Gå til innhold

Selv om det er lov til å klippe pen og gjøre andre støyende aktiviteter på 1. og 17. mai, er det i orden at en nabo holder på med svært støy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja i de aller fleste sameie/borettslag er det forbudt.

Anonymkode: 7ad0a...fc9

Takk :) 

Anonymkode: 39d20...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I vedtektene i borettslaget her jeg bor, står det at slik støy ikke er tillatt på søn- og helligdager. (1 og 17 mai er ikke spesifisert). Hva gjelder da, tenker dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk :) Det var dumt. Jeg fant også dette:

"

Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager

1. og 17. mai er høgtidsdager og skal være jamstelt med søndager, men ikke når det gjelder føresegner om kirkelige handlinger eller helligdagsfreden.

Kilde: Lovdata.no"https://www.dinside.no/fritid/klippe-plen-pa-1-og-17mai/69747829#_ga=2.247607175.1249549442.1524636002-1914676227.1523659169"

Tillegg:
"

Grannelova

Det finnes imidlertid andre lover, som kan begrense hva du tar deg til på 1. og 17. mai. I Naboloven, eller Grannelova, står det at man ikke skal gjøre ting som fører til vesentlig ulempe for naboen.

Lov om rettshøve mellom grannar (Grannelova)

Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa.

Kilde: Lovdata.no

Da er jo selvsagt spørsmålet: Hva er ulempe for naboen, og hvem skal definere det? Noen vil si at gressklipping ikke er en vesentlig ulempe, mens andre vil mene at dersom dette skjer på 17. mai, så fører det til ulempe hvis det er samtidig som ens egen 17.mai-frokost på verandaen.

Også denne loven er det politiet som håndhever og eventuelt straffer med bøter. Hvorvidt noe vil være et brudd på Grannelova, vil være opp til politiets skjønn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig folkeskikk er jo og ta ekstra hensyn når folk bor tett, dette høres ut som polske håndtverkere med 0 forhold til 17 mai, litt sent nå men gått over med iskrem og oppfordret til og roe seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Apis skrev:

Vanlig folkeskikk er jo og ta ekstra hensyn når folk bor tett, dette høres ut som polske håndtverkere med 0 forhold til 17 mai, litt sent nå men gått over med iskrem og oppfordret til og roe seg?

Takk for forslag om isservering :) Det er ingen polske arbeidere involvert.
I dag leste jeg noe som gjør meg bekymret: 

"Kulturminister Trine Skei Grande (V) ønsker å fjerne loven om helligdager og helligdagsfred".https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2018/05/Kulturministeren-vil-fjerne-helligdagsfreden

Dette kan umulig gå gjennom?!  Hva tenker du  om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forslag om isservering :) Det er ingen polske arbeidere involvert.
I dag leste jeg noe som gjør meg bekymret: 

"Kulturminister Trine Skei Grande (V) ønsker å fjerne loven om helligdager og helligdagsfred".https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2018/05/Kulturministeren-vil-fjerne-helligdagsfreden

Dette kan umulig gå gjennom?!  Hva tenker du  om dette?

Ikke meg du spurte, men jeg synes det er et helt fint forslag. Det vil selvfølgelig ikke medføre at man aldri kan klage til noen som helst på noen form for bråk, det vil nå heller være med en alminnelig hjemmel til å gripe inn der noen ikke tar hensyn overhodet. Innad i borettslag o.l. kan man også regulere slike ting særskilt. Man har jo også grannelova (eller naboloven, om du vil) som regulerer der det ikke finnes et sameie e.l. som kan sette regler.

Jeg synes det høres ut som en god idé at man heller skal gripe inn mot støy etter hvor sjenerende den er og hvem den plager heller enn etter en terskel som varierer med kalenderen. Kanskje med et forbehold om støyende arbeid på visse tider på døgnet, men jeg synes ikke det er verre med bråk annen pinsedag, første juledag eller vanlige søndager (helligdager) enn på julaften, 17. mai eller lørdager (ikke helligdager). Det er i det store og det hele like irriterende eller lite irriterende med støyende arbeid på dager jeg har fri uavhengig av om det er en helligdag eller ikke.

Så skjønner jeg at akkurat den lørdag- og søndag-distinksjonen kan være annerledes for noen, kanskje særlig de en generasjon eller to eldre enn meg. For meg er forskjellen på lørdag og søndag bare at butikkene er stengt søndager, men er man f.eks. fast kirkegjenger forstår jeg at søndagen er vesensforskjellig fra lørdagen. Jeg tenker nå likevel at man i dagens Norge kan gå over til et system der man griper inn overfor sjenerende støy etter en vurdering av støyen og hvem den plager heller enn ut fra fargen på datoen i kalenderen.

Anonymkode: fc001...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spurte, men jeg synes det er et helt fint forslag. Det vil selvfølgelig ikke medføre at man aldri kan klage til noen som helst på noen form for bråk, det vil nå heller være med en alminnelig hjemmel til å gripe inn der noen ikke tar hensyn overhodet. Innad i borettslag o.l. kan man også regulere slike ting særskilt. Man har jo også grannelova (eller naboloven, om du vil) som regulerer der det ikke finnes et sameie e.l. som kan sette regler.

Jeg synes det høres ut som en god idé at man heller skal gripe inn mot støy etter hvor sjenerende den er og hvem den plager heller enn etter en terskel som varierer med kalenderen. Kanskje med et forbehold om støyende arbeid på visse tider på døgnet, men jeg synes ikke det er verre med bråk annen pinsedag, første juledag eller vanlige søndager (helligdager) enn på julaften, 17. mai eller lørdager (ikke helligdager). Det er i det store og det hele like irriterende eller lite irriterende med støyende arbeid på dager jeg har fri uavhengig av om det er en helligdag eller ikke.

Så skjønner jeg at akkurat den lørdag- og søndag-distinksjonen kan være annerledes for noen, kanskje særlig de en generasjon eller to eldre enn meg. For meg er forskjellen på lørdag og søndag bare at butikkene er stengt søndager, men er man f.eks. fast kirkegjenger forstår jeg at søndagen er vesensforskjellig fra lørdagen. Jeg tenker nå likevel at man i dagens Norge kan gå over til et system der man griper inn overfor sjenerende støy etter en vurdering av støyen og hvem den plager heller enn ut fra fargen på datoen i kalenderen.

Anonymkode: fc001...724

Takk for at du deler av dine meninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...