Gå til innhold

Er det virkelig greit å gi barn alkoholfritt øl?

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg overvar en diskusjon forleden om hvorvidt det var greit å gi barn alkoholfritt øl. Jeg ble meget overrasket da det viste seg at det fleste syntes dette var greit og også lot sine barn få dette. Jeg er helt imot at barn skal få øl enten det inneholder alkohol eller ikke. I diskusjonen var det barn helt ned i 2 til 3 års alder som fikk alkoholfritt øl hvis de ba om det. Helt hårreisende mener nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke greit :evil: Foreldre bør jammen meg tenke lengre enn nesen sin.

Barn skal ikke alkohol under noen omstendigheter. Det finnes aldergrense på dette av en grunn.

Skrevet
Nei, det er ikke greit :evil: Foreldre bør jammen meg tenke lengre enn nesen sin.

Barn skal ikke alkohol under noen omstendigheter. Det finnes aldergrense på dette av en grunn.

Det er ikke alkohol i alkoholFRITT øl.

Skrevet

Noe så absurd! HVORFOR? Unger liker da ikke smaken av øl? Er det noen vits i å venne dem til det før de finner ut av det selv? MERKELIG!

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva som er hårreisende med det. La nå barna få smake på det alkoholfrie ølet, jeg kan ikke tenke meg at de kan ta skade av det... Jeg tviler på at de liker det, men det er en annen sak.

Selv husker jeg at jeg og søskenbarnet mitt fikk hver vår flaske munkholm (eller noe lignende) i jula for mange år siden, var sikkert ikke mer enn 8-10 år gamle. Følte oss voksne da :wink:, men fant fort ut at øl smakte vondt, og at det skulle vi i hvertfall ALDRI drikke igjen! Og det har jeg faktisk holdt...

Så nei, jeg tror ikke barna blir påvirket til å drikke øl når de blir eldre, selv om de får smake når de er små.

Skrevet

Hvis ungene absolutt ønsker det selv, og maser om å få, ser jeg poenget! Hvis foreldrene gir dem øl uoppfordret, ser jeg IKKE poenget.

Gjest Madeline
Skrevet
Jeg ser ikke helt hva som er hårreisende med det. La nå barna få smake på det alkoholfrie ølet, jeg kan ikke tenke meg at de kan ta skade av det... Jeg tviler på at de liker det, men det er en annen sak.

Fremdeles ifølge diskusjonen jeg overvar, kunne flere foreldre faktisk fortelle at ungene likte det. Det var heller ikke snakk om å la ungen smake en enkelt gang. Nei, faktisk fikk ungene alkoholfritt øl hvis de spurte om det. Noen av barna foretrakk faktisk det alkoholfrie ølet framfor brus.

Skrevet
Hvis ungene absolutt ønsker det selv' date=' og maser om å få, ser jeg poenget! Hvis foreldrene gir dem øl uoppfordret, ser jeg IKKE poenget.[/quote']

Nei, må det i såfall være for å lære barna å like øl. Og det er IKKE greit.

Skrevet

Det er ikke alkohol i alkoholFRITT øl.

Øl er øl. Det finnes så mye annet barna kan drikke, så hvorfor gi de øl selv om de spør om det?

Her i huset kommer de ikke til å få øl, alkoholfritt eller ikke, selv om de spør.

Gjest Embla s
Skrevet

Alkoholfritt øl- regnes også ting som vørterøl til dette? (og mener dere at det er absurd å gi barn vørterøl?)

Skrevet

Alt man kan finne på å blande seg i!

Hvorfor i all verden skal ikke barna få alkoholfritt øl eller vørterøl hvis de liker det? Det er faktisk sunnere enn brus!

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte ølsmaken kjempegodt da jeg var liten, så at ingen barn liker dette er tull.

Vet om mange som har pleid å få vørterøl fremfor brus.

Skrevet

Alkoholfritt øl er vel reelt sett sunnere enn brus, så den eventuelle motstanden må vel bunne i en slags kulturell mottstand mot alt som kan minne om barn og alkohol?

Hvis man har et naturlig og avslappet forhold til alkoholholdig drikke som tilbehør til mat og ikke som rusmiddel, hva er da problemet med å la barnet få drikke noe som ikke inneholder noe som helst skadelig?

Jeg tipper sydeuropeere ville synes vi var merkelige som i det hele tatt synes dette er ett problem...

• Liker 2
Gjest Embla s
Skrevet
Alt man kan finne på å blande seg i!

Hvorfor i all verden skal ikke barna få alkoholfritt øl eller vørterøl hvis de liker det? Det er faktisk sunnere enn brus!

ja ikke sant!

Skrevet

Vørterøl har vel barn fått i generasjoner. Selv min gamle avholds-mormor serverte det til sine barnebarn.

Jeg ser på Munkholm og laustaler på samme måten. Bedre enn brus.

Men lettøl er noe helt annet.

• Liker 2
Gjest Embla s
Skrevet
Vørterøl har vel barn fått i generasjoner. Selv min gamle avholds-mormor serverte det til sine barnebarn.

Jeg ser på Munkholm og laustaler på samme måten. Bedre enn brus.

Men lettøl er noe helt annet.

helt enig! Lettøl har alkohol. Det ville jeg ikke gitt barn. øl uten alkohol derimot: Bedre en brus!

Gjest Anonymous
Skrevet

HVorfor i alle dager skulle det være galt å gi barn alkoholfritt øl?

Det får da være måte på amerikanske tilstander. Haddde det vært lettøl, hadde jeg skjønt hysteriet. Det er det jo alkohol i. Seriøst.

Jeg drikker titt og ofte ingefærøl...Blir det galt det også da???

Skrevet

Her i huset skal det hvertfall ikke serveres hverken lettøleller clausthaler til barnet mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...