Gå til innhold

I 17.mai frokost-selskap fortalte noen at skolens tog ikke er frivillig (?)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det, at skoletog er obligatorisk for alle i klassen? 

I 17.mai-frokostselskapet fortalte en mor at en lærer hadde meldt bekymring på de barna som ikke ville gå i barnetog (foreldrene hadde ikke skrevet opp barna på liste på at de skulle delta i tog).

Dette kan umulig være sant? Tog er da frivillig for skolebarn? 

Anonymkode: cff88...d5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil, det er frivillig. 

Anonymkode: 1cc64...443

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, at skoletog er obligatorisk for alle i klassen? 

I 17.mai-frokostselskapet fortalte en mor at en lærer hadde meldt bekymring på de barna som ikke ville gå i barnetog (foreldrene hadde ikke skrevet opp barna på liste på at de skulle delta i tog).

Dette kan umulig være sant? Tog er da frivillig for skolebarn? 

Anonymkode: cff88...d5b

Jeg er enig. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det er sant.

Anonymkode: d4397...931

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min går på ungdomsskolen, 10.trinn, og der sa læreren at de ville få anmerkning hvis de ikke møtte opp (med mindre de var syke osv)

Anonymkode: 386c3...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Datteren min går på ungdomsskolen, 10.trinn, og der sa læreren at de ville få anmerkning hvis de ikke møtte opp (med mindre de var syke osv)

Det har de ikke lov til.

Anonymkode: 1cc64...443

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her sier de, at de ønsker at flest mulig går i tog, men det er frivillig.

Anonymkode: f839f...43b

AnonymBruker
Skrevet

17 mai er vel rød dag, og derfor ikke obligatorisk? 

Å gi anmerkning eller andre "straffer" blir derfor for tullete. 

Det hadde jeg tatt opp med lærer personlig, og sakt at den anmerkningen skal slettes umiddelbart. 

Anonymkode: 5c30c...697

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må ha vært sagt på tull. Vi lærere kan velge å jobbe 2-4 timer på 17. Mai, med lønn - men det er frivillig. 17. Mai har ingenting med skolen å gjøre - og det kan aldeles ikke anmerkes. 

Anonymkode: 73997...ec5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Good one. Læreren må gjerne prøve seg, men blir rask innhentet av realiteten.

Anonymkode: b8951...f9f

Skrevet

Ingen skoler melder bekymring fordi barn ikke møter i 17. maitog. Dette blir bare ikke troverdig.

• Liker 6
Skrevet

Frivillig tvang ville jeg heller sagt

AnonymBruker
Skrevet

Det er en fridag, og tog er frivillig. Det har det alltid vært.

Anonymkode: 9e90f...2fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

17 mai er vel rød dag, og derfor ikke obligatorisk? 

Å gi anmerkning eller andre "straffer" blir derfor for tullete. 

Det hadde jeg tatt opp med lærer personlig, og sakt at den anmerkningen skal slettes umiddelbart. 

Anonymkode: 5c30c...697

Tror deler av grunnen til at det ikke er obligatorisk er fordi man ikke kan tvinge noen til å delta på slike feiringer. Skulle de hatt obligatorisk 17. maitog så måtte de nok også hatt et alternativ for de som ikke ønsket. På lik linje som når det er skolegudstjeneste.  Jehovas Vitne vil f.eks ikke kunne feire 17. mai. Tror heller ikke det er ønsket at vi skal være et samfunn som tvinger barna til å hylle landet og hilse til Stortinget, Kongen, osv. Det er vel noe som hører hjemme i mindre hyggelige regimer. 

Anonymkode: 41660...06d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er "obligatorisk" der jeg kommer fra.

Anonymkode: 415d2...b4c

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har det vært obligatorisk tidligere. Men i år stod det ingenting om det i skrivet vi fikk om 17. mai feiringen, slik det har gjort før, så da har de tydeligvis gått bort fra det.

Anonymkode: 2dfcf...ce5

AnonymBruker
Skrevet

Det var obligatorisk da jeg gikk på skolen. Foreldrene mine måtte sende inn skriftlig søknad om fri et år da dagen falt på en fredag og de ønsket å reise på familiebesøk den langhelgen. 

Anonymkode: 0eb03...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var frivillig da jeg gikk på skolen iallefall. Gikk ut av grunnskolen i 2012.

Anonymkode: b308d...8df

AnonymBruker
Skrevet

Er frivillig. Jehovas vitner feirer ikke dette og deres barn går jo ikke i tog den dagen. Null problem. 

Anonymkode: f036f...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det frivillig, kan ikke forstå at noen tror noe annet. 

Vi lever ikke i et regime som tvinger oss til å feire noe. 

Anonymkode: cd13a...003

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke skolebarn enda, men hadde selv 17 mai middag her i går med to skolebarn, de går på samme skole jeg gikk på. Da jeg gikk på barneskolen var det obligatorisk, samme er det nå. Og jeg synes det er flott! Vi gikk selv i samme toget med sønnen vår på 3. Det er få år barna må gå, her er det fra 1-7 klasse, etter det er det frivillig. 

Anonymkode: d71e7...13f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...