Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å gå ned ca 20 kg. Har ikke veid meg på 1 års tid,men tenker at 20+ er bra for meg. Utfordringen ligger i hvordan jeg skal klare det. ? Jeg gir fort opp når ting blir tøft og motivasjonen under tøffe tak =0. Ektemann og familie vil hjelpe og gir gode råd,men jeg føler meg bare enda mere råtten og demotivert. Selvtilliten har fått seg en knekk,klær har jeg ikke kjøpt på 4år,ønsker å være et godt forbilde for min 6-,års gamle datter. Jeg er glad i mat,lav viljestyrke,en dårlig planlegger i en hektisk hverdag. 

Fysisk har jeg vondt i knærne og korsrygg,og jeg har ofte hovne bein/ankler. Ønsker primært å bli kvitt magefettet.

Har aldri likt å trene(et ork,),kan gå tur(men blir utfordrende å gå 2.5 t hver dag). Har tidligere prøvd Grete Roede, ernæringsfysiolog, vektklubben,nokadietten og lavkarbo uten særlig hell. Det som gikk av er garantert tilbake. Har vært hos lege og tatt prøver. Alt fint,ingen mangler,EKG helt normal,glukose belastning helt fin,kolesterol normal.

Noen tips til hvor jeg kan få hjelp? Slanke operasjon er ikke et alternativ 😯

Anonymkode: c2b71...e40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier du at du skal gå 2,5 time hver dag om du skal gå tur? Sats på noe du kan klare. Alt er bedre enn det du gjør nå. Hvis du er i null aktivitet er en halvtime 3 ganger i uka bedre. Sats på noe som du kan gjennomføre, og etterhvert som du mestrer det kan du øke på. 

Ta sikte på at dette er noe du skal gjøre og som skal være livet ut. Da blir det ikke viktig å klare det neste uke, eller innen sommeren, eller innen jul 2018. Da blir det bare viktig å klare det, litt etter litt. Og da tror jeg man har større sjanse for å ikke gi opp. 

Jeg har gått ned 10-15 kg mange ganger. På en eller annen diett, og så falt jeg av vogna og gikk opp alt igjen. Jeg har hatet meg selv ned i vekt, fordi "det må jeg jo!". Men nå brydde jeg meg mer om helse, jeg ville gi meg selv en sunn og frisk og aktiv kropp, fordi det føles bra og jeg fortjener det. Ta vare på meg selv rett og slett. Og den motivasjonen har vart. Hver dag er en mulighet til å behandle kroppen sin bra. Og det betyr balanse. Balanse i kostholdet. Balanse i treningen. Balanse med hvile og kos. Nå har jeg gått ned 35 kg, og jeg er fortsatt på vei. 

Lykke til! 

Anonymkode: 093fb...d9a

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger å gå ned ca 20 kg. Har ikke veid meg på 1 års tid,men tenker at 20+ er bra for meg. Utfordringen ligger i hvordan jeg skal klare det. ? Jeg gir fort opp når ting blir tøft og motivasjonen under tøffe tak =0. Ektemann og familie vil hjelpe og gir gode råd,men jeg føler meg bare enda mere råtten og demotivert. Selvtilliten har fått seg en knekk,klær har jeg ikke kjøpt på 4år,ønsker å være et godt forbilde for min 6-,års gamle datter. Jeg er glad i mat,lav viljestyrke,en dårlig planlegger i en hektisk hverdag. 

Fysisk har jeg vondt i knærne og korsrygg,og jeg har ofte hovne bein/ankler. Ønsker primært å bli kvitt magefettet.

Har aldri likt å trene(et ork,),kan gå tur(men blir utfordrende å gå 2.5 t hver dag). Har tidligere prøvd Grete Roede, ernæringsfysiolog, vektklubben,nokadietten og lavkarbo uten særlig hell. Det som gikk av er garantert tilbake. Har vært hos lege og tatt prøver. Alt fint,ingen mangler,EKG helt normal,glukose belastning helt fin,kolesterol normal.

Noen tips til hvor jeg kan få hjelp? Slanke operasjon er ikke et alternativ 😯

Anonymkode: c2b71...e40

Det første du må gjøre er å nullstille deg helt. Glem det som har vært. Glem alt du har prøvd, alle gangene du har gått ned, gått opp. Nå starter du igjen, og gir det et nytt forsøk. Du er ikke den første som har prøvd mange ganger før, mange av oss har vært der, men man kan ikke gi opp, når man nå engang ikke trives med den vekten man har. Da prøver en igjen og setter igang med ny giv som om det var første gang. 

Du trenger slett ikke gå mange timers turer hver dag. En time hver dag er helt fint og passende. Overkommelig i starten for deg som ikke liker treningssentre og da er det ikke realistisk å tenke på det nå. Jeg har gått ned mye ved å spise mye havreknekkebrød som jeg lager selv,Mye variert pålegg ( har kuttet ut hvete fra kostholdet mitt) Spiser mye rent kjøtt og fisk, mye grønnsaker, litt frukt, drikker litt melk og juice, spiser litt yoghurt og havregrøt. Tar vitaminer. Og går en timer hver dag. Passer på å spise litt fett på middagen. Gjør det ikke vanskeligere enn det. Spiser litt sjokolade av og til i helgen til kos. men ikke de store mengdene.

Dette klarer du.

Skrevet

Ikke gå knallhardt ut og legg lista så høyt nå i starten, da er det lett å gå på en smell sånn at du gir opp. 

F.eks det at du skriver 2,5t tur hver dag....ikke sats på det. Sett deg et mere realistisk mål, f.eks 30min powerwalk. Ta trapper i stedet for heis, sykle til jobb hvis du har anledning til det. Få inn hverdagsaktivitet, søndagsturer med hele familien f.eks. 

Ville også ha droppet pulverkurer. Det er ikke noe du kan leve av på sikt, og det er heller ikke bra for datteren din å se at moren ikke spiser vanlige måltider sammen med resten av familien men heller drikker en shake. 

Tror du også kommer langt med å gjøre noen grep i kostholdet, som f.eks å kutte ut søtsaker, grove knekkebrød i stedet for brød, fullkornprodukter i stedet for lyse produkter, drikk vann i stedet for juice og saft, kutt ut alkohol, spis mere grønnsaker. Mere grønnsaker og fullkornprodukter er forsåvidt gunstig for hele familien. 

Ikke gjør vektnedgangen så avansert og omfattende, da er det fort gjort å sprekke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...