hello Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Har kommet i min livs vanskeligste situasjon. Er gravid med eneggede tvillinger i uke 18 og de har funnet ut at den ene tvillingen har alvorlig hjertefeil. Venter på svar fra fostervannsprøve nå og får svar om en uke. Viss det er kromosomfeil vil begge tvillingene ha dette. Vi har et lite barn fra før som vi også må tenke på. For oss er derfor det uaktuelt å bringe to barn til verden med kromosomfeil. Dersom det ikke er kromosmfeil så vil vi iallefall få et barn som er alvorlig hjertesykt. Vet ikke om det er mulig å abortere bare det hjertesyke barnet? Vet ikke om jeg vil det en gang. Men samtidig kan det bli jo umenneskelig hardt for hele familien. Tvillinger er jo hardt nok om ikke vi i tillegg skal bo på sykehus i mndsvis og inn og ut av sykehus, store bekymringer. Vil gjerne høre om noen noensinne har vært i en lignenede situasjon? Hva i alle dager skal vi gjøre? Siste er vel et retorisk spm, men vil gjerne også høre tankene til folk som har barn. Hva ville du gjort i samme situasjon?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #2 Skrevet 17. mai 2018 8 minutter siden, hello skrev: Har kommet i min livs vanskeligste situasjon. Er gravid med eneggede tvillinger i uke 18 og de har funnet ut at den ene tvillingen har alvorlig hjertefeil. Venter på svar fra fostervannsprøve nå og får svar om en uke. Viss det er kromosomfeil vil begge tvillingene ha dette. Vi har et lite barn fra før som vi også må tenke på. For oss er derfor det uaktuelt å bringe to barn til verden med kromosomfeil. Dersom det ikke er kromosmfeil så vil vi iallefall få et barn som er alvorlig hjertesykt. Vet ikke om det er mulig å abortere bare det hjertesyke barnet? Vet ikke om jeg vil det en gang. Men samtidig kan det bli jo umenneskelig hardt for hele familien. Tvillinger er jo hardt nok om ikke vi i tillegg skal bo på sykehus i mndsvis og inn og ut av sykehus, store bekymringer. Vil gjerne høre om noen noensinne har vært i en lignenede situasjon? Hva i alle dager skal vi gjøre? Siste er vel et retorisk spm, men vil gjerne også høre tankene til folk som har barn. Hva ville du gjort i samme situasjon? Det vil vel komme an på morkaken(e), men selektiv abort av kun en enegget tvilling vil være risikofylt, og sannsynligvis umulig hvis de deler morkake (noe mange, men ikke alle, eneggede tvillinger gjør). Umulig å vite hva man selv ville gjort når man ikke har vært der selv, men min umiddelbare tanke var at jeg ville tatt abort hvis begge fostrene hadde hatt kromosomfeil, og beholdt begge hvis det var snakk om hjertefeil på ett av fostrene. Men beintøft, ja, det vil det bli. Men mange med hjertefeil kan leve et godt (og i mange tilfeller helt normalt) liv hvis de får den medisinske oppfølgingen de trenger. Anonymkode: a0c6f...551
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 Glemte å gi deg en stor klem! For en vanskelig beskjed å få. Anonymkode: a0c6f...551 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #4 Skrevet 17. mai 2018 *klem* det må være en utrolig tøff situasjon å stå i. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Håper du får god hjelp og veiledning fra lege/sykehus ❤️ Anonymkode: 8a39c...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #5 Skrevet 17. mai 2018 Hei, jeg hadde ikke tvillinger da, men ble oppdaget alvorlig feil ved fostervannsprøve. Så har en anelse om hva du går gjennom 😔 i vårt tilfelle var det snakk om kromosomfeil, og vi valgte da å ta en senabort. Har også et barn fra før. For vår del var det egentlig et lett valg, da dette avviket ga så stygge fremtidsutsikter at vi tenkte... Ville vi ha hatt dette livet? Vi landet på nei, og i vårt tilfelle var det riktig. For andre er det helt feil, det kommer helt an på resultat av fvp og hele totalbildet. Man velger mellom pest eller kolera, dessverre... Mitt råd er snakk masse sammen, og støtt dere til hverandre i ventetiden. Jeg vet det er kjempegøy.. Anonymkode: 2c532...532 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 Herregud unnskyld, kjempetøft**** auto correct Anonymkode: 2c532...532 3
Forever22 Skrevet 17. mai 2018 #7 Skrevet 17. mai 2018 Uff, for en utrolig jæ*** situasjon og være i...dette unner jeg ikke min værste fiende!! Ville bare gi deg en god klem❤️ 3
hello Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 17. mai 2018 Takk for støttende ord! Tvillingene deler morkake så da blir vel selektiv abort kanskje uansett uaktuelt.. Da kommer spørsmålet opp om vi skal velge at barnet ikke skal behandles etter fødsel. Dvs la det dø naturlig uten operajoner osv. Kan ikke forestille meg at jeg noen gang skal klare å gjøre et sånt valg.
Ruccula Skrevet 17. mai 2018 #9 Skrevet 17. mai 2018 1 time siden, hello skrev: Takk for støttende ord! Tvillingene deler morkake så da blir vel selektiv abort kanskje uansett uaktuelt.. Da kommer spørsmålet opp om vi skal velge at barnet ikke skal behandles etter fødsel. Dvs la det dø naturlig uten operajoner osv. Kan ikke forestille meg at jeg noen gang skal klare å gjøre et sånt valg. Herregud så grusomt!! Stakkars deg TS! Livet er virkelig tøft noe ganger Jeg hadde heller tatt abort tidlig av begge fostrene enn å stå å se på at den nyfødte babien dør pga mangel på hjelp æ.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #10 Skrevet 17. mai 2018 1 time siden, hello skrev: Har kommet i min livs vanskeligste situasjon. Er gravid med eneggede tvillinger i uke 18 og de har funnet ut at den ene tvillingen har alvorlig hjertefeil. Venter på svar fra fostervannsprøve nå og får svar om en uke. Viss det er kromosomfeil vil begge tvillingene ha dette. Vi har et lite barn fra før som vi også må tenke på. For oss er derfor det uaktuelt å bringe to barn til verden med kromosomfeil. Dersom det ikke er kromosmfeil så vil vi iallefall få et barn som er alvorlig hjertesykt. Vet ikke om det er mulig å abortere bare det hjertesyke barnet? Vet ikke om jeg vil det en gang. Men samtidig kan det bli jo umenneskelig hardt for hele familien. Tvillinger er jo hardt nok om ikke vi i tillegg skal bo på sykehus i mndsvis og inn og ut av sykehus, store bekymringer. Vil gjerne høre om noen noensinne har vært i en lignenede situasjon? Hva i alle dager skal vi gjøre? Siste er vel et retorisk spm, men vil gjerne også høre tankene til folk som har barn. Hva ville du gjort i samme situasjon? Fostervannsprøver har man sluttet å bruke, det taes bldprøver av mor der man mistenker avvik hos fosteret. Hva har skjedd her? Anonymkode: 25adc...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #11 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fostervannsprøver har man sluttet å bruke, det taes bldprøver av mor der man mistenker avvik hos fosteret. Hva har skjedd her? Anonymkode: 25adc...3fc Siden når? Jeg tok fostervannsprøve i fjor... Ikke TS Anonymkode: a6a37...b67 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #12 Skrevet 17. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fostervannsprøver har man sluttet å bruke, det taes bldprøver av mor der man mistenker avvik hos fosteret. Hva har skjedd her? Anonymkode: 25adc...3fc Fostervannsprøver blir fortsatt brukt, jo. Anonymkode: 800a2...628 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #13 Skrevet 17. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden når? Jeg tok fostervannsprøve i fjor... Ikke TS Anonymkode: a6a37...b67 Siden for ganske kort tid siden i starten av 2018. Nye retningslinjer. Anonymkode: 25adc...3fc
hello Skrevet 17. mai 2018 Forfatter #14 Skrevet 17. mai 2018 Er det duotest du tenker på? Det må uansett en fostervannsprøve til for å få sikkert svar om diagnose slik jeg har forstått det. Men synst uansett at dette er litt off topic. Jeg tok iallefall fostervannsprøve for 2 dager siden... 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #15 Skrevet 17. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden for ganske kort tid siden i starten av 2018. Nye retningslinjer. Anonymkode: 25adc...3fc Hvis blodprøven viser avvik må fostervannsprøve tas uansett. Anonymkode: 31555...efa 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #16 Skrevet 18. mai 2018 13 timer siden, hello skrev: Har kommet i min livs vanskeligste situasjon. Er gravid med eneggede tvillinger i uke 18 og de har funnet ut at den ene tvillingen har alvorlig hjertefeil. Venter på svar fra fostervannsprøve nå og får svar om en uke. Viss det er kromosomfeil vil begge tvillingene ha dette. Vi har et lite barn fra før som vi også må tenke på. For oss er derfor det uaktuelt å bringe to barn til verden med kromosomfeil. Dersom det ikke er kromosmfeil så vil vi iallefall få et barn som er alvorlig hjertesykt. Vet ikke om det er mulig å abortere bare det hjertesyke barnet? Vet ikke om jeg vil det en gang. Men samtidig kan det bli jo umenneskelig hardt for hele familien. Tvillinger er jo hardt nok om ikke vi i tillegg skal bo på sykehus i mndsvis og inn og ut av sykehus, store bekymringer. Vil gjerne høre om noen noensinne har vært i en lignenede situasjon? Hva i alle dager skal vi gjøre? Siste er vel et retorisk spm, men vil gjerne også høre tankene til folk som har barn. Hva ville du gjort i samme situasjon? Dette skar meg i hjertet!!! For 1,5 år siden var vi i akkurat samme situasjon med ett lite barn fra før og gravid i uke 19 med tvillinger der en hadde alvorlig hjertefeil. Det var faktisk helt sprøtt at dette har skjedd dere også. Forskjellen er at jeg var gravid med toeggede tvillinger. Vi valgte å avslutte livet til den syke tvillingen av årsakene du beskriver. Men jeg fikk beskjed om at det hadde ikke gått an dersom de delte morkake. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Vil bare gi deg styrke i denne ufattelige situasjonen. Hva slags hjertefeil er det? Anonymkode: b792b...e93
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #17 Skrevet 18. mai 2018 Og så må jeg bare legge til at jeg har tenkt mange ganger at om vi ikke hadde noe valg, så hadde vi klart livet med tre små barn og en alvorlig syk. Det hadde vært beintøft og livet sånn vi kjenner det hadde vært over, men alt går når det må gå. har også tenkt på at jeg noen ganger skulle ønske vi fikk begge guttene og valgte lindrende behandling og død etter fødsel. Da hadde hele familien fått vært samlet en liten stund. Skulle så gjerne ha møtt gutten vår. Men jeg tror ikke jeg hadde klart det når han var født. Da hadde jeg nok villet gjøre ALT for å prøve å redde gutten vår. Men det er vanskelig å vite. Vi valgte som vi gjorde, og jeg prøver å ikke tenke så mye på alternative scenarioer. Anonymkode: b792b...e93 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #18 Skrevet 18. mai 2018 Om det kun er det ene fosteret som er sykt: Jeg tror jeg hadde beholdt begge tvillingene, og så sett an etter fødselen om det er mulig å hjelpe til for et friskt liv for den med hjertefeil. Her må man nesten se hen til hva som er galt konkret, også ta det derifra <3 Veldig vanskelig situasjon! Anonymkode: 18bce...607 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #19 Skrevet 18. mai 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Fostervannsprøver har man sluttet å bruke, det taes bldprøver av mor der man mistenker avvik hos fosteret. Hva har skjedd her? Anonymkode: 25adc...3fc Flere i termingruppen min for fødsel senhøst 2018 har tatt fostervannsprøve. Anonymkode: b9e2c...ef8
Carrot Skrevet 18. mai 2018 #20 Skrevet 18. mai 2018 Varm og hjertegod omtanke sendes i din og familiens retning TS. Håper du har filter som fungerer når du våger legge ut en så tøff situasjon på et sted som KG Jeg har ikke vært i en tilsvarende situasjon men for meg ville det ikke vært et alternativ å beholde dersom det var kromosomfeil, hjertefeil og et vanskelig liv som lå foran barnet og familien. Jeg ville lyttet til leger og helsepersonell, spurt alt jeg kunne komme på av spørsmål, snakket ihjel partneren min, venner, familie - og så ville jeg valgt på bakgrunn av magefølelsen og hjertet og stolt på at jeg tok riktig valg uavhengig av hva andre måtte mene. Lykke til 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå