Honeybunny113 Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Har en fiffig problemstilling her.. det er ikke konfirmasjon før om et par år, men det er noe vi må ta stilling til. Mitt barn har to stesøsken; barnet til mannen min og barnet til min eksmanns dame. Det har seg sånn at disse tre kommer til å bli konfirmert på samme dag, da vi bor på et lite sted. Alle barna vil jo feire med sine familier og bonusfamilier, og her begynner utfordringen.. Så hva tror dere: Er det innafor å foreslå at vi kan leie et stort lokale sammen, og ha et felles selskap? Tenker at barna får hvert sitt langbord med sin familie, sin egen pynt, osv.. Det skal sies at vi har et godt forhold og en ok tone oss foreldre imellom, på kryss og tvers. Det må jo også bli noe mer økonomisk å ha en slik felles feiring, tror jeg. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 Jeg synes det høres veldig spesielt ut. Mye fordi det faktisk er konfirmantens dag, og det kan ikke være så veldig artig og måtte dele den dagen med andre. Men hvis det er ok for alle parter så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal gå heller. Vi hadde samme problemstilling, men løste det med at det ene barnet konfirmerte seg i en annen kirke for å få en annen dato. Anonymkode: 4de99...f71 4
Ulrikke Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 Det må jo være mye bedre enn at noen ikke kan komme som BURDE vært hos noen andre, og hvordan skal besteforeldre feks velge? Nei, jeg ville gått for det! Ihvertfall hvis du vet at det ikke blir trøbbel! Vi kunne GODT ha gjort det her! 5
Infinitum Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 Dødskult. Viser virkelig hvordan mine dine våre fungerer på best mulig måte og foreldre som setter seg selv til side og ikke er egoister. Ang "konfirmantens dag". Det viser virkelig at barna har sosial kompetanse og evner å tenke litt videre enn meg og mitt om de går med på dette. Ingen har godt av å være en selvsentrert egoist og like greit de lærer det tidlig. 19
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 Synes det er et fint forslag, men konfirmantene må få lov til å velge selv om de ønsker samlet eller ikke. Anonymkode: 6119b...272 17
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det høres veldig spesielt ut. Mye fordi det faktisk er konfirmantens dag, og det kan ikke være så veldig artig og måtte dele den dagen med andre. Men hvis det er ok for alle parter så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal gå heller. Vi hadde samme problemstilling, men løste det med at det ene barnet konfirmerte seg i en annen kirke for å få en annen dato. Anonymkode: 4de99...f71 Det blir jo det samme som at søskenbarn feirer sammen. Anonymkode: 5b5c2...ade 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo det samme som at søskenbarn feirer sammen. Anonymkode: 5b5c2...ade ? Ikke helt det samme vel. Søskenbarn har jo flere felles slektninger, enn nye samboeren til exen sitt barn. Dette er en helt annen familie. Men for all del hvis alle 3 konfirmantene liker ideen, og det er greit for alle parter så er det jo bare å gjøre det. Anonymkode: 4de99...f71 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #9 Skrevet 16. mai 2018 47 minutter siden, Infinitum skrev: Dødskult. Viser virkelig hvordan mine dine våre fungerer på best mulig måte og foreldre som setter seg selv til side og ikke er egoister. Ang "konfirmantens dag". Det viser virkelig at barna har sosial kompetanse og evner å tenke litt videre enn meg og mitt om de går med på dette. Ingen har godt av å være en selvsentrert egoist og like greit de lærer det tidlig. Tja. Jeg tenker vel at barn som vokser opp i 'moderne familier' med halvsøsken og stesøsken på kryss og tvers sikkert ikke er blant de mest selvsentrerte uansett - de må jo dele på foreldrene sine og oppmerksomheten og tilpasse seg de voksnes nye forhold hver eneste dag av barndommen. Det kan jo være viktig for disse ungdommene å få ha en vanlig konfirmasjon hvor de får være midtpunkt på sin egen dag, heller enn at også den skal gjøres til en bonusfamiliegreie. Jeg ville bestrebet meg på å få fordelt disse tre ungdommenes konfirmasjoner på ulike dager, mange kirker fordeler konfirmantene over flere søndager i april/mai. Ellers så er det vel ikke noe i veien for å faktisk ha tre ulike konfirmasjoner samme dag. Biologiske foreldre og slekt etc. går i konfirmasjonen til "sin" konfirmant. De eneste som uteblir fra hver av konfirmasjonene, er da konfirmantens steforeldre og steslekt. Hver av konfirmantene får jo fremdeles ha mamma, pappa, mormor, farmor, etc i selskapet sitt. Men klart, om konfirmantene selv er gira på fellesløsning, så er det jo ikke noe i veien for det. Men som forelder ville jeg aldri ha presset den løsningen frem, må jeg innrømme. Anonymkode: 98c27...d05 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #10 Skrevet 16. mai 2018 Jeg liker de "konfirmantene må selv få jestemme". Ja om de betaler selv for eget selvsagt skal de få bestemme! Ellers er det faktisk de voksne som tar den avgjørelsen i mine øyne. Anonymkode: 2eac6...e77 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #11 Skrevet 17. mai 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: ? Ikke helt det samme vel. Søskenbarn har jo flere felles slektninger, enn nye samboeren til exen sitt barn. Dette er en helt annen familie. Men for all del hvis alle 3 konfirmantene liker ideen, og det er greit for alle parter så er det jo bare å gjøre det. Anonymkode: 4de99...f71 All den tid det er vanlig å invitere stebesteforeldre blir det jo det samme. De har masse felles gjester. Anonymkode: 5b5c2...ade
Mammabamma Skrevet 17. mai 2018 #12 Skrevet 17. mai 2018 Jeg har vært i en slik konfirmasjon. Det var et spennende selskap fordi en møtte igjen slektninger av barnet en ikke hadde møtt på mange år. Vi ble kjent med nye mennesker og alle konfirmantene fikk rikelig med egen oppmerksomhet for alle hadde de slektninger som bare var sine. 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #13 Skrevet 17. mai 2018 11 timer siden, Honeybunny113 skrev: Har en fiffig problemstilling her.. det er ikke konfirmasjon før om et par år, men det er noe vi må ta stilling til. Mitt barn har to stesøsken; barnet til mannen min og barnet til min eksmanns dame. Det har seg sånn at disse tre kommer til å bli konfirmert på samme dag, da vi bor på et lite sted. Alle barna vil jo feire med sine familier og bonusfamilier, og her begynner utfordringen.. Så hva tror dere: Er det innafor å foreslå at vi kan leie et stort lokale sammen, og ha et felles selskap? Tenker at barna får hvert sitt langbord med sin familie, sin egen pynt, osv.. Det skal sies at vi har et godt forhold og en ok tone oss foreldre imellom, på kryss og tvers. Det må jo også bli noe mer økonomisk å ha en slik felles feiring, tror jeg. Har bare en ting å si, synes dette var en fantastisk god idè Anonymkode: 37e8c...aca 3
Violetta Skrevet 17. mai 2018 #14 Skrevet 17. mai 2018 Så lenge det er i orden for konfirmantene ser jeg ikke problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #15 Skrevet 17. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bestrebet meg på å få fordelt disse tre ungdommenes konfirmasjoner på ulike dager, mange kirker fordeler konfirmantene over flere søndager i april/mai. Ellers så er det vel ikke noe i veien for å faktisk ha tre ulike konfirmasjoner samme dag. Biologiske foreldre og slekt etc. går i konfirmasjonen til "sin" konfirmant. De eneste som uteblir fra hver av konfirmasjonene, er da konfirmantens steforeldre og steslekt. Hver av konfirmantene får jo fremdeles ha mamma, pappa, mormor, farmor, etc i selskapet Anonymkode: 98c27...d05 De bor på et lite sted. Dvs en kirke, kanskje 20 konfirmanter i kullet. Anonymkode: a2a73...48c 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #17 Skrevet 17. mai 2018 Jeg er tilhenger av at konfirmanten får bestemme selv, enten om det er stesøsken eller søskenbarn man ev skal feire dagen med. Om begge konfirmantene ønsker det, så ha en felles feiring! Hos dere er det lite problematisk siden dere er gode venner alle, i tillegg en såpass liten plass at bytte av dag for den ene er ikke så lett. Konfirmantene selv vet jo også dette, og tipper at ønsket om å bli konfirmert sammen med venner står sterkt, så bytte av kirke/dag ikke er så aktuelt kanskje. Anonymkode: 24dde...873
Cata Skrevet 17. mai 2018 #18 Skrevet 17. mai 2018 Så lenge konfirmantene selv er med på beslutningen og ikke har noe i mot det så høres det ut som en veldig fin feiring.
Biloba Skrevet 17. mai 2018 #19 Skrevet 17. mai 2018 3 ganger så mange taler og bildeshow fra oppveksten? Det kan bli langdrygt. Sammenligning av gavenivå i ulike familier og hvor mye hver konfirmant blir gjort stas på av sine? Kanskje ha separate middager og heller dele resten av selskapet? 3
Atea Skrevet 17. mai 2018 #20 Skrevet 17. mai 2018 1 hour ago, Biloba said: 3 ganger så mange taler og bildeshow fra oppveksten? Det kan bli langdrygt. Sammenligning av gavenivå i ulike familier og hvor mye hver konfirmant blir gjort stas på av sine? Kanskje ha separate middager og heller dele resten av selskapet? Tenkte på det samme. Menyen kan også være et kapittel for seg selv når det er flere involverte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå