AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Poster denne under jus fordi mitt spørsmål er av juridisk art, og jeg håper det er noen som vet hva loven sier om dette. Jeg bor i en blokkleilighet i et sameie. I en av de andre blokkene bor en gammel grinebiter av en nabo. Han er pensjonist, og har et uendelig hav av tid til å irritere seg over alt og alle. Han pleier å stå på balkongen sin og enten kjefte eller ta bilder av det han mener ikke er lov å gjøre. I et års tid har han nå gått rundt og fotografert alt han irriterer seg over. Dette hadde han laget en powerpoint presentasjon av som han viste på sameiets siste årsmøte. Bildene inkluderte blant annet: En balkong der julebelysningen ikke var tatt ned i tide. En balkong med parasoller. Noen identifiserbare personer som spiste pizza (!) på en av benkene på fellesarealet (det er pizzarestaurant i kjelleren på den blokka han bor i). Det var egentlig ganske absurde og komiske ting han viste frem, men det jeg reagerte på var at det var helt konkrete personer som ble hengt ut. Jeg var ikke en av disse, så det er ikke noe personlig for min del. Men jeg lurer på om det i det hele tatt er lov å ta bilde av personer (eller balkonger som alle kan se hvem tilhører) og vise dem frem "til spott og spe" i offentlighet? Jeg har uansett tenkt å sende inn en formell klage på han til styret, selv om det ikke er noe de kan gjøre, fordi dette synes jeg ikke er greit. Anonymkode: c563b...80b 14
T-Rex Skrevet 18. mai 2018 #2 Skrevet 18. mai 2018 Hva med å ta en prat med denne naboen, og si hva du mener? Jeg synes det bør være første skritt, før du eventuelt klager til styret. Juridisk ligger dette muligens i en gråsone, men så lenge bildene ikke legges ut på internett, tror jeg ikke det er veldig ulovlig.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Skrevet 18. mai 2018 https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945 Kanskje du finner noe her. Anonymkode: de947...0f1
Duff Skrevet 18. mai 2018 #4 Skrevet 18. mai 2018 Bilder eller ikke bilder, det er ikke greitt å ødelegge ett bomiljø med å klage på vanlig adferd. 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #5 Skrevet 18. mai 2018 Supert om du bestemmer deg for å klage, dette er ikke greit uansett om det er lovlig eller ei. Han fyren høres ut som en ordentlig plage. Jeg er usikker på hvor ulovlig det er med tanke på at bildene ikke bli publisert, men på den annen side ble jo bildene offentliggjort på et møte. Jeg mener det er noen regler på at du har lov til å ta bilder i offentligheten av folkemengder, og at disse kan publiseres, men at du ikke har lov til å fokusere på bestemte personer (som han tydeligvis har gjort). Men kan dessverre lite om dette. Anonymkode: 25816...e61 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #6 Skrevet 18. mai 2018 10 minutter siden, T-Rex skrev: Hva med å ta en prat med denne naboen, og si hva du mener? Jeg synes det bør være første skritt, før du eventuelt klager til styret. Jeg tror dessverre det blir som å snakke til veggen ut fra hvordan han er som person. Anonymkode: c563b...80b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #7 Skrevet 18. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.tek.no/artikler/er-du-sikker-pa-at-du-ikke-bryter-loven-nar-du-fotograferer/160945 Kanskje du finner noe her. Anonymkode: de947...0f1 Sitat Hvis du har tatt et bilde av en person, kan du ikke publisere bildet på internett eller vise det offentlig uten samtykke fra den som er avbildet (Åndsverkloven §45c). Dette er kanskje noe jeg kan bruke (ifht pizzaspiserne)? Anonymkode: c563b...80b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Skrevet 18. mai 2018 13 minutter siden, Duff skrev: Bilder eller ikke bilder, det er ikke greitt å ødelegge ett bomiljø med å klage på vanlig adferd. Det synes ikke jeg heller, tåler man ikke såpass bør man faktisk ikke bo i blokk Anonymkode: c563b...80b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #9 Skrevet 18. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Supert om du bestemmer deg for å klage, dette er ikke greit uansett om det er lovlig eller ei. Han fyren høres ut som en ordentlig plage. Jeg er usikker på hvor ulovlig det er med tanke på at bildene ikke bli publisert, men på den annen side ble jo bildene offentliggjort på et møte. Jeg mener det er noen regler på at du har lov til å ta bilder i offentligheten av folkemengder, og at disse kan publiseres, men at du ikke har lov til å fokusere på bestemte personer (som han tydeligvis har gjort). Men kan dessverre lite om dette. Anonymkode: 25816...e61 Takk for svar, nei dette er ikke greit uansett syns jeg. Stakkars folk som fikk balkongen sin vist frem til skrekk og advarsel. Anonymkode: c563b...80b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #10 Skrevet 18. mai 2018 Det er jo rene trakassering og forfølging av naboene. Det finnes vel lover mot sånt. Det er jo ikke slik at man kan sette seg ned og utspionere naboene og ta bilder helt uten at det kan få følger? Anonymkode: 29aef...5bc 7
T-Rex Skrevet 18. mai 2018 #11 Skrevet 18. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror dessverre det blir som å snakke til veggen ut fra hvordan han er som person. Anonymkode: c563b...80b Du kan vel også velge å se sånn på det at noe er litt til å le av, og at det er denne personen som er mest plaget? Hvis kjeftingen begrenser seg til en utblåsning på generalforsamlingen, er det kanskje ikke så veldig mye å hisse seg opp over, fra dere andre beboeres side? Jeg har fått meg en veldig hjertelig latter etter en naboklage en gang. Prøv å ta det på den måten heller enn å eskalere "konflikten". 2
Undermann Skrevet 18. mai 2018 #12 Skrevet 18. mai 2018 Skjønner ikke at folk får til å være sånn, uten å skjemmes. Heh.. 2
SnoopyBoy Skrevet 18. mai 2018 #13 Skrevet 18. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo rene trakassering og forfølging av naboene. Det finnes vel lover mot sånt. Det er jo ikke slik at man kan sette seg ned og utspionere naboene og ta bilder helt uten at det kan få følger? Anonymkode: 29aef...5bc Herregud, det er ikke lov til å ta bilder av folk, og for deretter å lage en powerpointpresentasjon av dette med bildene? Det er jo ikke lov. Snakk med han, om han ikke bryr seg og gjør dette igjen så anmeld han. Og, forresten: Virker han ok? Det er jo mulig han er blitt litt gammel og kanskje han ikke er helt seg selv lenger? Da burde han heller flytte på et gamlehjem
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #14 Skrevet 18. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poster denne under jus fordi mitt spørsmål er av juridisk art, og jeg håper det er noen som vet hva loven sier om dette. Jeg bor i en blokkleilighet i et sameie. I en av de andre blokkene bor en gammel grinebiter av en nabo. Han er pensjonist, og har et uendelig hav av tid til å irritere seg over alt og alle. Han pleier å stå på balkongen sin og enten kjefte eller ta bilder av det han mener ikke er lov å gjøre. I et års tid har han nå gått rundt og fotografert alt han irriterer seg over. Dette hadde han laget en powerpoint presentasjon av som han viste på sameiets siste årsmøte. Bildene inkluderte blant annet: En balkong der julebelysningen ikke var tatt ned i tide. En balkong med parasoller. Noen identifiserbare personer som spiste pizza (!) på en av benkene på fellesarealet (det er pizzarestaurant i kjelleren på den blokka han bor i). Det var egentlig ganske absurde og komiske ting han viste frem, men det jeg reagerte på var at det var helt konkrete personer som ble hengt ut. Jeg var ikke en av disse, så det er ikke noe personlig for min del. Men jeg lurer på om det i det hele tatt er lov å ta bilde av personer (eller balkonger som alle kan se hvem tilhører) og vise dem frem "til spott og spe" i offentlighet? Jeg har uansett tenkt å sende inn en formell klage på han til styret, selv om det ikke er noe de kan gjøre, fordi dette synes jeg ikke er greit. Anonymkode: c563b...80b Å klage på andre er gjerne smart å gjøre på en nøytral måte der det ikke tydelig skinner igjennom at man har negative tanker om den man klager på. Mest påfallende i historien er det dog at sameiemøtet har godkjent denne klagogsytpersonens måte å presentere sin klagesang på. En powerpoint fremførelse krever forberedelser. Personopplysningsloven vil nok gjelde her. På offentilg sted har man ganske stor frihet. Men der er også grenser for hva man kan foreta seg. Var jeg deg, ville jeg tatt en telefon til Datatilsynet og forhørt meg der med ekspertene på området. Nå er der ny personopplysningslov på trappene om få dager. Så hendelsene dine går nok etter gammel lov. Anonymkode: d7739...c64 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #15 Skrevet 18. mai 2018 Et styremøte er ikke i all "offentlighet" og hvis dette var siste utvei for å få tatt de som aldri rydder opp etter seg og stadig bryter ordensreglene selv når de blir tilsnakka og påpekt ordensreglene som gjelder så må jeg si at jeg skjønner godt at han satte igang ekstremtiltak. Uteplassen for blokka kan styret fint vedta å overvåke for å få slutt på problemet. Nå bor jeg i en blokk selv og det er ikke måte på hva enkelte beboere og da særdeles leieboere tror at de kan ta seg til rette med. Det er alltid noen som bryter reglene gang på gang. Anonymkode: 275dd...dcf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #16 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, SnoopyBoy skrev: Og, forresten: Virker han ok? Det er jo mulig han er blitt litt gammel og kanskje han ikke er helt seg selv lenger? Da burde han heller flytte på et gamlehjem Han virker ikke dement om det er det du mener Han har hatt verv i styret inntil nylig (ble ikke gjenvalgt på årsmøtet, wonder why...) og har god hukommelse vil jeg tro. Er en annen eldre nabo som jeg tror begynner å bli dement og hun virrer mer rundt og er lettere forvirret. Mer sannsynlig at han alltid har vært kranglete og vanskelig, og når han nå ikke har noen jobb å gå til så bruker han all energi på å irritere seg over naboene. Anonymkode: c563b...80b 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #17 Skrevet 18. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et styremøte er ikke i all "offentlighet" og hvis dette var siste utvei for å få tatt de som aldri rydder opp etter seg og stadig bryter ordensreglene selv når de blir tilsnakka og påpekt ordensreglene som gjelder så må jeg si at jeg skjønner godt at han satte igang ekstremtiltak. Uteplassen for blokka kan styret fint vedta å overvåke for å få slutt på problemet. Nå bor jeg i en blokk selv og det er ikke måte på hva enkelte beboere og da særdeles leieboere tror at de kan ta seg til rette med. Det er alltid noen som bryter reglene gang på gang. Anonymkode: 275dd...dcf Hvilket problem egentlig? At noen spiser pizza på benken? En parasoll? Jeg er enig i at det ikke er hyggelig med rot og søppel, og at det er dårlig når folk ikke rydder. Det er forøvrig ikke et stort problem med forsøpling i sameiet. Han trenger ikke lage en presentasjon med bilder som om vi alle er noen idioter som ikke vet hvordan man benytter en søppelkasse. (Han hadde forøvrig tatt bilde av hvor han hadde plassert kassen for matavfall på kjøkkenet sitt, slik at alle vi andre åndssvake beboere skulle forstå hvor vi kunne ha den). Anonymkode: c563b...80b 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #18 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mest påfallende i historien er det dog at sameiemøtet har godkjent denne klagogsytpersonens måte å presentere sin klagesang på. En powerpoint fremførelse krever forberedelser. Anonymkode: d7739...c64 Jeg stusser også over at han fikk lov til dette. Men styret finner seg i ganske mye. I fjor var det en nabo som hevdet hun hadde fått el-allergi pga det hadde blitt plassert en mobilmast på taket av en av blokkene. Naboen hadde da leid inn en "forsker" (han var ikke egentlig forsker, bare en rar fyr som hadde lest masse på internett) som holdt en presentasjon om hvor skadelig det var med stråling fra mobilmaster. Styret hadde vært nødt til å forholde seg helt seriøst til denne saken og måtte bla. kontakte Statens strålevern og få utarbeidet en egen rapport om risiko ved stråling. Får legge til at vi skulle stemme over om vi ville fjerne mobilmasten, og ingen stemte for, unntatt naboen. Anonymkode: c563b...80b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #19 Skrevet 18. mai 2018 Usikker på om et møte i sameiet regnes som et offentlig sted, men ellers er det ikke lov å vise frem bilder uten tillatelse Anonymkode: 0d248...5df
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #20 Skrevet 18. mai 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror dessverre det blir som å snakke til veggen ut fra hvordan han er som person. Anonymkode: c563b...80b Ja, drit i det, her er det bare å ta det direkte med styret før også du blir lagt for hat. Temaene her er vel (nærmest) trakassering, stalking, ulovlig bildetaking, kanskje mer. Enkelte mennesker burde bo i enebolig langt unna andre folk altså, men da ville kanskje ikke livene deres vært så spennende (jeg garanterer deg at denne mannen ikke har noe særlig annet givende å bruke tiden sin på. Synd egentlig). Anonymkode: d09af...b2d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå