AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Var på tur. Lot hunden gå løst mens jeg byttet genser og tok av og på sekk. Etterpå så jeg fem huggormer i området! Hunden er sliten. Som alltid etter tur. Hadde tenkt å slite ham ut så han kunne sove hjemme mens jeg går ut. Kan han bære butt uten at jeg vet det? Anonymkode: 5ee89...d08
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #2 Skrevet 17. mai 2018 Det er jo egentlig umulig å svare på om din hund er bitt, men ja, både du selv og hunden kan faktisk bli bitt uten at du merker det. Jeg ville holdt meg unna steder hvor det er så mye huggorm fremover. Anonymkode: ff51c...e55 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo egentlig umulig å svare på om din hund er bitt, men ja, både du selv og hunden kan faktisk bli bitt uten at du merker det. Jeg ville holdt meg unna steder hvor det er så mye huggorm fremover. Anonymkode: ff51c...e55 Selvsagt. Som nyinnflyttet har jeg ikke oversikt over hvor de er. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 5ee89...d08
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #4 Skrevet 17. mai 2018 De pleier å halte, pese, sikle og være i dårlig forfatning når de blir bitt. Har hunden din symptomer? Anonymkode: cd8d6...e09
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #5 Skrevet 17. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De pleier å halte, pese, sikle og være i dårlig forfatning når de blir bitt. Har hunden din symptomer? Anonymkode: cd8d6...e09 Ingen! Det er derfor jeg lurer på om den kan være bitt uten at jeg vet det. Jeg kommer fra et sted uten orm, og har aldri truffet på noen før. Jeg er helt uvitende om dem. Det er derfor jeg spør. Jeg går selvsagt til veterinæren, om det er mulighet for at hunden kan være bitt. Anonymkode: 5ee89...d08
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 Hunden min har aldri blitt bitt, men jeg har lest at hunden ofte får symptomer i løpet av en halvtime. Dessuten vil jeg tenke at et bitt vil gjøre at hunden skriker til. Både fordi den blir redd og fordi et bitt kan gjøre vondt. Du kan jo prøve å kjenne litt rundt på hunden og se om du finner noe bitt eller hevelse, men jeg tviler på at hunden er bitt Anonymkode: ce861...911
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #7 Skrevet 18. mai 2018 Hoggormer kan "skremmebite" uten at det er gift i bittet (tørt bitt), og et slikt bitt er ikke farlig. Det som er vesentlig, er om hunden har symptomer. Har den ikke det, spiller det ingen rolle om den er bitt eller ei. Anonymkode: 808c6...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Skrevet 18. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Hoggormer kan "skremmebite" uten at det er gift i bittet (tørt bitt), og et slikt bitt er ikke farlig. Det som er vesentlig, er om hunden har symptomer. Har den ikke det, spiller det ingen rolle om den er bitt eller ei. Anonymkode: 808c6...ce9 Men obs: det kan ta tid før en eventuell reaksjon kommer, så hunden bør ikke overlates til seg selv, om man mistenker et mulig bitt. Anonymkode: 808c6...ce9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #9 Skrevet 18. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Var på tur. Lot hunden gå løst mens jeg byttet genser og tok av og på sekk. Etterpå så jeg fem huggormer i området! Hunden er sliten. Som alltid etter tur. Hadde tenkt å slite ham ut så han kunne sove hjemme mens jeg går ut. Kan han bære butt uten at jeg vet det? Anonymkode: 5ee89...d08 Kontakt dyrlege og ikke Kvinneguiden når du har et så alvorlig og med høy hastegrad spørsmål. Hunden kan være bitt og må sjekkes hos dyrlege omgående. Det er for sent når hunden blir dårlig. Mange hunder dør raskt, fra minutter til noen få timer, etter ormebitt. Anonymkode: 4b120...503
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2018 #10 Skrevet 18. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hoggormer kan "skremmebite" uten at det er gift i bittet (tørt bitt), og et slikt bitt er ikke farlig. Det som er vesentlig, er om hunden har symptomer. Har den ikke det, spiller det ingen rolle om den er bitt eller ei. Anonymkode: 808c6...ce9 Det gjør den så og si aldri. Da må ormen være tom for gift, noe den ikke er tidlig på året. Anonymkode: 4b120...503
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #11 Skrevet 19. mai 2018 https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/hoggormbitt/ "Omtrent 30 prosent av bittene er såkalte tørre bitt, det vil si at det ikke er noen gift i bittet." Anonymkode: 808c6...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #12 Skrevet 19. mai 2018 On 18.5.2018 at 12:04 PM, AnonymBruker said: Kontakt dyrlege og ikke Kvinneguiden når du har et så alvorlig og med høy hastegrad spørsmål. Hunden kan være bitt og må sjekkes hos dyrlege omgående. Det er for sent når hunden blir dårlig. Mange hunder dør raskt, fra minutter til noen få timer, etter ormebitt. Anonymkode: 4b120...503 Hvis man skal ta med hunden til dyrlege hver gang man har sett en hoggorm, blir det fort overfylt der... Har man derimot sett at hunden ble bitt, stiller jo saken seg annerledes. Anonymkode: 808c6...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #13 Skrevet 19. mai 2018 Jeg ringte også veterinær, som var litt sånn "njææææ". Hunden er fremdeles i fin form. Og jeg har lært meg hvilken sti vi skal unngå. Anonymkode: 5ee89...d08
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #14 Skrevet 19. mai 2018 En hund jeg passet ble bitt av huggorm, den hylte og hovnet opp ved bittstedet. Heldigvis klarte den seg. Anonymkode: 79659...576
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2018 #15 Skrevet 19. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ringte også veterinær, som var litt sånn "njææææ". Hunden er fremdeles i fin form. Og jeg har lært meg hvilken sti vi skal unngå. Anonymkode: 5ee89...d08 Så fint at det gikk bra! Anonymkode: 808c6...ce9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå