AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #1 Skrevet 16. mai 2018 Jeg mottok nylig en epost, som havnet i spam / søppelpost. Men den hadde faktisk mitt fornavn, etternavn samt adressen min i tittelen. Jeg har jo selvfølgelig ikke åpnet denne eposten enda, ettersom jeg ikke veit hva det er eller hvem den ble sendt fra. Men tittelen var noe i retning av Best DRUGS in the world. Mitt Fornavn Etternavn, Gate-navn og Nummer. Hvor kan noen ha fått tak i mitt navn og adrsse? Jeg står ikke oppført i noen telefonkatalog eller noe... Anonymkode: 90905...b64
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #2 Skrevet 16. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan noen ha fått tak i mitt navn og adrsse? Jeg står ikke oppført i noen telefonkatalog eller noe... Kanskje gjennom en nettbutikk du har kjøpt varer hos? Anonymkode: 86b2f...4a9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #3 Skrevet 16. mai 2018 Noen useriøse nettbutikker selger informasjon om sine kunder videre... Anonymkode: 86b2f...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #4 Skrevet 16. mai 2018 Noen nettbutikker selger sånn informasjon videre, samme med diverse konkuranser hvor det gjerne står i vilkår om at de kan gi info videre. Har du Facebook så kan de få tak i ting fra der, det samme med alle andre nettsider hvor du registrerer Mail, navn og Telefonnummer. Anonymkode: 110d6...639 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #5 Skrevet 16. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje gjennom en nettbutikk du har kjøpt varer hos? Anonymkode: 86b2f...4a9 Jeg har bare konto hos ett par nettbutikker. CDON og Skousen. Den hos Gsport slettet jeg faktisk for ett par år siden. Jeg tror jeg er ganske forsiktig med å oppgi personlig informasjon. Jeg er også medlem hos ett nettsted hvor jeg får gavekort, ved å svare på spørreundersøkelser. Men dette er jo ganske store nettsider, med ganske mange medlemmer. Anonymkode: 90905...b64
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #6 Skrevet 16. mai 2018 Jeg har opplevd det samme og alt startet etter at jeg hadde vært medlem ett døgn på "Møteplassen". Etter det kom det mange e-poster til meg selv fra min epost-adresse og det var da forskjellige damenavn som lurte på om jeg var ensom eller ville ha kontakt etc. Min e-post har tydeligvis blitt lekket til noen og jeg liker det ikke. Anonymkode: e2dfe...204
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #7 Skrevet 16. mai 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bare konto hos ett par nettbutikker. CDON og Skousen. Den hos Gsport slettet jeg faktisk for ett par år siden. Jeg tror jeg er ganske forsiktig med å oppgi personlig informasjon. Jeg er også medlem hos ett nettsted hvor jeg får gavekort, ved å svare på spørreundersøkelser. Men dette er jo ganske store nettsider, med ganske mange medlemmer. Anonymkode: 90905...b64 Du er i overkant naiv til å tro at du er forsiktig. Det var sannsynligvis gavekortnettstedet, men det kan ha vært noe du har glemt eller at et nettsted du har brukt har blitt hacket også. Du kan heller ikke stole på at nettsteder sletter informasjonen din selv om de sier at de gjør det. Oppgi falsk informasjon så sant det er mulig. Hvis de f.eks sender gavekortene elektronisk så trenger de ikke den virkelige adressen din. Anonymkode: 12c1c...57a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #8 Skrevet 16. mai 2018 Du kan fint åpne eposten, bare ikke trykk på linker i den. De kan ha fått adressen din fra mange steder. Kanskje det til og med er noen som har opprett falske profiler på deg. Det kan skje på så mange måter. Anonymkode: 12aa0...7d1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #9 Skrevet 16. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan fint åpne eposten, bare ikke trykk på linker i den. De kan ha fått adressen din fra mange steder. Kanskje det til og med er noen som har opprett falske profiler på deg. Det kan skje på så mange måter. Anonymkode: 12aa0...7d1 Så jeg risikerer ikke noe "ulumskheter" som kommer til å ta kontroll over epost-kontoen eller datamaskinen, bare ved å åpne denne eposten? Anonymkode: 90905...b64
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2018 #10 Skrevet 16. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Så jeg risikerer ikke noe "ulumskheter" som kommer til å ta kontroll over epost-kontoen eller datamaskinen, bare ved å åpne denne eposten? Anonymkode: 90905...b64 Det kommer an på hvordan du åpner den. Hvis du bruker Gmail og åpner den i en nettleser som er oppdatert med siste sikkerhetsfikser så er du ganske trygg, men i enkelte andre tilfeller kan det være risikabelt bare å åpne en epost. I dette tilfellet tviler jeg på at det er noe mer enn en vanlig ufarlig spam-epost. Anonymkode: 12c1c...57a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2018 #11 Skrevet 17. mai 2018 På Wednesday, May 16, 2018 den 15.23, AnonymBruker skrev: Du er i overkant naiv til å tro at du er forsiktig. Det var sannsynligvis gavekortnettstedet, men det kan ha vært noe du har glemt eller at et nettsted du har brukt har blitt hacket også. Du kan heller ikke stole på at nettsteder sletter informasjonen din selv om de sier at de gjør det. Oppgi falsk informasjon så sant det er mulig. Hvis de f.eks sender gavekortene elektronisk så trenger de ikke den virkelige adressen din. Anonymkode: 12c1c...57a Men jeg har faktisk vært medlem der i ett par år nå, men noen slike eposter har jeg aldri mottatt før. Dessuten er de visst ganske store, og påstår at de har cirka 30 000 medlemmer bare i Norge (+enda flere i andre land) så jeg trodde ikke at de kunne være så forbanna useriøse... Anonymkode: 90905...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå