Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget aap i 2017, siden jeg tjente over 6 G, i 2015 og 2016, har jeg ikke fullt 66% av lønnen. Hva skjer når grunnbeløpet øker? Vil aap øke til 66% av ny 6*g?

Har også et spm om utregning av uføretrygd. Hos Nav står det at de beregner ut i fra de tre beste av de fem siste årene Før man ble sykemeldt. Jeg tjente flere hundre tusen mer det året jeg ble sykemeldt enn året før (bonuser) dette er regnet som vanlig lønn. Er det noen mulighet for at Nav kan ta dette året med i beregning? Har ikke noe å si for selve størrelsen på uføreytelser, men kompensasjonagraden ville jo blitt lavere slik jeg har skjønt det. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 9aba1...130

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk innvilget aap i 2017, siden jeg tjente over 6 G, i 2015 og 2016, har jeg ikke fullt 66% av lønnen. Hva skjer når grunnbeløpet øker? Vil aap øke til 66% av ny 6*g?

Har også et spm om utregning av uføretrygd. Hos Nav står det at de beregner ut i fra de tre beste av de fem siste årene Før man ble sykemeldt. Jeg tjente flere hundre tusen mer det året jeg ble sykemeldt enn året før (bonuser) dette er regnet som vanlig lønn. Er det noen mulighet for at Nav kan ta dette året med i beregning? Har ikke noe å si for selve størrelsen på uføreytelser, men kompensasjonagraden ville jo blitt lavere slik jeg har skjønt det. 

Noen som vet? 

Med en slik lønn hvorfor har du ikke da privat pensjonssparing og forsikringer? 

Øker G øker også utbetalingene dine men ikke mer enn det G regulerer.. Bonuser regnes ikke som lønn i Navs verden.

Anonymkode: dc098...4b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke private forsikringer fordi jeg ikke aldri har kvalifisert til det. Har forøvrig slike ordninger gjennom arbeidsgiver. Men det er ikke det som er spm her.

Bonusene står som pensjonsgivende inntekt på selvangivelsen, det er jo denne som skal legges til grunn for beregninger hos Nav. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du høre med nav om, men dersom du søker ufør når aap perioden går over vil jeg tro den bruker det grunnbeløpet som ligger til grunn da. Dog får du ikke mer enn 6g, det er derfor det er viktig for oss som tjener mer å spare ved siden av, betale ned lån fortere mens økonomien er god, eller ha forsikringsordninger. 

Anonymkode: 1da33...e68

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg vet at de har gått lenger tilbake enn fem år i enkelte tilfeller der brukeren kommer bedre ut, hvis de feks har hatt kunstig lav inntekt i flere av de fem årene som egentlig skal legges til grunn. Men i disse tilfellene har de som sagt gått tilbake i tid, ikke "frem'. Jeg er klar over at selve utbetalingen aldri vil bli høyere enn 66% av 6g, men for kompensasjonsgraden har det jo noe å si. 

Som nevnt tidligere har jeg ikke private forsikringer da jeg ikke har vært kvalifisert for det. Heldigvis for meg hadde jeg gode forsikringer og pensjonsforsikring hos arbeidsgiver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...