AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Jeg har barn nr to i magen, formen er dessverre ikke på topp, men jeg er i full jobb og mer enn det . Huset står på hodet og søvn er det lite av , vi er begge slitne, men sånn er det. Vi snakket om dette før vi fikk nr to, at ting vil bli anderledes nå i svangerskapet når man har en fra før å ta vare på, enn når man ventet sin første... Men, mannen er opptatt av at alt skal være likestilt, skal han legge barn må jeg gjøre nok husarbeid så lenge , skal jeg levere må han hente, og her funker det ikke å få 10 min pause på sofaen eller for seg selv når kvalmen står på som verst, for da blir han sliten. Når jeg sier ifra om formen eller at jeg ikke orker , da blir han sur , feks når barnet er våken på natten må vi kunne bytte på, jeg står opp 5 hver dag og me våkenetter er der slitsomt.. Han slenger dritt og sier stygge ting om han blir vekt på natten, han puster og peser over hvor slitsomt alt er for han.. Han har også klaget over fyllesyke eller vond rygg når han sitter i ro under hele arb dagen, det bare provoserer meg !! Hva tenker dere , skal man kunne forvente noe oppvartning eller en form for omsorg /ekstra støtte fra mannen mens man er gravid ? tenker særlig om man venter nr to! Anonymkode: e20ae...474 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 At du orker en sånn mann. Så klart skal han dra litt ekstra når du går gravid og er dårlig! Var han klar på dette før du ble gravid også? I så fall så forstår jeg ikke hvordan du kunne se for deg at det var en god ide. Litt sent nå, men for at familien deres ikke skal gå til helvette ville jeg bestilt time på familievernkontoret tvert! Han trenger noen utenomforstående som kan fortelle han hvordan realiteten er. Anonymkode: 85514...e3b 13
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 Du «gror» et barn. Selvfølgelig faller mer husarbeid på han!!! For en dust. Anonymkode: 22bed...daf 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 Du gjør alt en jobb 24/7, du gror en baby i magen din! Og det er en jævlig tung jobb, så ja, det er bare rimelig at mer av husarbeid og jobb med barnet dere har fra før faller på han i denne perioden. Mannen din må rett og slett være litt tett dersom han ikke forstår at du ikke kan yte 100% nå som du er gravid. Anonymkode: 15a11...c81 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 Hva fader?! Jeg er gravid i 7.måned, og her tar far ALT husarbeid med mindre det er noe jeg har lyst til. Jeg orker ikke alltid å lage middag engang, som egentlig er min oppgave. Vi har barn fra før, og ja, det blir mye jobb på far, men min jobb foregår 24 timer i døgnet når jeg går gravid. Jeg må opp om natten for å tisse, han kan sove godt som før. Skulle bare mangle at han lar meg slappe av og heller tenke på den lille. Nå var jeg kanskje "heldig" fordi jeg tidlig i svangerskapet slet med mye kynnere, og han var med på sykehuset da, hvor jeg fikk streng beskjed om å ta det helt med ro, og gjøre minst mulig som kunne fremprovosere kynnere. Han var flink før dette også, men etter det så sluttet jeg å ha dårlig samvittighet. Kanskje du skulle snakket med jordmor om dette? Det er jo helt bak mål at dette skal være likt, du bærer på en ekstra unge døgnet rundt! Anonymkode: 538c7...69c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du orker en sånn mann. Så klart skal han dra litt ekstra når du går gravid og er dårlig! Var han klar på dette før du ble gravid også? I så fall så forstår jeg ikke hvordan du kunne se for deg at det var en god ide. Litt sent nå, men for at familien deres ikke skal gå til helvette ville jeg bestilt time på familievernkontoret tvert! Han trenger noen utenomforstående som kan fortelle han hvordan realiteten er. Anonymkode: 85514...e3b Med barn nr 1 var ikke dette problemet her og når vi snakket om dette før vi fikk nr to i magen var han enig med meg , at det vil kanskje bli tøffe perioder for han, OL feks formen er dårlig eller man er mer sliten.. jef tror ikke han forstår eller klarer å skjønne man blir mer sliten , trøtt og formen kan variere! Føler meg skuffa og « tvungen» til å stå på mer enn jeg orker .. Anonymkode: e20ae...474
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva fader?! Jeg er gravid i 7.måned, og her tar far ALT husarbeid med mindre det er noe jeg har lyst til. Jeg orker ikke alltid å lage middag engang, som egentlig er min oppgave. Vi har barn fra før, og ja, det blir mye jobb på far, men min jobb foregår 24 timer i døgnet når jeg går gravid. Jeg må opp om natten for å tisse, han kan sove godt som før. Skulle bare mangle at han lar meg slappe av og heller tenke på den lille. Nå var jeg kanskje "heldig" fordi jeg tidlig i svangerskapet slet med mye kynnere, og han var med på sykehuset da, hvor jeg fikk streng beskjed om å ta det helt med ro, og gjøre minst mulig som kunne fremprovosere kynnere. Han var flink før dette også, men etter det så sluttet jeg å ha dårlig samvittighet. Kanskje du skulle snakket med jordmor om dette? Det er jo helt bak mål at dette skal være likt, du bærer på en ekstra unge døgnet rundt! Anonymkode: 538c7...69c Så din mann klager ikke og kommenterer det ikke , men gjør ekstra hele tiden? Ja, kanskje jeg burde nevne det for jordmor og det hjelper å høre fra andre Anonymkode: e20ae...474
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 Når jeg hører om slike menn (eller guttunger), blir jeg så forbannet! At det ikke er mulig å se litt lenger enn sin egen nesetipp. Anonymkode: ef4c9...c95 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #9 Skrevet 16. mai 2018 Det burde dere begge tenkt på før dere ble gravide igjen med nummer to, men klart mer må falle på han nå. Graviditet er ikke en sykdom heller. Anonymkode: 29626...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #10 Skrevet 16. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så din mann klager ikke og kommenterer det ikke , men gjør ekstra hele tiden? Ja, kanskje jeg burde nevne det for jordmor og det hjelper å høre fra andre Anonymkode: e20ae...474 Ingen klaging nei, ikke engang når han kommer hjem til bomba kjøkken og null middag, og jeg som er sykemeldt sier at jeg orket ikke i dag. Så kommer han og gir en klem og sier det gjør ingenting, jeg tar det jeg. Feks har vi sluttet å dele på å ta ut av oppvaskmaskina, fordi jeg uansett ikke klarer å tømme den nederste skuffen. Da sa han at han kan ta det fast i stedet, for det er tull at jeg skal sitte med dårlig samvittighet, jeg er jo gravid! Klart, han kan blir sliten og frustrert han også, men det kan vi jo alle. Det er uansett ikke min skyld, han vet jeg er sliten, han vet jeg har vondt, han vet jeg sliter med å sove om natten. Anonymkode: 538c7...69c 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #11 Skrevet 16. mai 2018 Min samboer måtte også gjøre mer da jeg gikk m nr 2. Han både leverte og hentet i bhg og måtte ta d meste m storebror. Husarbeid ble det minimalt med helt til jeg ble sykmeldt i uke 35. Frem til da gjorde vi kun det mest nødvendige litt sjeldnere enn hva vi pleier, og klesvask, kjøkken og bad. En liten runde m støvsuger innimellom. Det har vi forsåvidt fortsatt m etter nr 2 kom for 3 mnd siden. Baby er litt unntakstilstand og det er ikke mulig å ha samme standard man hadde før. Ta m mannen til jordmor og få henne til å snakke litt om anstrengelser under graviditet, men det viktigaste er nok å klare å evt senke kravene til husarbeid. Men samboer må gjøre mer enn hva han gjorde tidligere ja og mer enn mor! Anonymkode: b05fb...fb2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #12 Skrevet 16. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min samboer måtte også gjøre mer da jeg gikk m nr 2. Han både leverte og hentet i bhg og måtte ta d meste m storebror. Husarbeid ble det minimalt med helt til jeg ble sykmeldt i uke 35. Frem til da gjorde vi kun det mest nødvendige litt sjeldnere enn hva vi pleier, og klesvask, kjøkken og bad. En liten runde m støvsuger innimellom. Det har vi forsåvidt fortsatt m etter nr 2 kom for 3 mnd siden. Baby er litt unntakstilstand og det er ikke mulig å ha samme standard man hadde før. Ta m mannen til jordmor og få henne til å snakke litt om anstrengelser under graviditet, men det viktigaste er nok å klare å evt senke kravene til husarbeid. Men samboer må gjøre mer enn hva han gjorde tidligere ja og mer enn mor! Anonymkode: b05fb...fb2 JEg er fullt klar over at man ikke kan ha samme standar som før baby, vi har jo allerede et barn.. Jeg savner bare den omsorgen og forståelsen, ar han kan ta det ene eller andre uten en kommentar eller « skal du eller jeg legge «? Når jeg sier jeg holder på å spy... Han lager ofte middag hjemme og er flink med barnet, men forståelse for at jeg er sliten og ikke i form, nei.. kanskje det blir noe bedre når magen blir større og han kanskje skjønner at det faktisk skjer , ar babyen er på vei... huff Anonymkode: e20ae...474
Gjest Ingrid78 Skrevet 16. mai 2018 #13 Skrevet 16. mai 2018 Min mann gjorde 100% av alt husarbeid og med vår eldste omtrent nesten hele svangerskap nummer to. Jeg var delvis innlagt på sykehus med hyperemesis av og på, eller lå på sofaen eller i senga og sov. Det var eneste gangene jeg ikke var kvalm omtrent. Jeg kjørte i barnehage de dagene formen tillot det, men det var utrolig mye som falt på han som vi normalt sett deler på. Ikke EN gang hørte jeg han klage, uffe, stønne eller pese over at jeg var dårlig og at han måtte jobbe så mye. Og han er en uffestønnepesemann til vanlig. Dette får han rett og slett bare finne seg i sånn jeg ser det. Dele likt kan dere gjøre når du er i form igjen!
Minlillelykke Skrevet 16. mai 2018 #14 Skrevet 16. mai 2018 Her tok mannen alt husarbeid i begge mine svangerskap. Han tok også 6 av 7 netter med storebror. Synes du kan forvente mer ja. Det er ikke akkurat en enkel jobb å være gravid 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #15 Skrevet 16. mai 2018 Jeg får være litt kjerringa mot strømmen jeg da, som ikke har en mann som tok "alt" slik at jeg kunne konse på å gå gravid. Han tok litt mer enn sist, men i og med at vi hadde fire barn fra før og han har en travel jobb ble det ikke mye sofaligging på meg. Helt ok, vi visste hva vi gikk til- det ville bli mer slitsomt for ham, og det ville bli mer slitsomt for meg. Nå når minste har rundet tre år begynner vi å hente oss inn igjen Anonymkode: dcdb4...0ae 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. mai 2018 #16 Skrevet 17. mai 2018 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn nr to i magen, formen er dessverre ikke på topp, men jeg er i full jobb og mer enn det . Huset står på hodet og søvn er det lite av , vi er begge slitne, men sånn er det. Vi snakket om dette før vi fikk nr to, at ting vil bli anderledes nå i svangerskapet når man har en fra før å ta vare på, enn når man ventet sin første... Men, mannen er opptatt av at alt skal være likestilt, skal han legge barn må jeg gjøre nok husarbeid så lenge , skal jeg levere må han hente, og her funker det ikke å få 10 min pause på sofaen eller for seg selv når kvalmen står på som verst, for da blir han sliten. Når jeg sier ifra om formen eller at jeg ikke orker , da blir han sur , feks når barnet er våken på natten må vi kunne bytte på, jeg står opp 5 hver dag og me våkenetter er der slitsomt.. Han slenger dritt og sier stygge ting om han blir vekt på natten, han puster og peser over hvor slitsomt alt er for han.. Han har også klaget over fyllesyke eller vond rygg når han sitter i ro under hele arb dagen, det bare provoserer meg !! Hva tenker dere , skal man kunne forvente noe oppvartning eller en form for omsorg /ekstra støtte fra mannen mens man er gravid ? tenker særlig om man venter nr to! Anonymkode: e20ae...474 Uansett om det er Nr 1,2,3 eller 4 så er du gravid. Du lager et menneske. Om han ikke fatter at det koster kroppen enormt mye krefter så må han være litt tilbakestående. Jeg synes du burde la han få kjenne på hvordan det er å være gravid. Fest en ryggsekk på 10 kg på magen hans i et døgn slik at han får kjenne på hvordan det er å være med den ekstra vekten, ha en mage som er i veien og hvor ubehagelig det er å sove. Det var en kommende far som prøvde det på YouTube og han fikk ny respekt for kona for å si det mildt. La han kjenne på kroppen hvordan de enkleste oppgaver blir tungt. Gjerne skjenk han kvelden før så får han kjenne på hvordan det er å fungere med svangerskapskvalme i tillegg. SÅ kan han prøve å klage på at han er sliten.... Endret 17. mai 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #17 Skrevet 17. mai 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får være litt kjerringa mot strømmen jeg da, som ikke har en mann som tok "alt" slik at jeg kunne konse på å gå gravid. Han tok litt mer enn sist, men i og med at vi hadde fire barn fra før og han har en travel jobb ble det ikke mye sofaligging på meg. Helt ok, vi visste hva vi gikk til- det ville bli mer slitsomt for ham, og det ville bli mer slitsomt for meg. Nå når minste har rundet tre år begynner vi å hente oss inn igjen Anonymkode: dcdb4...0ae Hvis man er skikkelig dårlig så er man det. Da må mannen trå til. Anonymkode: 35d47...2ef 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #18 Skrevet 17. mai 2018 Ja mer bør falle på mannen. Det kan forresten være svært tungt med nyfødt og ett barn fra før av. Så dette ville jeg jobbet hardt for å få han til å forstå NÅ. Anonymkode: 9f2fa...730
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #19 Skrevet 17. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man er skikkelig dårlig så er man det. Da må mannen trå til. Anonymkode: 35d47...2ef Selvsagt, det er jeg helt enig i. Noen gravide blir jo beordret i seng av legen, eller har så kraftig bekkenløsning eller kvalme at det ikke er noe å diskutere i det hele tatt. I slike tilfeller må mannen selvfølgelig ta over skuta,mer eller mindre. Men slik jeg forstår TS, er det mer et spørsmål om mannen generelt må stå på mer med svangerskap nummer to. Da mener jeg at ja, det må han. Og det må hun. Begge vil til tider være slitne og egentlig ikke orke, men det er jo ikke noe alternativ. Anonymkode: dcdb4...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #20 Skrevet 17. mai 2018 Hvis han mener at dere skal være likestilte, så får han putte en baby i magen sin, da. Anonymkode: 2c89c...ae0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå