Gå til innhold

Datter på 11 år og utfordring med å legge seg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har det slik?

Anonymkode: 2693b...dae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eeehhhh....vanskelig å si. Litt mer info?

Anonymkode: 5f5c0...d1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte? Nekter fysisk å legge seg? Får ikke sove? Mørkeredd?

Anonymkode: 1b819...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det enkleste i verden. Voksentiden begynner 21.00. 20.30 gjør barnet seg klar for sengen og pusser tenner ev dusjer og ordner sekken osv. 21.00 går barnet på rommet og blir der. 21.30 slukkes lyset. Mobiler og I Peder blir ikke med på rommet. 

Anonymkode: b285e...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 21.30 som seneste leggetid den alderen. Lov å legge seg tidligere, for å se på mobilen eller lignende. Hva hun gjorde på rommet og hvor lenge hun var våken kunne jeg hverken sjekke eller legge meg borti, så lenge hun kom seg opp selv om morgenen og ikke var trøtt. Det handler om å gi de mer og mer frihet. Da hun ble 12 år var grensen 22.00. Nå er hun 13 og bestemmer stort sett selv, jeg sier fra en gang rundt halv ti-halv elleve at nå er det å tide å legge seg. Skal hun dusje først må hun gå i dusjen senest ti. 

Å sende en 11-åring på badet halv ni som over her virker en smule overkontrollerende. Sikkert samme foreldre som mener 15-åringer skal ha leggetid :P 

Anonymkode: 64419...2e4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet da? Vil hun ikke legge seg?

Innimellom så er det diskusjoner her om leggetid. Han vil ikke, mener det er for tidlig osv. Men det er ikke oppe til diskusjon, ihvertfall ikke sent på kvelden. Om det skal diskuteres så skal det gjøres på dagen, ikke rett før sengetid. 

Når jeg blir litt streng så slutter han og går å pusser tennene og legger seg. Pleier ikke å være noe problem egentlig. 

Anonymkode: 5519a...91e

AnonymBruker
Skrevet

Må man virkelig ha voksentid når barna er i en alder av 11 år? Barn er så forskjellige i forhold til hva de trenger av søvn. Vår datter på 18 år legger seg kl 21 fordi hun er trøtt å dette har hun gjort i mange år. Men hun på 14 år sier natta kl 22 men sovner nok ikke før kl 23. Hun har vært slik i noen år men står opp kl 7 hver morgen uten noe styr. 

Anonymkode: 47f2e...e7b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei man må virkelug ikke ha voksentid.. Men for noen er det viktigere enn at barn legges  når det er trøtt

Anonymkode: c4e2f...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vil ha voksentid. Dvs at fra kl 21.00 til 22 så vil jeg ha det rolig og uforstyrret på stua. Det er min ene time i døgnet. Jeg er i seng før 22.30 og opp kl 5 og vasser i unger (har 4) fra jeg står opp til kl 21. Jobber som lærer så den voksentida/egentiden er viktig for meg særlig siden mannen reiser mye med jobben.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Utfordringene er at hun er engstelig slik at hun ikke får sove... Om hun legger seg i sengen vår, sovner henne med en gang. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vil ha voksentid. Dvs at fra kl 21.00 til 22 så vil jeg ha det rolig og uforstyrret på stua. Det er min ene time i døgnet. Jeg er i seng før 22.30 og opp kl 5 og vasser i unger (har 4) fra jeg står opp til kl 21. Jobber som lærer så den voksentida/egentiden er viktig for meg særlig siden mannen reiser mye med jobben.

Om du vil ha voksentid så kan du trekke deg inn på ditt soverom. Stuen er et fellesrom for familien og at man forviser barnet fra stuen er helt ufattelig i mine øyne. Hva gjør du når ungen er 13-14-15? Skal du virkelig kreve alenetid på stuen og si at de må sitte på rommet sitt på kveldene?

Jeg liker å ha tid for meg selv på kveldene og setter pris på tiden etter sønnen min har lagt seg klokka 19.00, men når han blir eldre og legger seg senere så har han like mye rett til å være på stuen som oss.

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringene er at hun er engstelig, slik at hun ikke får sove ... Om hun legger seg i sengen vår sovner hun med en gang. 

Blir hun mindre engstelig av å ha på nattlys, ha døren åpen, høre på lydbok e.l.?

Anonymkode: 832ca...336

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2018 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Flere som har det slik?

Hvem bestemmer hva, hjemme hos dere, ts? Den på 11. år eller forfatteren av overskriften til denne tråden? 

Anonymkode: a49fb...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Unger vil ikke alltid legge seg, og protesterer mot det. 

Slik er det å ha unger 😉

Anonymkode: 44f18...a3f

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, GoldenLioness skrev:

Om du vil ha voksentid så kan du trekke deg inn på ditt soverom. Stuen er et fellesrom for familien og at man forviser barnet fra stuen er helt ufattelig i mine øyne. Hva gjør du når ungen er 13-14-15? Skal du virkelig kreve alenetid på stuen og si at de må sitte på rommet sitt på kveldene?

Jeg liker å ha tid for meg selv på kveldene og setter pris på tiden etter sønnen min har lagt seg klokka 19.00, men når han blir eldre og legger seg senere så har han like mye rett til å være på stuen som oss.

Vet du hva, dette blir tåpelig. Dette er helt misforstått! I helgene kan jeg være enig med deg når det gjelder tenåringer. Men i ukedagene så ønsker også jeg å ha ro rundt ørene klokken 21-22.  13.åringen i huset får legge seg å lese eller gjøre andre ting på rommet sitt fra senest 21:30, og ikke så lenge etter er det soving. Å det trenger han! Har en uthvilt og blid tenåring fra morgen til kveld. 

Synes det er trasig å se at flere og flere foreldre gjør barna sine bjørnetjenester med å skal være "overforståelsesfull" og kaste inn tull som at man "forviser" barna fra stuen. Tull! Man setter regler og rammer rundt barna som oppleves trygt og godt for dem, også for tenåringer. Det er ingen som forviser noen.

Så til ts. Det var trasig å høre at barnet er så engstelig. Har litt erfaring med det. Det som har hjulpet er å kunne ha lyset på, radio/musikk på, døren åpen slik at man hører lyder fra andre i huset. 

Anonymkode: 642ac...8bf

• Liker 7
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, dette blir tåpelig. Dette er helt misforstått! I helgene kan jeg være enig med deg når det gjelder tenåringer. Men i ukedagene så ønsker også jeg å ha ro rundt ørene klokken 21-22.  13.åringen i huset får legge seg å lese eller gjøre andre ting på rommet sitt fra senest 21:30, og ikke så lenge etter er det soving. Å det trenger han! Har en uthvilt og blid tenåring fra morgen til kveld. 

Synes det er trasig å se at flere og flere foreldre gjør barna sine bjørnetjenester med å skal være "overforståelsesfull" og kaste inn tull som at man "forviser" barna fra stuen. Tull! Man setter regler og rammer rundt barna som oppleves trygt og godt for dem, også for tenåringer. Det er ingen som forviser noen.

Så til ts. Det var trasig å høre at barnet er så engstelig. Har litt erfaring med det. Det som har hjulpet er å kunne ha lyset på, radio/musikk på, døren åpen slik at man hører lyder fra andre i huset. 

Du mener et barn som tilbringer tid sammen med foreldrene på stuen frem til det er leggetid blir utrygge?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt som blir 10. Han nekter å legge seg før oss, og uansett ikke i sin egen seng... Mannen legger seg med ham i ukedagene i vår seng, også går han på gjesterommet når jeg legger meg. I helgene ligger vi alle i vår seng. 

Dette er barn nr 4 og de andre har ikke vært på samme måten. Han er redd, og i en periode kunne ikke vi være på kjøkkenet mens han var i stua. Har kommet frem at han og noen venner har sett noe skummelt på YouTube ☹ De andre som har sett dette er ikke redd på samme måten.... Men vår sønn nekter å legge seg for å sove alene. 

Anonymkode: 51993...25f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, GoldenLioness skrev:

Du mener et barn som tilbringer tid sammen med foreldrene på stuen frem til det er leggetid blir utrygge?

Overhodet ikke. Ikke i nærheten av det jeg skrev.

Gjest GoldenLioness
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Ikke i nærheten av det jeg skrev.

Regler og rammer ved å si at de må sitte på rommet fra et viss klokkeslett fordi du ska ha stuen for deg selv?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bestemmer hva, hjemme hos dere, ts? Den på 11. år eller forfatteren av overskriften til denne tråden? 

Anonymkode: a49fb...cc1

Hun legger seg når vi ber henne om det, men hun klarer ikke sove. Mulig hun er inne i en periode med mange tanker og følelser som gjør henne urolig. 

Mulig jeg ikke er feilfri ~ men å lytte til barna mine, det gjør jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...