Gå til innhold

Hjelp marengs! Hvordan få den stiv igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første runde ble den ikke stiv i det hele tatt, tok nok sukker i for tidlig. Prøvde igjen og marengsen ble fin og fast, tok så sukker sakte i men da gikk marengsen fra en fast blanding til rennende. Nå har jeg ikke flere egg, hva kan jeg gjøre, om noe, for å få den fastere? Vil den stivne i ovnen oppå kakebunnen om den er rennende som nå? Lager verdens beste forresten :-) 

Anonymkode: 15fc9...47b

Skrevet

Jeg begynner å vispe hvitter og sukker samtidig og får det alltid stivt, men det er sikkert varmen som gir deg problemer. Du må bare forsette å vispe og se om det går, lenge. Du er sikker på at alt utstyret var rent og at det ikke fulgte med noe fra eggeplommene?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første runde ble den ikke stiv i det hele tatt, tok nok sukker i for tidlig. Prøvde igjen og marengsen ble fin og fast, tok så sukker sakte i men da gikk marengsen fra en fast blanding til rennende. Nå har jeg ikke flere egg, hva kan jeg gjøre, om noe, for å få den fastere? Vil den stivne i ovnen oppå kakebunnen om den er rennende som nå? Lager verdens beste forresten :-) 

Anonymkode: 15fc9...47b

Butikkene stenger kl 16 (Kiwi i hvertfall) Jeg ville løpt   og kjøpt nye egg 

Anonymkode: 0c516...e99

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Butikkene stenger kl 16 (Kiwi i hvertfall) Jeg ville løpt   og kjøpt nye egg 

Anonymkode: 0c516...e99

Og kanskje sette alt utstyret i kjøleskap før du begynner å vispe igjen. Kanskje det hjelper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, visp skrev:

Og kanskje sette alt utstyret i kjøleskap før du begynner å vispe igjen. Kanskje det hjelper.

Dette gjelder krem, ikke eggehviter/marengs. De kan gjerne være romtempererte, faktisk er det anbefalt med romtempererte eggehviter når man skal piske marengs. Men som du skrev i forrige innlegg er det viktig med helt rent utstyr, og null rester av fett eller eggeplommer. :) 

Noen saltkorn og/eller dråper sitron/eddik kan også hjelpe. (Og den lokale Bunnpris-butikken hos oss er i alle fall åpen til 18 i dag.) 

Anonymkode: 3566c...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å redde en ødelagt marengs. Og eneste grunnen til at marengs ikke stivner, er at det er fett i bollen, på utstyret eller i form av spor av eggeplomme.

Anonymkode: 75e0c...4b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar du litt og litt sukker mens du visper? Eller slo du av vispingen og hadde alt sukkeret i før du fortsatte å vispe? Jeg gjør førstnevnte. Vet ikke om det har noe å si. 

Anonymkode: 03c4f...ec2

• 4 år senere...
Skrevet

Det kan også være at du ikke har kraftig nok visp. Jeg klarte ikke å få marengsen stiv med vispen på min stavmikser samme hvor lenge jeg vispet, men når jeg brukte vispfunksjonen på min kjøkkenmaskin (som er mye kraftigere) ble den stiv ganske raskt. 

Skrevet
matmums skrev (2 timer siden):

Det kan også være at du ikke har kraftig nok visp. Jeg klarte ikke å få marengsen stiv med vispen på min stavmikser samme hvor lenge jeg vispet, men når jeg brukte vispfunksjonen på min kjøkkenmaskin (som er mye kraftigere) ble den stiv ganske raskt. 

Jeg håper ts har funnet ut av det i løpet av de fire årene som har gått...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...