Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så vondt å skrive dette innlegget. Jeg gråter mens jeg skriver det, og har grått så lenge i dag. Jeg greier liksom ikke å stoppe. Jeg har hatt det så vondt de siste dagene. Min kjære mamma er nå godt oppe i syttiårene, men har vært frisk helt til nå, bare litt vanlig glemsom innimellom. Men den siste uken har hun rotet noe så veldig. Det kom så innmari plutselig en dag, over natten kan en si, så forverret det seg så veldig. Den ene episoden etter den andre med gjentakelser, ting hun bare glemte, usikkerhet osv. Jeg lever så tett på henne og oppfatter alle disse tingene, får med meg hver minste ting.  Og jeg er så veldig redd for at det er begynnelsen på demens jeg er vitne til. Jeg har prøvd å snakke med pappa, men han styrer mye av dagen med sitt, og jeg vet ikke hvor mye av dette han har fanget opp. Men at noe har skjedd er jeg helt sikker på. Jeg er så innmari redd. For å miste den mammaen jeg kjenner. Jeg vet jo at hun er gammel, og at vi alle har en tilmålt tid, men jeg har alltid håpet de begge skulle få være klare til det siste. Jeg snakker med mamma om det meste, men dette må jeg bære selv. Det er tungt. Og i dag føler jeg meg uendelig alene.

Anonym i dag

Takknemlig om noen har noen ord til meg i dag

Anonymkode: 8d258...fa6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urinveisinnfeksjon hos eldre kan vise seg som at de blir glemsomme, klønete og generelt ikke helt seg selv.

Eller kanskje det kan ha vært et lite drypp?

Er Ikke legepersonell eller lignende, dette er bare basert på mine eldre slektninger hvor jeg har sett det jeg har skrevet om over. 

Klem til deg! Vondt at foreldre blir eldre og skrøpeligere:hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gir deg en styrkende klem. Det er tungt å være pårørende med gamle foreldre. Jeg er enebarn og pappa er død. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg gråt etter å ha vært hos henne. Det kan godt være at pappaen din foreløpig ikke klarer å ta innover seg disse forandringene. Når man bor i sammen så fanger man ikke like godt forandringer som du som bare kommer på besøk. Endringer kan skje så gradvis.

Anonymkode: 411ba...845

Skrevet

Pass på mat og drikkeinntaket!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Lumos skrev:

Urinveisinnfeksjon hos eldre kan vise seg som at de blir glemsomme, klønete og generelt ikke helt seg selv.

Eller kanskje det kan ha vært et lite drypp?

Er Ikke legepersonell eller lignende, dette er bare basert på mine eldre slektninger hvor jeg har sett det jeg har skrevet om over. 

Klem til deg! Vondt at foreldre blir eldre og skrøpeligere:hjerte:

Takk for informasjon. Ja, det kan jo ha vært et lite tia muligens siden jeg synes forverringen kom så innmari plutselig fra den ene dagen til den andre. men pappa har hatt tia to ganger og da fikk vi han på legevakten kjapt, og det var på en helt annen måte. Jeg følte på en måte ikke at det var slik at det var grunn til å lage oppstyr og dra henne på legevakten om dere skjønner. Det kan muligens opptre på veldig mange måter? Takk for klemmen.

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje tatt en tur til legen sammen med henne <3 Det kan være det er helt ufarlig, og det er fint å sjekke ut. 

Anonymkode: 1c875...ebc

Skrevet
11 minutter siden, Mkigjen skrev:

Pass på mat og drikkeinntaket!

Gjentar ^ :

Jeg må bare understreke hvor viktig det er med tilstrekkelig væskeinntak! Ja, det går kanskje demens-veien med din mor. Det gjorde det med min. Og hun ble merkbart klarere i toppen og i generelt bedre form da hun kom på eldrehjem, der de fulgte opp kosthold og væskeinntak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har du spurt henne om hun merker noe? Eller fortalt om dine bekymringer?

Jeg ville begynt med en tur til legen, for å finne ut om det er noe annet en demens.

Hvis det er demens, vil jeg råde deg til å gå på et pårørendekurs. Der lærer man mye viktig. En annen ting er å skaffe så mange hjelpemidler som mulig fra hjelpemiddelsentralen, og hjemmehjelp hvis det trengs, Det er viktig at du ikke ender opp med å bruke opp energien din på alt det "nødvendige". Da blir du til slutt frustrert og lei deg, og har ikke mer energi til å være en positiv mennesker. Demens ER en forferdelig sykdom for alle berørte. Men ikke glem at man kan ha veldig mange fine øyeblikk også. Man må bare være litt mer her og nå. 

Anonymkode: 72d09...1ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er helsepersonell og jobber med demente til daglig. 

jeg ville bestilt en legetime og bedt om demensutredning. og få en MR. dette for å kartlegge. enten er det begynnende demens og da har hun mulighet til å starte på medikamenter som kan stanse utviklingen, eller hvrtfalle forsinke den. om det ikke er dems, noe som ofte viser seg på MR, kan man utrede for hvilke andre ting det kan være. det kan være UVI som nevnt over, ser dette nesten hver dag. Det kan være drypp. Det kan være svulst. og mange andre kjedelige sykdommer, MEN det kan også være stress og eller vitaminmangel. eller lavt stoffskifte, som også kan gi de samme symptomene. ofte viser D-vit mangel og B-vit mangel de samme symptomene, og samme med lavt stoffskifte, og med lavt stoffskifte vil symptomene brått kunne endre seg. 

ønsker deg masse lykke til. 

Anonymkode: 5f669...bd0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zenobia skrev:

Gjentar ^ :

Jeg må bare understreke hvor viktig det er med tilstrekkelig væskeinntak! Ja, det går kanskje demens-veien med din mor. Det gjorde det med min. Og hun ble merkbart klarere i toppen og i generelt bedre form da hun kom på eldrehjem, der de fulgte opp kosthold og væskeinntak.

ja , jeg prøver å få i henne mer væske, men det er jammen ikke lett, for hun har aldri vært glad i å drikke annet enn kaffe, og det er jo vanndrivende i seg selv. Så jeg vet hun drikker for lite vann, eller juice. Får vel ta en skikkelig prat med henne om akkurat dette og betydningen det kan ha. Ellers er hun frisk og rørig, går lange turer hver dag og er i aktivitet fra tidlig til seint. Men nå altså dette...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er helsepersonell og jobber med demente til daglig. 

jeg ville bestilt en legetime og bedt om demensutredning. og få en MR. dette for å kartlegge. enten er det begynnende demens og da har hun mulighet til å starte på medikamenter som kan stanse utviklingen, eller hvrtfalle forsinke den. om det ikke er dems, noe som ofte viser seg på MR, kan man utrede for hvilke andre ting det kan være. det kan være UVI som nevnt over, ser dette nesten hver dag. Det kan være drypp. Det kan være svulst. og mange andre kjedelige sykdommer, MEN det kan også være stress og eller vitaminmangel. eller lavt stoffskifte, som også kan gi de samme symptomene. ofte viser D-vit mangel og B-vit mangel de samme symptomene, og samme med lavt stoffskifte, og med lavt stoffskifte vil symptomene brått kunne endre seg. 

ønsker deg masse lykke til. 

Tusen takk for mye informasjon. Jeg vet i grunnen så lite om dette, og da blir en så hjelpeløs og redd. Ja det er vel det beste å ta fatt i dette, jeg får ta en skikkelig prat med pappa og få han på lag, så får vi ta det derfra. Det er jo ikke minst tøft for han også. Jeg kan jo ikke engang  forestille meg for hvordan det er for han å oppleve mamma slik. 

Takk for lykkønskninger.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mye informasjon. Jeg vet i grunnen så lite om dette, og da blir en så hjelpeløs og redd. Ja det er vel det beste å ta fatt i dette, jeg får ta en skikkelig prat med pappa og få han på lag, så får vi ta det derfra. Det er jo ikke minst tøft for han også. Jeg kan jo ikke engang  forestille meg for hvordan det er for han å oppleve mamma slik. 

Takk for lykkønskninger.

jeg tror ikke du skal vente til du har far med på laget ditt, for det kan ta tid, jeg ville ringt legen på tirsdag og startet prosessen så raskt som mulig. er det feks tia, er det greit å få avdekket så hun evt kan starte på blodfortunnende slik at det ikek blir slag neste gang.

ting kan utvikle seg raskt hvis det er noe annet og da har man bare tiden av veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Eldre mennesker kan bli ganske så forvirret og kognitivt redusert av somatisk sykdom (feks uvi som nevnt over), så få henne undersøkt av lege. 

Anonymkode: 0dacb...d16

AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger og komme seg til legen. Siden dette har kommet så brått er det stor sannsynlighet for noe annet enn demens. Det trenger ikke være noe mer skummelt enn en urinveisinfeksjon..

Anonymkode: 4d7b3...e75

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror ikke du skal vente til du har far med på laget ditt, for det kan ta tid, jeg ville ringt legen på tirsdag og startet prosessen så raskt som mulig. er det feks tia, er det greit å få avdekket så hun evt kan starte på blodfortunnende slik at det ikek blir slag neste gang.

ting kan utvikle seg raskt hvis det er noe annet og da har man bare tiden av veien. 

Ok. Skjønner. Takk igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...