Gå til innhold

Er det virkelig greit å gi barn alkoholfritt øl?

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline

Jeg overvar en diskusjon forleden om hvorvidt det var greit å gi barn alkoholfritt øl. Jeg ble meget overrasket da det viste seg at det fleste syntes dette var greit og også lot sine barn få dette. Flere av barna likte smaken og ville gjerne ha alkoholfritt øl framfor brus. Jeg er helt imot at barn skal få øl enten det inneholder alkohol eller ikke. I diskusjonen var det barn helt ned i 2 til 3 års alder som fikk alkoholfritt øl hvis de ba om det. Helt hårreisende mener nå jeg.

Fortsetter under...

Gjest Madeline
Er ikke øl en acquired taste. Trodde barn flest ikke likte smaken av øl.

Ser ut til at ungene ikke trenger å smake så mange ganger før de liker det. Dessuten vil de vel gjøre som de voksne. Det at de voksne lar de få lov, er det jeg reagerer på. Selv om det ikke er alkohol i den, så er det øl.

Gjest Embla s
Jeg fikk vørterøl da jeg var liten' date= og har alltid likt det. Jeg begynte ikke å drikke tidlig av den grunn. :wink:

Jeg kjenner også barn som elsker vørterøl! Det er jo kjempesundt!

Skjønner ikke hvorfor det skal være så ille at barn drikker sunne, ufarlige ting bare fordi det har ordet "øl" i seg.

Hva med Speidersnus - er det litt suspekt å gi barn og?

Annonse

Ser ut til at ungene ikke trenger å smake så mange ganger før de liker det. Dessuten vil de vel gjøre som de voksne. Det at de voksne lar de få lov, er det jeg reagerer på. Selv om det ikke er alkohol i den, så er det øl.

Tror nok ikke dette er et utbrett problem (hvis det er et problem) akkurat. Har aldri kommet over, eller hørt om noe liknede før.

Gjest Anonymous
Jeg fikk vørterøl da jeg var liten' date= og har alltid likt det. Jeg begynte ikke å drikke tidlig av den grunn. :wink:

haloooo, er du litt på bærtur nå+ vørterøl kan da ikke samenlignes med noen som helst annet øl. vørter er en energidrikk. veldig bra for mye. Syke bla.

Gjest Anonymous

hvorfor skal man gi barn øl? selv uten alkohol. Ingen forskning viser at barn drikker mindre i u-tiden om man får det i kontrolerte former. jeg har vert striks. Alkohol kom ikke på tale hjemme. Det var ingen selvfølge å by de på noe selv om de var 18 heller. I dag er ingen av de noen som savner alkohol. De har normalt forbruk, tar seg en tur ut osv...

Annonse

Øl-flasker og alkoholfri øl har altfor like flasker til at jeg hadde tillatt barn å drikke alkoholfritt øl,..(hadde nok ikke tillatt det uansett,..).

Rusbrus er på glassflasker og brus er som regel på plastflasker. Det er lettere å skille for barn og dessuten er barn ganske observante med å kjenne igjen logo f.eks.

Mange fjortiser takler ikke øl-smak, det sier seg selv at om de hadde vokst opp med alkoholfritt øl istedet for brus så hadde den alkoholholdige ølen funnet veien raskere ned halsen enn for de som ikke var vandt med øl-smak fra før,...(unntak finnes alltid)

Annonse
Gjest Madeline
Øl-flasker og alkoholfri øl har altfor like flasker til at jeg hadde tillatt barn å drikke alkoholfritt øl,..(hadde nok ikke tillatt det uansett,..).

Rusbrus er på glassflasker og brus er som regel på plastflasker. Det er lettere å skille for barn og dessuten er barn ganske observante med å kjenne igjen logo f.eks.

Mange fjortiser takler ikke øl-smak, det sier seg selv at om de hadde vokst opp med alkoholfritt øl istedet for brus så hadde den alkoholholdige ølen funnet veien raskere ned halsen enn for de som ikke var vandt med øl-smak fra før,...(unntak finnes alltid)

Helt enig med deg. Tror steget over til alkoholholdig øl blir lettere når du allerede er vant til ølsmaken.

Gjest Anonymous

Enig med Clea. Ville ikke gitt barn alkoholfritt øl, men vørterøl bør da være greit. Dette selges også på "brusflasker" og er ikke øl som alkoholfritt øl er det.

Ville unngått å gi barna mine brus også, jeg.

Gjest GreenSky
Men tror dere virkelig at det er hvorvidt de LIKER øl som avgjør om fjortiser drikker eller ikke? Det tror ikke jeg! (Og i såfall; da drikker vel de som ikke liker øl rusbrus' date=' vin eller sprit og cola istedenfor?)[/quote']

Akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...