AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #1 Skrevet 19. mai 2018 Har en gutt på 4 år hvor tanken at han kan ha Asperger har slått meg noen ganger. Er selv diagnosert med AS, men nå i voksen alder fungerer jeg bortimot normalt. Barne og ungdomsårene mine derimot var krevende for de rundt meg og også meg selv. Grunnen til mistanke er at jeg kjenner igjen sønnen min i atferd jeg husker og blitt fortalt at jeg hadde som liten. Han er eksempelvis svært opptatt av en ting, å alt handler om det. Han er var på lukt og alt som lukter vondt gir han panikk. Han vil ikke ha på seg visse klær og kan lage et styr uten like om jeg tar på han short, for han vil ha bukse på selvom det er 25 varmegrader og sol. Han kan hyle og skrike om han må ha på joggesko eller sandaler, for han vil ha på seg cherrox. Han kan mare og mase om det samme i evigheter, å gir seg ikke. Raseri utbrudd kam vare i over en time, han blir aldri lei og gir seg ikke. Han er sosial og er godt likt i barnehagen, så det er heldigvis ikke et problem pr nå. Vi har flere ganger funnet på hyggelige ting, men det ender alltid opp med sitring og gråting. Han vegrer seg for å gå på do for det er ekkelt sier han, å tisser heller i buksa om vi er på offentlig sted eller besøk å han må bruke andre sitt toalett. Hjemme går det stort sett greit. Jeg vet ikke om dette er vanlig for de fleste barn eller om det er symptomer på Asperger. Jeg vet bare at mye av denne oppførselen var lik meg som liten. H Anonymkode: 68983...b9d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #2 Skrevet 19. mai 2018 Kom borti publiser knappen. Spørsmålet er jo om man blr vente å se, eller kontakte noen for litt veiledning å hjelp? jeg fikk ikke diagnosen før jeg gikk på videregående. Ennå mine foreldre hadde tatt kontakt allerede da jeg gikk på barneskolen. Er tydeligvis vanskelig å stille diagnose, å det er ikke det jeg er ute etter. Men litt hjelp å veiledning til å håndtere slike situasjoner vi har innimellom. For til tider suger det all energi ut av meg, å det ender med at jeg kjefter, som igjen eskalerer situasjonen ytterligere. Anonymkode: 68983...b9d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 Hva sier barnehagen da? De pleier jo å plukke opp om noe er utenfor «normalen». Sånn umiddelbart tenker jeg ikke det er noe spesielt som peker mot en diagnose her, opplever mye av det samme med min 3-åring. Anonymkode: 034aa...31f 3
Silkebris Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 Som brukeren over her spør jeg også om hva BHG sier om barnet? Du kan jo lufte tankene dine for dem å høre hva de sier.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 Jeg har vært i kontakt med barnehagen for samtale som jeg tok initiativ til. Men de merker ikke noe unormalt. Jeg føler kanskje det er mest fremfor meg han oppfører seg som han gjør. Ganske likt meg selv som liten det å. Mamma og de merket mer til diagnosen min en noen andre. Anonymkode: 68983...b9d
Silkebris Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i kontakt med barnehagen for samtale som jeg tok initiativ til. Men de merker ikke noe unormalt. Jeg føler kanskje det er mest fremfor meg han oppfører seg som han gjør. Ganske likt meg selv som liten det å. Mamma og de merket mer til diagnosen min en noen andre. Anonymkode: 68983...b9d Dersom BHG ikke reagerer på barnet ditt kan du gjerne avvente litt og se situasjonen an. Kanskje du er litt i overkant oppmerksom på «unormal» atferd grunnet egne erfaringer i barndommen? Har du snakket med foreldrene dine om dette? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 2 timer siden, Silkebris skrev: Dersom BHG ikke reagerer på barnet ditt kan du gjerne avvente litt og se situasjonen an. Kanskje du er litt i overkant oppmerksom på «unormal» atferd grunnet egne erfaringer i barndommen? Har du snakket med foreldrene dine om dette? Ja mamma har sagt at hun ser enkelte likhetstrekk med oppførselen hans. Men som hun sier det kan jo bare være at han har arvet min væremåte uten at det henger sammen med Asperger. Anonymkode: 68983...b9d
Silkebris Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja mamma har sagt at hun ser enkelte likhetstrekk med oppførselen hans. Men som hun sier det kan jo bare være at han har arvet min væremåte uten at det henger sammen med Asperger. Anonymkode: 68983...b9d Så absolutt.
Gjest Ingrid78 Skrevet 19. mai 2018 #9 Skrevet 19. mai 2018 Helt ærlig, så høres han ut som en veldig normal fireåring med alt det innebærer av sterke meninger, sterke følelser og det å finne sin vei til selvstendighet i livet. Siden Asperger er arvelig, så kan man selvfølgelig ikke se helt bort fra at han kunne ha det. Men så lenge barnehagen ikke finner han noe unormal, hadde jeg slappet helt av på den biten der. Og husk at vi som voksne er barnas største forbilder. Det vi gjør, det gjør dem. Så det kan godt være han har lært enkelte ting av å observere deg også som du selv nevner over her.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #10 Skrevet 19. mai 2018 Be fastlegen henvise til BUP for utredning. Anonymkode: 769ff...08a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 Det er riktig som skrevet over her. Du kan selv be legen om å henvise til BUP for utredning. De vil innhente fakta i form av tester av barnet og grundige intervjuer av foreldre for å kunne fastsette en evt Asberger diagnose. Jeg har selv barn med Asberger, og får en Asberger diagnose på barnet sitt, så er det veldig viktig å få innvilget ressurser til tilrettelegging i forhold til barnehage/ skole så tidlig som mulig. Det er til god støtte for barnet i utviklingen videre, og viktig for dere som er foreldre. Når det er sagt, så kan det være stor forskjell på en Asberger til en annen. Det heter at har du møtt en med den diagnosen, så har du møtt kun en versjon. Men at de har særegenheter i forhold til mat , klær og interesser stemmer bra . Jeg vil bare råde deg til å ta grep selv istedenfor å vente til noen andre melder fra. Det måtte vi gjøre. Læreren i 1. Klasse hadde ikke observert noe avvik. Ikke så lett heller det med en gjeng med 6 åringer som skal bli vant til en skolehverdag. Lykke til ! Anonymkode: 7ec48...705 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er riktig som skrevet over her. Du kan selv be legen om å henvise til BUP for utredning. De vil innhente fakta i form av tester av barnet og grundige intervjuer av foreldre for å kunne fastsette en evt Asberger diagnose. Jeg har selv barn med Asberger, og får en Asberger diagnose på barnet sitt, så er det veldig viktig å få innvilget ressurser til tilrettelegging i forhold til barnehage/ skole så tidlig som mulig. Det er til god støtte for barnet i utviklingen videre, og viktig for dere som er foreldre. Når det er sagt, så kan det være stor forskjell på en Asberger til en annen. Det heter at har du møtt en med den diagnosen, så har du møtt kun en versjon. Men at de har særegenheter i forhold til mat , klær og interesser stemmer bra . Jeg vil bare råde deg til å ta grep selv istedenfor å vente til noen andre melder fra. Det måtte vi gjøre. Læreren i 1. Klasse hadde ikke observert noe avvik. Ikke så lett heller det med en gjeng med 6 åringer som skal bli vant til en skolehverdag. Lykke til ! Anonymkode: 7ec48...705 Ressurser i skole/barnehage er ikke knyttet til diagnose, men hjelpebehov. Anonymkode: 8f19b...12c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #13 Skrevet 20. mai 2018 Men en diagnose utløser en rett til spesialundervisning. De færreste med diagnoser greier seg uten det. Og det skal følge barnet så lenge de har et vedtak . Anonymkode: 7ec48...705 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #14 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men en diagnose utløser en rett til spesialundervisning. De færreste med diagnoser greier seg uten det. Og det skal følge barnet så lenge de har et vedtak . Anonymkode: 7ec48...705 Nei. Spesialundervisning er også etter behov. Alle i klasserommet har krav på tilrettelagt undervisning. En diagnose fører ikke automatisk med spes. Ped. Hjelp eller ressurser, med mindre det ikke kan legges til rette for videre utvikling å læring innenfor ordinære timer. Først må læreren prøve å tilrettelegge på alle mulige måter og dokumentere at det ikke går før hjelpen kommer (lærere er superhelter). Anonymkode: 7bed3...b3c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #15 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Spesialundervisning er også etter behov. Alle i klasserommet har krav på tilrettelagt undervisning. En diagnose fører ikke automatisk med spes. Ped. Hjelp eller ressurser, med mindre det ikke kan legges til rette for videre utvikling å læring innenfor ordinære timer. Først må læreren prøve å tilrettelegge på alle mulige måter og dokumentere at det ikke går før hjelpen kommer (lærere er superhelter). Anonymkode: 7bed3...b3c Tja, nå vet ikke jeg hvilke erfaringer du har eller hvor du har den informasjonen fra. Men det fungerer iallefall sånn at hvis BUP har kommet til en diagnose som krever tiltak, så sender de saken videre til PPT.. De aller fleste diagnoser krever enn viss tilrettelegging. Da blir det utformet en Sakkyndig vurdering som skolen må ta hensyn til. Da er jo det alltid spennende å se om en virkelig får all den spesialundervisningen som er blitt ambefalt. Læreren har ingenting med å først få prøve seg frem nei...Læreren blir involvert i opplegget for eleven, og bidrar til å legge tilrette undervisningen etter råd fra PPT og ledelsen på skolen. Foreldre har også rett til å bli hørt pga de kjenner barnet best... Det er ofte spesped undervisning som må til... Anonymkode: 7ec48...705
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #16 Skrevet 20. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, nå vet ikke jeg hvilke erfaringer du har eller hvor du har den informasjonen fra. Men det fungerer iallefall sånn at hvis BUP har kommet til en diagnose som krever tiltak, så sender de saken videre til PPT.. De aller fleste diagnoser krever enn viss tilrettelegging. Da blir det utformet en Sakkyndig vurdering som skolen må ta hensyn til. Da er jo det alltid spennende å se om en virkelig får all den spesialundervisningen som er blitt ambefalt. Læreren har ingenting med å først få prøve seg frem nei...Læreren blir involvert i opplegget for eleven, og bidrar til å legge tilrette undervisningen etter råd fra PPT og ledelsen på skolen. Foreldre har også rett til å bli hørt pga de kjenner barnet best... Det er ofte spesped undervisning som må til... Anonymkode: 7ec48...705 Det er rektor som fatter vedtaket, PPT kan bare anbefale. MAO må ikke rektor fatte vedtak i samsvar med den sakkyndige vurderingen. Anonymkode: 769ff...08a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #17 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Spesialundervisning er også etter behov. Alle i klasserommet har krav på tilrettelagt undervisning. En diagnose fører ikke automatisk med spes. Ped. Hjelp eller ressurser, med mindre det ikke kan legges til rette for videre utvikling å læring innenfor ordinære timer. Først må læreren prøve å tilrettelegge på alle mulige måter og dokumentere at det ikke går før hjelpen kommer (lærere er superhelter). Anonymkode: 7bed3...b3c Når det er sagt så tok jeg utgangspunktet I at en var ferdig utredet på BUP .. Ikke alle barn som kommer til første skoledag med en ferdig utarbeidet diagnose, og da er det jo naturlig at læreren er den som forholder seg til evt utfordringer først.. Anonymkode: 7ec48...705
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #18 Skrevet 20. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er rektor som fatter vedtaket, PPT kan bare anbefale. MAO må ikke rektor fatte vedtak i samsvar med den sakkyndige vurderingen. Anonymkode: 769ff...08a Det er sikkert riktig det at rektor fatter vedtak, men barnet har rettigheter og det kan ikke skolen sette til siden.. Da er det klager på vedtak og advokater neste stoppested I verste fall. Men så langt slapp vi å gå selv om rektor ikke ville bli med på gi oss nok spesped. Vi fikk beskjed å sette barnet inn på en skole for psykisk utviklingshemmede om vi ikke var fornøyde . Det er noen år side. Den tiden regna de om alle spes Ped timer til assistenttimer. Mye rart en kan oppleve, og det burde være unødvendig at vi som har utfordringer fra før må slåss for hver minste ting... Anonymkode: 7ec48...705
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #19 Skrevet 20. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er sagt så tok jeg utgangspunktet I at en var ferdig utredet på BUP .. Ikke alle barn som kommer til første skoledag med en ferdig utarbeidet diagnose, og da er det jo naturlig at læreren er den som forholder seg til evt utfordringer først.. Anonymkode: 7ec48...705 Diagnose fører ikke med seg rettigher, det er det vanskebilde som gjør. Forøvrig skal tiltak innenfor tilpasset opplæring prøves ut først. Anonymkode: 769ff...08a 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #20 Skrevet 20. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er sikkert riktig det at rektor fatter vedtak, men barnet har rettigheter og det kan ikke skolen sette til siden.. Da er det klager på vedtak og advokater neste stoppested I verste fall. Men så langt slapp vi å gå selv om rektor ikke ville bli med på gi oss nok spesped. Vi fikk beskjed å sette barnet inn på en skole for psykisk utviklingshemmede om vi ikke var fornøyde . Det er noen år side. Den tiden regna de om alle spes Ped timer til assistenttimer. Mye rart en kan oppleve, og det burde være unødvendig at vi som har utfordringer fra før må slåss for hver minste ting... Anonymkode: 7ec48...705 Selvfølgelig er det riktig! Grunnen til at jeg fremhever dette er at du tidligere skrev noe annet. Anonymkode: 769ff...08a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå