AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Hei. Jeg er en kvinne på 18 år (f.99), per idag går jeg på videregående skole (3 året). Jeg er dessverre deltidselev i år, fordi jeg er for dårlig til å fullføre alle fag. Jeg må derfor ta resten av vg3 fagene neste år. Jeg har også veldig mye fravær, og har nesten høyere fravær enn oppmøte. Dette har tidvis vært grunnet innleggelser på sykehus. At jeg må fremdeles "må" være skoleelev neste år også, betyr at jeg ikke kan dra fra hjembyen min (bor i en liten by uten universitet/høyskole, ikke at jeg ville blitt her uansett) for å studere. Grunnen til mitt høye fravær og sykehusinnleggelser er psykisk sykdom. Jeg har en relativt alvorlig personlighetsforstyrrelse (emosjonelt ustabil), og sliter med depresjoner som dukker opp fra tid til annen. Å leve med emosjonelt ustabil pf er et rent helvete, og jeg har også hatt innleggelser på somatisk avdeling grunnet flere selvmordsforsøk. Symptomtrykket mitt er såpass høyt at jeg sliter med å komme meg på skolen. Jeg sliter også mye med å jobbe med skolearbeid, og har nesten ikke åpnet skolebøkene siden vg3 startet. Heldigvis har jeg på mirakuløst vis klart å lire av meg noe på prøvene, slik at jeg heldigvis ikke får noen 3ere på vitnemålet mitt, men karakterene mine har pleid å være mye bedre. Men i vg1 fikk jeg et "sammenbrudd", og ble mye dårligere. Jeg klarte fremdeles å få gode karakterer i vg1, men i vg2 gikk alt til helvete. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine, noe jeg takler svært dårlig. Mine foreldre er mye av grunnen til at jeg i dag sliter med psykiske lidelser, og min far er en drittsekk. Han kritiserer alt jeg gjør. Karakterene mine er aldri gode nok, og han sier blant annet at jeg er et forferdelig menneske. Han kritiserer også hva jeg går med, hva jeg liker osv. Ingenting er noen sinne godt nok. Han er ofte mye sur, og tar dette ut på meg ved å skrike til meg, og da jeg var yngre kunne han dytte meg inn i veggen etc (han gjør heldigvis ikke slikt lengre, men jeg er genuint redd for min far). Jeg orker virkelig ikke å bo hjemme lenger, og vet ikke hvor mye lenger jeg holder ut i dette huset. Jeg blir rett og slett mye sykere av det, men siden jeg enda går på videregående skole så har jeg ikke økonomien til å flytte ut. Barnevernet kan ikke hjelpe meg fordi jeg er voksen, og de har aldri vært inne i bildet. Min far blir høyt respektert, og fremstår utad som en super far. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, karakterene mine blir dårligere og dårligere, noe som betyr at jeg må ta opp fag, noe som igjen betyr at jeg må bo her i 2 år til. Det klarer jeg virkelig ikke, så jeg lurte på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Anonymkode: 7372e...2d5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #2 Skrevet 17. mai 2018 Glemte å legge til at min far er nokså manipulerende, og kjefter på meg fordi jeg er syk. Han mener at jeg må skjerpe på meg og skriker til meg grunnet mine lidelser. TS Anonymkode: 7372e...2d5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å legge til at min far er nokså manipulerende, og kjefter på meg fordi jeg er syk. Han mener at jeg må skjerpe på meg og skriker til meg grunnet mine lidelser. TS Anonymkode: 7372e...2d5 Hadde prøvd å komme meg ut av huset til foreldrene , kontakt kommunen og spør om de kan hjelpe deg så du får tak i en liten hybel, da kan du få du støtte av låne kassen som lån /stipend og foreldrene dine er pliktige til å betale deg bidrag så lenge du er elev i videregående. Så får du heller leve litt trangt økonomisk, men uten frykten og problemene med foreldrene dine, spesielt din far. Skaff deg time hos NAV og stat derfra, kontakt også legen din/behandler slik at de støtter deg sånn at hverdagen din blir bedre. Så lenge du er myndig så kan ikke foreldrene hindre deg eller stoppe deg, så dette bæør du ta tak i så fort som mulig Anonymkode: 50130...e92
Elaine Marley Skrevet 17. mai 2018 #4 Skrevet 17. mai 2018 Hei, trådstarter. Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Anbefalte innlegg