AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Hei! Skal snart søke familieinnvandring med en amerikaner. Derfor lurer jeg på følgende: Kjenner dere noen som har innvandret til Norge og fått seg jobb her, isåfall hva jobber de med? Lurer spesielt på om noen kjenner til noen amerikanere som har fått jobb i Norge. Trenger ikke å være noen dere kjenner heller. Jeg vil gjerne høre om alle dere vet om som har flyttet hit fra USA og som har fått seg jobb, eventuelt hvor lang tid det tok å få jobb og så videre. Anonymkode: e2054...5aa
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #2 Skrevet 18. mai 2018 Har vedkommende utdanning? Anonymkode: 1c9e5...147
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Skrevet 18. mai 2018 Har han utdanning eller arbeidserfaring fra før? Snakker han norsk? Anonymkode: 125d5...977
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #4 Skrevet 18. mai 2018 Han har en grad i business, om det tilsvarer handelshøyskole i Norge, det vet jeg ikke men. I tillegg har han videreutdanning som gjør at han kan jobbe med helseforsikringer(noe som ikke vil være særlig nyttig her da). TS Anonymkode: e2054...5aa
Lauge Skrevet 18. mai 2018 #5 Skrevet 18. mai 2018 Jeg har en venn som flyttet fra LA, California til Oslo i 2014. Han hadde bachelorgrad fra Berkeley som bioingeniør, men problemet var at bioingeniører i USA og Norge er to forskjellige ting, så han hadde blant annet ikke autorisasjon eller utdanning/kompetanse i det å sette sprøyter i folk, slik som det er en selvfølge at man har i Norge. Han tok derfor de nødvendige fagene i løpet av et halvt år, og fikk jobb innen to måneder etter det. Han kunne grunnleggende norsk før han kom hit, og ble i grunn veldig god i norsk i løpet av det halve året han studerte. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #6 Skrevet 18. mai 2018 Kjæresten min er amerikaner og holder på med et 5-årig studieløp i Norge (han måtte lære seg norsk for å få muligheten til å ta full utdannelse i Norge, så norskkunnskapene er ok). Som deltidsjobb jobber han i et IT-firma som driver med sikkerhetstjenester og testing, dette er relevant til utdannelsen hans og han har tidligere jobbet med dette i USA, men uten utdannelse. Han forstår norsk greit, men foretrekker å kommunisere på engelsk. Slik jeg har forstått det så er de fleste bedrifter som ikke spesifikt driver med kundeservice villige til å ansette engelsktalende folk. Har mannen din en utdannelse i boks eller tidligere erfaring på jobbmarkedet? Kan han grunnleggende norsk? Anonymkode: 7410a...99d 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #7 Skrevet 18. mai 2018 Han kan ikke så mye norsk enda, men kommer til å jobbe intensivt for å lære seg det, og kommer til å lære raskt når han kommer hit og får hjelp av oss. Takk for alle svar, jeg er så takknemlig for alle som svarer! TS Anonymkode: e2054...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Skrevet 18. mai 2018 Tror ikke det skal by på noe særlig problemer når han har utdannelse og engelsk som morsmål. Anonymkode: 0e8a5...833 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #9 Skrevet 18. mai 2018 Jeg tror han stiller OK sammenlignet med de som snakker dårlig norsk og engelsk, samtidig som han har en ganske "bred" utdanning, hvis det gir noe mening. Han kan for eksempel være butikksjef eller noe sånt. Kanskje åpne egen bedrift. Vi får se. TS Anonymkode: e2054...5aa
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #10 Skrevet 18. mai 2018 Jeg vet om to, en som har en svært spesiell teknings/ingeniørutdannesle som nesten ingen i Norge har, og han fikk jobb på flekken. Lærte seg norsk før han kom hit og snakker ganske bra, det er en fordel å kunne norsk selv om ikke du MÅ ha det i jobben, det meste sosiale foregår på norsk. En annen kom som student, fant seg norsk mann og ble værende, ikke helt uproblematisk å få opphold, men det gikk bra til slutt. Hun snakker flytende norsk, er i full jobb pr i dag innen helse. Anonymkode: a7020...45a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #11 Skrevet 18. mai 2018 I de aller fleste yrker så må man kunne norsk rimelig bra for å få jobb - og for å klare seg. Det er f.eks. veldig få nordmenn som hadde vært fornøyd om de hadde måttet snakke engelsk med f.eks. en butikksjef. Det er veldig viktig å kunne norsk, så dere må virkelig fokusere for å få det til. Et greit tips er å ikke snakke engelsk med hverandre. Om han ikke blir tvunget til å snakke norsk, så kommer han ikke til å lære noe. Min venninne har samboer fra England, og de snakker kun engelsk med hverandre. Han forstår mye norsk nå, men om vi har middagsselskaper osv. så må alle i selskapet snakke engelsk med hverandre av hensyn til ham. For han snakker ikke norsk. Og han har bodd her i fem år nå. Anonymkode: a4c76...b80
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #12 Skrevet 19. mai 2018 Jeg jobber med flere amerikanere (og andre utlendinger), men de fleste er blitt 'headhuntet' av bedriften min. På vår arbeidsplass er engelsk arbeidsspråket,vså det har ikke vært noe stort behov for å lære norsk. Medflyttende ektefeller har gjerne måttet lære godt norsk og jobbet litt hardere for å få jobb. Det positive med Norge (kontra USA) er at det forventes at begge partnere vil/skal jobbe, og man blir ikke sådan diskriminert fordi man er den tilflyttende part. Anonymkode: 65742...31d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #13 Skrevet 19. mai 2018 http://www.uio.no/english/studies/programmes/maritime-master/career-interviews/interview-kyle-ritter(1).html Anonymkode: 49d71...448
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #14 Skrevet 19. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har en grad i business, om det tilsvarer handelshøyskole i Norge, det vet jeg ikke men. I tillegg har han videreutdanning som gjør at han kan jobbe med helseforsikringer(noe som ikke vil være særlig nyttig her da). TS Anonymkode: e2054...5aa KPMG, Deloitte, PWC, BCG eller MC Kinsey? Anonymkode: cb606...024
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #15 Skrevet 19. mai 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har en grad i business, om det tilsvarer handelshøyskole i Norge, det vet jeg ikke men. I tillegg har han videreutdanning som gjør at han kan jobbe med helseforsikringer(noe som ikke vil være særlig nyttig her da). TS Anonymkode: e2054...5aa Det er faktisk flere forsikringsselskaper som tilbyr private helseforsikringer i Norge. Forskjellen fra USA og Norge er at den i ennå større grad er ment å utfylle det offentlige helsetilbudet som er mye bedre i Norge. Man kan f. eks. kjøpe forsikring som gjør at man kommer raskere i behandling og med mer oppfølging for f. eks. fysiske skader, noe som er nyttig hvis man eksempelvis driver idrett eller har en jobb der det er viktig å komme raskt på beina igjen. I tillegg er det jo en del utenlandske her som ikke nødvendigvis har opparbeidet seg rettigheter i folketrygden, som f. eks. de som skal jobbe her en veldig kort periode eller andre typer opphold utover et rent ferieopphold. Anonymkode: cac89...49b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå