Gå til innhold

Hund som vekker oss hver time

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en 7 år gammel hund som den siste uken har begynt å skrape på soveromsdøren nesten hver time hele natten. Når vi åpner døra og knipser (kommando vi bruker når hun skal høre) så går hun å legger seg. 

Hun hadde løpetid for ca 3 mnd siden og var ferdig Med er lite innbilt svangerskap for 1 mnd siden.

noen som vet hva det kan være? Ho får god tur om kvelden og har ikke behov for å ut om natta

Anonymkode: 6fec0...44d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er hun om dagen da, er hun seg selv eller har annen oppførsel også endret seg? Kanskje hun har ubehag, har gått tom for mat/vann, eller føler seg ensom/utrygg. Hvis hun har f.eks uvi så føles det som om man må tisse hele tiden, så kanskje hun ber om å få gå på do. 

Først ville jeg bestilt time til veterinær for å utelukke sykdom. Imens vi ventet på timen ville jeg ikke bedt henne legge seg neste gang, jeg ville sett hva hun gjorde. Altså prøve å finne ut hva hun ønsker med å oppnå kontakt. Evt. ville jeg latt døra stå åpen og sett om hun kommer inn for å vekke meg, eller bare legge seg der. Hvis hun piper er det mest sannsynlig noe hun trenger "hjelp med", hvis hun legger seg hos dere og sovner så er det kanskje utrygghet.

Jeg ville i hvert fall ikke avvist henne. Det er jo tydelig at hun behøver noe, siden hun prøver igjen og igjen. 

Anonymkode: 203ff...b01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er hun om dagen da, er hun seg selv eller har annen oppførsel også endret seg? Kanskje hun har ubehag, har gått tom for mat/vann, eller føler seg ensom/utrygg. Hvis hun har f.eks uvi så føles det som om man må tisse hele tiden, så kanskje hun ber om å få gå på do. 

Først ville jeg bestilt time til veterinær for å utelukke sykdom. Imens vi ventet på timen ville jeg ikke bedt henne legge seg neste gang, jeg ville sett hva hun gjorde. Altså prøve å finne ut hva hun ønsker med å oppnå kontakt. Evt. ville jeg latt døra stå åpen og sett om hun kommer inn for å vekke meg, eller bare legge seg der. Hvis hun piper er det mest sannsynlig noe hun trenger "hjelp med", hvis hun legger seg hos dere og sovner så er det kanskje utrygghet.

Jeg ville i hvert fall ikke avvist henne. Det er jo tydelig at hun behøver noe, siden hun prøver igjen og igjen. 

Takk for svar😊

Glemte å skrive i innlegget mitt at vi har hatt døren til rommet åpen i natt. Hun kom inn til oss og vekka oss. Når vi(jeg) står opp løper hun å legger seg i sofaen der vi lager seng av tepper til henne på kvelden. 

Hun får ny mat og  vann minst morgen og kveld og ved behov. Hun har alltid tilgang til mat og drikke. 

På dagtid oppfører hun seh normalt både ute og inne

Skrevet

Hvis hun løper til der hun pleier å sove om kvelden, så kan det være fordi hun forventer det er hva du vil kommandere henne til å gjøre. Hva skjer om du ikke står opp. Bare ser på henne, evt koser litt. Maser hun etter kos? Går rundt og piper? Legger seg ned inne hos dere?

Enig i at det kan være lurt med en time hos dyrlegen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊

Glemte å skrive i innlegget mitt at vi har hatt døren til rommet åpen i natt. Hun kom inn til oss og vekka oss. Når vi(jeg) står opp løper hun å legger seg i sofaen der vi lager seng av tepper til henne på kvelden. 

Hun får ny mat og  vann minst morgen og kveld og ved behov. Hun har alltid tilgang til mat og drikke. 

Jeg ville startet med veterinær og tatt det derfra. :)

En tanke jeg får er at hvis sofaen er en trygg plass så kan det være at hun løper dit bare pga. det. Hvis min er dårlig hopper han opp i sofaen bare for å kaste opp. Jeg mener det er fordi han føler seg trygg der. Så det er ikke sikkert at man kan forstå så mye av oppførselen når hun bare løper dit.

Jeg ville faktisk prøvd å sove på sofaen med hunden for å se om hun fortsatt blir urolig på natta. Eller gjort som Tabris foreslo. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😊

Dyr kan også få nattskrekk eller bli mørkredde.

Anonymkode: 414bd...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...