AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Del Skrevet 18. mai 2018 Hvis man bestiller hytte eller hotell i Danmark og betaler ved ankomst, må man da betale med dansk eller norsk valuta? Er det avhengig av hvilket kort man bruker? Anonymkode: 5f544...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 18. mai 2018 #2 Del Skrevet 18. mai 2018 Du betaler en sum i danske kroner og når du ser på kontoutskriften er det omgjort til NOK. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Del Skrevet 18. mai 2018 6 minutter siden, frekvens said: Du betaler en sum i danske kroner og når du ser på kontoutskriften er det omgjort til NOK. Takk for svar. Anonymkode: 5f544...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklo Velka Skrevet 18. mai 2018 #4 Del Skrevet 18. mai 2018 Hvis du skal betale med norsk kort i utlandet så skal du få spørsmål om du vil betale i norske kroner, eller i lokal valuta. Jeg betaler alltid i lokal valuta i utlandet, for å ikke bli overrasket over gebyr eller vekslingskurs, som på enkelte steder kan være skyhøy. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #5 Del Skrevet 18. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bestiller hytte eller hotell i Danmark og betaler ved ankomst, må man da betale med dansk eller norsk valuta? Er det avhengig av hvilket kort man bruker? Anonymkode: 5f544...2c5 Vil du la mottaker av pengene bestemme vekslingskursen, så betaler du i norske kroner. Er du deri ot smsrt så betaler du med kredittkort og sier du skal betale i lokal valuta. Da betaler du nemlig med fastsatt vekslingskurs for kortet og får gynstigere pris. Dette gjelder uansett land der sdu skal betale noe. Og noen steder er de slu, de spør ikke, selv om de er pålagt å spørre, hvilken valuta du ønsker å betale i. Les deg opp på info i nettbanken din. Anonymkode: 1fc5c...04a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #6 Del Skrevet 18. mai 2018 10 minutter siden, Miklo Velka said: Hvis du skal betale med norsk kort i utlandet så skal du få spørsmål om du vil betale i norske kroner, eller i lokal valuta. Jeg betaler alltid i lokal valuta i utlandet, for å ikke bli overrasket over gebyr eller vekslingskurs, som på enkelte steder kan være skyhøy. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vil du la mottaker av pengene bestemme vekslingskursen, så betaler du i norske kroner. Er du deri ot smsrt så betaler du med kredittkort og sier du skal betale i lokal valuta. Da betaler du nemlig med fastsatt vekslingskurs for kortet og får gynstigere pris. Dette gjelder uansett land der sdu skal betale noe. Og noen steder er de slu, de spør ikke, selv om de er pålagt å spørre, hvilken valuta du ønsker å betale i. Les deg opp på info i nettbanken din. Anonymkode: 1fc5c...04a Betyr det at jeg ikke kan bruke Visa, men må skaffe kredittkort? Ts Anonymkode: 5f544...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #7 Del Skrevet 18. mai 2018 Betal i danske kroner hvis du får muligheten til det. Da får du bankens vekslingskurs og ikke hotellets Anonymkode: 9b154...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Del Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Betal i danske kroner hvis du får muligheten til det. Da får du bankens vekslingskurs og ikke hotellets Anonymkode: 9b154...516 Jeg har bare Visa, men vil det lønne seg å bestille Mastercard? Er kredittverdig, men har ikke tatt i bruk kredittkort fordi jeg ikke har hatt behov for det. Beklager om jeg virker som en nybegynner, men det er jeg. Ts Anonymkode: 5f544...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 18. mai 2018 #9 Del Skrevet 18. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og noen steder er de slu, de spør ikke, selv om de er pålagt å spørre, hvilken valuta du ønsker å betale i. Les deg opp på info i nettbanken din. Snedig! Jeg har jobbet i Danmark i 8 år og har aldri blitt spurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 18. mai 2018 #10 Del Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare Visa, men vil det lønne seg å bestille Mastercard? Er kredittverdig, men har ikke tatt i bruk kredittkort fordi jeg ikke har hatt behov for det. Beklager om jeg virker som en nybegynner, men det er jeg. Ts Anonymkode: 5f544...2c5 Bestill MasterCard. Jeg bruker det til alt og betaler inn før det begynner å forente seg. Mange fordeler med det. Å ha et kort i reserve er i alle fall lurt på reise! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #11 Del Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, frekvens said: Bestill MasterCard. Jeg bruker det til alt og betaler inn før det begynner å forente seg. Mange fordeler med det. Å ha et kort i reserve er i alle fall lurt på reise! Hvor lang tid tar det å få Mastercard i posten? Har bare et serielån, og det er nedbetalt. Blir det dyrere å betale med Visa enn med Mastercard? Ts Anonymkode: 5f544...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 18. mai 2018 #12 Del Skrevet 18. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det å få Mastercard i posten? Har bare et serielån, og det er nedbetalt. Blir det dyrere å betale med Visa enn med Mastercard? Ts Anonymkode: 5f544...2c5 De siste gangene jeg har vært i Danmark har jeg opplevd at de fleste steder krever gebyr på feks 40kr når man bruker kredittkort. Jeg opplevde også at mindre restauranter og bensinstasjonen ved ferga krevde gebyr for bruk av vanlig Visa. Sist jeg var i Danmark hadde jeg kredittkort fa Gebyrfri.no. Før jeg reiste satte jeg inn penger på kortet (5000kr), blir som å sette inn penger på en annen bankkonto. Da kunne jeg ta ut kontanter fra Danske minibanker uten uttaksgebyr. Kontanter brukte jeg der de forlangte gebyr for bruk av vanlig Visa. Vanlige butikker og større restauranter godtok vanlig Visa uten problemer. Når jeg kom hjem overførte jeg restbeløpet på Gebyrfri.no kontoen tilbake til den vanlige kontoen. Gebyrfri.no gir ikke renter på innskudd. Jeg vet dessverre ikke hvor lang tid det tar å få nytt kort. Vær oppmerksom på at Visa har både kredittkort og vanlig betalingskort, Gebyrfri.no har Visa kredittkort. God reise! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #13 Del Skrevet 18. mai 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at jeg ikke kan bruke Visa, men må skaffe kredittkort? Ts Anonymkode: 5f544...2c5 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare Visa, men vil det lønne seg å bestille Mastercard? Er kredittverdig, men har ikke tatt i bruk kredittkort fordi jeg ikke har hatt behov for det. Beklager om jeg virker som en nybegynner, men det er jeg. Ts Anonymkode: 5f544...2c5 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tar det å få Mastercard i posten? Har bare et serielån, og det er nedbetalt. Blir det dyrere å betale med Visa enn med Mastercard? Ts Anonymkode: 5f544...2c5 Å reise til utlandet med ett kort og et debet kort, er skjelden elelr aldri smart, særlig ikke når du skal betale hotell og andre utgifter på en del tusen. Hotell og leiebilselskaper reserverer ofte et større beløp på kortte ditt enn det du skal betale. I farten husker jeg ikke hvor lenge det forhøyede beløpet beholdes, men du kan riskiere at du tror du har penger på konto og er tom, fordi reservasjonen av hotellet ikke er slettet. Med kredittkort har du også sikkerhet mot svindel, feiltransaksjoner ol. Kredittkort er for dem som trenger kortets fordeler, ikke for dem som trenger penger på kreditt/krita. Hvilket kort du søker om bør du undersøke litt rundt. Hvilke fordeler med kortet er du ute etter? Hvilke er ok å få? Mange kredittkort gir fordeler og rabatter. Norwegian er et greit reisekort. Men der kan du bare ta fordelene ut i flyreise. Banken din har gjerne kredittkort, men hvilke fordeler får du der? Jeg har helle rikke bruk for kredittkort på grunn av pengene, men vil ha fordlene. Derfor har jeg en rekke kredittkort, med ulike fordeler til ulikt bruk. (Kreditten til sammen på alle kortene er seksifret.) Jeg legger fakturaene opp som faste trekk i nettbanken med efaktura og avtalefaktura. Dermed går allltid fakturaene til betaling før de skyhøye rentene begynner å løpe. Skal du kjøre bil i utlandet bør du også ha et eget bensinkredittkort. Mastercard og andre kort får du i løpet av få dager. Søknaden innvilges mens du søker på nettet, eller avslåes. Er du kredittverdig så ordner du kort på 3 til 4 virkedager. Anbefales steerkt. http://canariajournalen.no/Nyheter/Blankt-avslag-fra-bankene-for-nordmenn-som-ble-rundlurt-paa-Gran-Canaria Anbefaler deg å lese linken og notere deg hva som skjer når du betaler med debetkort og hva som skedde her med den delen av betalingen som er belastet med kredittk Anonymkode: 1fc5c...04a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklo Velka Skrevet 18. mai 2018 #14 Del Skrevet 18. mai 2018 2 hours ago, frekvens said: Snedig! Jeg har jobbet i Danmark i 8 år og har aldri blitt spurt. Men hvis du jobbet i Danmark så hadde du kanskje dansk kort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 18. mai 2018 #15 Del Skrevet 18. mai 2018 1 minutt siden, Miklo Velka skrev: Men hvis du jobbet i Danmark så hadde du kanskje dansk kort? Neida, bruker norske kort. Har vært 6mnd kontrakter og turnus hele veien med noen turer til Russland, Irland og Skottland så jeg har ikke sett så langt frem i slengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklo Velka Skrevet 18. mai 2018 #16 Del Skrevet 18. mai 2018 1 minutt siden, frekvens said: Neida, bruker norske kort. Da vil jeg tro at du i det minste alltid har betalt i lokal valuta, så da går det vel greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 18. mai 2018 #17 Del Skrevet 18. mai 2018 Glad i kontanter også jeg. Bruker danske minibanker og handler kontant. Gir noen fordeler det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #18 Del Skrevet 19. mai 2018 10 timer siden, frekvens skrev: Glad i kontanter også jeg. Bruker danske minibanker og handler kontant. Gir noen fordeler det også. Hva slags fordeler gir det? Vanligvis er det jo gebyr på kontantuttak i utlandet og ingen rabatter eller andre fordeler om man betaler med kontanter. Anonymkode: 6f605...ca5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #19 Del Skrevet 19. mai 2018 Man får alltid best kurs nå man betaler i lokal valuta. Dvs. du bør betale i danske kroner. Da får du gjeldende kurs. Hvis du betaler i norske kroner, må du betale for den kursen som de har regnet ut, og den er som regel mye dårligere. Anonymkode: e40c1...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frekvens Skrevet 19. mai 2018 #20 Del Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags fordeler gir det? Vanligvis er det jo gebyr på kontantuttak i utlandet og ingen rabatter eller andre fordeler om man betaler med kontanter. Anonymkode: 6f605...ca5 Jeg handler endel hos folk som gir 10% avslag på kontant betaling. Tipser litt rundt omkring. 100-lapper overtaler gjerne en selger mer effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå