuntre, skryte og fokuserer på fremgangen hun har hatt. Men hva gjør man egentlig når barnet ikke har funnet noe det føler at man mestrer? For hun koser seg jo veldig når det går bra, problemet er jo bare at hun fokuserer på det hun ikke får til fremfor det hun får til. 

Da gjør man det klart for de at alle er flinke til noe, men INGEN er flinke til alt og det gjelder også henne. 

Anonymkode: 74345...f8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør man det klart for de at alle er flinke til noe, men INGEN er flinke til alt og det gjelder også henne. 

Hun føler jo ikke at hun er flink til noe.....

AnonymBruker
Skrevet

Hun føler jo ikke at hun er flink til noe.....

Prøv rideskole.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv rideskole.

Det kommer aldri til å skje, hun er livredd hester

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo og trodde surve var noe helt annet.

Anonymkode: d4f02...e97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo og trodde surve var noe helt annet.

Anonymkode: d4f02...e97

Er det virkelig viktig!? Her ber jeg om råd for en situasjon vi finner ganske fortvilende og så fokuserer man på noe så trivielt?!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer aldri til å skje, hun er livredd hester

Eller noe liknende. Noe ikke alle på skolen holder på med så hun føler seg litt spesiell. Om hun fortsetter å surve så vil hun tilslutt ende opp venneløs og kanskje bli mobbet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korps? Et bra og sosialt sted å være for de som ikke har noen tydelige talenter. Har jeg hørt...

Anonymkode: 03101...c59

Skrevet

Her er noen tips:

-Bekreft barnet for hva det er, ikke bare for hva det gjør. Å rose prestasjoner styrker selvtilliten. Å bekrefte barnets egenskaper når det sier noe klokt, har en god idé, har vært omtenksom eller smart, styrker selvfølelsen.

- Lær barnet å fokusere på positive ting, for eksempel ved å spørre ved middagsbordet hver dag hva det beste med denne dagen har vært. Ellers vil de ofte ta gode ting som en selvfølge, og ikke få med seg det som er bra.

- Fortell barnet daglig at det er verdifullt og bra, og at det er best i verden til å være seg.

- Vær raus med klemmer, berøring og massasje. Det skaper gode bånd.

Kilde: http://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/selvfolelse-og-selvtillit-hos-barn-2380554

Hvordan viser du at du liker å være sammen med barnet?

I tillegg til å tilbringe tid med barna, kan vi gjerne også uttrykke det med blikket eller med ord når det føles naturlig:

• Det er så gøy å være sammen med deg!
  • Du er en super jente/gutt
  • Så fint vi har det nå
  • Det er så koselig å være sammen med deg, vennen min!
  • Godjenta mi/ Godgutten min

Vær positiv også når barnet ikke mestrer

Barn har også godt av å oppleve ros og positive tilbakemeldinger, entusiasme og glede fra de voksne, når det er noe de klarer. Men de positive tilbakemeldingene må ikke bare komme når barnet lykkes med noe. Det kan være vel så viktig å vise omsorg og forståelse  for at barnet kan gi seg når hun har strevd lenge med noe, og humøret nærmer seg bristepunktet: Nå har du holdt på lenge, det er flott. Nå er det fint at du gir deg. Det er helt ok at du ikke får til alt hele tiden, det er det ingen som kan.

God selvfølelse skapes over tid

Selvfølelse handler om hvordan vi ser på oss selv, og hvor mye vi føler at vi er verdt. Klarer du å gi barnet ditt følelsen av å være god akkurat slik han er, blir det også lettere for ham å like seg selv, inkludert  feil og mangler. En god selvfølelse er viktig for å bli et selvstendig menneske, som tør å stole på seg selv og tar gode valg - både for seg selv og andre.

Hvordan kan du gi barnet ditt følelsen av å være god akkurat slik han er?

Viktig å anerkjenne hele barnet

Ved å anerkjenne barnet, og ta hele spekteret av følelser og oppførsel på alvor, gir du henne en god følelse av virkelig å bli sett og forstått. Det er ikke sikkert du alltid liker følelsene eller oppførselen hennes. Da kan du prøve å legge dine egne følelser litt til side og forsøke å se situasjonen fra barnets perspektiv. Prøv å forstå bakgrunnen for hvorfor hun føler og oppfører seg som hun gjør. Slik viser du at du verdsetter barnet som et helt menneske.

Tenk tilbake til din egen barndom. Kan du huske situasjoner der foreldrene dine eller en lærer ga deg en god følelse av å bli sett og forstått? Hva gjorde det med deg?

Når du lytter og er interessert, vil barnet ditt ofte føle seg mer inkludert og verdifull. Disse opplevelsene er med på å gjøre barnet tryggere på seg selv, også som voksen. Når noen lytter og anerkjenner vår mening, og anerkjenner det vi forsøker å få til, blir vi mer motiverte for å si det vi mener og prøve det vi ikke mestrer.

Kilde: https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Folelser/Gi_barnet_en_god_selvfolelse/

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...