Gå til innhold

Årets konfirmanter får i snitt 52.000 kroner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittsgaven til årets konfirmanter er på vanvittige 52000 kroner. Det er helt absurd.

Den nye trenden er nå også blitt å "flashe" penger på snapchat og fortelle hvor mye man fikk. Fikk man lite, blir man mobbet og ledd av, og mange som "bare" får f.eks. 10.000, velger å lyve om hvor mye de har fått.

Litt av et samfunn vi har fått....

https://www.nettavisen.no/nyheter/konfirmanter-far-i-snitt-52000-kroner-i-ar/3423486519.html

https://www.nrk.no/buskerud/legger-ut-skrytebilder-etter-konfirmasjonen-1.14050360

Anonymkode: 96e38...992

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg er så ufattelig glad for at smarttelefonene ikke fantes da jeg var på den alderen. 

Skrevet

Og jeg er så glad for at min konfirmant ikke engasjerer seg nevneverdig i hvilken sum hun fikk. Og hun fikk langt under den summen.

Jeg er også glad for at min egen konfirmasjon ble holdt før mobiltelefonens tidsalder.

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min kommer ikke til å få noe særlig. En symbolsk sum som han kan få disponere som han vil. Alt annet fra familie skal inn på sparekontoen hans som vi sparer i hver mnd siden fødsel. I og med at vi sparer både på sparekonto og i fond til han så ser jeg ingen grunn til at han skal få mangfoldige tusen på konfirmasjonsdagen bare for å kunne flashe det til omverden. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg konfirmerte meg for 20 år siden var det stort sprik i hvor mye man fikk. En i klassen min fikk 130 000 kr, og mange fikk summer godt over 10000. Jeg kommer fra en familie som ikke har så mye, og der det ikke er tradisjon for å gi høye pengegaver, så jeg mener å huske jeg fikk rundt 4000. Men jeg fikk bunad med søljer (søljene var spart opp fra dåpen og oppover) og selve festen. At alt skal være om pengene synes jeg er trist. Det er jo ikke derfor man konfirmerer seg...

Anonymkode: 7ae2b...549

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, GoldenLioness skrev:

Min kommer ikke til å få noe særlig. En symbolsk sum som han kan få disponere som han vil. Alt annet fra familie skal inn på sparekontoen hans som vi sparer i hver mnd siden fødsel. I og med at vi sparer både på sparekonto og i fond til han så ser jeg ingen grunn til at han skal få mangfoldige tusen på konfirmasjonsdagen bare for å kunne flashe det til omverden. 

Skjønte du noe av artikkelen?

Om pengene går i lomma eller på konto er ikke poenget her, men totalsummen de får.

Anonymkode: 839d4...a59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tamsi skrev:

Jeg er så ufattelig glad for at smarttelefonene ikke fantes da jeg var på den alderen. 

Veeel, jeg ble konfirmert i 1985 og det var flere i mitt kull som fikk opp mot 45-50 000 den gang... Jeg var blant de "fattige" som fikk 10 000 og selskapet liksom.. 

Anonymkode: 16dbb...e33

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk ca så mye. I tillegg til en del større gaver. Tur, piano, bunad osv. Her flashes absolutt ingenting og det diskuteres ikke med venner hvor mye man har fått.

Anonymkode: 86f67...383

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fikk ca så mye. I tillegg til en del større gaver. Tur, piano, bunad osv. Her flashes absolutt ingenting og det diskuteres ikke med venner hvor mye man har fått.

Anonymkode: 86f67...383

det kan ikke du vite. Er du flue på veggen i friminuttet? ser du alt de gjør på snap?

Anonymkode: 6ceae...be8

• Liker 5
Gjest Tamsi
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veeel, jeg ble konfirmert i 1985 og det var flere i mitt kull som fikk opp mot 45-50 000 den gang... Jeg var blant de "fattige" som fikk 10 000 og selskapet liksom.. 

Ja, jeg var en av dem i midt kull også. Men jeg fikk det ikke trykt opp i trynet på denne måten. 

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble konfirmert i 1980 og fikk 1 500 kr. Syntes egentlig det var ganske mye jeg :)

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte du noe av artikkelen?

Om pengene går i lomma eller på konto er ikke poenget her, men totalsummen de får.

Og han vet ikke noe om penger på konto. Vi kommer til å informere familie om at de også kan gi en symbolsk sum og resten trenger ikke han å vite om.

Hva summer de ender opp med er urelevant. Poenget er at ungene seg imellom ikke burde la penger og verdier bli hovedfokuset. 

Endret av GoldenLioness
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg konfirmerte meg for 20 år siden var det stort sprik i hvor mye man fikk. En i klassen min fikk 130 000 kr, og mange fikk summer godt over 10000. Jeg kommer fra en familie som ikke har så mye, og der det ikke er tradisjon for å gi høye pengegaver, så jeg mener å huske jeg fikk rundt 4000. Men jeg fikk bunad med søljer (søljene var spart opp fra dåpen og oppover) og selve festen. At alt skal være om pengene synes jeg er trist. Det er jo ikke derfor man konfirmerer seg...

Anonymkode: 7ae2b...549

Jo, det er det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det virkelig "fattigslig" å få 10 000 kr der du bodde?

Jeg ble konfirmert året før deg, og jeg fikk totalt 3600 kr, og to smykker.  Gaven fra foreldrene mine var selskapet.  Det var gjennomsnittlig der jeg bodde, ikke "fattigslig".

Barna mine konfirmerte seg for 10 og 12 år siden, de fikk begge rundt 20 000 kr totalt.
Jeg har vært i en del konfirmasjoner de senere årene også, og 20- 25 000 er vanligvis summen konfirmantene har fått totalt. 

Anonymkode: 79afe...14e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 3 konfirmanter de siste årene. Mine har fått bunad, en reise og mellom 30 og 40K 

Opplevelsen er at det er helt innafor i vennegjengen😀

Jeg har økonomi til å kunne gitt dem mer. Har penger stående som de skal få når de blir voksne (som de ikke vet om) Men jeg ga dem selskapet og 5000 kroner. Dette fordi jeg ikke vil være med å gjøre gavepresset større!!

Anonymkode: fb83c...639

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt 3 konfirmanter de siste årene. Mine har fått bunad, en reise og mellom 30 og 40K 

Opplevelsen er at det er helt innafor i vennegjengen😀

Jeg har økonomi til å kunne gitt dem mer. Har penger stående som de skal få når de blir voksne (som de ikke vet om) Men jeg ga dem selskapet og 5000 kroner. Dette fordi jeg ikke vil være med å gjøre gavepresset større!!

Anonymkode: fb83c...639

Men en bunad er jo kanskje 30 000 og en reise (der sikkert minst en voksen må være med) kanskje 20 000? Dvs at de får 80 - 90 000...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønnet ikke at dette er så overraskende. Ungdommene er barn av sine foreldre. Så lenge voksne legger mye vekt på status, fine biler, dyre reiser og fancy interiør, så gjør barna det samme. Foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen har god råd, og det synes.

Den eneste reelle forskjellen er at de har en ny kanal å flashe gavene i. Men vi hadde jammen god oversikt da jeg bøle konfirmert på starten av nittitallet også, helt uten Snapchat.

Anonymkode: c5b39...e14

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønnet ikke at dette er så overraskende. Ungdommene er barn av sine foreldre. Så lenge voksne legger mye vekt på status, fine biler, dyre reiser og fancy interiør, så gjør barna det samme. Foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen har god råd, og det synes.

Den eneste reelle forskjellen er at de har en ny kanal å flashe gavene i. Men vi hadde jammen god oversikt da jeg bøle konfirmert på starten av nittitallet også, helt uten Snapchat.

Anonymkode: c5b39...e14

👍

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det virkelig "fattigslig" å få 10 000 kr der du bodde?

Jeg ble konfirmert året før deg, og jeg fikk totalt 3600 kr, og to smykker.  Gaven fra foreldrene mine var selskapet.  Det var gjennomsnittlig der jeg bodde, ikke "fattigslig".

Barna mine konfirmerte seg for 10 og 12 år siden, de fikk begge rundt 20 000 kr totalt.
Jeg har vært i en del konfirmasjoner de senere årene også, og 20- 25 000 er vanligvis summen konfirmantene har fått totalt. 

Anonymkode: 79afe...14e

helt enig. Jeg ble og konfirmert midt på 80-tallet, og jeg kjenner ikke igjen de tallene i det hele tatt. Jeg spurte mannen min, og han mener, som meg, at midt på 80-tallet ble 10 000 regnet som mye i konfirmasjonspenger. Selv fikk jeg under 3000 i 1984, og det var nok lite, men det var vanskeligere å sammenligne, for det var mye vanligere med ting. Jeg fikk endel gullsmykker, noen fikk kamera, andre fikk ryggsekk og sovepose. Sølvtøy var nok og vanlig. Da vår eldste ble konfirmert i forrige uke, var bordet dekket med sølvtøy som mannen fikk til sin konfirmasjon....

Anonymkode: 6ceae...be8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konfirmert for 10 år siden og fikk bunad, selskap og omtrent 6000 kr. Noen gaver også, men det har aldri vært noen tradisjon i min familie å gi masse penger. Bunad og selskap er mer enn nok gave i seg selv. Her jeg bor var det ikke vanlig å få masse penger, men det var noen som fikk over 100 000. Vi snakket aldri om hvor mye penger vi fikk, for det var ingen stor greie her. Ingen bryr seg. Jeg vet det er annerledes her nå, men jeg er utrolig glad for at det var greit å få "lite" da jeg ble konfirmert. I ettertid har jeg fått både førerkort, bil og hjelp med boligkjøp av mine foreldre, pluss sikkert 20 reiser jeg har vært med dem på de siste ti årene. Kan ikke akkurat si jeg syns synd på meg selv som "bare" fikk 6000 kr i kontanter.

Jeg må også si jeg syns konfirmasjon begynner å bli veldig tullete. De aller fleste som konfirmerer seg er ikke engang kristne (meg selv inkludert), og de gjør det bare for tradisjon og penger. Jeg er ikke så fan av at vi bruker alle disse kristne tradisjonene til å strø rundt oss med penger

Anonymkode: ce822...0ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...