AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Hei hei! Har noen venninner som prøver seg på å være veganer, og jeg kjenner jeg blir veldig inspirert. Aller mest pga miljøet egentlig. Jeg har veldig lyst til å prøve meg som vegetarianer i stedet for veganer, men så blir jeg redd av tanken også. Jeg elsker kjøtt, fisk og kylling. Men jeg vet jo folk klarer det veldig godt, og folk sier det er mye vegetarmat som smaker veldig godt. Har dere noen tips? Hvordan begynne? Samboeren min er jo ikke veggis av noe slag, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med tanke på han.. Anonymkode: 8b65a...b36 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #2 Skrevet 18. mai 2018 Har spist både vegetarisk og vegansk tidligere. Det jeg syntes var vanskeligst i starten var pålegg. Er begrensa hvor fristende det er med nøttesmør, avokado, hummus eller syltetøy på brødskiva i lengden. Men som vegetarianer kan du jo fremdeles spise ost og egg, så da blir jo utvalget mye større! (Ble etterhvert lite brødmat her.) Du kan jo bare begynne i det små, spise flere og flere kjøttfrie måltid, og se om du trives med det? Når det gjelder samboer er det jo enklest om dette blir et felles prosjekt for dere, ikke et sololøp. Veggismat som kjøttiser vanligvis liker godt er; Veggispizza, grønnsakslasagne, tomatsuppe, kikertcurry, falafel, gresk salat, veggistaco, grilla grønnsaker (Mais, paprika, aubergine, sopp osv.) Anonymkode: b4e5d...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #3 Skrevet 19. mai 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei hei! Har noen venninner som prøver seg på å være veganer, og jeg kjenner jeg blir veldig inspirert. Aller mest pga miljøet egentlig. Jeg har veldig lyst til å prøve meg som vegetarianer i stedet for veganer, men så blir jeg redd av tanken også. Jeg elsker kjøtt, fisk og kylling. Men jeg vet jo folk klarer det veldig godt, og folk sier det er mye vegetarmat som smaker veldig godt. Har dere noen tips? Hvordan begynne? Samboeren min er jo ikke veggis av noe slag, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med tanke på han.. Anonymkode: 8b65a...b36 Jeg er veganer for ene og alene for dyrene sin skyld,for realiteten er at det er mere lidelse i meieriindustrien enn kjøttindustrien og dessuten henger de to sammen. Meieriindustrien er kjøttindustrien. Og det er ikke det at vi ikke liker smaken av animalske produkter,men det handler om jeg ikke synes at mine smaksløker er viktigere en dyrene. Og det er jo superlett! Markedet har eksplodert og vegansk mat er jo så godt. Tipser om veganutfordringen.no Anonymkode: 8b314...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veganer for ene og alene for dyrene sin skyld,for realiteten er at det er mere lidelse i meieriindustrien enn kjøttindustrien og dessuten henger de to sammen. Meieriindustrien er kjøttindustrien. Og det er ikke det at vi ikke liker smaken av animalske produkter,men det handler om jeg ikke synes at mine smaksløker er viktigere en dyrene. Og det er jo superlett! Markedet har eksplodert og vegansk mat er jo så godt. Tipser om veganutfordringen.no Anonymkode: 8b314...0bb Du trenger vel ikke være veganer på grunn av industrielt dyrehold. Du kan spise elg, rein og rådyr, alle slags havfanget fisk. Du kan ha dine egne ender, høner, kaniner i smått, eller ei ku og en gris om du bor mer landlig. Du kan fiske i elver, vann og hav. Eller mellomtingen - kjøpe direkte fra folk som fisker og jakter. Anonymkode: 43ce1...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du trenger vel ikke være veganer på grunn av industrielt dyrehold. Du kan spise elg, rein og rådyr, alle slags havfanget fisk. Du kan ha dine egne ender, høner, kaniner i smått, eller ei ku og en gris om du bor mer landlig. Du kan fiske i elver, vann og hav. Eller mellomtingen - kjøpe direkte fra folk som fisker og jakter. Anonymkode: 43ce1...e3c Da er man ikke veganer. Selvfølgelig er egenfisket fisk, vilt som elg og fugl et bedre valg enn å kjøpe industrielt kjøtt, men dette alternativet er heller ikke bærekraftig dersom alle skulle gjort det samme. En veganer ville aldri spist kjøtt, egg eller drukket melk selv om dyreholdet var akseptabelt. Det handler mer om et prinsipielle med å utnytte et dyr når man strengt tatt ikke har et fysiologisk behov for det. Anonymkode: 8aff1...e03 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er man ikke veganer. Selvfølgelig er egenfisket fisk, vilt som elg og fugl et bedre valg enn å kjøpe industrielt kjøtt, men dette alternativet er heller ikke bærekraftig dersom alle skulle gjort det samme. En veganer ville aldri spist kjøtt, egg eller drukket melk selv om dyreholdet var akseptabelt. Det handler mer om et prinsipielle med å utnytte et dyr når man strengt tatt ikke har et fysiologisk behov for det. Anonymkode: 8aff1...e03 Eeeeehhhhhh....leste du den første setningen??? Anonymkode: 43ce1...e3c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 Hva med å begynne med å kutte ut hverdagskjøttet? Ta tilbake den gammeldagse søndagsmiddagen som ukens høydepunkt med kjøtt, og kanskje fisk til lørdagsmiddag. Anonymkode: 82b48...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 Hva med å bare teste litt og ikke gå rett på: dette er mye nye liv? 1 mnd som vegetarianer eller veganer f.eks og heller bare se på det som én måned til å lære nye oppskrifter og prøve nye råvarer osv? Merker jo underveis om det passer deg og det skader ikke med variasjon i matveien. Anonymkode: e7bec...42a 1
Tvist Skrevet 20. mai 2018 #9 Skrevet 20. mai 2018 Kan i alle fall anbefale Oslo vegetarfestilval førstkommende helg, om du er i området. Super mat, og mye inspirasjon. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå