AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #1 Skrevet 19. mai 2018 Hei, håper noen vil ta seg tid til å lese dette. Jeg og samboer er foreløpig leietakere i en kjellerleilighet. Vi skal kjøpe hus innen et halvt år tid ca, men nå er vi i en liten knipe. I leiekontrakten står det at det skal være stille i huset etter kl 23, alle dager. Samtidig ble vi (utleiere og vi) enige for ca 2 uker siden at det skal være stille frem til klokken 09.00 på morgenen. All støy som skal foregå mellom 23 og 09 er heller nødvendig støy, slik som å stå opp om morgenen og lage seg frokost før man drar på jobb etc. Da skal det ikke være noen form for husarbeid eller annet som er til sjenanse for den andre parten. Utleierne skaffet seg valp for noen uker siden. Denne får lov å løpe rundt og leke på gulvet oppe hos dem i tide og utide, også i tidsrommet 23-09. Jeg har våknet flere ganger midt på natta, og gjort lydopptak av støyen. Jeg har gjort lydopptak både morgen og kveld, under tidspunktene vi ble enige om at det skulle være stille. På sene kvelder og på natten har jeg flere ganger sendt melding. Da har støyen opphørt etter et par minutter, men har ikke fått noe svar. Jeg har en liten gutt på 5 år som da enten sliter med å sove på grunn av bråket fra overetasjen, eller også blir vekket midt på natten. Min samboer sover godt, men jeg sover ikke så tungt og våkner lett, selv med ørepropper som jeg har vært nødt til å begynne å bruke. Vi har nettopp hatt overnattingsgjester og de ble helt forskrekket av alt bråket fra overetasjen. Nå er vi så lei, og jeg begynner å bli fryktelig trøtt og sliten. Utleier sa ikke i fra på forhånd at de skulle få seg valp. De sa ikke fra før tredje kvelden, hvor jeg da andre kvelden med støy skrev en sms og sa at sønnen min forsøkte å sove og spurte pent om de kunne dempe seg. Ingen svar, før som sagt tredje kvelden. Da stod det at de hadde fått seg valp og at "det skal nok gå bra". Samboeren min er hundefører og synes det er helt vilt at utleierne lar hunden bråke og leke fritt inne, når det de skal lære seg, er å roe seg inne, og heller kunne leke og være aktive ute. Vi forstår begge to at det er artig med valp og at det er moro å ha en lekekamerat inne også, men dette er så øredøvende og så ofte, at nå vil vi bare ut av leieforholdet. Vi har 3 måneder oppsigelse, og utleier har sagt at de ikke er interessert i vår hjelp til å få eventuelt nye leietakere på plass før oppsigelsen går ut. Jeg er inneforstått med de 3 månedene, men skal vi virkelig betale husleie når det er så ulevelig og at vi ønsker å bo et annet sted en stund? Å samtale med utleier er som å snakke til en vegg. Stort sett får jeg ikke svar. Hentet fra Lovdata: § 5-2.Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Så.. Hvordan skal jeg gå frem? Noen med erfaringer på dette? Anonymkode: ad182...868
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #2 Skrevet 19. mai 2018 En hvalp som lager då mye støy? Er det bjeffing eller hv? Du bør skaffe deg juridisk hjelp. Anonymkode: d0b08...54e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En hvalp som lager då mye støy? Er det bjeffing eller hv? Du bør skaffe deg juridisk hjelp. Anonymkode: d0b08...54e Ja. Bjeffing, kasting av leker som smeller i gulvet og løping over gulvene. Valpen blir tyngre ettersom ukene går. Og det høres godt ned til oss. Det er uutholdelig på dagtid også, men der tror jeg mitt slag er tapt. Jeg må heller forsøke å vinne frem for støyen som skjer mellom 23 og 09. TS Anonymkode: ad182...868
Elán Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 Har du prøvd å snakke med utleier ansikt til ansikt? Tolker jeg det feil når det, ut i fra hva du skriver, virker som om kontakten mellom deg/dere og utleier skjer via sms?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 Kontakt leieboerforeningen som sitter på mye erfaringer rundt slikt som dette. Anonymkode: 66e34...2e5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2018 #6 Skrevet 23. mai 2018 På 19.5.2018 den 16.57, Elán skrev: Har du prøvd å snakke med utleier ansikt til ansikt? Tolker jeg det feil når det, ut i fra hva du skriver, virker som om kontakten mellom deg/dere og utleier skjer via sms? Mye skjer via sms og mail, ja. Utleier har blitt så unødvendig «formell», men jeg skal ta en prat med dem ansikt til ansikt. Jeg har «rømt avgårde» ei uke nå, og hvis det er like bråkete når vi kommer hjem, så må jeg printe ut loven og banke på døra hos dem. De har jo ikke fortalt på forhånd at de skulle få en valp, så det strider jo mot første ledd i §5-2. De sa at det «skal nok gå bra», men nå er det gått 1 måned siden jeg fikk beskjed om nettopp dette. Støyen har derimot eskalert. På 19.5.2018 den 17.02, AnonymBruker skrev: Kontakt leieboerforeningen som sitter på mye erfaringer rundt slikt som dette. Anonymkode: 66e34...2e5 Ja, det er neste steg. Det går an å få juridisk hjelp på nett, men det koster penger bare å melde seg inn. Lurer på om vi bare leverer oppsigelse og holder pusten frem til september.. De var jo ikke interessert i min hjelp for å finne nye leietakere heller. Anonymkode: ad182...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå