Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere slike barn? Mitt barn påstår at han er bedre enn meg i alt fra tegning til matematikk. Gråter og lager drama hvis han får høre at han ikke er best. Veldig stor tro på seg selv, liten forståelse for andres behov. Er dette tegn på noe?

Anonymkode: 5c479...bd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tegn på dårlig oppdragelse kanskje. 

Anonymkode: 8723f...50d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en egoistisk drittunge. 

Anonymkode: d3c50...8b5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være noe med all tiden han får når han får det til? At han higer sånn etter den tiden at ingenting annet betyr noe? 

Anonymkode: 62800...c83

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en egoistisk drittunge. 

Du kaller en 8-åring for drittunge? Spesielt. 

Anonymkode: bace2...ce9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kaller en 8-åring for drittunge? Spesielt. 

Anonymkode: bace2...ce9

Hvorfor det? De fleste barn er det innimellom, særlig de som er slik som beskrevet ovenfor. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han kanskje bær lære litt om hvordan verden egentlig fungerer. 

Ville ikke reagert om det var snakk om et barn i 4-5 års alder, men som 8 åring VET man jo at man ikke faktisk er best i alt. 

Anonymkode: 1b8ac...c2f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker kanskje ingen har lært han å tape innimellom...på tide å ta tak ts.

Anonymkode: 043f5...421

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være tidlig tegn på personlighetsforstyrrelse? Er det noen som kjenner det igjen? Hater å tape. Høyt ego, men samtidig usikker mine øyne dreier det seg om merkelige ting. Virker noen ganger som angst så tilbake til høyt ego. Han ikke flink til å leke på samme nivå som andre barn. Må alltid ta kontroll. Faktisk hvert veldig opptatt av å ikke gjøre han bortskjemt. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være tidlig tegn på personlighetsforstyrrelse? Er det noen som kjenner det igjen? Hater å tape. Høyt ego, men samtidig usikker mine øyne dreier det seg om merkelige ting. Virker noen ganger som angst så tilbake til høyt ego. Han ikke flink til å leke på samme nivå som andre barn. Må alltid ta kontroll. Faktisk hvert veldig opptatt av å ikke gjøre han bortskjemt. 

Ts

Hva i alle dager får deg til å tro at det er en personlighets forstyrrelse? 

Du virker veldig opptatt av å finne en diagnose på barnet ditt. Det er ikke anbefalt å lete etter feil hos noen, for du blir garantert å finne det du leter etter. Selvom det ikke nødvendigvis stemmer, men fokuserer du nok på noe, så trur du det selv tilslutt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her burde noen rundt barnet jobbe med barnet, slik at han kan få oppleve mestringsfølelse uten å måtte være ‘best’. Jeg tror IKKE barnet har en personlighetsforstyrrelse. De tingene du skriver er for noen helt normalt. Vi har alle møtt barn i oppveksten som er sånn, og det er ofte barn som har det vanskelig (enten hjemme eller andre steder f.eks. Mobbing, skole osv), og som derfor har et behov for å kunne kontrollere noe rundt seg. Hvis det er du som er forelderen til dette barnet burde du prøve cos kurs eller andre foreldrekurs og snakke med barnet for å finne ut om barnet også trenger noen å snakke med. Empati er heller ikke medfødt, det er noe som må læres. 

Anonymkode: 965c2...8c1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke unormale for barn. De ønsker oppmerksomhet og skryt. Snakk med barnet ditt om det en annen gang når det ikke er et tema. 

Anonymkode: 43435...c97

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lavt selvbilde kan være en årsak til barn må være best i alt, for hvilken verdi eller hvem er de hvis de ikke presterer? Årsakene til den tenke/væremåten er uttallige, men som oftest handler det om oppvekst eller oppvekstforhold. Foreldre må også se på sin egen rolle i likningen og ikke bare skylde på barnet som spiller med de kortene de har fått utdelt på godt og vondt. Høres ut som barnet/familien trenger hjelp og det er ikke noe nederlag i så fall. 

Anonymkode: 7236f...dc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjempe bra. Et barn med høy selvtillit i et samfunn med mye mobbing. Jeg kjenner mange barn som er innesluttet og med svært dårlig selvtillit. Det er mer til bekymring. Vær stolt av barnet ditt. Bravo. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det? De fleste barn er det innimellom, særlig de som er slik som beskrevet ovenfor. 

Holdninger som at barn er drittunger hjelper i hvertfall ikke på oppførselen deres. 

Anonymkode: 7236f...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Min 7-åring er ganske lik. HATER å tape og vil gjerne være best. Men han har samtidig noen områder hvor han vet han ikke er best og det er helt greit for han, så han må ikke være best i alt. 

Min har ADHD og blir veldig fokusert der og da på at han skal vinne. Han har dårlig impulskontroll og blir overveldet av følelser. Hva vi gjør? Vi spiller. Masse. Han MÅ lære seg at å tape er faktisk helt greit selv om det er surt. Man kan bli litt sur for det så klart, men å lage et helvetes drama er ikke okei. 

Han er enda en dårlig taper, må være noe i personligheten og genene for det er faren også. 

Anonymkode: f1709...26c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager får deg til å tro at det er en personlighets forstyrrelse? 

Du virker veldig opptatt av å finne en diagnose på barnet ditt. Det er ikke anbefalt å lete etter feil hos noen, for du blir garantert å finne det du leter etter. Selvom det ikke nødvendigvis stemmer, men fokuserer du nok på noe, så trur du det selv tilslutt. 

Ja. Enig. Høres ut som du har egne traumer fra noe ts? La barnet få være barn og fokuser på å oppmuntre det istedet for å analysere ihjel. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 7-åring er ganske lik. HATER å tape og vil gjerne være best. Men han har samtidig noen områder hvor han vet han ikke er best og det er helt greit for han, så han må ikke være best i alt. 

Min har ADHD og blir veldig fokusert der og da på at han skal vinne. Han har dårlig impulskontroll og blir overveldet av følelser. Hva vi gjør? Vi spiller. Masse. Han MÅ lære seg at å tape er faktisk helt greit selv om det er surt. Man kan bli litt sur for det så klart, men å lage et helvetes drama er ikke okei. 

Han er enda en dårlig taper, må være noe i personligheten og genene for det er faren også. 

Anonymkode: f1709...26c

Dette hørtes likt ut som vår situasjon. Gutten har jo mange fine trekk og vi er uendelig glad i han, men jeg merker meg forskjell fra han og andre barn. Blir litt bekymret. Her er det DRAMA hver gang det er snakk om å ikke være best. Han blir nesten svart i øynene og gråter. Vi spiller også spill og lar han aldri vinne. Faren er veldig konkurranse preget og det har nok gutten arvet. Faren er ikke en dårlig taper da. Uavhengig om han har noe eller ikke. Jeg har begynt å tenke tanken adhd eller andre ting, da jeg ser tydelig at han ikke er lik andre. Spinner rundt å holder på med gjerne 10 ting. Klarer ikke avslutte lek og styrer. Utrolig sensitiv når det gjelder seg selv og gråter av nærmest bagateller. Innimellom ser det ut som han får angst av forskjellige situasjoner. 

Konsentrasjon er dårlig også. Når jeg sier han har høyt ego så er ikke dette til fordel for han. Det blir for høyt og andre barn og voksne reagerer jo på hva han sier. Han er penest, flinkest, hensyn og medfølelse for andre jobber vi med daglig men det går ikke inn. Er fortvilende å se når vi jobber med han hver dag. Sikkert lett for andre som ikke kjenner situasjon å peke på oss foreldre. Vi må jo automatisk ha gjort en dårlig jobb. Jeg er redd andre barn vil skyve han bort i lengden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Enig. Høres ut som du har egne traumer fra noe ts? La barnet få være barn og fokuser på å oppmuntre det istedet for å analysere ihjel. 

Når du ser klart og tydelig at ditt barn er annerledes enn andre barn, begynner man automatisk å lete etter en forklaring. Jeg må da få lov å skrive om min bekryming å lufte tankene mine? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...