Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #1 Skrevet 26. februar 2005 hva mener dere foreldre om Skolefritidsordningen og hva forventer dere av de ansatte som jobber der? Synes dere det er Ok at ufaglærte jobber der eller vil dere helst at hele personalet skal ha god faglig bakgrunn? hva mener dere om lekselesingstilbud? hva mener dere om foreldrebetalingen? betalingen går opp samtidig som timeantallet på Sfo går ned..
Gjest gjest1 Skrevet 26. februar 2005 #2 Skrevet 26. februar 2005 SFO her ikke fungert optimalt for meg i alle fall. Det største problemet har vært at de ikke åpner før 0715. Når jeg da begynner på jobb kl 0700, blir det litt styr med å få kabalen til å gå opp. Synes også time inndelingen er mindre god. Når jeg har brukt SFO 3 timer i uken er det surt å måtte betale det samme som om jentene er der 12 timer i uka. Når det gjelder personalet har det vært mildt sagt varierende kvalitet. Noen har vært kjempeflinke, andre står i klynger og prater privat ,og har ikke oversikt i det hele tatt over hvor ungene befinner seg.Og dette har ikke hatt sammenheng med faglig bakgrunn. Har opplevd ufaglærte som er langt mere samvittighetsfulle i jobben enn f.eks barne-og ungdomsarbeidere. Men det verste har vært total mangel på oppfølging av lekser. Minstejenta her gitt opp å gjøre lekser på SFO, hun får ikke hjelp. Og når vi da endelig er hjemme på ettermiddagen er hun sliten, så det å bli ferdig med alle lekesene i uka er et pes. Jeg gleder meg til vi er helt ferdige med SFO og jentene kan tusle hjem etter endt skoledag.....
Gjest Melk Skrevet 26. februar 2005 #3 Skrevet 26. februar 2005 Jeg gleder meg til vi er helt ferdige med SFO og jentene kan tusle hjem etter endt skoledag..... SFO er da et frivillig tilbud, og vi som vokste opp uten SFO og husmødre klarte oss også bra.
Gjest Madeline Skrevet 26. februar 2005 #4 Skrevet 26. februar 2005 Jeg kunne ikke tenke meg å bruke SFO. Har sett og hørt alt for mye negativt om det. Det virker ikke som personalet har helt oversikt over ungene. Har snakket med mange foreldre som har opplevd at ungene ikke var på SFO men hadde gått hjem uten at personalet hadde merket noen ting. Andre ganger har de måtte lete skolen rundt for å finne ungen sin. Unger som skal gå hjem selv har blitt sent hjem midt på vinteren uten yttertøy fordi noen har rotet det bort. Foreldrene har ikke fått beskjed en gang og personalet har ikke tid til å være med å lete. Tror mye av dette bunner i nedskjæringer og for lite folk. Er nok også store forskjeller fra komune til komune. Men det burde helt klart være en forutsening at ungene blir tatt vare på slik at foreldrene kan være på jobb med visshet om at barna har det bra. Faglært eller ikke er kanskje ikke det viktigste, men det er nok en fordel at noen av personalet er det.
Brunhilde Skrevet 26. februar 2005 #5 Skrevet 26. februar 2005 Da jeg benyttet meg av SFO var jeg kjempefornøyd. Alle ansatte, faglærte eller ikke, gjorde alle en kjempeinnsats for at barna skulle trives. De satt sammen og spiste etter skoletid, bakte og koste seg. De som ville ha hjelp til lekser fikk det i små grupper. Om vinteren dro de på ski og skøyter og om sommeren dro de for å bade. De var ingen bursdagsfeiring av spesielle barn, men en dag i måneden ble alle som hadde bursdg den måneden feiret med kake og film. Hvert år ble avslutningen for "de store" - de som hadde siste år på SFO - markert med en overnattingstur et eller annet sted. Jeg har bare godt å si om det tilbudet jeg hadde!
Gjest Emera Skrevet 26. februar 2005 #6 Skrevet 26. februar 2005 "Vår" SFO er veldig bra! At det er mange ufaglærte der har ikke gjort kvaliteten dårligere hos oss ihvertfall. Alle de voksne jeg har snakket med, både de med og uten fagutdannelse, er trivelige og opptatt av at ungene skal ha det bra. Når foreldrene kommer for å hente, er alle behjelpelige med å finne ungene, og jeg synes de har god oversikt over hvor ungene er. Selv når det er veldig mange unger til stede (dette er en skole med mange hundre elever). De har varierte aktiviteter, og det ser ut til at barna trives godt (jeg kan selvsagt ikke snakke for alle, det finnes sikkert unntak). Det eneste tilbudet jeg etterspør på vår SFO er lekselesing. Men det prøver vi nå å få istand. SFO er dyrt hos oss, det må sies. Og jeg synes så absolutt at prisen burde gått ned ettersom ungene får flere skoletimer.
Gjest Embla s Skrevet 26. februar 2005 #7 Skrevet 26. februar 2005 SFO er jo ikke noe pedagogisk tilbud, men en fritids-tilsynsordning. Syns det blir for dumt å klage over at man ikke får levert barna før kl 7 om morgenen. Hva med de som jobber nattskift - kanskje det burde være SFO om natten og? Også syns jeg det er flott med de som får til lekselesingstilbud, men syns ikke foreldre kan klage på at deres barn ikke får tilstrekkelig hjelp med leksene der. Det er ikke SFO sitt ansvar at barna våre gjør lekser!
org Skrevet 26. februar 2005 #8 Skrevet 26. februar 2005 Storfornøyd med SFO!!! Personalet er så koselig og blide, gir barna klemmer (hvis de vil ha), og ordner opp! Jeg tror det er kun lederen som har ped. utdanning, men jeg er strålende fornøyd! Til høsten begynner minstejenta også på skolen. Og jeg gleder meg på hennes vegne. Da får hun også begynne på SFO!
Gjest Mayamor Skrevet 27. februar 2005 #9 Skrevet 27. februar 2005 Jeg var fornøyd med sfo da jeg hadde gutten min der fram tom februar i 2 klasse. De lekte, tegnet, spilte fotball, aket, så video, bakte, sang, gjorde lekser, svømte etc. Hvorvidt personalet var faglært eller ufaglært,synes jeg ikke har noe å si! Alt skal være så pedagogisk ut til fingerspissene at jeg kanskje foretrekker at noen personer er ufaglært i mitt barns omkrets... Prisen synes jeg er blitt ganske stiv etterhvert. Men det er jo rimeligere enn å ha barnehagebarn... Og ja, jeg vet at barna ikke tilbringer like mye tid på sfo som i barnehage. Mayamor
Gjest gotthard Skrevet 27. februar 2005 #10 Skrevet 27. februar 2005 ser et sprik på de ansatte der min unge går,enkelte ganger når jeg kommer må jeg leite etter ungen da de ikke vet hvor hun er. en gang hadde hun blitt med ei venninde hjem en tur (hun bor like ved og går ikke på sfo)uten at de merket dette. to av de som jobber der er utrolig flinke
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #11 Skrevet 27. februar 2005 Jeg synes ikke en kan laste sfo for at de ikke passer godt nok på dersom et barn går hjem med en venninne. Barnet selv vet at det skal det ikke, ta den praten med barnet ditt. At de på sfo ikke kan vite hvor alle barn er til enhver tid er nå logisk. Et annet faktum er at barn ofte liker å leke gjemsel etc. Sfo er jo ikke ment som et pedagogisk tilbud, mer som pass av barna til mor og far er ferdig på jobb.
Gjest sola Skrevet 27. februar 2005 #12 Skrevet 27. februar 2005 må bare få rette litt på enkelte her: Sfo skal være et pedagogisk tilbud. de ansatte skal også vite hvor barna er når foreldrene kommer for å hente dem, og selvfølgelig er det Sfo sitt ansvar hvis et barn som egentlig skal være på sfo istedet har blitt med hjem til en annen unge uten å klargjøre dette med foreldrene og Sfo.
Gjest Melk Skrevet 27. februar 2005 #13 Skrevet 27. februar 2005 og selvfølgelig er det Sfo sitt ansvar hvis et barn som egentlig skal være på sfo istedet har blitt med hjem til en annen unge uten å klargjøre dette med foreldrene og Sfo. Hvordan i all verden kan dette være sfo sitt ansvar? Der jeg jobbet skjedde jo dette i ny og ne, og man prøvde da å bringe på det rene hvor banret var. Man at det var VÅR feil om barnet gjorde noe det ikke hadde lov til?
Gjest Embla s Skrevet 27. februar 2005 #14 Skrevet 27. februar 2005 Hvordan i all verden kan dette være sfo sitt ansvar? Der jeg jobbet skjedde jo dette i ny og ne, og man prøvde da å bringe på det rene hvor banret var. Man at det var VÅR feil om barnet gjorde noe det ikke hadde lov til? Det er faktisk snakk om 3-4 voksne på opptil 70 barn. Sier seg selv at de voksne ikke kan ha detaljstyring på ethvert barn til enhver tid. Det samme gjelder jo mens barna er på skolen, ute i friminuttene - der er det et par lærere som har inspeksjon med mange hundre elever ute. Det er jo snakk om skolebarn som vet hva de har lov til og ikke. Ønsker de å gjøre noe de ikke har lov til, har de muligheter til det.
Gjest Mayamor Skrevet 27. februar 2005 #15 Skrevet 27. februar 2005 må bare få rette litt på enkelte her: Sfo skal være et pedagogisk tilbud. de ansatte skal også vite hvor barna er når foreldrene kommer for å hente dem, og selvfølgelig er det Sfo sitt ansvar hvis et barn som egentlig skal være på sfo istedet har blitt med hjem til en annen unge uten å klargjøre dette med foreldrene og Sfo. Og hvor finner du den informasjonen? Mayamor
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #16 Skrevet 27. februar 2005 ser et sprik på de ansatte der min unge går,enkelte ganger når jeg kommer må jeg leite etter ungen da de ikke vet hvor hun er. en gang hadde hun blitt med ei venninde hjem en tur (hun bor like ved og går ikke på sfo)uten at de merket dette. to av de som jobber der er utrolig flinke Synes du ikke bør legge skylden på sfo for at ditt barn blir med noen andre hjem, synes du heller bør ta en prat med barnet og lære det opp på hva som er lov og ikke.
Gjest gotthard Skrevet 27. februar 2005 #17 Skrevet 27. februar 2005 har pratet med mit barn om det men poenget er at de ikke følger med barna. poenget er at enkelte ikke har peiling på hvor barna er når du skal hente og om du spør om noe så veit de ingen ting. spørsmålet her var hva forventer du av sfo og jeg forventer att de vet hvor barna er. det sies her at sfo er rein barnepass og ikke pedagogisk på noen måte,ok,hvorfor betaler vi da en pris som tilsier et pedagogisk tilbud?hvorfor bry seg med om de ansatte har en utdanelse? og seriøst,kan du la sfo fraskrive seg skylden når en førsteklassing er borte?ville du godtatt at en 6 åring forsvant fra barnehagen i juni?ikke det nei,men det er den samme ungen sin skyld i august? jeg godtar at sfo ikke gir noe pedagogisk utover det barnet selv ønsker men jeg mener seriøst at når jeg betaler noen for og passe på mit barn så er det faktisjk det de skal gjøre og da skal de vite hvor barnet er.. om du prøver og legge skylden over på en 6 åring for at de voksne ikke vet hvor barnet er så mener jeg du er i feil yrke. til innfo ,som regel er det ei ute med barna mens 3 voksne er inne ,om sommeren sitter de alle i sola og koser seg når jeg kommer,greit det men hvor er barna.........
metteflette Skrevet 28. februar 2005 #18 Skrevet 28. februar 2005 Jeg er ikke fornøyd med SFO. Mange unger, mye bråk og lite oversiktlig. Sa opp plassen og nå skal jentungen komme hjem hver dag heller. Må bare si i tilfelle dere lurer, så er jeg student og visste ikke hvor mye forelesninger det ble dette halvåret, derfor hadde hun plass i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå