Gå til innhold

Er det virkelig greit å gi barn alkoholfritt øl?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja' date=' så du mener at hvis jeg lar en femåring få vørterøl, så vil han gå på fest og drikke øl med alkohol fordi han er dårlig på abstrakt tenkning? Eller mener du at han som 14 åring vil drikke øl på fest fordi han som barn fikk vørterøl? syns du bedriver elendig argumentasjon![/quote']

Heh, ditto. Men jeg ser din skyldes manglende fagkunnskap. Altså, mulig jeg bare har forklart meg dårlig, men som jeg nevnte tidligere, er dette noe som er vanskelig å sette fingeren på. Det er mange aspekter som spiller inn.

Eller c) oppføre seg som voksne folk rundt barna, og ikke drikke øl, vin eller sprit når de er i din "varetekt", samtidig som man forklarer barna fordeler og bakdeler ved alkoholbruk når de er voksne nok til å skjønne det.

Men som svar på spørsmålet ditt om hva som er farligst. B)

Selvfølgelig er det, det. Ikke har jeg sagt noe på det heller.

Gjest Embla s
Skrevet

Men jeg tror det kan være vanskelig for barna å abstrahere her - når de selvsagt ikke vet noe om alkoholens virkninger vet de kanskje ikke helt forskjellen mellom øl med og uten alkohol. Dermed tror de kanskje at de drikker det samme som foreldrene.

Jammen... Små barn på 5-6 år er da ikke på fester hvor de får servert alkohol? Og når de blir større har de jo økt abstraksjonsevne.. Jeg vil tro at envher fra 14 og oppover kan forskjell på vørterøl og pils! Tror ikke en 14 åring som havner på fest og blir budt pils tror det er greit fordi han er vant til å drikke vørterøl hjemme..

Uansett er jeg enig med deg (?) i at den viktigste signaleffekten kommer fra foreldrenes alkoholforbruk. Hvis foreldrene drikker bare alkoholfritt øl (kjenner en del som gjør dette) bør det jo sånn sett være helt ok å gi ungen det samme...

Ja, der er vi enige! :)

Gjest Embla s
Skrevet

Hva mener du med at min elendige argumentasjon skyldes manglende fagkunnskap? Hva er det jeg mangler fagkunnskap om? Barns kognitive utvikling eller alkohol forskning? Og hva består din fagkunnskap i?

Skrevet

Jeg studerte psykologi ved NTNU (trondheim), og hovedoppgaven min omhandlet nettopp kognitivpsykologi. Nå er jeg på tredje året med medievitenskap.

Skrevet

Jeg studerte psykologi ved NTNU (trondheim), og hovedoppgaven min omhandlet nettopp kognitivpsykologi. Nå er jeg på tredje året med medievitenskap.

Du har et hovedfag, og 3 års studier etter det igjen, og fortsatt klarer du ikke å svare på mer enn ett (muligens to, indirekte) av de 3 spørsmålene som ble stilt? :roll:

Gjest Embla s
Skrevet

jeg tror ikke vi er uenig ang barns manglende evne til abstrakt tenkning, men jeg ser ikke hvordan det kan være et argument? Innen disse små barna blir så store at de ferdes på fester uten tilsyn, har de vel økt kunnskap og evner å skille mellom vørterøl og pils?

(og selv om du har skrevet hovedoppgave om kognitivpsykologi, bør du ikke uten videre gå utifra at jeg mangler kunnskap på området :wink: )

Skrevet

Du har et hovedfag, og 3 års studier etter det igjen, og fortsatt klarer du ikke å svare på mer enn ett (muligens to, indirekte) av de 3 spørsmålene som ble stilt? :roll:

Det stemmer.

:ser i taket:

Altså, jeg følte vel at jeg allerede hadde svart.

Men for all del.

Ja' date=' så du mener at hvis jeg lar en femåring få vørterøl, så vil han gå på fest og drikke øl med alkohol fordi han er dårlig på abstrakt tenkning?[/quote']

Sett at en femåring i det hele tatt kommer inn på en fest, så nei, jeg tror ikke det er tilfelle.

Vel, en kan si at hans holdning til alkohol farges av alle hans tidligere erfaringer med stoffet, og det som for han er naturlig å assosiere med det. Realistisk sett er det summen av andre aspekter som kommer til å forårsake at han i det hele tatt begynner.

Kultur og kjønnsrolle spiller nesten like stor rolle som oppdragelse. Om ikke mer i enkelte tilfeller.

Skrevet
Brus og rusbrus smaker da temmelig likt. Ikke noe smak av alkohol i sistnevnte' date= i alle fall.

Så enig så enig.

Skrevet

Synes ikek barn bør få alkoholfritt øl hjemme...tviler på at noen barn liker det også da...smaken er jo ikke akkurat god...

Skrevet

Personlig synes jeg ikke barn burde få alkoholfritt øl hjemme. Jeg mener det gir feil signaler til barna. Barn burde ikke læres til at øl er ok. Smaken på øl får de tidsnok likevel.

Gjest *Fiona*
Skrevet

:hoho:

Herlig. Jeg elsker sånne tråder. To sider av debatten, med masse frem og tilbake *koser meg*

For oss som ikke går på NTNU :roll: må jeg jo som aller ydmykest unnskylde at vi har en mening om dette i det hele tatt, men som MAMMA og tenkende menneske har jeg nå en oppfatning likevel.

Sosialisering består av vanvittig mange flere momenter enn å få et nei eller ja til en flaske med et eller annet innhold på. Selv synes jeg for eksempel det er fullstendig inni svarteste granskauen latterlig å gi ungene brus og la det være noe de får relativt ofte, for det er proppet med sukker, noe vi får i oss mer enn nok av i dette landet gjennom generelt middels bra kosthold. Det er imidlertid, foreløpig :sjarmor: , ingen forbud eller begrensninger mot å hyle innpå med sukker. Forstå det den som vil.

Det hersker vel for øvrig en viss enighet om at slik barn vokser opp, slik tar de med seg vaner og livsstil videre.

Så også alkoholforbruk.

Det er forskjell på barn og voksne. Det skal være forskjell på barn og voksne, faktisk. Om jeg tar et glass vin til den store familiemiddagen på søndag, og sier "nei, sånn kan ikke du få, du er for liten enda," så kommer det ikke noe særlig med spørsmål rundt det - fordi av og til er det forskjell på barn og voksne.

Gjennom tusen små signaler i hverdagen, via ord og handlinger, sosialiseres knøttene. Jeg mener - det er flest hverdager her i livet; det er sånt som fester seg.

Om jeg vil la barnet mitt drikke øl? Tja, hvorfor ikke? Nå drikker jeg bare måtelig selv, og drikker ikke alkoholfritt øl til hverdagsmiddagene, ergo har jeg det sjeldent i hus. Å begynne å kjøpe det for at han skal få drikke det, blir jo sånn sett latterlig - her i huset drikker vi vann, melk og juice, og av og til litt brus på lørdager, det er liksom bare sånn vi har det. Om det da skulle dukke opp en øl i ny og ne ser jeg faktisk ikke at det kan være kimen til dommedag.

Og hvis jeg tenker litt tilbake - da jeg så smått begynte å snuse på partylivet - så syntes jeg både rødvin, øl, og ymse drinker smakte helt forferdelig, eller iallfall ikke kjempegodt. Men drikking skal utforskes, som kjent, og da utforsker man.

Kald øl er kjempegodt! Tiden da alkohol utforskes kommer før eller siden uansett, tilvenningen skjer uansett - javel, så venner du ikke poden til ølsmaken, men det er da vitterlig FLUST med andre drikker man kan hyle innpå uten nevneverdige tilvenningsproblemer.

Rusbrus, for eksempel... eller ymse spritdrinker. Hadde poden lært seg å drikke øl og slik begrenset inntaket med sprit skulle jeg jammen vært sjeleglad...

Men jeg skal være virkelig forsiktig med å gi poden fluortabletter. Det kan hende han blir tilbudt ecstacy engang og er så vant til å poppe en pille at han sluker det rått og ber om mer.

Fysjom.

Skrevet

Men det til tross, og jeg vet det er vanskelig å sette fineren på, så er det en vesentlig forskjell ved disse to. Øl er betraktelig mer knyttet opp imot drikking, festing og alkohol enn rusbrusen.

Smak på ordet; RUSbrus litegrann. Jeg vil heller knytte rusbrus opp mot festing og rus enn jeg ville med øl. Øl drikker man også til mat, på samme måte som vin. Rusbrus er en ren festdrikk.

Skrevet

Rusbrus er på glassflasker og brus er som regel på plastflasker. Det er lettere å skille for barn og dessuten er barn ganske observante med å kjenne igjen logo f.eks.

Og øl kommer ikke på forskjellige flasker og med forskjellige logoer?

Mange fjortiser takler ikke øl-smak, det sier seg selv at om de hadde vokst opp med alkoholfritt øl istedet for brus så hadde den alkoholholdige ølen funnet veien raskere ned halsen enn for de som ikke var vandt med øl-smak fra før,...(unntak finnes alltid)

De vil drikke uansett om de liker smaken eller ikke. Om de ikke liker øl, så vil de antakelig kjøpe rusbrus eller drikke sprit. Derfor faller dette argumentet på sin egen urimelighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...