AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Jeg tok over en omplasseringshund for ca 1 år siden. Hun var ikke blitt sosialisert i det hele tatt og var redd alt! Jeg har jobbet med hun hver eneste dag siden jeg fikk hun og ting blir bedre og bedre for hver dag. MEN, det som er så utrolig frustrerende er hvordan psyken hennes svinger. Ene dagen har jeg drømmehunden som ikke er redd noe og neste dag har jeg en vettskremt hund som bjeffer på alt og alle, uten at det er noen grunn til det. Før var hun redd sykler, fordi hun ikke viste hva de var, men etterhvert var ikke sykler noe problem lenger. Men plutselig for 1 uke siden har hun blitt livredd(!!!) sykler igjen, ingenting traumatisk har skjedd som kan ha utløst dette. Hun er så redd at hun gjør alt hun kan for å komme seg bort fra der sykkelen er. En sykkel kommer gjerne fort på og da er det umulig for meg å unngå situasjonen og få den på avstand. Jeg trenger rett og slett råd til hva jeg kan gjøre for å «styrke» psyken hennes... Hun er bare 1,5 år og jeg har som sagt hatt henne i 1 år hvor vi trener hele tiden på å gjøre hun trygg, men det er så utrolig frustrerende hvordan det svinger uten grunn. Jeg kjenner godt de som eide henne før og det har ikke skjedd noe veldig traumatisk der, bare en episode når hun var 10 uker. Jeg er veldig obs på situasjonene rundt meg sånn at jeg kan skjønne dersom hun blir redd, men det har absolutt ikke skjedd noe som helst som tilsier at psyken skal svinge slik som den gjør. Hjelp.... Anonymkode: 26c58...680
Gjest Nina1975 Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 Hunden er snart/eller er i puberteten i denne alderen. (1,5-2,5 års alderen) De blir av og til litt "frynsete i kantene" i den perioden. Kanskje det er litt forsterkende. Men enkelte hunder er bare mer skvettne enn andre. Og at du er stresset og nervøs for om hun skal reagere, gjør det heller ikke bedre. Prøv å utsette henne for endel situasjoner, mens du er rolig selv. Sett deg ned på knærne og klø henne beroligende på brystet. Snakk beroligende, uten å "overtrøste" da bare forsterker du det. Vær kjemperolig selv. Hun må også være trygg på at du kan beskytte henne, om unger eller noe kommer brått på, må du gå foran å vise at du passer på. Ta henne med deg overalt, så venner hun seg forhåpentligvis til det meste. Men som sagt, noen er bare skvettne.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 10 minutter siden, Nina1975 skrev: Hunden er snart/eller er i puberteten i denne alderen. (1,5-2,5 års alderen) De blir av og til litt "frynsete i kantene" i den perioden. Kanskje det er litt forsterkende. Men enkelte hunder er bare mer skvettne enn andre. Og at du er stresset og nervøs for om hun skal reagere, gjør det heller ikke bedre. Prøv å utsette henne for endel situasjoner, mens du er rolig selv. Sett deg ned på knærne og klø henne beroligende på brystet. Snakk beroligende, uten å "overtrøste" da bare forsterker du det. Vær kjemperolig selv. Hun må også være trygg på at du kan beskytte henne, om unger eller noe kommer brått på, må du gå foran å vise at du passer på. Ta henne med deg overalt, så venner hun seg forhåpentligvis til det meste. Men som sagt, noen er bare skvettne. Takk for råd! Hun utsettes for alt mulig hver dag da vi bor et sted hvor mye skjer, og som regel går det helt fint siden vi har jobbet med henne i 1 år, men noen dager er det som å gå tilbake til start... Jeg er ikke nervøs selv, jeg bare følger med på ting som feks følge med fremover på veien om det kommer folk, sykler osv. Hunden går foran meg så den legger ikke merke til det. Hun kan ordet «bra» som betyr godbit og det bruker jeg hver gang jeg ser hun reagerer på noe(men før hun bjeffer), men noen ganger når ikke kommandoen inn og hun går helt i en sone hvor ingen godbiter i verden hjelper. Og det er det som er så vanskelig at noen ganger reagerer hun og noen ganger enser ikke hun det engang.. Men ja, kanskje hun bare er sånn og jeg kan ikke få gjort noe med deg.. Det er isåfall veldig trist 😔 Anonymkode: 26c58...680
Gjest Nina1975 Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd! Hun utsettes for alt mulig hver dag da vi bor et sted hvor mye skjer, og som regel går det helt fint siden vi har jobbet med henne i 1 år, men noen dager er det som å gå tilbake til start... Jeg er ikke nervøs selv, jeg bare følger med på ting som feks følge med fremover på veien om det kommer folk, sykler osv. Hunden går foran meg så den legger ikke merke til det. Hun kan ordet «bra» som betyr godbit og det bruker jeg hver gang jeg ser hun reagerer på noe(men før hun bjeffer), men noen ganger når ikke kommandoen inn og hun går helt i en sone hvor ingen godbiter i verden hjelper. Og det er det som er så vanskelig at noen ganger reagerer hun og noen ganger enser ikke hun det engang.. Men ja, kanskje hun bare er sånn og jeg kan ikke få gjort noe med deg.. Det er isåfall veldig trist 😔 Anonymkode: 26c58...680 Det høres bra ut:-) Rekner med at disse bra periodene vil vare lengre og lengre etterhvert, at det vil roe seg. Min hund blir også helt "låst" i hodet av og til, drar i båndet og blir helt desperat over noe (som regel en lukt eller mat eller noe) eneste som hjelper er å nykke godt i båndet og gå ett skritt bak, gjerne 2-3 ganger. Da detter han ut av "transen". Gir han positiv respons med en gang jeg ser han reagerer. Kanskje ikke så lurt med din, siden hun er så nervøs, men du kan jo prøve.
Tabris Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 (endret) Det høres ut som om du jobber bra med det. Det er dessverre vanlig for hunder som er så redde at de svinger og erlitt ustabile. De har dagsformer slik vi har. Det kommer også an på hva hun har opplevd i løpet av en dag/periode. Frykt kan sitte i lenge og øker stresset. Det vil si at hvis hun har møtt f.eks to skumle ting tidligere den dagen så kan hun allerede være så stresset at hun vil reagere på noe hun vanligvis ikke bryr seg om lenger, som f.eks sykler. Når du trener så er det, som det virker som om du vet allerede, viktig med god avstand. Det er også viktig at du blir stående på samme sted og trene kontakt en god stund etter det hun reagerte på har forsvunnet. Dette for å roe ned stressnivået hennes sånn at hun er roligere og bedre rustet til å møte neste forstyrrelse. Legg også gjerne flest mulig turer til steder/områder med god sikt og litt mindre trafikk sånn at du får trent på det hun reagerer på, men at det ikke blir for mye for henne. Skulle det være for ille, sånn at det går utover hennes livskvaliteten til hunden i det daglige, så ville jeg vurdert å ta en samtale med dyrlegen om medisinering. Det finnes angstdempende for hund, men dyrleger kan være restriktive på å skrive det ut. Noe de bør være, fordi det er samme virkestoffer som hos mennesker så det kan dessverre misbrukes av noen. Angstdempende er uansett ikke noe man gjør i stedet for å trene, men noe som kan gjøre treningen lettere og mer effektiv. Edit: Jeg vil forøvrig ikke anbefale det som nevnes over her, med å rykke godt i båndet til er hun som er fastlåst av redsel (ikke for noen hund egentlig). Når hunden er så redd, så er all fokus rettet mot det den er redd for. Enhver form for ubehag, som et slik nykk vil være, vil da høyst sannsynlig bli assosiert med forstyrrelsen og hun får da bekreftet at det virkelig er noe å være redd for. For det fører jo til ubehag. Endret 16. mai 2018 av Tabris 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 På 16.5.2018 den 13.29, Tabris skrev: Det høres ut som om du jobber bra med det. Det er dessverre vanlig for hunder som er så redde at de svinger og erlitt ustabile. De har dagsformer slik vi har. Det kommer også an på hva hun har opplevd i løpet av en dag/periode. Frykt kan sitte i lenge og øker stresset. Det vil si at hvis hun har møtt f.eks to skumle ting tidligere den dagen så kan hun allerede være så stresset at hun vil reagere på noe hun vanligvis ikke bryr seg om lenger, som f.eks sykler. Når du trener så er det, som det virker som om du vet allerede, viktig med god avstand. Det er også viktig at du blir stående på samme sted og trene kontakt en god stund etter det hun reagerte på har forsvunnet. Dette for å roe ned stressnivået hennes sånn at hun er roligere og bedre rustet til å møte neste forstyrrelse. Legg også gjerne flest mulig turer til steder/områder med god sikt og litt mindre trafikk sånn at du får trent på det hun reagerer på, men at det ikke blir for mye for henne. Skulle det være for ille, sånn at det går utover hennes livskvaliteten til hunden i det daglige, så ville jeg vurdert å ta en samtale med dyrlegen om medisinering. Det finnes angstdempende for hund, men dyrleger kan være restriktive på å skrive det ut. Noe de bør være, fordi det er samme virkestoffer som hos mennesker så det kan dessverre misbrukes av noen. Angstdempende er uansett ikke noe man gjør i stedet for å trene, men noe som kan gjøre treningen lettere og mer effektiv. Edit: Jeg vil forøvrig ikke anbefale det som nevnes over her, med å rykke godt i båndet til er hun som er fastlåst av redsel (ikke for noen hund egentlig). Når hunden er så redd, så er all fokus rettet mot det den er redd for. Enhver form for ubehag, som et slik nykk vil være, vil da høyst sannsynlig bli assosiert med forstyrrelsen og hun får da bekreftet at det virkelig er noe å være redd for. For det fører jo til ubehag. Takk for svar! Jeg vurderer å bytte ut «bra» med klikker i håp om at en lyd vil trenge mer inn når hun går inn i «sonen». Når jeg skal bruke klikker skal jeg da klikke når hun ser på det hun er redd for så å gi godbit? Det er det jeg gjør nå med «bra», men det når ikke alltid inn dessverre.. Men det jeg gjør med «bra» er vel ikke helt som kontakt? Jeg vil gjerne lære kontakt og håper det vil gjøre situasjonen bedre. Rykke i båndet vil jeg ikke gjøre nei da jeg er klar over at det bare vil forverre situasjonen. Jeg vil kanskje ha fjernet symptomet(bjeffingen) men det løser jo ingenting. Men takk for advarselen uansett 😊 Anonymkode: 26c58...680 1
Tabris Skrevet 17. mai 2018 #7 Skrevet 17. mai 2018 Ja, klikker fungerer ofte bedre enn "bra" i en sånn setting, fordi den skarpe, lyse lyden trenger bedre gjennom hos en stresset hjerne enn hva vår stemme gjør. Ja, tren masse kontakt til vanlig. Så klikker du og belønner når hun ser på deg, samt klikker i det sekundet hun snur hodet mot forstyrrelsen og belønner da også. Derfor bør du stå med ryggen eller siden til hunden som passerer sånn at det er lett for din hund å se på deg og ha kontroll på den andre hunden samtidig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå