Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min økonomiske situasjon har vært så presset det siste året at jeg ikke har vært i «tipsesituasjoner» , men nå denne uka har jeg opplevd flere enn forventet.. restauranter var jeg kjent med tipsing, men ble overrasket da man skulle skrive totalbeløp inkl tips både hos frisør og i taxi. Er det vanlig i Norge? Hvor mye er det vanlig å tipse der da?? (Bruker å runde opp på restauranter.. ca 15 %) er det jeg som er gnien her som reagerer på dette?

Anonymkode: 3ed26...1b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NHO sier vel at man ikke skal tipse? 

Anonymkode: b6b8b...b26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bør ikke tipse i Norge. Det er en grunn til at utelivsbransen har tariff 

Anonymkode: c9fec...acf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du tipser 10-15% for normalt god service! Selvsagt mange som aldri gjør det, men det er vanlig. 

Anonymkode: 682b3...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Tipsing er ikke nødvendig eller vanlig i Norge. 

Anonymkode: 93fc8...dec

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tipser 10-15% for normalt god service! Selvsagt mange som aldri gjør det, men det er vanlig. 

Nei, det er ikke vanlig i Norge og bør ikke bli vanlig i Norge. "Tips" er allerede lagt inn i lønnen og å forvente noe mer er bare frekt og egoistisk med tanke på alle andre som jobber i den samme bransjen 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke tipse i det hele tatt, det er ikke nødvendig i Norge.

Anonymkode: 9d99d...983

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig i Norge og bør ikke bli vanlig i Norge. "Tips" er allerede lagt inn i lønnen og å forvente noe mer er bare frekt og egoistisk med tanke på alle andre som jobber i den samme bransjen 

Jo, det er vanlig.

Det vet alle som har jobbet restaurant/utelivsbransjen. Du behøver ikke forsøke å skape et annetninntrykk, selv om du kanskje ikke liker å tipse?! 

Det er også forventet i en del settinger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det er vanlig.

Det vet alle som har jobbet restaurant/utelivsbransjen. Du behøver ikke forsøke å skape et annetninntrykk, selv om du kanskje ikke liker å tipse?! 

Jeg har hatt både deltids- og sommerjobb i utelivsbransjen og bryr meg generelt veldig om tariff fordi jeg har blitt underbetalt før. Nei, jeg synes ikke at tipsing er greit på grunn av signalene det sender ut. Lønnsbetingelse i utelivsbransjen i Norge er gode sammenlignet med. f.eks. USA, og det er nettopp pga at tipsing skal være innbakt i lønnen istedenfor å senke lønnsnivået. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle steder? Taxi, frisør, cafe, bensinstasjon, bilverksted, eiendomsmeklere, bussjåfører, fotografer, hvor går grensa da? 

Og å yte normalt god service er vel det minste jeg kan forvente vel? 

Anonymkode: 3ed26...1b6

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er vanlig.

Tipser aldri i Norge. De har fast sats som veldig mange andre yrker i Norge. Hvorfor skal feks en helsefagarb. tipse en servitør for å gjøre jobben sin. Blir for dumt. Da må prisene for å spise ute ned.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk får gjøre som de vil, men ønsk at tipping ikke er vanlig blir bare tull!

Hvorfor skal du taste totalbeløpet omtrent overalt på kafeer og restauranter? Tror du de gjør det slik om ingen(eller fåtallet) benytter muligheten? 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal du taste totalbeløpet omtrent overalt på kafeer og restauranter? Tror du de gjør det slik om ingen(eller fåtallet) benytter muligheten? 

Jeg trykker det jeg skal betale for maten. Men merker jo at folk kan syns jeg er kjip, men det får så være. Til og med forventet man skal tipse for take away mange plasser. Om det blir ekkel stemning mister de heller en kunde. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De som forventer tips har vel akkurat samme tariff som de vi ikke tipser? 

Jeg tipser ikke på kiwi, på legevakta eller noen andre steder hvor folk har tariffavtale. 

Anonymkode: b6b8b...b26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror de gjør det for å tvinge folk som ikke vil tipse til å tipse likevel, og for å lure enkle sjeler til å tipse ved et uhell fordi de bankkoden deres begynner på lave tall. 

Anonymkode: 6ba6f...156

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De utnytter folks usikkerhet. Når restaurantene instiller terminalen slik at folk må velge selv så gir de et falskt inntrykk av at det ER tipsekultur i Norge. Selv om ernæringen selv flere ganger har tatt til orde for at det ikke skal forekomme tipsing.

Så nei:

DU SKAL FAKTISK ALDRI TIPSE I NORGE.

Ser med glede frem til at det blir slått ned på og opplever resyauranteiere i media som særdeles sytete. De tjener penger så det står etter mens de utnytter sine ansatte GROVT.

Anonymkode: 917fa...a00

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg misliker tipspresset restauranter har når de ber deg legge inn totalsum. Ender ofte med å gi noen kroner selv om jeg ikke synes servitøren har gjort noe ekstra for å fortjene det. Og så får man noen ganger inntrykk av at man blir sett skjevt på om man gir for lite. Jeg rundet nylig opp med ca en tier på en restaurant, og serivtrisen så litt rart på meg og lurte på om alt hadde vært ok? Hvor mye tips forventet hun egentlig?

Anonymkode: 8b3fc...46b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De utnytter folks usikkerhet. Når restaurantene instiller terminalen slik at folk må velge selv så gir de et falskt inntrykk av at det ER tipsekultur i Norge. Selv om ernæringen selv flere ganger har tatt til orde for at det ikke skal forekomme tipsing.

Så nei:

DU SKAL FAKTISK ALDRI TIPSE I NORGE.

Ser med glede frem til at det blir slått ned på og opplever resyauranteiere i media som særdeles sytete. De tjener penger så det står etter mens de utnytter sine ansatte GROVT.

#restauranteiere

Skrevet

Det er i utgangspunktet ikke vanlig å tipse i Norge, men hvis jeg tipser er det ikke mer enn 10%. Skal det være mer enn det, skal det være ytterst god service. I tillegg skal man ikke tipse om man ikke har økonomi til det. Det er bare latterlig. 

• Liker 2
Skrevet

Det er vanlig å tipse også i Norge . At noe er vanlig betyr ikke at flertallet nødvendigvis gjør det. Jeg tipser ikke, det er dyrt nok som det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...