Gnå Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Hei! Jeg passer for tiden en innekatt, og synes det er så hyggelig! Derfor leker jeg litt med tanken på å få meg min egen. Men saken er at jeg er litt skeptisk til dette med innekatter. Har de det så bra? Går det an å ha en katt som er ute også, når jeg bor i en leilighet i 3. etg.?
Gjest PaN Skrevet 18. mai 2018 #2 Skrevet 18. mai 2018 Hei, katter kan ha et fint liv som innekatter. Men det er anbefalt at det er 2 stykker med nok leker og stimuli, en innekatt har nok mer energi en det en ute katt ville hatt. Blir litt vanskelig å ha ute-katt i tredje etasje, da må de i så fall lære å at den trappen er veien hjem og så må du få lov i fra borettslaget å bygge et. Ellers er det bare å skaffe deg innekatt om du selv ønsker, men skal du ha de ute skal de steriliseres, vaksineres og chippes.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, Gnå skrev: Hei! Jeg passer for tiden en innekatt, og synes det er så hyggelig! Derfor leker jeg litt med tanken på å få meg min egen. Men saken er at jeg er litt skeptisk til dette med innekatter. Har de det så bra? Går det an å ha en katt som er ute også, når jeg bor i en leilighet i 3. etg.? Du kan jo høre med en frivillig organisasjon nær deg om de har en eller to katter som ikke kan være ute på fri pote? Det kan være fordi de ser dårlig (eller ikke ser), er døve, mangler en fot eller har vært innepuser hele livet. Vet at Dyrebeskyttelsen Bergen og Hordaland har mange innekatter som sårt trenger nye hjem. Så må jeg få lov til å anbefale å ha 2 katter om vi snakker innekatt. Da vil de ha selskap i hverandre og vedlikeholde det språket katter snakker med hverandre, noe som gjør et opphold i pensjonat veldig mye enklere. Innearealet bør også være stort nok (bruk veggene og sjekk litt på nettet for gode ideer). Anonymkode: 37869...e48 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #4 Skrevet 19. mai 2018 Jeg mener at dersom man skal ha innekatt bør man ha to stk. Da har de selskap i hverandre. I tilleg må du være innstilt på å gi dem MYE mer aktivisering enn dersom de hadde gått ut. Ang å bo i 3. Etg med utekatt, det fungerer sjeldent. Med mindre du får lov til å sette opp kattestige. Hvis den skal gå ut og inn døra så ender du til slutt opp med naboer som slipper den inn i gangen når du er bortreist osv. Anonymkode: cb88a...47a 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #5 Skrevet 19. mai 2018 Det er mange som gir innekatter et fantastisk liv Sørg for at de er to, har tilgang til balkong eller annen innhegning som er trygg slik at de får frisk luft, sol og gress under labbene. Du kan også gå tur med de ute. Anonymkode: 8a06e...baf 2
Diamant20 Skrevet 19. mai 2018 #6 Skrevet 19. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo høre med en frivillig organisasjon nær deg om de har en eller to katter som ikke kan være ute på fri pote? Det kan være fordi de ser dårlig (eller ikke ser), er døve, mangler en fot eller har vært innepuser hele livet. Vet at Dyrebeskyttelsen Bergen og Hordaland har mange innekatter som sårt trenger nye hjem. Så må jeg få lov til å anbefale å ha 2 katter om vi snakker innekatt. Da vil de ha selskap i hverandre og vedlikeholde det språket katter snakker med hverandre, noe som gjør et opphold i pensjonat veldig mye enklere. Innearealet bør også være stort nok (bruk veggene og sjekk litt på nettet for gode ideer). Anonymkode: 37869...e48 Støtter denne! Ellers kan du jo venne pus til å gå i bånd, da kan du jo ta pus med ut noen ganger. Men det lureste er vel voksene katter siden ikke alle katter kan trives som innekatter.
Gjest -Willow Skrevet 19. mai 2018 #7 Skrevet 19. mai 2018 Jeg syns ikke det er greit med innekatter med mindre det er en grunn til at katten ikke klarer seg ute alene. Noe annet er egoistisk, rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #8 Skrevet 19. mai 2018 Innekatter er en mild form for dyreplageri. En katt er et rovdyr, nattaktiv. Ser at mange forsvarer at innekatter ikke vet hva de går glipp av, jeg anser det som en trøst for oss mennesker. En katt bør og må få være ute. Dersom folk bor i et miljø hvor katten ikke kan være ute, eller katten er for dyr til å slippes ut så kanskje man skal heller vurdere en veskehund. Anonymkode: 95ac7...879
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #9 Skrevet 20. mai 2018 Dere som tar med katt på tur, liker de det? Slipper dere de også, eller må man ha dem i bånd hele tiden? Får de egentlig noe mer utløp for instinktene da? Anonymkode: 811f9...33a
Gnå Skrevet 20. mai 2018 Forfatter #10 Skrevet 20. mai 2018 Takk for mange svar! Dere som ser på innekatt som dyreplageri, jeg skjønner hvordan dere tenker. Men mener dere også at det er dyreplageri hvis jeg overtar en eldre innekatt, eller en som må være inne uansett? 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #11 Skrevet 20. mai 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Innekatter er en mild form for dyreplageri. En katt er et rovdyr, nattaktiv. Ser at mange forsvarer at innekatter ikke vet hva de går glipp av, jeg anser det som en trøst for oss mennesker. En katt bør og må få være ute. Dersom folk bor i et miljø hvor katten ikke kan være ute, eller katten er for dyr til å slippes ut så kanskje man skal heller vurdere en veskehund. Anonymkode: 95ac7...879 Ja for DET er jo ikke dyreplageri 🙄 Anonymkode: cb88a...47a 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #12 Skrevet 20. mai 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Innekatter er en mild form for dyreplageri. En katt er et rovdyr, nattaktiv. Ser at mange forsvarer at innekatter ikke vet hva de går glipp av, jeg anser det som en trøst for oss mennesker. En katt bør og må få være ute. Dersom folk bor i et miljø hvor katten ikke kan være ute, eller katten er for dyr til å slippes ut så kanskje man skal heller vurdere en veskehund. Anonymkode: 95ac7...879 Du må lese deg opp litt til. Katter er ikke nattaktive jegere. De er skumringsaktive jegere. Resten av innlegget ditt skal jeg ikke kommentere for det blir for dumt. Anonymkode: 37869...e48 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #13 Skrevet 21. mai 2018 On 5/19/2018 at 10:56 PM, AnonymBruker said: Innekatter er en mild form for dyreplageri. En katt er et rovdyr, nattaktiv. Ser at mange forsvarer at innekatter ikke vet hva de går glipp av, jeg anser det som en trøst for oss mennesker. En katt bør og må få være ute. Dersom folk bor i et miljø hvor katten ikke kan være ute, eller katten er for dyr til å slippes ut så kanskje man skal heller vurdere en veskehund. Anonymkode: 95ac7...879 Det er derfor vi sier at kattene må ha mulighet til å gå ute også, i f.eks innhegning. Mine storkoser seg med å være ute hele døgnet nå, og kommer bare inn for å gå på do eller spise (de har katteluke). De jakter på insekter og ruller seg i sola. Går også tur med de, da skal det utforskes og sniffes på alt. Dette er et rolig bolig område, men har hatt katt som ble alvorlig skadet da han ble påkjørt, i tillegg til at det er mange ukastrerte katter her, så da ble det 2 innekatter. Ser ikke noen som sier at de ikke vet hva de går glipp av? Anonymkode: 8a06e...baf
Diamant20 Skrevet 21. mai 2018 #14 Skrevet 21. mai 2018 På 20.5.2018 den 19.30, AnonymBruker skrev: Dere som tar med katt på tur, liker de det? Slipper dere de også, eller må man ha dem i bånd hele tiden? Får de egentlig noe mer utløp for instinktene da? Kattene mine elsker å gå på tur selv nå som de får være ute uten sele. Når de akkurat hadde begynt å gå ute, visste de jo ikke om noe annet, det vil jo ikke en innekatt heller gjøre. Pusene går i bånd hele tiden uten at de slippes når de er ute. De klatrer i trær og jakter på insekter mens jeg gjør andre ting, hvis jeg har bundet de er jeg i nærheten og strikker, vanner planter for eksempel eller børster pusene. Eldste er litt engstelig noen ganger så han liker å sitte i en hundeveske med åpning når vi går innenfra og ut, da kan han gjemme øynene litt hvis han ser en hund (ørene stikker fortsatt opp da). Veldig praktisk at pusene går i bånd når de skal bort me6++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Edinbruh Skrevet 21. mai 2018 #15 Skrevet 21. mai 2018 Jeg har innekatt og alltid opplevd henne som like rask og fin i humøret som andre katter. Leke med dem og gi dem ekstra oppmerksomhet må man selvfølgelig gjøre, så de får nok stimuli. Man må jo huske på at katter sover mesteparten av døgnet og, så fortsatt veldig greit å ha innekatt. Andre tips er jo helst å ha balkong/innhenging/mange vinduer de kan sitte i så det er mulighet å se på fugler, insekter og ellers følge med i omgivelsene. Katten min har vært innekatt hele livet - bodde midt i trafikkert sentrums-vei i 3. etg så dårlig med utekatt-muligheter. Nå har jeg flyttet til hus og hun har blitt med meg ut i hagen eller utenfor døren en liten stund, men tror hun er såpass vant med å være inne at det er nok for henne å lufte seg litt nært hjemmet.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #16 Skrevet 21. mai 2018 Jeg overtok nylig en 10 mnd katt som har vært innekatt. Hun var inne her i 4 uker etter hun ble kastrert og vennet seg til plassen. Hun var egentlig da ganske mye trøtt. Den gleden den katten viser over å kunne boltre seg ute i hagen og fjøset er fantastisk å se på. Full fart hele dagen og så glad. Hun hadde det nok helt fint før og, uten å vite om noe annet. Men helt annen katt nå. Anonymkode: bb80a...218
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2018 #17 Skrevet 21. mai 2018 Mine katter velger selv å være inne hele vinteren (bor nordpå), men på slutten av vinteren er de sure og kranglete og rastløse. Løper tulling og klatrer i gardinene og slåss med hverandre. Når de endelig går ut blir de glade og fornøyde og harmoniske igjen og er bare inne og spiser, sover og vasker hverandre litt før de går ut igjen. Den siste måneden før snøen forsvant i år var slitsom. Anonymkode: b7d26...969
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå