AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #1 Skrevet 19. mai 2018 Min situasjon: Jeg har et feriepengegrunnlag fra 2017 paa omtrent 300.000. Dvs jeg skal ha omtrent 34.000 feriepenger 12 juni. Men. Byttet job I januar, fremdeles i staten, og har idag ca 40.000 utbetalt. Mao har jeg idag mer utbetalt enn jeg skal ha i feriepenger. Hva faar jeg den 12 juni? noen som har peiling? Anonymkode: cf0f7...d16
..... Skrevet 19. mai 2018 #2 Skrevet 19. mai 2018 Er det hos samme arbeidsgiver i staten eller hos en ny? Er det hos en ny vil du få utbetalt feriepengene fra gammel arbeidsgiver også får du ikke lønn i ferie hos den nye. Er det samme arbeidsgiver bare ny stilling er regnestykket som følger: feriepenger+lønn-ferietrekk 25 dager(brutto månedslønn/21,67x25)-pensjon-fagforeningskontingent=utbetaling i juni. 2
petterm Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 Hvis du tar ut 5 uker ferie i år blir det sånn: 12. juni får du utbetalt 34000 i feriepenger fra forrige arbeidssted. Nåværende arbeidssted trekker for 5 uker ferie, dvs du får ingenting i juni, og 10000 mindre i juli. Siden du har bytta arbeidssted mener jeg du kunne valgt å ta ut færre feriedager, siden feriepengene ikke dekker 5 uker ferie. Se avsnittet "Kan nekte å ta ferie" : http://ledernett.no/hvor-mye-ferie-har-en-nyansatt-krav-på 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, ..... skrev: Er det hos samme arbeidsgiver i staten eller hos en ny? Er det hos en ny vil du få utbetalt feriepengene fra gammel arbeidsgiver også får du ikke lønn i ferie hos den nye. Er det samme arbeidsgiver bare ny stilling er regnestykket som følger: feriepenger+lønn-ferietrekk 25 dager(brutto månedslønn/21,67x25)-pensjon-fagforeningskontingent=utbetaling i juni. Takker for svar. Det er samme arbeidsgiver. Bare bedre betalt stilling. Det jeg var/er litt bekymret for er at jeg faktisk gaar ned 5000 i juni siden jeg har opptjent 35.000 I feriepenger men tjener 40.000 netto pr.md. Anonymkode: cf0f7...d16
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Det er samme arbeidsgiver. Bare bedre betalt stilling. Det jeg var/er litt bekymret for er at jeg faktisk gaar ned 5000 i juni siden jeg har opptjent 35.000 I feriepenger men tjener 40.000 netto pr.md. Anonymkode: cf0f7...d16 Hvis du ta ut full ferie i år vil du jo få lavere utbetaling i juni, siden det du har tjent opp av feriepenger er mindre enn det du har utbetalt til vanlig nå. Anonymkode: b13b0...eaa 1
applestories Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ta ut full ferie i år vil du jo få lavere utbetaling i juni, siden det du har tjent opp av feriepenger er mindre enn det du har utbetalt til vanlig nå. Anonymkode: b13b0...eaa Kan man velge å ikke ta ut ferie når man jobber i staten? Jeg jobbet i kommunen og har kollegaer som er ansatt i staten. Jeg blir trukket 5 uker enten jeg har mulighet til å ferie eller ikke. Første året jeg jobbet her fikk jeg allernådigst lov å kun bli trukket tre uker siden jeg ikke hadde opptjening. Her er budsjettet satt opp, og overtid eller ekstra utbetaling pga mindre ferie er ikke aktuelt. Har man ekstra timer skal de avspaseres, men samtidig må man holde kontoret oppe fem dager i uken. Noen ting savner jeg virkelig ved å jobbe i det private, andre ikke.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 1 hour ago, applestories said: Kan man velge å ikke ta ut ferie når man jobber i staten? Jeg jobbet i kommunen og har kollegaer som er ansatt i staten. Jeg blir trukket 5 uker enten jeg har mulighet til å ferie eller ikke. Første året jeg jobbet her fikk jeg allernådigst lov å kun bli trukket tre uker siden jeg ikke hadde opptjening. Her er budsjettet satt opp, og overtid eller ekstra utbetaling pga mindre ferie er ikke aktuelt. Har man ekstra timer skal de avspaseres, men samtidig må man holde kontoret oppe fem dager i uken. Noen ting savner jeg virkelig ved å jobbe i det private, andre ikke. Man er pliktig til å ta ut 25 virkedager i ferie hvert år - både i det private og i staten. Eneste gangen arbeidstaker kan nekte å ta ut ferie er f.eks. dersom han/hun ikke har opptjent nok feriepenger for å dekke lønnsbortfallet (f.eks. for nyutdannede). Et annet alternativ er å overføre deler av ferien til året etter. I tillegg er det noen unntak ved foreldrepermisjon/sykdom. Det er en annen sak om om plikten til å ta ut ferie faktisk etterleves. I både det private og i det offentlige syndes det nok litt her, og det er nok veldig mange som ikke tar ut de 25 dagene i løpet av året. Anonymkode: 4cb91...db5 1
petterm Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man er pliktig til å ta ut 25 virkedager i ferie hvert år - både i det private og i staten. Eneste gangen arbeidstaker kan nekte å ta ut ferie er f.eks. dersom han/hun ikke har opptjent nok feriepenger for å dekke lønnsbortfallet (f.eks. for nyutdannede). Et annet alternativ er å overføre deler av ferien til året etter. I tillegg er det noen unntak ved foreldrepermisjon/sykdom. Det er en annen sak om om plikten til å ta ut ferie faktisk etterleves. I både det private og i det offentlige syndes det nok litt her, og det er nok veldig mange som ikke tar ut de 25 dagene i løpet av året. Anonymkode: 4cb91...db5 Man er normalt pliktig til å ta ut den lovbestemte delen av ferien, 4 uker og en dag. Resten kan overføres /spares uten problemer. De 4 siste dagene kan i prinsippet også utbetales: https://www.ledernytt.no/pliktig-ferieavvikling-hva-gjelder.5471203-355436.html
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #9 Skrevet 19. mai 2018 8 minutter siden, petterm said: Man er normalt pliktig til å ta ut den lovbestemte delen av ferien, 4 uker og en dag. Resten kan overføres /spares uten problemer. De 4 siste dagene kan i prinsippet også utbetales: https://www.ledernytt.no/pliktig-ferieavvikling-hva-gjelder.5471203-355436.html Du sier ikke stort mer i ditt innlegg enn det jeg sa i mitt. 25 virkedager = 4 uker og 1 dag. Som jeg også skrev kan deler av ferien overføres til neste ferieår. Anonymkode: 4cb91...db5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #10 Skrevet 20. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier ikke stort mer i ditt innlegg enn det jeg sa i mitt. 25 virkedager = 4 uker og 1 dag. Som jeg også skrev kan deler av ferien overføres til neste ferieår. Anonymkode: 4cb91...db5 Hvordan får du 25 virkedager til å bli 4 uker + 1 dag. I min verden er 25 virkedager 5 uker. Anonymkode: b13b0...eaa 1
applestories Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får du 25 virkedager til å bli 4 uker + 1 dag. I min verden er 25 virkedager 5 uker. Anonymkode: b13b0...eaa Lørdag er virkedag etter ferieloven. 2
..... Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 På 19.5.2018 den 8.44, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Det er samme arbeidsgiver. Bare bedre betalt stilling. Det jeg var/er litt bekymret for er at jeg faktisk gaar ned 5000 i juni siden jeg har opptjent 35.000 I feriepenger men tjener 40.000 netto pr.md. Anonymkode: cf0f7...d16 Men hva har du brutto? Lettere å regne ut lønna da.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #13 Skrevet 20. mai 2018 På lønnsslippen din skal det står hvor mange feriedager med lønn du har opptjent. Feriepengene skal dekke lønnsbortfallet i ferien. Dersom du ikke har opptjent nok feriepenger til 25 dager med lønn, vil resterende dager være uten lønn. Ferie uten lønn er du ikke pliktig til å avvikle, med mindre virksomheten stenger helt. Arbeidsgiver kan da pålegge at også ferie uten lønn skal avvikles. Siden du jobber i Statlig virksomhet er det tvilsomt at de stenger i hele 5 uker. I juni skal du da trekkes for det antall dager feriepengene dekker. Dersom du også ønsker å avvikle ferien som er uten lønn kan du høre med lønningskontoret om de kan trekke disse dagene i juni, slik at alt er "oppgjort". Alternativt trekkes disse dagene når du avvikler de. Anonymkode: 81863...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå