Gå til innhold

Hva bytter du ut usunne matvarer med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såååå lyst på pizza. Men det er best for mage og lommebok at jeg ikke spiser det på en stund. Derfor skal jeg angripe melonen, epler, og grønnsaker pluss mer. I dag er det for varmt til varm mat som pizza uansett.

Hva bytter du ut dine må-ha-matvarer med når du vil spise sunnere? Hva slags matretter og oppskrifter bruker du?

Anonymkode: 404e3...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pizza er aldri feil.

Men kålrot i staver?

• Liker 2
Skrevet

Det er da aldri for varmt for pizza vel? :P

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Vegetarpizza :vetikke:

Skrevet (endret)

Sikkert ikke det du ville høre, men jeg byttet ut det usunne forholdet jeg hadde til mat, med et mer avslappet et: alt kan spises, men ikke alt på en gang, og alt til sin tid. Jeg spiser dermed det jeg har lyst på, samtidig som jeg ser til at det jeg spiser, i all hovedsak er balansert og variert og næringsrikt. Jeg liker også mange flere ting mye bedre enn jeg gjorde tidligere, og er mer villig til å prøve nye ting. Men det meste jeg spiser, er enkelt. I dag, feks, var middagen tortillas med pulled brisket, "salsa" (ketchup og fersk chili), hjertesalat og gulost, med melk til. 

Endret av Pringle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Pringle skrev:

Sikkert ikke det du ville høre, men jeg byttet ut det usunne forholdet jeg hadde til mat, med et mer avslappet et: alt kan spises, men ikke alt på en gang, og alt til sin tid. Jeg spiser dermed det jeg har lyst på, samtidig som jeg ser til at det jeg spiser, i all hovedsak er balansert og variert og næringsrikt. Jeg liker også mange flere ting mye bedre enn jeg gjorde tidligere, og er mer villig til å prøve nye ting. Men det meste jeg spiser, er enkelt. I dag, feks, var middagen tortillas med pulled brisket, "salsa" (ketchup og fersk chili), hjertesalat og gulost, med melk til. 

Jeg elsker all type mat. Pizza, grønnsaker. Alt. 

Men selv jeg ser at magen min ikke tåler pizza like godt som annen litt sunnere mat. Vekta fyker opp med en gang.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker all type mat. Pizza, grønnsaker. Alt. 

Men selv jeg ser at magen min ikke tåler pizza like godt som annen litt sunnere mat. Vekta fyker opp med en gang.

Hva er usunt med pizza? Hvordan merker du at magen din ikke tåler pizza så godt? Tåler den ikke brød, tomat, ost, grønnsaker, skinke, bacon, heller? Hva mener du med at vekta fyker opp med en gang? Store, brå svingninger er alltid "vannvekt" og de stopper, mens når man legger på seg, er det i form av en en liten, men stadig, endring fra uke til uke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Hva er usunt med pizza? Hvordan merker du at magen din ikke tåler pizza så godt? Tåler den ikke brød, tomat, ost, grønnsaker, skinke, bacon, heller? Hva mener du med at vekta fyker opp med en gang? Store, brå svingninger er alltid "vannvekt" og de stopper, mens når man legger på seg, er det i form av en en liten, men stadig, endring fra uke til uke.

Det er på grunn av hvete. Jeg spiser ikke hvetevarer til vanlig men når jeg spiser pizza merker jeg fort at vekta går opp. Og pizza er altfor godt!

Skrevet

Er det pizzadeigen som er problemet? Hva med å prøve en melfri bunn av blomkål eller cottage cheese?

AnonymBruker
Skrevet

Men nå avsporer dere tråden her. Ingen har svart på det jeg spør om. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bytter ut brød med knekkebrød. Spiser generelt mindre porsjoner og sjeldnere. Hopper av og til over vanlig middagsmat og tar heller knekkebrød og banan i steden.

Anonymkode: 1b5c0...26e

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå avsporer dere tråden her. Ingen har svart på det jeg spør om. 

JEG har det. Jeg har foreslått "snacks" som er sunn og lettspist.

En annen av mine favoritter er stangselleri. Og det er ikke tull.

Endret av T-Rex
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på grunn av hvete. Jeg spiser ikke hvetevarer til vanlig men når jeg spiser pizza merker jeg fort at vekta går opp. Og pizza er altfor godt!

Hvorfor spiser du ikke mat med hvete til vanlig? Spiser du veldig mye når du først spiser noe med hvete? Ser du et mønster?

AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingen som svarer TS! Jeg har tarmsykdom uten mønster. Ingenting som hjelper. Ferdig snakka.

Jeg bytter ut vanlig ost med lettost, brød med knekkebrød. Spiser ikke tacolefse, men tacosalat. Ostesmørbrød av to skiver istedenfor pizza. Spiser epler or gulrøtter som snacks. 

Anonymkode: 81205...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal spise "sunt" og har lyst på pizza bytter jeg ofte ut bunnen med lomper (spelt eller potet). 

Anonymkode: a6992...811

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, T-Rex skrev:

JEG har det. Jeg har foreslått "snacks" som er sunn og lettspist.

En annen av mine favoritter er stangselleri. Og det er ikke tull.

Ja det gjorde du. Takk!

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten ingen som svarer TS! Jeg har tarmsykdom uten mønster. Ingenting som hjelper. Ferdig snakka.

Jeg bytter ut vanlig ost med lettost, brød med knekkebrød. Spiser ikke tacolefse, men tacosalat. Ostesmørbrød av to skiver istedenfor pizza. Spiser epler or gulrøtter som snacks. 

Anonymkode: 81205...c80

Ja er det ikke merkelig? Henger seg opp i alt annet enn hva jeg spurte om.

Takk for svar! 🙂

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Pringle skrev:

Hvorfor spiser du ikke mat med hvete til vanlig? Spiser du veldig mye når du først spiser noe med hvete? Ser du et mønster?

Hvorfor henger du og andre her dere opp i helt andre ting enn hva jeg spør om? Dårlige sosiale antenner much?

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Pizza er veldig sunt. Det er faktisk en god kombinasjon av næringsstoffer. Det jeg tipper, er at du med "pizza" mener frossenpizza (evt. take-away-pizza). Det kan være mye grums i en frossenpizza som kroppen ikke tåler (akkurat som at et butikkbrød eller butikkboller ikke nødvendigvis føles så bra for kroppen). Men en hjemmelaget pizza med hjemmelaget bunn og hjemmelaget eller ferskt fyll er aldri feil. Jeg synes også at pizza faktisk passer spesielt bra i varmen. Derfor er mitt svar, som er konkret på det du spør om TS, at jeg bytter ut ferdigkjøpte varer med hjemmelagde varer på egen kjøkkenbenk, og ville lett ha følt meg veldig vel ved å spise en hjemmelaget Overrasket-pizza.

Jeg bruker et bredt spekter av matretter, men alltid alltid alltid masse grønnsaker. Som regel bruker jeg oppskrifter jeg har utviklet selv, oppskrifter jeg har lært av bestemødre på landsbygda i Italia eller noen få meget gode kokebøker. Hvis man lærer seg grunnleggende matlaging er det ikke alltid at man trenger en steg-for-steg oppskrift for å lage god mat.

Endret av Overrasket
Skrevet

Bruschetta og tomatsalat!

Da kan man få litt pizza-følelse, og bli mett, og samtidig masse urter og grønnsaker.

Ikke minst er det sommervarianten av pizza 🍅🌱🥑

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...