Gå til innhold

HJELP MÅ JEG TIL DYRLEGEN!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en skjønne kongepuddel valp på 10 uker som nå den siste uken har begynte å spy om morgenen etter han har spist litt. I spyet er det ingen tegn til verken gress eller noe annet, bare tørrfôr og vann.  

Dette skjer som sakt bare om morgenen etter at han har spist litt. Kan dette skylles at han spiser for fort å derfor spyr opp maten? Han spiser opp resten av foret i løpet av dagen uten å spy. Foret han går på et det jeg fikk hos oppdretter så merkelig at han plutselig skal begynne å reagere også bare om morgenen.

Noen hundeeksperter som kan hjelpe meg? Har en venn som er ganske kjent med puddler å sier at så lenge hunden får i seg næring resten av dagen skal det ikke ha så mye å bety. Hva sier dere? Må jeg til dyrlegen? Jeg skal snart på 12 ukers sjekken så min venn sier jeg bare bør vente til det 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bløter du foret?

Jeg hadde det sånn med den ene boxeren min, han tygde ikke kulene engang, de kom opp like hele.... Jeg bløta og moste litt med en gaffel om morningen og den spyinga sluttet.

Anonymkode: 268fa...dcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok vente til 12 ukers sjekken. Men hvordan gir du mat? Gir du alt på en gang så den spiser det den vil gjennom dagen eller gir du litt og litt til faste tider? 

Anonymkode: 4daa4...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med oppdretter? De har kanskje gode råd! 

Det finnes også en gruppe på Facebook som heter puddelvenner. Mange gode råd! 

Anonymkode: 59ad1...244

• Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet

Hunder spiser ofte fort og svelger endel luft når de spiser. Ingen fare så lenge han får i seg det han skal ha og er frisk og rask.  Men du kan nevne det neste gang du er hos vætrinæren, han skal vel på kontroll/få vaksine eller noe snart. 

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å gi første måltid litt senere enn på morningen? 

Anonymkode: 87fc0...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Prøv en av disse først !
De er himmelsendt for hunden min som lett ville spist seg ihjel om han kunne.

61mmXoTuLHL._SL1001_.jpg

Anonymkode: 6e89e...6f8

Gjest Nina1975
Skrevet

Husk å forsikre hunden btw

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nok vente til 12 ukers sjekken. Men hvordan gir du mat? Gir du alt på en gang så den spiser det den vil gjennom dagen eller gir du litt og litt til faste tider? 

Jeg gir han alt på en gang åsså spiser han litt å litt utover dagen 😊 Det var anbefalt hos oppdretter ettersom puddler ikke er så veldig hol på mat å spiser alt så fort de har fått det i matfatet 😊

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv en av disse først !
De er himmelsendt for hunden min som lett ville spist seg ihjel om han kunne.

61mmXoTuLHL._SL1001_.jpg

Anonymkode: 6e89e...6f8

Vi har en slik men da er han ikke  interessert i maten i det hele tatt. Han får hele mengden han skal spise på morgenen men det tar han helt til kvelden før han har fått spist opp, av og til spiser han ikke hele mengden en gang. Tror det er at når han står opp så er han så sulten at han spiser litt for fort. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Puddeldilla skrev:

Jeg gir han alt på en gang åsså spiser han litt å litt utover dagen 😊 Det var anbefalt hos oppdretter ettersom puddler ikke er så veldig hol på mat å spiser alt så fort de har fått det i matfatet 😊

Da tyder det nok på at han kanskje spiser for mye på en gang. Gi litt mindre om morgenen :) 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tyder det nok på at han kanskje spiser for mye på en gang. Gi litt mindre om morgenen :) 

Det er betryggende å høre 😊 Det var det vil også trodde men godt å få høre det av andre! 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Puddeldilla skrev:

Det er betryggende å høre 😊 Det var det vil også trodde men godt å få høre det av andre! 

Men nevn det til dyrlegen på kontrollen uansett :P 

AnonymBruker
Skrevet

Så små valper pleier en å gi tre måltider per dag. Det kan være at den rett og slett spyr fordi den har blitt for sulten. 

Et av triksene for å få til å spise er å fjerne maten når valpen mister interessen. Å ha maten fremme hele tiden kan gjøre at de blir (ekstra) dårlige til å spise. 

Lykke til med valpen😊

Anonymkode: ae6ae...d4f

• Liker 4
Gjest Newroz
Skrevet

Jeg har hund, men er ingen ekspert :PKan du ringe til veterinæren for å høre om du bør komme inn eller ikke? Jeg tror jeg hadde gjort det bare for å være på den sikre siden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...